Welke hengsten fokken echt allround??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cybalia

Welke hengsten fokken echt allround??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 22:04

Ik ben gewoon erg benieuwd naar welke hengsten echte allrounders doorgeven.
Dus bijvoorbeeld: springhengsten die ook nakomelingen hebben die echt kunnen lopen, en dressuur hengsten die nakomelingen hebben die echt kunnen springen.

Ben benieuwd

Oreo

Re: Welke hengsten fokken echt allround??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:11

Met Solitair word speciaal geadverteerd als "allrounder", verder zijn er wel meer hengsten die in beide disciplines nakomelingen hebben lopen met succes, bv. Ferro, Cantos, Voltaire, Wolfgang en van bv Ramiro komen ook genoeg dressuurpaarden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:52

Indoctro heeft als springhengst ook veel goede dressuurpaarden geleverd.

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:59

Kigali , ook springen en dressuur.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:09

Ik denk dat Unaniem wel voldoet. De meeste van zijn kinderen kunnen fijn tot apart lopen en behoorlijk springen en bovenal is het karakter top.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:11

Quattro B.

Samber was natuurlijk ook zo'n geweldige allrounder..is van hem eigenlijk dv verkrijgbaar? Is toch al wel tijd geleden sinds hij gestorven is....

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:20

Arpeggio
"seine Nachkommen sind für alle Disziplinen des Pferdesports gleichermaßen gut geeignet. Sein Zuchtwert Dressur liegt bei 122, der Zuchtwert Springen bei 132, und damit in beiden Disziplinen deutlich über dem Durchschnitt."

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:39

Adil schreef:
Samber was natuurlijk ook zo'n geweldige allrounder..is van hem eigenlijk dv verkrijgbaar? Is toch al wel tijd geleden sinds hij gestorven is....

Nope. Allerlaatste jaren was hij echt onvruchtbaar en aantal jaren daarvoor was de kwaliteit al erg slecht (maar wat wil je op die leeftijd :D ). Ik denk dat die techniek om te vriezen voor hem te laat is geweest.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:56

ik heb een samber kleindochter. kan leuk lopen alleen wat pony achtig omdat ze maar 1.58 is maar maakt ook een hele leuke sprong. heb samber regelmatig echt gezien ( woon daar vlak bij) en ze lijkt er echt op ( alleen bruin dan) zelf ben ik ook erg gecharmeerd van kigali, goede nakomelingen gezien die zowel dressuur als springen hoge ogen gooien. ook welke die zowel dressuur M of hoger zijn en Z springen er nog bij. beide ook super van karakter.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 04:46

all round......is een springhengst die beweging vererft......

het anderen een dressuurhengst die ook springkwaliteit vererft bestaat imo niet....

indoctro is mijn inziens een hengst die echt all round fokt...

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 09:35

Ja we hebben al een Kigali x ramiro staan. Maar indd die springt de sterren uit de hemel en loopt voor een 10.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 09:40

En wat vinden jullie van de karakters van Indoctro's?? Ik hoor daar vaak negatieve verhalen over.
@ Sigrid: dat dacht ik ook, maar tegenwoordig zie nog best vaak een scandic, springen.

En Koss dan?? De gelderse tak. Koss zelf heeft ook hoog gesprongen. Maar vererverd hij dat ook?
Ik ben ook benieuwd naar Ferro's en Flemmingh's of die ook echt springen, ondanks dat hun vaders zeker spring gefokt zijn.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:24

ik heb er inmiddels 4 gefokt, en ik vind de karakters goed van indoctro....3 hengsten die tot 2 jaar zijn gebleven, en super braaf waren en mn merrie die nu 2 jaar is.....

Koss staat als M springen te boek, das niet echt hoog..

Van ferro en flemmingh is t al lang bekend dat zij ook springpaarden geven...

van ferro zie ik er overgens meer dan van flemmingh...

een all rounder moet mi minimaal op de top van het basisnivo lopen of er boven...dan spreek je mi over een all round paard...tis wel persoonlijk wat je verstaat onder allround...

voor een dekhengst, voor mij dus een springpaard, moet minimaal op hoogste nivo springen of bewezen hebben dat vele kinderen op dat nivo lopen...als zon hengst netjes genoeg beweegt en knap type heeft, dus niet op de kop gebouwd..., dan komt dat met de drs wel goed...

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:27

Ik heb een Flemmingh zoon gekend die voor de kar ging. Is tot ZZ dress. getrained en toen verkocht aan een vierspan rijder. (uiteindelijk weer in de dressuur beland geloof ik)
In het begin dachten we van: 'dat is niks voor zo'n schijterd'. Maar zie, oog kleppen op en paard veranderde totaal.

Van spring gefokt naar dressuur en omgekeerd betreft, zou ik het niet weten.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:41

flemming, Ferro, Numero Uno, Solitair, Kigali, Goodtimes, Sydney, Pavarotti vd Helle,

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:57

:j en heeft bovengemiddelde bewegers ertussen lopen. (lichte tour)
Neonlight schreef:
Indoctro heeft als springhengst ook veel goede dressuurpaarden geleverd.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:58

Argentinus ( vader van amsterdam)

gaf zowel dressuur als springpaarden

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:19

Cahill schreef:
Ik heb een Flemmingh zoon gekend die voor de kar ging. Is tot ZZ dress. getrained en toen verkocht aan een vierspan rijder. (uiteindelijk weer in de dressuur beland geloof ik)
In het begin dachten we van: 'dat is niks voor zo'n schijterd'. Maar zie, oog kleppen op en paard veranderde totaal.

Van spring gefokt naar dressuur en omgekeerd betreft, zou ik het niet weten.

in het vierpsan van chardon liep ook een flemmingh ,meende ik, die had ook z of zz drs gelopen....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:27

sigrid1182 schreef:
Koss staat als M springen te boek, das niet echt hoog..

Maar is daarnaast ook Z2 dressuur geweest. Gelderse hengsten worden meestal niet door professionele ruiters uitgebracht. Het dekgeld is erg laag en het aantal dekkingen verhoudingsgewijs erg weinig. Een bekende, goed rijdende ruiter kan meestal niet uit.

De (moderne) Gelderse hengsten zijn echte allrounders ze worden getest op springen, dressuur en mennen. Ze hoeven niet per se het Grand Prix nivo te halen maar het KWPN moet wel het idee hebben dat ze de aanleg hebben om minimaal ZZ licht(menen Z) te worden anders wordt er niet goedgekeurd.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:43

daarom zeg ik, wat de 1 all round noemt, noemt de ander niet al round...

koss is dus imo geen all rounder.....

z2 en m spr is nog steeds basis...

voor het nivo wat hier boven ligt heb je mi ook nog geen bekende goed rijdende ruiter nodig....

er zijn dnek ik genoeg mensen/amateurs te vinden die koss op hoger nivo hadden kunnen rijden..

er zijn genoeg getalenteerde ruiters die voor normaal geld een getalenteerd paard onder hun kont willen hebben.....

daarom ben ik niet overtuigd van de kwaliteiten van bv een koss...

ook is het gelders bloed iets wat ik als de pest mijdt in mijn fokkerij....

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:28

Ik heb dekadvies bij het KWPN aangevraagd en aangegeven dat ik een allrounder wil fokken met nadruk op springen/sgw. Mij is toen o.a Vittorio aangeraden (ze is zelf van Voltaire), dat schijnt een allround hengst voor de toekomst te zijn met ook goede cijfers voor de basis gangen. Hij moet alleen merrie met bot/massa hebben, dus dan valt die van mij af.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:22

De gelderse hengst Koss staat ter dekking op mijn stage. Ik heb hem alleen nog niet zien lopen. Wat ik wel weet is dat het een pittige hengst is.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:01

Corland, Ferro, Krack C, Samber, Flemmingh.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 21:47

En Rhodium?? Een ferro x ramiro toch?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:35

Cybalia schreef:
En wat vinden jullie van de karakters van Indoctro's?? Ik hoor daar vaak negatieve verhalen over.

Heb 2 indoctro's op stal gehad, super paarden met een ontzettend makkelijk en meewerkend karakter, waar wel voldoende pit inzat!