[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moner

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:57

Even wat veulen spam

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:31

Dank jullie wel voor de reacties over Wijbenga. Via PB ook wat binnen gekregen.

Ik merk dat ik na al het gedoe met Mir vooral behoefte heb aan een no nonsens paard(je)
Helaas ook tijdens proefrijden op paarden best wat vervelende dingen gezien of meegemaakt en dat helpt ook niet in het vertrouwen.

Zo ging er 1 met zijn amazone vies aan de kletter, 1 die lelijk staakte en er een flink pak slaag voor kreeg en ik ben achterover geslagen met een paard (die nu via een andere handelstal weer in de verkoop staat met de tekst: fijn recreatiepaard, accepteert geen druk op de mond. Ik had amper contact toen ze vanuit draf recht omhoog kwam).

Wat dat betreft merk ik dat ik Tess echt mis. Hoewel wat stresserig, zo’n zacht en werkwillig paard.

Onder voorbehoud van keuring eigenlijk een hele leuke Haflinger van 156cm gekocht. Maar er leek iets niet oké te zijn met haar bekken. En ik wil niet bij voorbaat problemen kopen.

Over een nieuwe Fries twijfel ik nog steeds. Binnen mijn omgeving toch wel wat mensen met Friezen en behoorlijke fysieke problemen. En ook de karakters zijn niet altijd even fijn. Heb daar zelf ook 2 voorbeelden van gehad.

We genieten gelukkig echt van Diekke. En ze doet het goed, maar ik merk dat ze het alleen zijn (terecht) niet meer leuk vindt.

Heb al tig zoekertjes geplaatst, maar daar kwamen vooral reacties op met van alles wat ik juist echt niet wil :o
Volgend weekend een bezichtiging staan voor een kruising Fjord x KWPN. En als dat niks wordt, dan wordt t denk ik tijd voor de consessieklok :D

Heerlijk veulen Moner! Genieten van dat jonge spul.

Jammer dat jullie merrie wat tegen valt onder het zadel. Maar als ze verder zo ontzettend lief is, dan misschien toch nog even puzzelen waarom het niet lekker wil? Vaak is er toch wel een reden.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:34

Haha de consessieklok Boemel. Hopelijk is die fjord x kwpn iets!

Wat is Fedde knap Moner !
En wat vervelend dat het met Antje en haar omheining niet echt goed ging en ze nu weer terug is. Hopelijk vinden jullie een nieuwe fijne baas voor haar.

Huh Jelske was je nu in Bolsward? Dat is wel heel dicht bij mij :P waren er geen shoots in de buurt haha.

Meya wat een heerlijke foto van jou merrie en twenter!

Hier gaat het best oké met de nieuwe meneer. Hij is in de omgang echt super lief en braaf. Onder het zadel probeert ie wel eens wat uit te testen en ik durfde daar zelf niet echt goed doorheen te rijden. (Lees het voelde alsof ik een grote Shetlander heb) Maar maandag even een vriendin in de bak gezet en die heeft me een schop onder de kont gegeven.

Vandaag heb ik voor het eerst les. Dat vind ik ook wel spannend. Want heb echt al tijden geen les meer gehad.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 18:49

Moner, gefeliciteerd met jullie veulen en de behaalde resultaten. Wie weet wordt de merrie wat rustiger naarmate ze langer ohz is?

Boemel , groot gelijk. Als iets niet helemaal oké lijkt en na jou pech had ik er ook voor bedankt. Ik denk dat in elk ras wel zijn voor en nadelen zitten, ook qua gezondheid. Soms overkomen je paard ook dingen wat puur pech is, neemt niet weg dat je het spannend gaat vinden of bang bent dat een ander paard het ook zal krijgen..

Fijn Marjolein dat hij lief is, alhoewel wat ondeugend ohz. Wellicht is dat straks over en is het nu een beetje uitproberen. Hoe ging je les?

---

Hier weinig nieuws. Heerlijk weertje, je merkt dat het de paarden ook goed doet. Lekker lange dagen in de zon.

Cas10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 12:07

Wat een ontzettend mooie foto's en filmpjes weer!! Zit echt te genieten, het veulen met de lange stelten te schattig. Daar kun je toch de hele dag naar kijken?
Even over stal Wijbenga: zij hebben mij jaren geleden ontzettend goed geholpen en ik heb mijn huidige paard van 25 jaar bij hen gekocht (nu al 21 jaar geleden) en vond het toen al een heel fijn bedrijf!! Casper is gekeurd en dat ging allemaal heel transparant.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:04

Heerlijk die veulentjes! Zo jammer dat altijd alles groter gaat worden... nu maar even er goed van genieten!

Wij hebben weer gepoogd obstakels te maken.. maar waar een grasspriet eng kan zijn was alles vandaag vooral om op te eten.. absoluut niet onder de indruk.....

Afbeelding
Afbeelding

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:31

Goed bezig Dala. Worden ze mak van :D

Leuk veulen Moner! Ga je er ook mee na de veulenkeuring? De nakomelingen die ik vorig jaar van Kees zag op de fokdag kregen allen een 1e premie :)

Bij mij is woensdagavond een veulen geboren. Mooi, groot en luxe veulen. Veulen heeft alleen een heel groot min punt, het is mannelijk }>

Mijn andere merrie willen we weer insemineren maar ze is druk in de weer met bloed eieren _-:( dus al vele malen gescand maar nog niet geïnsemineerd. Haar date dit jaar (hopelijk?!) wordt Murk :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:59

Dennenboom gefeliciteerd met je hengstenveulen.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:25

Gefeliciteerd met je veulen Dennenboom. Herkenbaar probleem, maar ach.. hier is hij wel gebleven vorig jaar haha :+

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 23:41

Dennenboom gefeliciteerd met het hengstveulen.

Ik wil met Fedde en zijn moeder naar Schijndel. Ik wil met nieta eventueel ook meedoen met de duurzame merrie verkiezing als die er weer is.

Ik zit te twijfelen over de nieuwe hengst voor Nieta, of nog een keer Kees of Rutger

Vandaag onze Riekah naar Van Manen gebracht voor trainingen voor de premie keuring in Nisse en laten insemineren door Jorke

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 18:06

Benieuwd naar jullie hengstenkeuzes voor komende jaar.

Hier weer proefje m1 gereden. Het was gevoelsmatig iets te tam middengangen konden echt beter maar toch 192 en 2e plek. En op de terugweg had ik heerlijk spetters op de ruit en moesten de ruitenwissers aan heerlijke afsluiting van de dag.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 21:28

Is er iemand hier die eigen paard heeft voorgesteld tijdens de ibop? Ik weet niet goed of ik dit zelf moet doen of het over moeten laten aan een prof, wat de precieze eisen zijn, wat ze willen zien. Heb al meerdere proeven bekeken online maar kan het slecht beoordelen. Dus als iemand ervaring heeft zou dat zeer gewaardeerd worden haha

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:09

Horseloverl schreef:
Is er iemand hier die eigen paard heeft voorgesteld tijdens de ibop? Ik weet niet goed of ik dit zelf moet doen of het over moeten laten aan een prof, wat de precieze eisen zijn, wat ze willen zien. Heb al meerdere proeven bekeken online maar kan het slecht beoordelen. Dus als iemand ervaring heeft zou dat zeer gewaardeerd worden haha

Het is zeker handig om dit door iemand te laten doen die weet wat die doet. Ik heb ilias zelf thuis getraind en op de ibop door mijn instructie laten voorrijden. Resultaat was er ook naar AA score.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:16

Ik was eigenwijs en heb het zelf gedaan. Dat leverde uiteindelijk op wat mijn doel was, namelijk dat ze van voorlopig ster naar definitief ster ging. Ik denk dat ze prima een hogere score had kunnen krijgen met een andere ruiter. Maar ze kan best heel stressy zijn en of dat voor haar ook echt beter geweest was, dat weet ik niet. Dus uiteindelijk ben ik blij voor wat we gekozen hebben.
En ze heeft nu toch mooi haar prestatiepunt voor moeder gehaald met sport. Dat vind ik belangrijker :)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:42

Sanet schreef:
Ik was eigenwijs en heb het zelf gedaan. Dat leverde uiteindelijk op wat mijn doel was, namelijk dat ze van voorlopig ster naar definitief ster ging. Ik denk dat ze prima een hogere score had kunnen krijgen met een andere ruiter. Maar ze kan best heel stressy zijn en of dat voor haar ook echt beter geweest was, dat weet ik niet. Dus uiteindelijk ben ik blij voor wat we gekozen hebben.
En ze heeft nu toch mooi haar prestatiepunt voor moeder gehaald met sport. Dat vind ik belangrijker :)

Dit is idd bij mijn merrie ook het geval. Ze heeft het boven verwachting gedaan op de keuring en doel is dus naar kroon predicaat. Eenkennig paard wat met een ruiter die zij niet kent het niet doet. Dat is mijn overweging een beetje. Of dat we dus nog langer wachten. Ze is pas 4 en pas een half jaar ohz. Een nette B/L1 proef op wedstrijd lukt en genoeg is genoeg. Maar als ze op de ibop echt actie verwachten en een paard wat volledig opgericht loopt vind ik dat ook niet eerlijk. Als ze ontspanning zoeken en gewoon netjes/eerlijk rijden is dat goed

Ga uiteraard wel super hard lessen en werken als ik het zelf ga doen. Speelt ook nog mee dat we haar moeder en oma ook nog op stal hebben dus zou super gaaf zijn om het zelf te doen, maar daarmee ook het risico

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 23:06

Ik heb het zelf gedaan, puur omdat ik het leuk vind om het zelf te doen. Punten waren terecht, bij de 1e x met merrie was ik zwanger en misselijk :+ 2e x was andere merrie, drachtig en had haar dag niet echt. Wel beide een A, doel was kijken wat er verwacht wordt en zelf ervaring op doen. Waren beide al ster.
Had ik het uit handen gegeven, waren de punten misschien wel hoger geworden. Vooral tijdens de 1e x.
Wil je instructrice niet? Ik kan bij een eventuele herkansing altijd mijn instructrice vragen :')

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:37

@Moner: gefeliciteerd met de geboorte van jullie Fedde!
Wat vervelend dat de merrie die aanvankelijk verkocht was terug is gekomen. Kan de omheining niet alsnog in orde worden gemaakt?
Wel grappig om te lezen dat de merrie in het werk zo anders lijkt dan in de omgang. Zo zie je maar weer dat 1 + 1 niet altijd 2 is. :o

@Boemel: hoe was het bij de friese kruising, of moeten jullie nog gaan?

M_arjolein schreef:
Huh Jelske was je nu in Bolsward? Dat is wel heel dicht bij mij :P waren er geen shoots in de buurt haha.

Ongetwijfeld, of ik had er allicht eentje kunnen organiseren. Maar deze was van Lianne Hovinga uit en ik ben erg tevreden over haar werk en bovendien is ze bijzonder geduldig met de ongeduldige-chaotische situatie van mijn paarden en mij :Y)

M_arjolein schreef:
Hier gaat het best oké met de nieuwe meneer. Hij is in de omgang echt super lief en braaf. Onder het zadel probeert ie wel eens wat uit te testen en ik durfde daar zelf niet echt goed doorheen te rijden. (Lees het voelde alsof ik een grote Shetlander heb) Maar maandag even een vriendin in de bak gezet en die heeft me een schop onder de kont gegeven.

Vandaag heb ik voor het eerst les. Dat vind ik ook wel spannend. Want heb echt al tijden geen les meer gehad.

Wat leuk om over jullie vorderingen te lezen! Hoe is de les gegaan? Heb je mooie handvatten gekregen?

@Dala: op deze manier worden ze vanzelf koemak }:0 <3

@Dennenboom: gefeliciteerd met jullie veulentje! Heb je al een fotootje?
Wat balen dat de cyclus/het insemineren van de merrie niet wil vlotten zeg. Hopelijk komt het allemaal gauw weer op de rit.

Laura1982 schreef:
Benieuwd naar jullie hengstenkeuzes voor komende jaar.

Hier weer proefje m1 gereden. Het was gevoelsmatig iets te tam middengangen konden echt beter maar toch 192 en 2e plek. En op de terugweg had ik heerlijk spetters op de ruit en moesten de ruitenwissers aan heerlijke afsluiting van de dag.

Proficiat met de punten! Jullie komen geloof ik aardig op stoom hè?

Horseloverl schreef:

Toevallig is het document waarin de eisen/verwachtingen worden beschreven recent weer onder de aandacht gebracht - terug te vinden via de site van het KFPS. Het is wel duidelijk iets anders dan een dressuurproef van de KNHS en ook de beoordeling is anders, maar dat is allemaal ook behoorlijk beschreven.

Ik snap jouw ambitie overigens wel hoor. En een IBOP kun je gewoon ieder jaar opnieuw doen (was dat zelfs niet 2x per jaar mogelijk? - pin mij er niet op vast). Dus zelfs als je het een keer hebt geprobeerd en het resultaat is niet naar wens, dan kun je het altijd opnieuw proberen of alsnog uit handen geven.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:01

Jelske ja je kan 2 x per jaar de ibop doen. En de ibop is volgens mij wel iets aangepast nadat wij hem gedaan hebben.

Ja we komen er steeds beter in te zitten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:04

Friese kruising was niet goed. Dystrofie hals.

Onder voorbehoud van goedkeuring hebben we iets heel anders gekocht, nml een Fjord x Kwpn springgefokt :o

Eigenlijk de looks van een fjord in een iets donkerdere kleur, maar meer de benen en beweging van een KWPN-er
Heel braaf, maar wel sensibel :o

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:34

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:33

Gefeliciteerd met de aanwinst Boemel! Ik zal duimen dat hij (??) goedgekeurd wordt!
Sensibel is niets mis mee :D als ze maar bewerkbaar blijven.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 09:08

Gefeliciteerd Boemel, hopen dat ie goedgekeurd wordt!

Laura leuk dat jullie er steeds beter in komen te zitten

Ik zie ook wel werk van haar voorbij komen Jelske, vind het ook mooie foto's.

Hier weinig nieuws. Mag nog steeds niet te paard dusja.. Even radiostilte vanuit hier :+

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 09:32

Ik lees vrolijk mee, maar als ik zeg dat ik een beetje druk ben is dat een understatement.
Maar wat geniet ik van die lange, lichte dagen!

Over de IBOP en zo heb ik eerlijk gezegd geen verstand, en veulenspam is altijd welkom!

Zelf ben ik met Picasso wat intensiever aan het grondwerk begonnen. We zijn nu zo ver dat hij in vrijheid met me mee stapt, draaft en zelfs galoppeert, en hij laat korte stukjes travers zien. Ik merk echt dat dit onze band nog sterker maakt. Die was al goed, maar wordt nu alleen maar beter :o

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:42

Ik herken het plaatje wat jij schets Lys! Grondwerk heeft Jels en mij ook die verdieping gebracht.

@meya: wat vervelend dat er nog niet zoveel schot in zit. Wat knap dat je zo geduldig kunt blijven.

Ik heb inmiddels weer een patroon opgemerkt… Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hier harder om moeten lachen dan ik kan toegeven :')

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 07:34

Hahaha jelske te schattig