Volg Vienna (Shetlander) haar dracht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 15:27

sumic: Zover ik weet zijn we gelukkig vrij qua begin letters.

Daisy doet het echt onwijs goed! Mocht vanmorgen al iets langer contact maken met Eowyn. Twee hele minuten, maar het is al meer dan gisteren :D . Ze begint echt een beetje bij te trekken nu de ergste bescherming er af is.

En waar Daisy al de wereld wilt ontdekken vind Eowyn dat heel duidelijk nog geen goed plan _O- :

Vienna heeft nog geen haast, maar lijkt nu wel weer wat met haar uier te doen. Dus hopelijk heeft Daisy er dan snel een speelmaatje bij :D . Mocht het ook weer een merrie veulen worden heb ik de naam al klaar liggen. Een hengst veulen naam is nog even zoeken:

Afbeelding

Mer1980

Re: Volg Vienna (Shetlander) haar dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 16:01

Arme Eowyn, Daisy geeft haar meer dan genoeg beweging hahahaha

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 19:26

Mer: Dat is een ding wat zeker is _O- . Eowyn blijft dan wel mooi in conditie zo :D .

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:04

Hoe gaat het vandaag met de meisjes? :D

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 17:08

Het gaat goed met Eowyn, Daisy en Vienna :D .

Ik vergeet gek genoeg elk jaar wel weer hoe veel die kleintjes eigenlijk nog slapen in het begin.
De rust keert ook duidelijk steeds meer terug in de kudde nu de nieuwigheid er wat meer af is.
Eowyn is zelfs weer haar aanhankelijke zelf aan het worden en kwam uit zichzelf om knuffels vragen.
Hoop haar volgende week te kunnen bekappen. Want dat is wel nodig. Wilde dat vorige week woensdag doen, maar toen ontdekte ik de melk en dan ga ik niet bekappen.
En.... ik heb zelfs even contact mogen maken met Daisy. Dat neusje is nog zoooooo klein.
Ze hebben achterin de wei trouwens schaduw, maar ja. Daar geven ze geen gehoor aan haha.

Daisy lag net diep te slapen en mocht ze toen zelfs even aaien. Tot ze wakker werd, maar toen werden het kont kriebels _O- . Lijkt op haar mama :D .

Foto is van kwartier geleden:

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:24

Ach gossie wat een kleintje

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 20:41

Gefeliciteerd met Daisy! Wat een mooie update zeg!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:05

Ach die foto, wat schattig zeg <3

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 11:59

Lief he < 3.
Vanmiddag nadat de DA voor Asfaloth is geweest maar even bij de kudde in wei zitten. Daisy weet heel goed hoe ze mij aan het lachen kan krijgen en dat heb ik wel nodig straks.

Asfaloth loopt sinds vorige week al gevoelig. Heeft een HB verleden (gekanteld hoefbeen in beide voorhoeven) en een hoefzweer verleden. Vanmorgen wilde Asfaloth op harde en zachte ondergrond niet meer draven. Niks voor hem dus toch maar gebeld. Liever een keer te veel voor Asfaloth bellen dan te weinig gezien zijn geschiedenis.
En dan is het fijn dat kleine Daisy in de wei loopt <3 .
Titel van het topic ga ik denk even wijzigen zodat het echt een volg topic voor zowel de kudde als mijn pony's word. Dus als iemand ideeën heeft!
Lijkt mij leuk om het met jullie te delen!
Vienna neemt namelijk ruim haar tijd en er gebeurt genoeg :D

Asfaloth (staat inmiddels te grazen met Gimli en Arwen):

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:03

Leuk een bolgtopic over je kleine boenders. Ik volg.

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:48

ik volg ook! Leuke kudde verzorg je

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:14

Fijn dat het goed gaat met de meisjes <3

Maar wat sneu voor Asfaloth, wat zei de dierenarts?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 22:40

Dierenarts geweest. Echt heel toevallig ook de DA die Asfaloth in september 2023 heeft behandeld voor zijn HB. Wanneer ik de kliniek bel is het altijd afwachten welke DA kan komen. Dus wel heel erg fijn dat het dezelfde was.
Helaas zit Asfaloth tegen HB aan/heeft beginnend HB. Echt een domper -O- . DA zei ook dat ik er op tijd bij was en het niet zo dramatisch is als toen. Gelukkig maar!
Asfaloth staat nu op stal terwijl Gimli samen met Arwen buiten staat. Vinden ze alle drie niet heel tof deze samenstelling, maar is even niet anders.
Asfaloth mag de komende week alleen met graasmasker de wei op. Dus zojuist even 3 graasmaskers gekocht om uit te proberen. Hopelijk komen ze morgen binnen. Dan kan die morgen de wei al op.
Morgen ga ik de wei ook afzetten en dan gaan we aan strook begrazing doen. Zodat we goed kunnen controleren hoeveel gras ze binnen krijgen en niet de hele wei in 1x hebben.
Zal de filmpjes van gisteren nog even uploaden op youtube.

Afbeelding

Gimli doet het zo ongelooflijk goed <3 . Hij staat ondanks zijn verlatingsangst redelijk rustig buiten samen met Arwen. Dat was 1.5 jaar terug echt ondenkbaar. Dan had die letterlijk de pan uit geflipt wanneer Asfaloth uit beeld was.

Afbeelding

Daisy dacht: Laat ik Yara ook een halve hart verzakking geven. Ze lag op ongeveer dezelfde plek als gisteren, maar gelukkig is alles goed met mevrouw :D . Even drinken nadat ik ze had gestoord.
Eowyn wilde uiteindelijk weer aandacht en Daisy vervolgens weer even kunnen aaien terwijl ze lag. Mag mij nog steeds niet te veel mee doen van Eowyn, maar vind dit al zo stoer en dapper van Eowyn. Twee jaar terug mocht ik met 3/4 dagen nog steeds niet in de buurt komen.
Vienna doet het nog rustig aan, maar ik heb sterk het gevoel dat daar gewoon ineens een veulen naast staat wanneer we het niet verwachten.
Arwen gaat deze of volgende week ook weer terug de kudde in :D :

Afbeelding

Asfaloth gisteren:

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:04

Och arme asfaloth, wel apart hij nu weer hb is, hij is er dan wel heel gevoelig voor. Sneu hoor.

Verder wel fijne update. Nog even een kleine Daisy ligt bij je op schoot.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:24

Eenmaal HB dan voor altijd gevoelig hiervoor. Wij hadden een super pony, maar deze werd door stress HB. Van het gras af gehaald op de paddock gezet en al zijn hooi werd geweekt. Bute en glucobalance om hem te ondersteunen. Hij kwam er weer bovenop. Maar hij viel vaak weer terug. Uiteindelijk de allermoeilijkste keuze gemaakt die je kunt maken, maar die extreme pijn was niet te doen. Heel veel sterkte voor asfaloth! En ook voor jou, want je pony zien pijn hebben dat wil je niet.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:26

Ts, er is een topic op bokt over hoefbevangen ponys, misschien kun je daar nog tips uit halen!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 20:05

Mer: Vrees er inderdaad voor dat Asfaloth er gevoelig voor is en er ook gevoelig voor zal blijven helaas -O- . Krijg de Glucose Support er ook met moeite in. Dus even puzzelen hoe dat voor elkaar te krijgen.
Daisy heeft nog geen zin om voor schoot veulen te spelen helaas. Even neusje aanraken en toen vond mevrouw het wel weer genoeg :D .

Sumic: vrees er voor inderdaad. Asfaloth is in 2023 inderdaad ook HB geworden door onbalans in het lijf en zijn chronisch stress.
Hoe kreeg jij de Glucobalance er in? Ik krijg de Glucose Support er echt niet meer in op het moment. Zelfs niet met de slueslimix.
Wel sneu zeg dat je uiteindelijk de hele moeilijke keuze hebt moeten maken. Heel veel sterkte nog :knuffel: .

Uitslag van mest onderzoek van Asfaloth is vandaag ook binnen gekomen. Denk je alles gehad te hebben heeft die gewoon een EPG van 1500 -O- . Moet morgen even Eraquell ophalen bij de kliniek en navragen welke wormen het zijn, maar ik gok op bloedwormen gezien de wormenkuur.
Moet van Gimli eigenlijk ook nog mest weg brengen voor mest onderzoek, maar gezien hij jong en daarmee vatbaarder is voor wormen en ze altijd samen staan ontworm ik Gimli maar gewoon hoe dan ook.
Even een flinke domper dit hoor. Mest de wei bijna elke dag uit (als het een keer niet lukt qua tijd dan doe ik het niet). We hebben ze een paar maanden terug van wei verwisseld dus wellicht dat het daardoor komt, maar dat is gissen. Had ze vorig jaar allebei na een flinke bloedworm besmetting eindelijk schoon.

Daisy doet het gelukkig goed. Terwijl ik Eowyn aan het knuffelen was deed madam even een dutje, maar opgegeven moment kwam ze toch even contact zoeken :D .
Bella wilt dol graag met haar spelen, maar snapt nog niet helemaal dat Daisy nog iets te klein is om mee te spelen.

Afbeelding

Asfaloth was zo onrustig vanmorgen op stal dat ik Gimli er bij heb gezet. Dat heeft echt geholpen en vanmiddag mocht Asfaloth even 2uurtjes de wei op. Toen ik rond 6uur op stal was was de pijnstilling ook duidelijk uitgewerkt (was heel per ongeluk een uur te laat met geven) en zag dat die er echt nog wel last van had. Gelijk pijnstilling er in en dat helpt gelukkig weer.
Graasmasker dat vandaag binnen was gekomen was helaas te klein. Kreeg het niet eens over de neus :') . Morgen komen er nog 2 binnen dus vandaag had Asfaloth even geluk:

Afbeelding

En..... Vienna doet eindelijk wat met haar uier *\o/* . Go Vienna go *\o/*

Afbeelding

Dit was 12 mei nog. Mijn gevoel zegt nog steeds heel erg dat ze ons gaat verrassen en de kleine er ineens naast loopt. Ze is maiden. Dus dan weet je het echt nooit. Met Eowyn weet ik gewoon dat die een volledig vol uier krijgt en dan komt de kleine. Met Vienna? Geen idee wat ze besluit te doen.
Een verzorgpony van mij op een ander adres had afgelopen maandag nog een half vol uier. Ervaren merrie en gisteravond toch een gezond merrie veulen aan de voet :D .
Dus ik roep nu al de hele tijd dat het veulen van Vienna een hengst word _O- . Als het maar gezond is :D .

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:35

Dikke knuffel, wat een ellende, ook nog wormen.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 08:14

Gisteren geen puf en energie meer gehad. Was even gesloopt, maar mijn gevoel zat goed. Asfaloth heeft bloedwormen -O- . Alweer. Gelukkig minder heftig dan vorig jaar, maar nog steeds een heftige besmetting.
In overleg met de kliniek heb ik Gimli gezien zijn leeftijd en heftige besmetting van vorig jaar ook gelijk ontwormd en uit eigen beweging Arwen ook ivm ze de kudde terug in gaat een deze dagen. Dan is ze zo schoon mogelijk en neemt ze de evt. Wormen die ze heeft niet mee.
Asfaloth krijgt gelukkig weer praatjes. Draafde uit zichzelf aan met longeren. Hij Was er na 10 minuten klaar mee en wilde even gras eten. 5 minuten van mij hooguit.
Met Gimli op stal gezet en 's avonds kreeg ik de pijnstilling er met spuit niet meer in en gelukkig lag er nog oud brood.

Afbeelding

En zo trof ik mijn mannen rond half 4 aan toen ik ze buiten wilde zetten <3

Afbeelding

Ben er gisteren achter gekomen dat er ook te bezorgde voorbijgangers bestaan.
Er stopte een vrouw en die vroeg waar Daisy lag of ja voor haar is het gewoon het veulen (lag verstopt in de boterbloemen).
Vervolgens kwam voor mijn gevoel de aap een beetje uit de mouw. Want ze had haar laatst bij het hek in de zon zien liggen en gekeken of ze nog ademde.
Helemaal prima, maar ik heb ze wel echt uit moeten leggen dat ze achterin de wei schaduw hebben, maar ik ze niet kan dwingen. Of het helemaal binnen is gekomen weet ik niet, maar ze kon met een gerust hart weg fietsen.
En over de zon maak ik mij geen zorgen. Het is gelukkig geen 25+, maar echt een fijn gevoel kreeg ik er ook niet bij.
Ik weet dat ik zelf ook echt over bezorgd kan zijn over mijn dieren, maar dat laat ik bij andermans dieren wel los. Waarschuw alleen als het nodig is.
In ieder geval. Daisy was boos op mij _O- . Was Eowyn aan het knuffelen en Daisy lag te slapen en opgegeven moment mocht ik er bij van Eowyn. Raakte Daisy aan. Die keek mij met een half oog aan van: wie durft mij te storen in mijn schoonheidsslaapje?
Vervolgens had ze door dat ik het was. Sprong overeind. Keerde de kont naar mij toe met de oren in de nek _O- . Hoe durf ik ook _O- .
Waar Daisy de eerste dagen alleen kon rennen heeft ze nu duidelijk de slaap knop uitgevonden :D .
Afbeelding

Vienna doet het rustig aan. Iets leger weer dan gisteren, maar achter het uier blijft het nu niet meer volledig slap:

Afbeelding

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:37

Aah, die laatste foto is echt te schattig!
Je ziet de merrie het hoofd ietsje scheef houden richting Daisy. Die zo veilig ligt te slapen in de zon.
Heerlijk!

Ik hoop dat het goed blijft gaan met je pony zijn hoefbevangenheid. Je bent neem ik aan wel bekend met fructaan, niet op kort gras zetten na nachtvorst?
Hij mag ook wel wat afvallen als ik het zo zie. Hopelijk vind hij het niet beledigend dat ik dit zeg. O:)

Voorbijgangers die dingen vinden of denken (onkunde) blijven er altijd.
Het is het klassieke beeld van de voorbijganger die elke ochtend en elke avond langsfietst, nooit een eigenaar ziet, en eruit concludeert dat er misschien wel niet voor de dieren gezorgd wordt.
Terwijl zo iemand heel veel andere momenten en daarmee activiteiten rond de weide gewoon niet ziet. Terwijl die er natuurlijk wel zijn.

Ik denk dat NVWA het het drukst heeft met afhandelen van meldingen uit onkunde.

Je hoeft je niet te verantwoorden richting hun. Zolang je alles biedt wat de dieren nodig hebben, en er goed voor zorgt, zo niet dan hebben ze een legitieme reden een melding te maken (ook al is dat ook niet altijd even helpend maar dat terzijde).
Ik hoop wel voor je dat het bij kijken blijft, dat die mensen niet in de wei gaan of de ponys voeren, helemaal ivm jou pony zijn gevoelige hoeven..
Gewoon vriendelijk blijven zolang de geïnteresseerde pony bewonderaars ook lief zijn. En anders gewoon vertrouwen op jezelf en je positie (jou (verzorg)dieren) bewaken.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 18:48

Marigold, ik reageer morgen/van de week nog op jou en dan krijgen jullie ook weer een update van alle pony's!
Was vrijdag en gisteren druk.

In ieder geval. Willen jullie mee denken? Morgen komt de dierenarts voor een check up en mijn gevoel zegt heel erg dat ik verder moet onderzoeken.
Dat de HB terug val van Asfaloth met een reden is gebeurd. Alleen de oorzaak achterhalen word een uitdaging.
Op mijn lijstje om te bespreken staan al:
- IR (insuline resitentie)
- Cushing (aantal jaar terug op getest. Was niks aan de hand toen, maar wie weet nu wel)
- EMS

Is er nog iets waar ik aan moet denken? Nieren, lever? Roep het maar.
Ik ben heel open minded. Andere suggesties mogen ook.

Dit was vanmorgen <3 . Nog met pijnstilling. Morgenochtend zie ik Asfaloth voor het eerst weer zonder pijnstilling lopen:

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 19:15

Mijn pony komt niet meer op het gras, juist in het hele korte gras wat ik ook op jouw filmpjes zie zit de oorzaak, dat is stress gras, boordevol suikers dat is ook de reden dat die van mij weer bevangen werd, ook heeft hij diabetes, we weken nu twee kilo hooi af en dat laten we minimaal drie uur weken dit verdelen we over de dag verder alleen vitamine brokjes. Ook leer ik hem longeren en gaan we veel wandelen. En nog blijft hij zwaar maar niet meer hoefbevangen, sterkte!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 19:23

Ik zou beginnen met gewoon bloedonderzoek. En de komende tijd goed blijven ontwormen, arm hooi voeren en zorgen dat de pony even niet op het gras komt. Kort gras is een trigger bij hb. En dat er veel boterbloem staat is bij zo'n korte weide ook een risico.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 19:27

Helemaal niet meer op het gras is geen optie hier helaas. Dat hebben we geprobeerd, maar Gimli gaat dan zand eten (zoveel dat ik net zand koliek heb kunnen voorkomen doordat ik er al alert op was) en Asfaloth word er echt dood ongelukkig van. In combinatie met zijn chronisch stress niet heel handig.
Dan zoek ik liever door naar de oorzaak van binnenuit zodat ik Asfaloth op de juiste manier kan ondersteunen. Met uiteindelijk de juiste supplementen etc.
We doen nu ook aan strook begrazing. Graasmasker word ook gebruikt.

Senne: Goeie! Gewoon bloed onderzoek ga ik inderdaad ook even overleggen! Wormenkuur heeft Asfaloth vrijdag gehad. Over 6 weken opnieuw mest onderzoek.
Niet op het gras betekend hele dag binnen. Geen optie helaas! Ben de glucose support al wel opnieuw aan het her introduceren.
Dat is nog een uitdaging.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 09:25

Wat naar dat je pony weer hoefbevangen is... Dit korte gestreste gras is wel echt een trigger. Is het niet mogelijk om een andere plek te zoeken of creëren waar ze niet op gras staan maar toch voldoende uitdaging hebben om niet gestresst te raken of zand te gaan eten? Ik zou zelf bang zijn dat het dweilen met de kraan open is als je een hoefbevangen pony in zo'n situatie laat staan. Hoe vaker ze hoefbevangen zijn hoe groter de kans op permanente schade.
Bij mijn hoefbevangen pony hebben bloedzuigers en acupunctuur erg goed geholpen. Hij is razendsnel hersteld terwijl hij echt heel ver heen was. Wellicht is dat ook nog een optie ter ondersteuning maar goede huisvesting is wel het aller belangrijkste maar ook erg lastig te realiseren als ze niet in eigen beheer staan... Ik snap dus best dat je dat niet zomaar voor elkaar hebt maar wellicht is er toch nog iets te verzinnen/creëren?