Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 06:30

Luna hopelijk pakt het gelijk!

Spannend Kabayo !

Met mijn Welsh a merrie Goldy zit ik te wachten op 18 dagen scan, ze moet tot 20 mei.

Mijn 5 jarige merrie is gister voor het eerst gedekt, dus zal ik volgend weekend kunnen ophalen.

Vind dat wel heel spannend gezien de vorige combinatie niet gepakt heeft (verworpen) twee keer

Maar weet niet, buurman weer ja hier gooien sommige merries veulen weg door stress van scannen.

AM_Horses

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 15:02

Janine. Kan natuurlijk ook hele andere oorzaak hebben het verwerpen.

Sisi is geinsemineerd :):) als ze geen vocht maakt mag ze morgen mee naar huis. Finally

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 15:03

Hehe eindelijk :D

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 17:05

Am, Janine fijn dat er geïnsemineerd/gedekt kon worden!

Hier de maiden vandaag voor het eerst gescand. Woensdag moeten we terug. Ze is nog niet zo ver.

Hier ga ik dus expres naar een hengstenhouder toe. Zij hebben een opvoelbox en dus scanpakket. Mijn merries zijn niet zo makkelijk, dus dit is de veiligste manier voor de arts.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 20:22

Ik heb dit topic een beetje verwaarloosd. Beide topics bijhouden is een beetje lastig tijdens het veulenseizoen :+ Ik had gisteren een bijleespost gemaakt maar mijn gsm blokkeerde ineens dus alles was weg >;) Dus nu een 2de poging op de laptop :D

Kabayo Gefeliciteerd met Minthe haar dracht *\o/* En het klinkt heel hoopvol voor Zilver gezien haar gedrag :D Fijn ook dat de gastmerrie ook netjes drachtig is geraakt.

Luna2006 Dat wordt idd een ukkie. Welke kleur is Rhea Idols Moonlight eigenlijk? En leuke nieuwe merrie heb je.

Janinevv Fijn dat je merries gedekt zijn. Op hoeveel dagen had je merrie vorige x verworpen?

Carika Gelukkig was de scan positief en is ze drachtig *\o/*

Baudyh Duimen dat Phirola netjes drachtig is.

Deracine Welkom en wat leuk dat je je droom kunt waarmaken. Prachtige combinatie <3

Paint_lover Duimen dat ze drachtig is. Maar de tekenen zijn precies al positief

AM_horse Fijn dat Sis geïnsemineerd is, nu hopen dat ze snel naar huis mag en het gepakt heeft. Ik ben ook heel benieuwd naar de hengst die je gekozen hebt :D Ben je er al uit of Nigrante gedekt wordt?

Goldenarrow Leuk dat je er weer bij bent. Maidens zijn altijd wat spannender idd.

Kevinsky Wij hebben nu een merrie die na deze cyclus natuurlijk dekken gespoeld moet worden. In het verleden nog eens dit voor gehad en erna gewoon netjes drachtig.

Muronia Nog even en je kunt insemineren :D Leuke haflinger. Zou ook leuk zijn om volgend jaar 2 veulens tegelijk te hebben.

Boelles Fijn van de positieve scan *\o/* Hier staan ze moet een maand al 24/7 buiten. En met dit weer gaan ze al met 1,5.-/2 weken voltijds naar buiten.

Kendra leuk dat je erbij bent. Heb je toevallig foto's van je combinatie?

Crazy_funky Leuk dat je er weer bij bent. Mooie combinaties heb je op de planning <3 Vooral Tony vind ik erg gaaf :~

Hommage Duimen dat het deze x wel positief mag zijn voor je merrie en ze een voldragen veulen krijgt. Welke combinaties ga je maken?

Butengewuen Balen zeg dat ze zo onrustig was op de trailer. Snap helemaal dat je stress hebt ervoor om ze te halen. Heb je inmiddels al wat van de stal gehoord?

Kel106 Wij vervoeren merrie's met veulen in een 2paards zonder schot met lange stangen. Veulen los erin en de merrie vast uiteraard. We hebben ooit merrie's met veulens uit Ierland gekregen. Dus dan staan ze lang op de vrachtwagen. En zij zetten dan het schot breder een veulen los ( zodat die kan liggen). En dat gaat ook altijd goed. Ze pletten gelukkig niet zomaar hun veulen.

Cioccolato Gefeliciteerd met de eerste drachtige *\o/*

Lonniejj Balen dat ze maar niet hengstig wilt worden. Wellicht een x scannen?

Maribor Gefeliciteerd met de dracht *\o/*

Lyona Gefeliciteerd met Kina haar dracht *\o/* Ga je aurora ook dekken nog?

Mirjamalvaro Jij moet altijd ver rijden idd := Hopelijk worden ze vlot drachtig en moet je niet te vaak op en af dit seizoen

Wonders Leuk dat 1 merrie al gedekt is . Ga je Quin ook nog dekken?

Rowindie Fijn dat er actie in komt en ze hengstig worden

Wij hebben een oude trailer omgevormd tot opvoelbox. het onderstel is eraf, de klep is eraf en er zit een deurtje in vanachter waar de veearts overheen kan met zijn arm. Werkt super fijn en een stuk veiliger voor de veearts. We hebben een paar merrie's die er alleen niet in willen :+ Dus die gaan in de stal met hun kont naar de deur, schot erachter en praam erop.

De veearts is deze week komen scannen. We mogen al 4 combinatie's verwelkomen in 2026. Jessie was al eerder hengstig geworden terug. Maar meestal heeft zij 2 cyclussen nodig op drachtig te worden. En bleu was ook niet drachtig maar zij had vocht in de baarmoeder. Dus ze wordt nu opnieuw gedekt en dan wordt ze gescand zodra ze afslaat en dan gespoeld.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En voor de rest zitten we met 7 nog op het wachtbankje. Lizzy zit vandaag op dag 18 en was nog niet hengstig dus dat is voorzichtig positief. Abby zit dinsdag op 18 dagen. Als de veearts dan Bleu komt spoelen laten we die 2 even mee scannen. De rest zit pas de week erop op 18 dagen.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:08

We scannen haar al wekelijks :j
Ze zit tussen 2 cycli in zeiden ze. Nu 2 weken achtereen geweest. Maandag gaan we weer.
We konden eventueel kiezen voor hengstig spuiten, maar daar wil ik nog even mee wachten. Eerst even zien of ze zelf doorzet de komende dagen :j

Wat slim van die oude trailer ombouwen!
En gefeliciteerd met de drachten *\o/*
Heb je dit jaar weer veel veulens nieky?

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 17:27

Nieky, nee Quinn mag een jaartje overslaan. Dit jaar dus Lilly en Poppy. Als Poppy (moet nog gedekt worden, is voor binnenkort) een merrie heeft dan wordt dat mijn dochter haar paardje. Die zit dus al op hete kolen :D

Proficiat met de vier merries, dat is al spannend! En succes met de anderen op het wachtbankje!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:03

Ik denk wat is het stil hier,blijkt mijn stip weg te zijn.

Nu maar even opnieuw gestipt.

We hadden 4 weken geleden beide merries naar de hengst gebracht.
Pepper is toen dezelfde week al gedekt maar de 3 jarige hadden we helaas net gemist.
Die is afgelopen week paar keer gedekt.

Pepper zit inmiddels al voorbij 21 dagen na de laatste dekking en nog niet hengstig dus heb goede hoop.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:42

Cioccolato schreef:
Hier wel schot eruit en dan met 2 extra lange stangen
Merrie vast en veulen los

Zo doen wij het ook

Ik heb nog nooit gehad dat de merrie het veulen plet. Vind het juist fijn dat het veulen dan nog kan drinken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:51

Gefeliciteerd met de inmiddels drachtig gescande merries! Het worden nu toch wel dteeds meer, leuk.

Qua vervoer is het hier tussenstang erin laten en een stevige multiplex-plaat bij de voorstang aan veulen. Veulen gewoon aanbinden.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 01:49

Nieky gefeliciteerd met de drachtige merries. Nog geen drachtig van de jonge hengsten? Of die zitten nog op het wachtbankje

Eilinora. Dat klinkt hoopgevend. Fijn dat de jonge merrie nu ook gedekt is.

Ik heb sisi opgehaald. Ze had geen vocht van het insemineren met diepvries. Nu is het heel hard duimen draaien.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 08:00

Kwa vervoeren, hier hebben we alleen een 1,5 paard trailer. En dat gaat gelukkig altijd goed! Het veulen zetten we wel vast aan de voorstang. En moeders natuurlijk ook. Gelukkig hoeven we nooit lang op pad met de kleintjes.

Nog 5 dagen wachten.. _O-

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:12

Zo alle dames weer thuis. Blossom en Rosie zijn zaterdag geinsemineerd en vandaag waren follikels weg. 28 mei terug drachtscan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:14

Amhorses hehe! Lekker thuis al zag ik op insta. Nu maar duimen

Kevinsky duurt lang hè :+

Eilinora klinkt hoopvol van pepper! En fijn dat het ook gelukt is met de jonge merrie. Gaan ze nu naar huis of wacht je nog 18 dagen?

Wonders leuk dat je een merrietje wil aanhouden :D

Loniejj hopelijk vandaag een positievere scan :j

Nieky mooie combi’s ! Alweer 4 drachtig. Dat is wel fijn. Pfff 7 op het wachtbankje, je hebt niet stilgezeten haha. Laat je hem niet in de groep dekken? Of altijd aan de hand? Als hij er bij loopt heb je wel minder werk. Lijkt mij wel dat de 18 dagen wat sneller gaan als je meer hebt haha. Ja het was wel fijn dat de gastmerrie in 1x klaar was, meer kansen hadden we eigenlijk ook niet := Ik duim zo hard voor Zilver, hopelijk is het geslaagd

Myrthe jammer dat je nog niet kon beginnen. Hopelijk woensdag beter nieuws

Janinevv pff dat duurt nog wel even haha! Fijn dat de andere nu ook gedekt is! Verwerpen door scannen heb ik nog nooit gehoord. Beetje stress in het leven is normaal, en van scannen gaan ze niet dood haha

Luna2006 mooie combinatie! Waarom is er vanaf maandag al niet gedekt dan? Als ze toch hengstig was. Hopelijk slaagt het :j

Rowindie ah dat scheelt wel dat ze in 1x drachtig zijn :j

Mirjamalvaro prachtig in Zweden, ooit… ooit doe ik het ook _O- Super dat ze klaar zijn! Nu maar die lange dagen wachten :=

Minthe was gister alweer een maand drachtig. Dat gaat dan wel weer snel haha
Afbeelding
Zilver overmorgen eindelijk scannen := Zo benieuwd. Iedereen zegt hier drachtig maar ik durf het nog niet te geloven :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:16

Wij ook overmorgen scannen met Chablis, 2jaar leeg gebleven maar heb nu goede hoop. Hengsten zijn iig totaal niet intressant. :D

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:24

We hadden het eerder in dit topic al eens over verhuizen van een drachtige merrie.
Ik wil die van mij graag eind mei verhuizen naar de zomer weide. Is een nieuwe locatie en nieuwe kudde.
Ze is dan rond de 35 dagen drachtig. Zouden jullie nog wachten? Eigenlijk kan ik max 2 weken uitstellen, gras raakt hier snel op zonder regen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:26

Na een kloppend hartje scan zou ik t wel doen hoor

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:01

Rapunzel is vanmorgen ook weer drachtig gescand ;) dus volgend jaar een (hopelijk bont) vol broertje of zusje voor Vaiana :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:11

Mer1980 schreef:
Rapunzel is vanmorgen ook weer drachtig gescand ;) dus volgend jaar een (hopelijk bont) vol broertje of zusje voor Vaiana :D

Gefeliciteerd!

En betreft verwerpen na scannen ja geen idee die buurman 8-)

Ze heeft verworpen ergens een keer tussen 18 dagen en kloppend hartje (vruchtje vond ze toen ook al moeilijk en niet heel mooi) tweede keer weer drachtig (na hengstig spuiten want ze kwam niet in ritme) heel mooi vruchtje met 18 dagen en toen ook een kloppend hartje gescand. Nou geen idee wanneer ze die verloren is, de winter werd ze wel dikker maar niet van veulen wel van het brok :+

Dierenarts vond dicht zetten niet nodig bij haar. Pech bij hengsten keuze?

Mocht nu weer niet lukken misschien toch maar baarmoeder checken of niet vuil is?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:37

Maribor schreef:
Leuk te lezen, alle merries met hun gedragsveranderingen!
Ik merk nog weinig aan de mijne verder.

Spannend Kabayo. Binnenkort weet je meer of het gelukt is :)
W.b. scannen: (heel verhaal) vroeger ging mijn kerel ook zo achter het paard staan, als de eigenaar zei dat het kon. En dan kon hij weer door, want altijd druk, en wilde geen heisa met de klant. Want ook dat gebeurt. Dito voor koeien.
En heeft regelmatig een oplawaai gehad of net vermeden. Zijn collega is zo in de milt getrapt en ternauwernood overleeft. Andere collega een trap in de ballen... Het blijft een risicovol vak. Te vaak zeggen mensen: kan wel hoor.
Maar een trap gebeurt vaker dan je denkt, als je de hele dag achter beesten dingen staat te doen die ze niet leuk vinden, en als hij verkeerd terecht komt heb ik een man thuis die invalide is... voor een ander is het maar 'de veearts'. Maar voor mij de vader van mijn kinderen die zijn lijf en leden riskeert :) .
Enne, ik maakte me vroeger ook niet zo druk om de veearts. Het was zijn vak dacht ik zo 8-)

Ah, de hengst. Het is een Franse hengst uit de endurance :)

Door welke hengst is de merrie gedekt?

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:36

Gefeliciteerd met de drachtige merries!

En spannend nog voor de mede bankzitters :D

Lonniejj, balen dat ze nog niet hengstig is! Hopelijk vanzelf en anders maar spuiten dan? Of regumate tijdje?

Kabayo, morgen is het zover! Hoop met je mee voor een positieve scan.

Carika, ik zou er geen problemen in zien.

Janine, ik heb dit zelfde eens gehad met een merrie van mij. In het nieuwe jaar een swabje laten nemen en toen had ze inderdaad een bacterie. Maarja of dat ook de reden is geweest? Daarna door een andere hengst gedekt en in een keer drachtig en voldragen.

Shenay en hyflyn zitten aan het begin van hun hengstigheid. Donderdag weer scannen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:52

Wonders. Mooie papa hopelijk was het raak

Rowindie, bij jullie ook starten succes en hopelijk gaat het spenen vlot.

Lonniejj, geduld is ook niet mijn sterkste kant. Maar sterkte nog hopelijk is de groep snel weer rustig en stabiel

Luna2006, hopelijk nog op tijd.

Janine, verwerpen kan zoveel redenen hebben. Er worden honderden merries gescand en eigenlijk heb ik nog nooit van 1 gehoord dat ze daardoor verwerpen.

Am horses, eindelijk ze nam haar tijd

Nieky, lekker druk bezig al weer. Succes alvast volgend jaar alles zo lekker dicht op elkaar

Eilimora, ze vinden de vakantie we leuk. Hopelijk bij de andere dame ook in 1 keer raak.

Kabayo, al een maand nog 10 te gaan. Gelukkig ben jij van het bijhouden. Gewoon hou volgen dan weet ik ook wanneer ik wat moet doen :') alleen die van mij ziet er uit alsof ze wat verder is (grasjes komen er goed bij zullen we maar zeggen)

Carika, ik zou haar erbij zetten dan zijn alle paarden vreemd van elkaar, maar dat is persoonlijke voorkeur.

Mer1980, gefeliciteerd

Crazy funky, succes en hopelijk donderdag beiden op een mooi eitje.

Hier is odessa weer thuis, zonder tunnels heeft ze heel de weg rustig gestaan. Ze was nog we lang herfstig want zondag was laatste dekking en dat terwijl ik haar wegbracht met een ei van 5 cm. Hopelijk ook in 1 keer raak want zo’n stuk rijden als je nog niet zeker bent wat ze doet doen we liever niet nog een keer.

Cookie was wel blij dat ze terug is ze zijn nog niet van elkaars zijde geweken zag ze vanmorgen heerlijk languit in de weide liggen beiden.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:12

ook op het wachterbankje met 1 merrie zie ik Janine, de eerste spannende aftelling kan beginnen.

Spannend AM!

Scanpakket is altijd mooi mee genomen, zeker met maiden merries.

Dat zijn een hoop gelukte combinaties nieky! hopelijk pakken de andere ook snel. Moon is buckskin tovero, CR/cr TO/to A/A E/E n/O, is zijn kleurcode.

Lonniejj tussen 2 cycli in is frustrerend he, hier ook zo een merrie.

Dat ziet er dan goed uit voor pepper Eilinora.

Welkom op het wachtbankje Mirjamalvaro

De hengst stond nog op de weide, en ik kon hem niet alleen ophalen. Kato was wel mooi hengstig nog vrijdag dus als hij goed zaad heeft moet het wel pakken. Wij scannen niet op het eitje en alles natuurlijk dus opzich kan het nog perfect optijd zijn.

Gefeliciteerd met de dracht mer1980

Spannend butengeweun!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 18:16

Urena was heel blij dat mamma en zus weer terug waren gisteren. :P
Afbeelding

Morgen Chablis drachtscan en begin aardig zenuwachtig te worden.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 18:45

Nou..
Ondanks ze nog altijd niks toont, vandaag gaan scannen (ipv gisteren)
Zit er een ei van ruim 4 cm op. :Y)
Drakenmerrie :+

Morgen gaan we insemineren *\%/* *\o/*