STOP !! Een merrie, dus een veulentje ?? NEE !!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DorSer

STOP !! Een merrie, dus een veulentje ?? NEE !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 22:56

Kunnen we niet eens ophouden met het ongebreidelde vermeerderen van pony's en paarden ?
Hoe veel mensen denken niet, "ik heb een merrie, dus daar moet eens een veulentje uit komen" ??
Als je ziet hoe de markt voor paarden en pony's oververzadigd is geworden en er ladingen vol paarden en pony's naar het buitenland voor de slacht gaan, hoe komt dat dan ???
Omdat er ongericht wordt vermeerderd. Een merrie met de hengst van om de hoek.
Omdat zo'n veulentje zo schattig en leuk is.
Om het zelf op te kunnen voeden, wat dan vervolgens weer tegen valt kwa kennis, kunde en tijd.
Omdat ik mijn merrie dan misschien beter kan verkopen? 2 halen 1 betalen ?

Laten we het fokken nou maar overlaten aan mensen die daar verstand van hebben, kwa erfelijkheidsleer, afstammingen, opvoeding, enz.
En die daar het juiste fokmateriaal voor hebben, goede merries, zonder afwijkingen, en goedgekeurde hengsten.
Laten we ophouden met het vermeerderen van huis-, tuin-, en keukenpaardjes, (waarvan de veulens inderdaad in de keuken eindigen).

Vooral op het gebied van de kleinere pony's, shetlanders e.d. wordt zo veel vermeerderd dat de verkoopsites ervan uitpuilen en de veulens niet verkocht raken, tenzij voor de slachtprijs.

Het fokseizoen komt er weer aan. Maar mensen, laten we toch stoppen met het ongebreideld vermeerderen van paarden en pony's.
En als je het wel doet, doe het dan met goede merries, met deskundig advies over hengstkeuze, als er vraag is naar dergelijke veulens, en het liefst als je er al een potentiele koper voor hebt.

Jozaa

Re: STOP !! Een merrie, dus een veulentje ?? NEE !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:00

He le maal mee eens :)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:05

Ik ben het hier mee eens + ook nog voor alle andere dieren zoals katten, honden, ... noem maar op.
Dieren die voor eigen winstbejag of gewoon omdat het 'eens leuk' is worden gefokt is gewoon heel erg verkeerd.
Ik zit in de honden-en kattenwereld en er zijn erg weinig mensen die echt weten wat ze doen en dan komen ze in de problemen en dan moet iemand anders het maar weer eens oplossen.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:06

Ach kort gezegd paardenvlees moet er ook zijn..
Je kunt toch niet voorkomen dat het gebeurd, er zullen altijd paarden voor consumptie gebruikt worden.
Zelfs wanneer er alleen 'goede' paarden zijn.

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 23:07

Lauratje_88
Ha ha, leuke profielregel heb jij !!
Ook heel toepasselijk op dit onderwerp. :j
Laatst bijgewerkt door DorSer op 19-02-11 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:07

Duidelijke statement, ik denk ook dat teveel mensen nog fokken vanuit hun gevoel.
Maar met goede merries en foklijnen enz, blijft het ook gokken.
Het lijkt wel of iedereen gokt op een nieuwe Totilas of Indoctro....

Uniekhorse: bah wat een nare opmerking!

calypsooJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:08

Amen ! _/-\o_

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:10

dit geld voor ieder dier, voor paarden en voor katten, honden, kanaries, noem maar op!
Het fokken opzich vind ik geen probleem, als je maar wat wat je doet en of je met zekerheid
haast kunt bedenken dat het dier een toekomst krijgt ,dus verkoopbaar is.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:10

kyraliam schreef:
Duidelijke statement, ik denk ook dat teveel mensen nog fokken vanuit hun gevoel.

Niks naars aan hoor, tuurlijk is het niet fok maar raak. Maar je kunt er simpel gezegd niks aan doen.
Wat stelt het paard boven de koe ? of voor varkens die er voor gefokt worden ?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:12

En goede paarden komen ook uiteindelijk in de salami terecht. :Y)

uniekhorse schreef:
Je kunt toch niet voorkomen dat het gebeurd, er zullen altijd paarden voor consumptie gebruikt worden.

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 23:12

Maar Uniekhorse, als je paardenvlees wilt, kun je beter trekpaarden gaan fokken, dat zijn de dikbillen onder de paarden.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:12

uniekhorse schreef:
kyraliam schreef:

Niks naars aan hoor, tuurlijk is het niet fok maar raak. Maar je kunt er simpel gezegd niks aan doen.
Wat stelt het paard boven de koe ? of voor varkens die er voor gefokt worden ?

niks maar het blijfy een nare gedachte! ;)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:13

Ik ben het helemaal met jou eens

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:14

VDB schreef:

uniekhorse schreef:

Wanneer er volgens ts alleen met goede paarden gefokt wordt en dus hoogst waarschijnlijk ook goede veulens uit komen, en hier een overschot aan komt, ja dan komen ook de goed gefokte paarden in de salami.

_Bitje_

tja, als je zo door blijft denken is alles naar wat wij doen. ;)

Janine1990

Begrijp de insteek, sta er ook volledig achter, met name het oog op mogelijk unfair leven.
Niet met het oog op paardenslacht, want ik lust wel een stukje paardenvlees.

Slacht is beter voor afdankertjes, dan een slecht leven.

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 23:15

Nee Uniekhorse, ik bedoel dat je fokt naar de vraag, dus is er geen vraag stop dan met fokken.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:16

DorSer schreef:
Maar Uniekhorse, als je paardenvlees wilt, kun je beter trekpaarden gaan fokken, dat zijn de dikbillen onder de paarden.

Ja klopt daar heb jij weer gelijk in.
En het is absoluut niet naar bedoeld hoor, zou het verschrikkelijk vinden wanneer mijn paard naar de slacht zou gaan.
Maar ik denk dat het probleem blijft bestaan.

tootje71

Ik ben het met de ts wel eens.. ook ik heb ooit een veulen gefokt met onze a merrie en waarom ..ik ben gek op welshjes en wilde graag een veulen maar wist ook dat ik de ruimte niet had om het te houden..
Nu heeft de nakomeling al 7 eigenaren gehad en dat doet mij pijn..waarom heb ik het ooit gedaan..

nee ik doe het niet meer puur omdat ik zelf heb meegemaakt wat een geld het kost en je nooit weet waar het veulen terecht gaat komen..

Susyb

VDB schreef:

Niet om je uit te lachen hoor maar ik zag net een goude salami worst bij de keurslager liggen voor 100 euro met een bordje erbij .. speciale duitse totilas worst .. omdat hij de medaille niet haalde :') _/-\o_ _O-

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:18

ik ben er ook helemaal mee eens. mijn merrie is ook gedekt door een hengst van ander ras, zonder mijn toestemming ( is gedekt door hengst van de privestal waar ze gestald stond ) . ik wou geen veulen, mijn merrie had wel papieren , maar dan nog, ik was er niet klaar voor. toen ik het door had dat ze zwanger was, ja dan was het te laat. mijn veulen is er nu, het is echt een schat en ik hou met heel mijn hart van hem, maar bewust had ik het nooit gedaan want nu heb ik een stamboomloos veulen. ik ben met veel hulp en kennis van anderen het veulen nu wel aan het opvoeden ( is 8 maand nu, en een maand geleden is hij gespeend) en dat gaat wel goed, maar toch raad ik het niemand aan

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:20

Er zal vast ook iemand EEN KEER genieten van zijn salami of frikandel, niet wetende dat hij of zij Totilas, Indoctro of Parcival in het vlees heeft zitten hoor. :-)
UITEINDELIJK gaat het grootste gros van de (sport- fok- keuringstoppers- etc) paarden gewoon naar de slacht. :j

uniekhorse schreef:
Wanneer er volgens ts alleen met goede paarden gefokt wordt en dus hoogst waarschijnlijk ook goede veulens uit komen, en hier een overschot aan komt, ja dan komen ook de goed gefokte paarden in de salami.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:21

Hu waarom wordt jouw paard gedekt zonder toestemming?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:23

Ik vind niet dat je per definitie het fokken aan een pro over moet laten. Als het een droom van mensen is om ooit eens met hun merrie/poes/teefje/whatever eenmalig een nestje te fokken, vind ik dat dat moet kunnen, MITS er goed over na is gedacht. Wij wilden bijv. heel graag een katje erbij en dan van onze eigen kater. We hebben een leuke poes gevonden, mensen gevonden die ook graag poesjes uit deze combi wilden hebben (ondanks dat het geen raskatten zijn) en er is een nestje gekomen. Wij hebben nu een prachtig poesje, dat heel speciaal voor ons is, omdat ze van onze kater is en alle andere katjes uit het nestje hadden al een eigenaar voordat ze geboren waren! We hebben zelfs mensen af moeten bellen...

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:23

je hebt helemaal gelijk dat er vaak zomaar wat gefokt wordt voor de lol.
als het beestje er is is het allemaal leuk maar als het wat ouder wordt kost het toch eigenlijk wel veel geld. en dan heb je weer zo'n pony uit zomaar een hengst, en die moet je dan ook nog zien te verkopen...

misschien willen we uit mijn D merrie ooit nog eens een veulen halen, maar dat is dan wel een pony met een goede afstamming. en dan gaan we ook serieus kijken welke goede hengst bij haar past, dus dat zou echt niet zomaar even snel een veulen worden! voordat je zoiets doet moet je echt heel goed nadenken