Hoe betrouwbaar is de touwtjes methode ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KahluaB

Hoe betrouwbaar is de touwtjes methode ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 14:23

..en gaat het ook voor alle leeftijden op ?

Ik heb een 3.5 jarige zelf gefokte KWPN merrie die nu helaas nog maar 1.58 meet
Ik heb bij haar de touwtjes methode toegepast. ( de afstand van onderkant kogel tot de punt elleboog meten met een touwtje en dan met dezelfde lengte touw van de punt van de elleboog richting schoft houden ;alles dat nog boven de schoft uit komt zouden ze dan moeten groeien )
Bij haar zou dat dus betekenen dat ze nog wel een cm of 5 groeit ! (ik hoop het !! :j )

Ik heb trouwens ook de proef op de som genomen bij mijn 10 en 19 jarige KWPN merrie , een daarbij klopte het precies.

Wat zijn jullie ervaringen ? Ik ben benieuwd !

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:42

Ik denk dat je nooit genoeg reacties krijgt om er wat met zekerheid over te kunnen zeggen. Bij onze nu 4-jarige up to date die op 3 -jarige leeftijd ook maar 1,59 was lijkt het aardig te kloppen, ze is nu 1.65 en zou volgens deze methode 1.67 moeten worden, het zit nu in de buurt...
maar dit is maar 1 voorbeeld.. er zijn er vast ook waarbij het niet uitkomt.

mrie

Re: Hoe betrouwbaar is de touwtjes methode ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:14

Kan best hoor, met 3,5 is ze echt nog niet uitgegroeid. Mijn ruin was met 3,5 1.56 hoog. Nu is ie 1.75, hij had ook dikke grote knots knieën waaraan je af mag leiden dat er nog gegroeid moet worden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:22

Werkt redelijk goed maar je moet wel rekening ermee houden dat de resultaat gegeven is in optimale condities. Als het paard erg ziek wordt en zijn groei belemmerd wordt dan kan het wel cm's verschillen.

Wij hebben het ook toen destijds gedaan met onze 2.5 jarige hengst : hij was 162 cm ... zou +/- 174 cm eindigen. Hij is gemeten op de HK als 168 cm (als 3 jarig), en 2 maanden geleden (door zadelmaker) als 6 jarige: +/- 172 cm ... en zijn schoft is nog niet 'af', dus waarschijnlijk nog ietsjes moet nog erbij komen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:33

Werkt dit ook bij shetlanders? Of zijn die in een andere verhouding en vanaf welke leeftijd is dit te meten?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:37

Bij die van ons klopte het niet. Volgens het touwtje zou zij rond de 1.64m worden. Verder dan 154,5 is zij niet geworden. Zij is niet ziek oid geweest.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:02

Ik heb het geprobeerd met onze nu nog 1,5 jarige en ik wacht gewoon af...het kan alle kanten op want we weten niet hoe groot de papa was.wel zou hij groter als mama worden volgens de touwtjes en dat is om en nabij nu al wel zo *\o/* dus alles is winst.
Ik lees even mee....

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:59

Volgens de touwtjesmethode waren al mijn paarden van 4,5 jaar en ouder harstikke uitgegroeid en zou er geen mm meer bij komen. Het lijkt overigens ook nog steeds te kloppen dat ze hun eindmaat hebben gehaald! Bij een 3-jarige zou er volgens de methode nog 6 cm bij komen (was toen krap 1.62 m), maar aangezien dat paard hier alleen stond om zadelmak te maken, heb ik er geen zicht op of ze die maat daadwerkelijk gaat halen. Wel secuur meten van spoor naar elleboog en van elleboog naar kuiltje tussen de wervels van de schoft. Ik had bij eentje een keer wat slordig gemeten en die leek ineens 7 cm te groot. :+ Maar bij nameten was ze tot op de mm kloppend met eindmaat volgens het touwtje.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:02

Geen touwtjesmethode, maar mijn beide paarden zijn tussen hun 4e en 7e nog gegroeid van krap 1.60 naar rond de 1.67/1.69. Kennis van me kocht ooit een paard van 4 en die was toen 1.65 gemeten. En een jaar later was ie 1.71.

Dus er is nog hoop ;-)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:14

Ik zit ook dik te draaien dat het klopt, mijn 4 jarige is nu rond de 158, volgens de touwtjesmethode zou ze op 164 uit moeten komen.

Heb hem wel even getest bij mijn 10 jarige merrie, en die klopt wel op het touwtje!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:47

Of de touwtjesmethode klopt ligt ook aan de bouw van het paard. En die kan je op basis van de ouders redelijk goed inschatten.

Een zeer hoogbenig paard heeft naar verhouding lange benen vergeleken met de romp. Bij dat paard zal de methode dus niet uitkomen.

Bij een kortbenig paard kan het zelfs dat het paard groter uitgroeit dan je zou verwachten op basis van het touwtje.

Bij een gemiddeld paard klopt de touwtjesmethode.

Op basis van de touwtjesmethode zou mijn hoogbenige pony van 21 nog een paar cm erbij moeten krijgen, en had een kortbenige Negro 4 cm kleiner moeten zijn dan ze daadwerkelijk is.
Bij mijn zelfgefokte veulen uit 2011 kwam het exact uit.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 08:11

Bedankt voor jullie reacties!
Er is iig nog goede hoop dat onze ''pony'' de 1.60m doorgaat ! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:13

Doorgroeien verwacht ik wel :) mijn paard was als 4 jarige 1,62 en nu als 6 jarige 1,67 ongeveer.