[KG] Vos veulen, later zwarte manen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

[KG] Vos veulen, later zwarte manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 21:17

Hoi allemaal! :)

ik had een vraagje over kleuren, ben er niet zo in thuis. De ouders van mijn merrie zijn beide schimmel. Ze hebben samen 5 veulens gekregen. De eerste 4 (hengst, merrie, hengst, merrie) werden allemaal schimmel, het laatste hengstje is een vos gebleven. Nu ben ik er altijd vanuit gegaan dat alle veulens als vos geboren zijn, geen reden ertoe maar toch altijd vanuit gegaan.
Maar ze hebben allemaal zwartige manen en staart (gehad). Dat zou toch niet logisch zijn? Of kleuren de manen later ook donkerder. Van 1 heb ik de veulenfoto's gezien, echt een vos veulentje..

hier een fotootje van alle veulens waar hun manenkleur op te zien is :)
Afbeelding

en hier de stamboom van mijn merrie, zoals je ziet komen er veel schimmels in voor en wat brown en chestnut beide.
http://www.allbreedpedigree.com/set+elkol

de ouders van mijn merrie trouwens: rechts paps links mams
Afbeelding

veulenfoto van 1 van de schimmels, toch echt vos volgens mij
Afbeelding

mijn uiteindelijke vraag is dus, kunnen veulens vos zijn en later toch zulke donkere manen hebben? Of zijn ze waarschijnlijk bruin geboren. De vos gebleven hengst had zoals je ziet hele blonde manen. En daarnaast mijn vraag, welke kleur denken jullie dat deze schimmels als veulen hadden. Meer foto's heb ik eventueel ook nog.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 17-07-12 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Talishe

Re: Vos veulen, later zwarte manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:42

Ja, vos geboren schimmels kunnen zulke donkere manen krijgen door het verschimmelen. Leuke foto's om zo te vergelijken!

Ymor

Re: Vos veulen, later zwarte manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:54

Grappig om te zien, en blijkbaar kan het dus!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:05

Ik heb er ook zo eentje gehad. Vos geboren en werd een prachtige schimmel met donkere manen en een peper en zout staart.

Set_Elkol

Re: [KG] Vos veulen, later zwarte manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 16:35

dank voor jullie antwoord! ik heb trouwens fout getypt, het is juist recht de moeder en links de vader :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:52

Schimmels doen rare dingen als ze verkleuren.

Mijn jaarling, manen zijn donker peper en zout kleurig, het bruinige is echt wat oud dood haar wat verkleurt is van de zon.
Afbeelding
Geboren als:
Afbeelding

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:48

mijn C pony is als lichte vos zonder duidelijk aftekeningen geboren, en uiteindelijk donkerbruin met een kol geworden , dus het kan prima :j

Afbeelding

veulenvaccht is niet altijd de uiteindelijke kleur ;)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:56

Lowara schreef:
mijn C pony is als lichte vos zonder duidelijk aftekeningen geboren, en uiteindelijk donkerbruin met een kol geworden , dus het kan prima :j

veulenvaccht is niet altijd de uiteindelijke kleur ;)

Dat kan niet. Vos is vos, bruin is bruin. Waarschijlijk was ze als veulen erg licht, maar wel bruin.

Hierboven gaat het over vosgeboren schimmels. Roodschimmels dus. Ook mijn ruin is er een. Hij heeft nu inderdaad hele donkere manen. Ik vind het erg mooi! Toch jammer dat hij wit wordt...