Prematuur veulen: waterhoofd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

Prematuur veulen: waterhoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 20:50

Helaas is onze mini merrie vandaag zonder voortekenen begonnen aan haar bevalling. We hebben het totaal gemist, toen ik met de auto aan kwam rijden om te komen voeren zag ik al iets liggen waarvan ik meteen dacht ik hoop niet dat dat is wat ik denk dat het is. Maar helaas, dat was het wel..

20 april had ze op 340 dagen gezeten (laatste dekking 20 mei 2024) dus vandaag met 267 dagen bevallen.

Het veulen zat nog volledig in het vlies en was natuurlijk al overleden. Ik heb het wel uitgepakt.

Het was een prachtig merrietje geweest, super mooi getekend echt wat we gehoopt hadden ;(

Het enige dat ons op viel was het hoofdje dat er apart uit ziet. Kan iemand vertellen of dit een waterhoofd is? En zou dit dan ook de reden van het vroeg geboren worden en de dood zijn? Ik weet dus niet zo goed omdat het veulen nog niet geboren had moeten worden of het gewoon een prematuurhoofdje of een waterhoofdje is.

Wij balen in ieder geval ontzettend. Merrie is verder rustig en toen ik het uitgepakt had heeft ze er even aan gesnuffeld maar verder stond ze haar eigen ding te doen. Was deze merrie haar 2e veulen, vorig jaar heeft ze van dezelfde hengst een gezond hengstveulentje gehad.

Ik zet de foto's even in een spoiler voor de zekerheid maar ik vind ze zelf niet heel schokkend

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt voor het meekijken en jullie mening

troi

Re: Prematuur veulen: waterhoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:54

Het ziet er idd wel zo uit. Ik zou deze foto's wel naar je dierenarts sturen voor een prof mening.

Wat ontzettend verdrietig!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:55

Sterkte met hetgeen je nooit hoopt mee te maken? Hoe is de merrie eronder?
Als ervaren fokker zie ik niets bijzonders aan het hoofd.
Mijn focus zou meer liggen op de navelstreng en placenta. Waren hier afwijkingen aan te zien?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:57

Sterkte! Dat is niet leuk, veulen lijkt ook al een heel eind af. Ik vind het geen echt waterhoofd eigenlijk maar zoveel ervaring heb ik daar niet mee.
De merrie is niet ziek ofzo? Geen rhino of andere redenen van verwerpen?

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 21:05

Kwa kleur ofzo zag ik in ieder geval niks geks aan de placenta maar ik weet ook niet zo goed waar ik naar had moeten kijken daarbij?

Ik kan morgen nog eens kijken, ik heb het even uit het zicht gelegd zodat we het morgen samen kunnen begraven.

De merrie is fit gezond en zichzelf. Geen gekke dingen aan te merken. Heel toevallig zondag nog een uierfoto gemaakt om eens te kijken, maar dat was nog niks, en zojuist was uier ook gewoon leeg.

(Haar vorige veulen heeft tot begin november nog gedronken dus het is gen leegleeg uier)
Afbeelding

Enige wat ik nog meer kan bedenken is dat we de merrie 19 jan en 2 feb ontwormd hebben maar in beide ontwormingsmiddelen stond dat het veilig aan dragende merries gegeven kon worden. We hadden een andere mini met wormen dus we hadden de drachtige merrie ook maar meteen mee ontwormd en daarna kwamen er wormen vanaf en hebben we in overleg met de dierenarts de ontworming nog eens herhaald.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:10

Lijkt mij eerder gewoon een prematuur hoofd dan echt een waterhoofd, die zijn veel groter.
Sterkte alvast. Soms is er ook geen antwoord op de “waarom” vraag. Abortussen gebeuren regelmatig, zowel vroeg als later in de dracht en kan echt heel veel verschillende oorzaken hebben.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:11

Ik kan je geen antwoord geven, maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen.
Wat een perfect veulentje en inderdaad al een heel eind af.

Probeer jezelf niet teveel te pijnigen met gokken naar de oorzaak. :(:)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:20

Wat ontzettend sneu.

Ik zie ook een zich normaal ontwikkelend veulentje.

Zo zonde...

Heel veel sterkte voor jou en het moedertje!

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:33

Heel erg veel sterkte met dit verlies!

Helaas hebben wij hetzelfde meegemaakt vorige week. Het veulen was wel al dood en moest door de dierenarts verlost worden. De navelstreng was af en er kwam eerst een stuk van de placenta naar buiten.

Het hoofdje is bij minis wel vaker zo gevormd denk ik?

Als je wil vergelijken hier een foto van ons veulentje, geboren met 269 dagen dracht. Wel een Belgisch trekpaard. Het hoofd ligt hier nog achterover omwille van het verslepen aan de voorbenen.

Afbeelding

Nogmaals enorm veel sterkte gewenst. Het is pijnlijk om dit nog zo laat in de dracht mee te maken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:41

Jullie ook nog sterkte, Thomas5!

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:11

Dankje Shirley

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:52

Vriendin van mij had ook vorige week een verworpen veulen. Voor Mei ergens uitgerekend meen ik. Wij hebben het jaren terug rond deze termijn ook een x gehad. Zo ontzettend zuur.

Heeft de veearts ook een swap genomen? Ziet er verder wel redelijk normaal uit, die kleintjes hebben meest al wel een wat boller hoofdje. De merrie verder wel fit? Sterkte!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 23:46

Ik zie ook geen waterhoofd of iets abnormaals.
Is de placenta helemaal afgekomen? Geen dierenarts bij geweest? Soms wel even goed om de merrie, placenta, veulen na te kijken. Rhino uitsluiten bv
Als er nog een stukje placenta achter gebleven is, kan de merrie heel ziek worden.

Verder heel veel sterkte.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 00:13

Of het een waterhoofd is weet ik niet. Maar ik vind het een raar model hebben en te groot t.o.v. het lichaam

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:53

waterhoofd zie ik niet maar de navelstreng lijkt ingedraaid. Dat heb ik eens gehad. De bloedtoevoer is dan afgekneld en dan gaat het mis. Volgens de zeer ervaren dierenarts komt dat maar weinig voor en is het vette pech.