Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:41

Ja hoofd en benen blijven donker. Rest is toverballetje. :')
Er is wel vermoeden van Roan. Vader is valk, moeder schimmel.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 17:03

Mirjam Alvaro , dat is een hele duidelijke bay Roan.

Lootah is een redroan , word momenteel weer donkerder.

Afbeelding

Afbeelding
Kleine meisjes worden groot. Geen idee van de stokmaat. Ik meet even niet meer want elke keer was het alsof ze gewoon niet groeide.

Hier schuren ze ook wat , maar heeft volgens mij voornamelijk te maken met de warmte icm nog haarverlies ect.
Zomereczeem is heel vervelend voor ze.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 17:56

Oke vindt het wel gaaf dat ze roan is. Toen ze paar weken oud was opperde ik dit al, toen zei iedereen dat het onmogelijk was dat ze roan was. 100% schimmel. :P

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:10

Misschien gaat ze nog schimmelen dat kan. 1 van de ouders moet Roan zijn. Dus of de moeder is een roan maar schimmel dus niet meer zichtbaar. Of de vader maar als die valk is had het zichtbaar moet zijn. Duidelijk of onduidelijk ( tonend als bijv rabicano)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:16

Vd moeder weet ik verder niets, komt uit ierland. Dus kan best dat ze roan geboren is. :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:57

Onze tweejarige heeft eczeem ontwikkeld toen ze 12 maanden oud was en die schuurt echt dwangmatig. Je hebt echt verschil tussen gewoon jeuk en eczeem jeuk. Ik hoop voor iedereen hier dat het gewone kriebels zijn en geen eczeem!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:57

Toushi knap dier. Ik meet voorlopig ook niet meer om dezelfde reden.
En thans m'n smid zei vandaag dat Cielo toch echt wel gegroeid is tov vorige maand.

Hoefsmid is opnieuw geweest want Cielo had barsten en die brokkelden af dus alle hoeven rond gevijld en z'n ene voetje vooraan is toch iets stijler geworden, dus dat is ook wat gecorrigeerd.

Tov vorige keer was Cielo veel braver. Had dit keer wel Baron ook in de stal gehouden, dat hielp duidelijk wel wat.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:09

Ze zijn op de weide geweest hier. Alleen snappen ze nog niet dat ze de gehele weide hebben.

Milkyway nog eens gemeten. 1m28 :D ik hoop ergens dat ze een kleine groeispurt krijgt. Nu dat al die wormen eindelijk haar systeem uit zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:17

Leuk dat ze op de weide kunnen nu.

Hier geef ik nu om de dag een strook gras bij. Het staat zo hoog dat het onmogelijk wordt om uit te mesten als ik ze het hele stuk geef. En ik wil wel graag goed kunnen uitmesten.

Het tussendraadje is maar 80cm hoog zouden ze in principe overheen kunnen als ze echt willen. Maar ze hebben er respect voor :)

M'n knappe man gisteren.
Afbeelding
Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:31

Sentir fijn lekker op de wei en dat de wormen weg zijn!

Art_Ificious ooh wat een leuk hoofd heeft hij! <3 fijn als er zoveel gras is en je iedere keer wat bij kan geven. Hier groeit het gras nauwelijks omdat het zo goed als niet regent helaas..

Hier gisteren weer een rondje gaan wandelen door het bos. Fiore wilt liever een springpaard zijn := zodra er een boomstam ligt springt ze eroverheen ze gaat er echt voor. :):) beetje slechte kwaliteit is een screenshot uit een filmpje.
Afbeelding
Kontkriebels vindt ze heerlijk, ze komt er voor naar je toe. Dan wilt ze dat je haar krabbelt
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 22:35

Ik ben vergeten om Syl te meten toen ze een jaar was. Het is bijna weer de 23ste dus dan maar een maandje later.

Ik vind Syl haar hoofd alweer aan het ont-naarlingen. Ze krijgt een mooi karakterhoofd. Maar aangezien ze hele dagen met masker op lopen niet echt mogelijk om hem op de foto te zetten. Op dit moment kom ik even niet verder dan poetsen, stal uitmesten en binnen/buiten zetten :') . Moet eens even weer iets bedenken om met haar te doen binnenkort.

Lekker dat ze op de wei staan Sentir. Kans is vrij groot dat de groei er straks weer goed in komt na zo'n wormbesmetting. Duurt meestal wel even voordat dat begint.

Dais nog bedankt voor je pb. Ik ga het nog even aankijken. Ik zie dat extreme (gelukkig) niet. Er zijn ook al gewoon veel irritante muggen.

Art braaf dat ze achter zo'n lintje blijven staan zeg! Maar die heeft genoeg te eten zo te zien.

Kvikur haha nou die vindt springen echt leuk! Dat kont-kriebel-gezicht ken ik! Die heeft Syl ook zo :')

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:57

Hier veel last denk ik van knutjes.. zie hele kleine vliegjes op mijn merrie zitten.. laat nu ook op stal de vliegendeken op want ze heeft al heel wat manen afgeschuurd. Gelukkig hebben de mannen er nog geen last van.
Ik deed eerst strookbegrazing maar vandaag kwam ik niet uit dus toen hebben ze een groter stuk erbij gekregen en daar waren ze erg blij mee dus die kunnen de komende dagen even vooruit alleen zal het uitmesten wat lastiger worden.

Net even gemeten en toen was hij 1,56 maar hij wilde niet goed stilstaan dus dat is niet helemaal zeker. Maar dat betekend 1,5 cm erbij. Zijn kont was dik 1,60 hij is nu echt overbouwd en al zijn energie gaat in zijn groei want ik zou hem liever iets voller zien en dan vooral bovenop maar weet niet wat je dan moet geven daarvoor.

Afbeelding

Ja hier is kriebelen ook groot favoriet. Hij is nog niet zo erg als zijn moeder die je omver beukt om te zeggen je bent nog niet klaar.. verdergaan!

Kvikur wat leuk zeg.. ik probeer ze dat maar niet te laten doen want dan zie ik ze hier straks over de heining gaan. Heb nu zo ingedeeld dat ze niet hij elkaar kunnen maar toch beide op de wei. Moet niet hebben dat hij moeders of de shet dekt.

Door mijn tennisarmen die maar niet beter worden doe ik amper wat met de paarden. Mijn stalgenoot mest uit voor mij want dat doet zo’n pijn. Maar daardoor kan ik ook niet wandelen met Cover. Dus poets hem vaak maar verder doe ik niet veel met hem.. ja knuffelen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 23:19

Kont kriebels? Nou die wou Cielo ook tijdens het uitmesten :+

Hier ook geen regen maar heb ze pas eind april op dit stuk wei gezet en het stond toen al heel erg hoog. Op 1 maand tijd was dat enorm gegroeid (toen ik erheen verhuisde begin maart stond het echt niet hoog).

Cielo z'n ribben zijn ook weer zichtbaar, ik hoop zo dat het door de groei is. Hij krijgt namelijk wel nog elke dag vitaminekorrel bij.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:09

Ik heb het land in april bemest en toen zag het er niet best uit. Nu staan ze sinds gister op dit stuk want ook hier staat het enorm hoog. Maar het mag ook wel weer regenen want anders groeit het daarna ook niet meer.

Sentir , met weide seizoen en van de wormen af zal ze vast energie kunnen. Gaan steken in groeien.

Muronia, elke dag in de hand is sowieso al goed voor ze natuurlijk. Ben benieuwd hoe groot sylfonia nu is.

Kiko , hij gooit misschien veel energie in zn groeiproces ? Vind hem er niet heel verkeerd uitzien zo op de foto.

Art filicous : braaf dat ze zo achter dat draadje blijven. En wat een lieve blik.

Kvikur ; ze heeft er duidelijk lol in zo mee en springen over de boomstam. Nog steeds zoekende naar een 'opfok/pension' voor haar ?
Hoe gaat het met jou nu verder ?

Hier lootah steeds kleine stukjes alleen op de trailer gehad en dat gaat steeds beter.
Gisteren voor het eerst een langer stukje en naar de bak. Dus vreemd terrein..ze was twee rondjes was zenuwachtig , en hinniken naar de spiegel ect. Daarna goed kunnen oefenen.
Volgende week donderdag onze eerste wedstrijd en was op de training van gister wel.echt trots.

Afbeelding

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 11:18

Toushie wat is Lootah braaf zeg. Ik kan thuis gewoon braaf met Cover lopen maar denk als ik ga rennen dat hij er een feestje van gaat maken :-)

Zo op de foto valt het mee maar als je dichterbij staat zie je soms toch wel een beetje de ribben. Niet altijd. Maar zowel zijn vader als opa zijn ook erg slank dus zal het model ook wel zijn maar zou gewoon wat meer op de rug willen hebben.

Hier is eind februari al bemest maar door de droogte (zitten bij het bos) groeit het niet. Doe in de avond al sproeien zodat het gras wel groen blijft maar zit wel op regen te wachten want dan schiet het hopelijk de grond uit.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:14

Toushi, ik ben wel nog opzoek alleen wel als er echt een goed plekje op mijn pad komt. Waar ze even goed verzorgd wordt als thuis, anders laat ik haar toch liever thuis.. je hoort soms horrorverhalen bij een opfok..
Met mij zelf gaat het op en af, vooral mentaal dan. Lastig accepteren dat ik echt 1 oog mis, het zicht blijft toch derest van mijn leven anders dan met 2 ogen.. ik ga binnenkort ook naar een ander ziekenhuis want het ziekenhuis waar ik nu ben, ben ik niet tevreden over.
Wat leuk al op een vreemd terrein geweest! Fijn als ze dan zo braaf blijven. :):)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:53

Leuk als ze zo braaf zijn op vreemd terrein.

Ik wil Cielo graag meenemen aan de hand. Maar met het mooie weer zijn er veel motorrijders, wielrenners en tractoren. En langs beide kanten van de weg gracht... Geen goed idee dus.
Misschien proberen als het regent. Dan is dat mooi-weer-volk niet te bekennen

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:04

Hier doe ik het ook zo. Ik ga wandelen op de meest gruwelijke dagen. Geen volk, geen loslopende honden. Mijn paarden zijn braaf maar soms wil je toch liever allebei in leven blijven.

Hier niet veel nieuws. Bloedonderzoek was nog parasitair. Dus deze week nog een ontworming en na 2 weken mestonderzoek.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:43

Hier ook niet veel nieuws te melden.

Vandaag besloten ze gewoon het hele stuk lang gras te geven zodat ze veel diversiteit hebben omdat er zoveel diverse grassoorten en kruiden in staan.

Levert leuke foto's op in dat hoog gras.

Cielo,
Nog steeds niet 100% uit de wintervacht, maar begint heel goed uit te dunnen nu.
Afbeelding

Baron, die er uiteraard voor koos zo dicht mogelijk bij de buren hun paarden te staan.
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 23:25

Ik heb een fotoshoot geboekt voor eind juni.

Bedoeling is met beide paarden op foto te gaan en hiervoor naar een natuurgebied te gaan te voet.
Maar nu vind ik een gewoon halster niet mooi. Kan een touwhalster bij een jaarling of hebben jullie een ander idee?

Voor mijn 4 jarige heb ik een fotografiehalster liggen. Maar bij hem twijfel ik om eventueel ook erop te gaan en dus hoofdstel om te doen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:12

Art_Ificious schreef:
Ik heb een fotoshoot geboekt voor eind juni.

Bedoeling is met beide paarden op foto te gaan en hiervoor naar een natuurgebied te gaan te voet.
Maar nu vind ik een gewoon halster niet mooi. Kan een touwhalster bij een jaarling of hebben jullie een ander idee?

Voor mijn 4 jarige heb ik een fotografiehalster liggen. Maar bij hem twijfel ik om eventueel ook erop te gaan en dus hoofdstel om te doen.

Afbeelding

Oude foto. Maar ik heb altijd met touwhalster gewerkt en onlangst ook een fotoshoot in een touwhalster gedaan :D kan gewoon. Je moet gewoon voorzichtig zijn, een touwhalster is "scherper" dan een halster.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:16

De shoot is 's avonds 20u dus sowieso al niet veel verkeer of mooi-weer-volk meer.
En Cielo blijft nog steeds bij Baron in de buurt dus dat komt wel goed. Durf hem alleen niet helemaal los te laten lopen zoals sommigen wel doen met hun veulens op verplaatsing met de moeder erbij.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:20

Ik had die van mij vast aan de lijn. Die kunnen ze weg fotoshoppen.

Ze had zich zelf losgemaakt uit dr halster toen ik ging kijken bij de fotograaf en is toen rustig naar mn merrie gewandeld waar een stukje gras stond. _O- dus moest er iets gebeuren gaan ze normaal niet ver haha. Alleen zien dat hun emmertjes niet snel gaan overlopen wat bij mijn veulen wel het geval was.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:30

Dat emmertje is geen probleem. Heb ook een shoot geboekt voor mijn hond van 1 jaar die hyperactief is, en dat zou helemaal geen probleem zijn dat die niet goed kan stilzitten, fotograaf vind dat juist beter zei hij.

Ik pak sowieso iemand mee om geluiden op gsm af te spelen zodat de oortjes naar voor staan

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 07:56

Wij stonden gewoon te springen wn rare geluiden te maken _O-

Hier gisteren nog eens de weide op, maar deze keer met mn merrie ernaast. Ging verassend goed. Hopelijk kunnen ze alle 3 samen staan tegen het einde van het seizoen. Milkyway moet eerst nog een stukje groeien vooraleer ik ze samen zet. Ik ben benieuwd, tot nu toe tolereerd mn merrie het wel. Maar wel elke keer met een draad of muur ertussen.