KWPN of NRPS stamboek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juval

KWPN of NRPS stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 09:11

Hallo,
Ik heb een vraagje. Mijn NRPS merrie is onlangs gedekt door de Gelderse KWPN hengst Edmundo. Nu weet ik eigenlijk nog niet bij welk van de 2 stamboeken mijn veulen ingeschreven kan / moet worden. Wat zou bokt adviseren?

Maakt het wat dat betreft ook nog uit of het een hengst of merrieveulen wordt?
Qua naamgeving wel weet ik.

Heeft een KWPN papier meer waarde?
Het veulen is in principe voor eigen gebruik, maar wie weet wat de toekomst brengt en zal die toch ooit verkocht worden.

zit er qua kosten nog veel verschil in? (kan ik uiteraard zelf gaan opvragen, zal ik ook doen tzt).

Moet ik nu al een beslissing nemen, of kan dat ook pas als ie geboren is volgend jaar?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:29

Kwa veulenregistratie is KWPN in NL verreweg het duurste stamboek.

KWPN zal je geld graag in ontvangst nemen en het veulen heus wel willen inschrijven. Je hebt immers een KWPN hengst gebruikt voor de dekking. Bij het NRPS is je veulen ook absoluut welkom, daar het uit een NRPS moeder komt.

Ik denk zelf dat je de leukste ervaring bij NRPS zult hebben, zeker als je een keuring zou willen bezoeken. Iets zegt me dat KWPN niet zoveel interesse in je veulentje zal hebben, gezien de afstamming en ze denken daar erg in hokjes - in welk hokje zal jij je veulentje willen plaatsen? NRPS kijkt meer naar het dier zelf en minder naar het hokje.

De tijd dat een KWPN papier meer waarde had, is allang voorbij. Een goed paard is altijd goed te verkopen, ongeacht het papier. De meeste paardenkopers geven geen fluit om een stamboek, zolang de afstamming maar bekend is.

Je hoeft nu nog lang niet te beslissen. Pas als het veulen gezond en wel naast de moeder staat, en jij ervoor kiest om er een papier bij aan te vragen, moet je je keuze maken.

petraaken

Re: KWPN of NRPS stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:53

Als je al lid bent van het NRPS scheelt het inderdaad al een hoop kosten om je veulen in te schrijven. KWPN zal nl eisen dat je voor een jaar lid bent alvorens je veulen te willen inschrijven denk ik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:16

Dees schreef:
De tijd dat een KWPN papier meer waarde had, is allang voorbij.

Nee hoor die bestaat nog steeds. KWPN is wereldwijd bekend. NRPS wie??

Het ligt er vooral aan wat TS zelf wil. Wil je wel naar keuringen? Voor een merrie is dat op oudere leeftijd handig, voor een hengst/ruin houdt het na de veulenkeuring wel een beetje op.

Een papier aanvragen moet je altijd doen! En dan ben je met een registratie na de geboorte wel wat laat, dat gaat je zelfs méér geld kosten.

Wat heeft de hh gezegd of gedaan trouwens? Hij moet deze dekking ook registreren dus heeft hij dat gedaan? Als jij het dekgeld niet betaald krijg je nl. ook geen registratie en paspoortpapieren thuis bij de geboorte.

Wat is de afstamming van de merrie?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 12:04

dit is de afstamming van het veulen: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1851598

Ik ben nu nog geen lid van een stamboek. Is het verplicht om lid te worden als ik het veulen wil laten registreren?

Ik weet niet wat de hh zegt, zal eens informeren. zijn site is offline, dus daar kan ik niets terugvinden.

keuringen vind ik niet zo interessant, en voor de fokkerij denk ik ook niet dat het veulen een interessant genoeg papier zal hebben.

@Sammie, dus ik moet nu al registreren voordat het veulen geboren wordt? dit is de eerste keer dat ik een veulen ga fokken, dus het is allemaal nieuw voor mij.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:21

Bij KWPN is het verplicht om lid te worden om je veulen te registreren. Bij NRPS kun je het veulen registreren zonder lid te worden (2016). NRPS is met veulenregistratie écht goedkoper, als je gaat rekenen zelfs goedkoper dan AES.

HH zal de dekking opgeven bij KWPN. Dat hoort hij zo te doen omdat de hengst daar als eerste in NL is goedgekeurd.
Waar jij het veulen registreert, bepaal jij als fokker en niemand anders.
KWPN handelt daarin echter redelijk gehaaid en zal je ook meteen bij de dekregistratie een acceptgiro sturen voor lidmaatschap en wellicht zelfs ook registratiekosten veulen. Iets wat jij echt niet hoeft te betalen als je uiteindelijk ervoor kiest om niet bij KWPN te registreren. Let daarop, want KWPN zal je het geld alleen met heel veel moeite restitueren. Ik zou dus zelf het veulen pas registreren als het goed en wel gezond naast de moeder staat. Alles voor die tijd kost je alleen maar geld en zo te lezen heb jij geen belang bij kaal lidmaatschap.

Jij als fokker hoeft nu dus nog helemaal nergens te registreren. Wel zul je de dekafdracht aan KWPN moeten afdragen, maar daarvoor hoef je echt in het geheel nog niet lid te worden. Al vertellen ze bij KWPN graag dat dit moet...., dat is echt niet zo ;) Lid worden kan altijd nog als je het veulen aanmeldt voor registratie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:32

Vroeger kon je ook een veulen bij het KWPN aanmelden zonder lid te worden.

http://www.kwpn.nl/over-kwpn/services/r ... -geboorte/

Het lijkt er op dat dat nog steeds kan, al zal het KWPN ook wel liever zien dat je lid wordt.

De dekking moet geregistreerd worden (ergens), je hoeft nu nog geen lid te worden.

Het is dus sowieso aan jou, als je zo min mogelijk geld kwijt wil ga dan voor de goedkoopste. Wil je keuringen e.d. doen en verder gaan met fokken etc. is kwpn een optie. Dat kan bij het NRPS ook, maar het is wel een veel kleiner stamboek. Gezien de afstamming zou je er ook nog voor kunnen kiezen om de merrie op een later tijdstip nog over te schrijven.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:51

Dees, ik ben het helaas niet helemaal eens, was laatst met mijn merrie naar de keuring
en kreeg de opmerking dat ze te weinig knieactie en een te steil been (tja spring gefokt ) had en te weinig wit op het hoofd.
Maw plaatsen ze haar graag in een dressuurhokje terwijl ze spring gefokt en spring gebouwd is.
En tja het kleine oog, te weinig wit en wat gewoontjes in uiterlijk zijn opmerkingen waar ik werkelijk waar totaal niets mee kan.

Ondanks dat wordt mijn veulen wel bj het NRPS in geschreven

Dus helaas ook NRPS denkt in hokjes

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 13:25

dan ben ik inderdaad wel benieuwd in wat voor hokje het veulen van mijn springgefokte nrps'er waarvan de vader GP dressuur loopt in combinatie met een Gelderse hengst (met veel tuigerbloed) gaat passen :) ... ach. als ie maar een lief karakter heeft en een fijn rijpaard. we zien wel wat eruit komt.

vooralsnog neig ik naar NRPS. Heb net ook maar even een mail naar de hh gestuurd.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:27

ik zou zeker eerder naar NRPS gaan dan KWPN, maar doelde inderdada op het hokjes plaatsen haha

ben benieuwd wat het NRPS van mijn bonte veulen zegt :P, wit genoeg in ieder geval haha

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 13:31

nou, dat vind ik wel weer een voordeel van NRPS, die zijn niet zo bang van afwijkende kleuren dan het KWPN.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:32

zeker geen palomino of valk, bont weet ik nog zo net niet

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:34

In het 'hokje' waar jij hem wilt :+

DP, SP, GP of TP. KWPN doet wel een suggestie, maar je bent vrij om dit te aan te passen :+ Meestal kijken ze naar de vader en zal het in dit geval een GP worden. Maar als jij DP of SP wil, who cares.. Dat is alleen van belang als je naar keuringen gaat en met deze mix bloed denk ik dat ze er bij het NRPS ook niet veel van zullen snappen. Dan moet je wel zo'n goeie hebben dat ze het bij het KWPN in de GP-richting heel graag willen.

KWPN is ook niet bang van afwijkende kleuren, maar ze moeten wel goed lopen en binnen het type vallen.. En de meeste kleurfokkerij fokken op kleur en niet op beweging, dus krijg je een mooi bontje met slechte gangen. Die moeten ze niet vanwege de gangen. Dat zouden imo meer stamboeken moeten doen :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 13:37

:o ik weet het, de hengstenkeus is niet heel voordehandliggend :) ... maar goed, ik heb vooral naar karakter gekeken, en dochterlief naar het kleurtje :+ . Het zou best leuk uit kunnen pakken, maar er kan natuurlijk ook een gedrocht uitkomen die we helemaal nooit op een keuring zullen laten zien. Het blijft afwachten. Uiteraard verwachten we wel een supergave hengst die goedgekeurd gaat worden en naar de OS gaat over een jaar of 8/12 :) O:)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:37

Persoonlijk vind ik het nrps een meer toegankelijker stamboek als het kwpn. Ik heb mijn appaloosa veulen toendertijd ingeschreven bij het nrps en het nas. Bij het nrps was het commentaar: veulen kan goed bewegen voor eenpaard met een kleurtje. Vond het een beetje kinderachtig over komen, net als of alle paarden met kleur minder bewegen

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:42

nou inderdaad, dat is een aparte opmerking, net als dat weinig wit op hetnhoofd van mijn paard alsof dat afbreuk maakt aan de bouw en beweging

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:15

Je moet natuurlijk ook kijken wat voor papier het veulen zal krijgen als KWPN'er.

Als NRPS krijgt het veulen Register A papier. Weet niet precies hoe dit bij KWPN zit..

Het papier dat je thuis gestuurd krijgt zal waarschijnlijk van KWPN zijn, maar deze kan je gewoon opsturen naar NRPS en dan zal het veulen daar gewoon ingeschreven worden.

Silly, zo'n keuring is natuurlijk ook deels persoonlijke smaak. En voor zover ik weet valt bont wel enigszins in de smaak bij NRPS. De bonte jaarling merrie van Lobeke deed het in elk geval goed op de keuring vorig jaar.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:38

oke dat zou mooi zijn, men zei tegen mij nl dat ze daar niet van houden.
Maar ik was toch wel van plan om te gaan ;)
Laat mij niet zo snel tegenhouden door verhaaltjes

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:25

De jury van NRPS kijkt volgens mij niet perse naar de kleur van een dier, maar tja, het zijn wel mensen met persoonlijke voorkeuren en een ietwat ongelukkige opmerking over de kleur is natuurlijk zo gemaakt.
Bij NRPS keuren ze dressuur- en springgefokte dieren op dezelfde manier. Voor de hengsten laten ze dat wat los (veel zwaarder keuringstraject), maar bij de merrie's is het dezelfde beoordeling. Waarbij springgericht gefokte merries echt evenveel kans hebben om vooraan te staan als dressuurgerichte merries. Een dier met een steil been en wat vlakke gangen zal in geen enkele fokrichting de voorkeur hebben. Vergeet hierbij niet - zo'n keuring is een momentopname, de jury kan alleen beoordelen wat ze op dat moment te zien krijgen. NRPS hecht inderdaad wel waarde aan een groot oog en een aansprekende uitstraling, dat zien ze gewoon graag. Dieren die dat niet hebben, zijn dan toch net iets minder 'NRPS' dan dieren die dat wel hebben. Hoeveel wit er op de neus zit, dat maakt natuurlijk geen bal uit. Dat lijkt mij wel een vrij onnodige opmerking.

Wat ik bedoelde met de hokjes van KWPN. Stel, je schrijft dit veulen in bij KWPN. Dan zal het in eerste instantie de GP van vader meekrijgen op het papier. Maar als die veulen dan helemaal geen GP is kwa type en beweging, dan valt het buiten de boot. Want voor een dressuurpaard zal het GP-gedeelte je waarschijnlijk toch parten gaan spelen in de beoordeling; bij DP kom je vast niet vooraan, al loopt ie alles er af. Past waarschijnlijk niet in hun beeld van het hokje. In die zin kijken ze bij NRPS toch echt wat breder - fokrichting maakt niet zoveel uit, men kijkt naar het paard.

Veulen zal bij NRPS veulenboek reg A. krijgen en bij KWPN veulenboek. Maakt geen verschil. Bij NRPS kan het op 3 jarige leeftijd op de keuring gewoon in het stamboek worden opgenomen. Bij KWPN komt het ook alleen in het stamboek na een keuring.

Je krijgt van KWPN geen dekbewijs meer. Daarvoor moet je lid worden, dan kun je inloggen op MijnKWPN om het dan zelf te downloaden. Ben je geen lid, heb je pech :D Nog een mooie manier om mensen het lidmaatschap op te leggen. De hengst is KWPN, dus het dekbewijs moet bij KWPN vandaan komen. Ook als niet-lid kun je eisen dat KWPN het alsnog wel afgeeft zonder dat je lid wordt. Je hebt daar gewoon recht op als je de dekafdracht betaalt.
Er is een 'golfje' gaande waarbij hengsthouders overwegen zelf de dekbewijzen te gaan verstrekken, dus buiten de stamboeken om. In dit soort situaties misschien wel zo handig. Ik ben benieuwd.
Laatst bijgewerkt door Dees op 26-07-16 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:30

Maar dat is toch echt je reinste geldklopperij.
De fokker mag toch zeker zelf wel bepalen bij welk stamboek het paard wordt in geschreven.
Nou ik geeft dat "golfje" groot gelijk.
Maar Mocht ik dus ook wilen fokken met een KWPNer eerst vragen dus of ze zelf dekbewijzen uitschrijven :D
mijn hengstenhouder doet dat wel, maar ja die is AES

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:53

Dees schreef:
Kwa veulenregistratie is KWPN in NL verreweg het duurste stamboek.

KWPN zal je geld graag in ontvangst nemen en het veulen heus wel willen inschrijven. Je hebt immers een KWPN hengst gebruikt voor de dekking. Bij het NRPS is je veulen ook absoluut welkom, daar het uit een NRPS moeder komt.

Ik denk zelf dat je de leukste ervaring bij NRPS zult hebben, zeker als je een keuring zou willen bezoeken. Iets zegt me dat KWPN niet zoveel interesse in je veulentje zal hebben, gezien de afstamming en ze denken daar erg in hokjes - in welk hokje zal jij je veulentje willen plaatsen? NRPS kijkt meer naar het dier zelf en minder naar het hokje.

De tijd dat een KWPN papier meer waarde had, is allang voorbij. Een goed paard is altijd goed te verkopen, ongeacht het papier. De meeste paardenkopers geven geen fluit om een stamboek, zolang de afstamming maar bekend is.

Je hoeft nu nog lang niet te beslissen. Pas als het veulen gezond en wel naast de moeder staat, en jij ervoor kiest om er een papier bij aan te vragen, moet je je keuze maken.

Dit idd; je veulen zal bij het NRPS heel wat meer gewaardeerd worden dan bij het KWPN. En meer waarde bij het KWPN? Mwa denk dat dat ook een kwestie van smaak is. Persoonlijk heeft de huidige KWPN'er voor mij in elk geval geen meerwaarde, integendeel zelfs, maar dat is omdat ik niet achter het huidige fokbeleid van het KWPN sta, die (zo lijkt het althans) alleen maar om voorbeenzwaaiers geeft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:03

Als ts helemaal niet van plan is om naar keuringen te gaan etc, is het enige dat gewaardeerd wordt het geld :+ En als ze zelf ook ooit wil verkopen zal ze daar ook even aan moeten denken. Voor een dubbie zit je niet op de eerste rang.

Er wordt gewoon een papier en paspoort afgegeven en ze zitten daar echt niet op kantoor de papieren van duizenden veulens een voor een te doorbladeren met wel gewaardeerd, niet gewaardeerd, wel gewaardeerd, niet gewaardeerd. Niet bij het NRPS en ook niet bij het KWPN.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:04

goh echt joh?
Dat waarderen moet je niet letterlijk nemen zoals jij nu doet uiteraard

Maar meer in welk stamboek onderdeel die wordt gedrukt; het hoofdstamboek of de b registratie. En als je als fokker voor papier gaat dan wil je uiteraard het hoofdstamboek hebben, niet het bijboekje.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:54

Nou dat klopt ook al niet wat je zegt... Er zijn hele heldere en duidelijke regels voor het kwpn stb, Reg a en reg B, dit heeft te maken de stamboeken, niet met het paard zelf. Daar is gewoon een lijst van te vinden. Het veulen van ts wordt bij het KWPN gewoon 'gewaardeerd' met een volledig stamboekpapier. Dat is bij het NRPS precies hetzelfde, dus die 'waardering' is gelijk. :)

En dat bedoelde ik dus met dan draait het uiteindelijk om het geld als er geen keuringen gedaan worden. Dan houdt je nl de registratie en waar dat te doen over.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:57

Beide genoemde stamboeken zullen naar het hoofdstamboek leiden, maar alleen ná een keuring.

Als TS goedkoop wil registeren, gaat ze iig niet naar KWPN.

En of het bij verkoop verschil zou maken... ach, dat valt reuze mee. Hoe groot is de kans dat het veulen/later paard kopers uit het buitenland moet trekken op basis van het stamboekpapier? Dat is toch onzin. Een GOED paard zal kopers trekken hoor, ongeacht de naam van het stamboek. Zolang er maar wel een papier bij zit waar de afstamming betrouwbaar op terug te vinden is. Echt, dan maakt het de koper geen fluit meer uit, als het paard maar goed en gezond is.
Dat ligt misschien anders bij de mensen die perse via KWPN willen fokken... maar de rest van de wereld is zoooooo veel groter. De meeste kopers kopen voor de sport en hebben echt geen interesse in fokkerij.