Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Muronia schreef:Als ik kijk naar mezelf... Ik ben 40 jaar, dus niet de jongste meer. Daarom wil ik een nuchter en braaf paard. Ik ben groot en ook niet de allerlichtste, dus ik moet een paard met kracht hebben die geen moeite heeft met mijn gewicht en lengte. Ik heb fibromyalgie en daarom is een paard met een enorme draf voor mij niet uit te zitten. Ik vind het heerlijk om mezelf uit te dagen en ben graag in de wedstrijdring. Het paard moet dus wel een proef kunnen lopen of een sprong kunnen maken.
Muronia schreef:Avalanche, het tegenovergestelde dus, juist fijn dat je ook mee volgt!
Muronia schreef:Avalanche plus dat een zwaarder gebouwd paard niet direct groter gefokt hoeft te worden omdat hij door zijn massa en bot makkelijker draagt. Ik heb mijn 1.70 merrie dit jaar door een 1.63 hengst durven laten dekken omdat ik denk dat hij zoveel kracht en volume mee gaat geven dat er geen 1.70 paard uit zou hoeven komen.
Xyris schreef:Ik ben toch wel nieuwsgierig, als ik zo naar deze hengsten kijk. Beenwerk niet onder de massa is begrijpelijk, maar ik vraag me toch af waarom iets als een mooie croupe wordt beschouwd? Wat ist voordeel tov een rechtere (zoals een groninger) of juist zoals de eerste hengst van muronia? En zo ook de andere dingen die je noemt?
Ik ben zelf weg van gelderse, ik volg dus gezellig mee en hoop er wat van te leren. Grote kans dat, als het eindelijk eens kan, ik ook een gelderse neem, inderdaad vanwege, koel in de kop maar heet in het werk en lekker robuust.
Muronia schreef:Dat er geen of weinig vraag is naar zware types klopt niet hoor. Er is meer vraag dan aanbod, sowieso bij de Groningers.
Lianne jammer dat het dit jaar niet is gelukt, met welke hengst heb je de Gerlinus gedekt en dek je daar volgend jaar weer mee terug? Wat leuk, een Kimberley. Ik kwam hem vroeger zelf vaak tegen op wedstrijden en we hebben er ook eens een merrie mee gedekt, maar die bleef helaas gust.
Natasja de eerste die jij noemt vind ik ook een mooi hoofd en front hebben, maar naar mijn gevoel veel voorkant en weinig achterkant. De ongelijke voorvoeten waren me ook opgevallen en daarop viel hij voor mij af.
Bij de tweede vond ik de voorbenen inderdaad ook niet best en ik vond hem niet mooi in verhouding.
De derde vind ik te zwaar op de voorhand.
Ik hoor nu de vraag hier maar verder eigenlijk nooit. Maar wat zijn al die mensen die vraag hebben naar een zwaar veulen dan bereid om daarvoor uit te geven? Ik bedoel kan het voor een fokker uit of zoekt men in de lage prijsklasse?
Wil je uitleggen wat je met beknopt bedoelt? De ruglengte? Ik vind ze zo op het plaatje heel mooi in verhouding namelijk. Ik vind het wel interessant en leerzaam, ook om straks te zien welke er worden goedgekeurd en welke niet en om welke redenen.