fokken binnen het nrps vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

fokken binnen het nrps vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 12:18

hallo
ik wil waarschijnlijk een opvolger fokken uit mijn merrie.
dit is een engelse volbloed merrie met stamboom en in geschreven bij het ndr.
als ik uit haar een veulen fok,heeft deze dus minstens 50% engels volbloed bloed.maar moet ik de merrie dan inschrijven bij het nrps of wat moet ik doen.en de hengst die ik gebruik,moet deze al ingecshreven staan bij het nrps.of mag deze ook uit een ander stamboek komen als hij maar pepieren heeft.als de hengst uit een ander stamboek komt,moet hij daar dan goed gekeurd bij zijn,of hoeft hij alleen papieren te hebben.
en hoe moet dadt erna met het veulen.ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen en ook of ik lid moet worden etc alle info welkom

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:42

Als de merrie papieren heeft van een erkend EU Stamboek (zij het warmbloed) en deze wordt gedekt met een ggk warmbloed hengst met erkenning bij een EU erkende Stamboek dan kan je het veulen in eenderwelke Stamboek inschrijven die de Stamboek van de hengst erkend. Voorwaarden bij veel Stamboeken is dat het vaderdier van een EU-erkend Stamboek komt die hetzelfde medische eisen hebben, of aan voldoet, als de registrerende Stamboek.

Stamboeken die EV's, 100% of 50%, graag zien komen zijn oa NRPS, ZSAA (duitsland), SBS (eventing, Belgie) maar zolang de hengst wb ggk is bij een EU-erkend Stamboek kan het veulen ook ingeschreven worden in verschillende Stamboek.

Je moet wel lid worden van de gekozen Stamboek als je het veulen wilt inschrijven.
Verschillende Stamboeken hebben veulen keuringen, maar over het algemeen is het een kwestie van het merrieveulen op 3 jaar aanbieden voor overgang naar de HoofdStamboek. Als je een hengstenveulen hebt dan is het een kwestie van kijken of hij 'hengst-waardig' is ... maar dat is een andere richting.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 13:52

Peterina schreef:
Als de merrie papieren heeft van een erkend EU Stamboek (zij het warmbloed) en deze wordt gedekt met een ggk warmbloed hengst met erkenning bij een EU erkende Stamboek dan kan je het veulen in eenderwelke Stamboek inschrijven die de Stamboek van de hengst erkend. Voorwaarden bij veel Stamboeken is dat het vaderdier van een EU-erkend Stamboek komt die hetzelfde medische eisen hebben, of aan voldoet, als de registrerende Stamboek.

Stamboeken die EV's, 100% of 50%, graag zien komen zijn oa NRPS, ZSAA (duitsland), SBS (eventing, Belgie) maar zolang de hengst wb ggk is bij een EU-erkend Stamboek kan het veulen ook ingeschreven worden in verschillende Stamboek.

Je moet wel lid worden van de gekozen Stamboek als je het veulen wilt inschrijven.
Verschillende Stamboeken hebben veulen keuringen, maar over het algemeen is het een kwestie van het merrieveulen op 3 jaar aanbieden voor overgang naar de HoofdStamboek. Als je een hengstenveulen hebt dan is het een kwestie van kijken of hij 'hengst-waardig' is ... maar dat is een andere richting.

hoe kom ik er achter welke stamboeken EU-erkend zijn

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:00

Dat staat meestal bij de desbetreffende Stamboek vermeld.
Op de site van het KWPN staat een lijst van de Stamboeken die zij 'erkennen'.
Idem voor op de sites van BWP en SBS.
De Stamboeken op deze lijsten zijn zowiezo EU-erkend.
In Engeland hebt je Weatherby's wat betreft het EV, maar ook verschillende 'Sport Registers' die alhoewel EU-erkend worden ze niet 'erkend' door het KWPN (= B-registers).

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 14:01

kun je mi ook vertellen wat nu het verschil is tussen veulenboek a en b register

bedankt al voor je uitleg

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:18

Veulenboek A-register = veulen van een merrie EN hengst die in die Stamboek geregistreerd zijn, waarvan de hengst ook ggk is en erkend binnen die Stamboek
Veulenboek B-register = veulen van een hengst die of niet ggk is of die wel ggk is maar niet bij een Stamboek die erkend is door de registrerende Stamboek.

Lijst van Belgische EU-erkende Stamboek: http://www.cbc-bcp.be/links/fokkerij
Weet niet of deze lijst up to date is: lijst in Nederland: http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=oiukIsHsuOnbPTEcBHRJ
Duitsland: http://tgrdeu.genres.de/veroeffentlichu ... ungenPferd

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 14:24

Peterina schreef:
Veulenboek A-register = veulen van een merrie EN hengst die in die Stamboek geregistreerd zijn, waarvan de hengst ook ggk is en erkend binnen die Stamboek
Veulenboek B-register = veulen van een hengst die of niet ggk is of die wel ggk is maar niet bij een Stamboek die erkend is door de registrerende Stamboek.

Lijst van Belgische EU-erkende Stamboek: http://www.cbc-bcp.be/links/fokkerij
Weet niet of deze lijst up to date is: lijst in Nederland: http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=oiukIsHsuOnbPTEcBHRJ
Duitsland: http://tgrdeu.genres.de/veroeffentlichu ... ungenPferd

maar je hebt 3 dingen waar het veulen ingeschreven kon worden
het veulenboek
register a en register b
dat is bij het nrps in ieder geval zo

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:26

Dan is Veulenboek = veulen van een merrie EN hengst die in die Stamboek geregistreerd zijn, waarvan de hengst ook ggk is en erkend binnen die Stamboek
Register A = veulen van hengst die ggk is bij een EU-erkend Stamboek en bij een Stamboek die erkend is door de registrerende Stamboek
Register B = veulen van hengst die of niet ggk is of die wel ggk is maar niet bij een Stamboek die erkend is door de registrerende Stamboek.
:D

Voorbeeld:
Register A = bij NRPS = NRPS/KWPN merrie x ZfDP hengst
Register B = bij KWPN = KPWN merrie x AES ggk hengst

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 14:30

Peterina schreef:
Dan is Veulenboek = veulen van een merrie EN hengst die in die Stamboek geregistreerd zijn, waarvan de hengst ook ggk is en erkend binnen die Stamboek
Register A = veulen van hengst die ggk is bij een EU-erkend Stamboek en bij een Stamboek die erkend is door de registrerende Stamboek
Register B = veulen van hengst die of niet ggk is of die wel ggk is maar niet bij een Stamboek die erkend is door de registrerende Stamboek.
:D

Voorbeeld:
Register A = bij NRPS = NRPS/KWPN merrie x ZfDP hengst
Register B = bij KWPN = KPWN merrie x AES ggk hengst

oke bedankt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 14:32

ja veulenboek ga ik dan nooit krijgen want de merrie staat ingeschreven bij het ndr en niet bij het nrps.
en of het een a of b register word licht dan aan de hengst die ik neem

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:39

Klopt.
Ik weet niet precies de regelment van het NRPS (zo ik toch moeten opzoeken een van deze) maar ik dacht dat met 3 jaar het mogelijk was om via een keuring dat het paard/pony overschreven kan worden naar Hoofd Register ???
Hebt het NRPS als zeer hulpzaam gevonden en bereid om alle vragen te beantwoorden, dus zou ik zeggen geef ze een telefoontje.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 14:41

Peterina schreef:
Klopt.
Ik weet niet precies de regelment van het NRPS (zo ik toch moeten opzoeken een van deze) maar ik dacht dat met 3 jaar het mogelijk was om via een keuring dat het paard/pony overschreven kan worden naar Hoofd Register ???
Hebt het NRPS als zeer hulpzaam gevonden en bereid om alle vragen te beantwoorden, dus zou ik zeggen geef ze een telefoontje.

dat ga ik ook zeker doen.maar wilde alvast zo wat info winnen.heel erg bedankt in ieder geval

chrisje_83

Re: fokken binnen het nrps vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:26

Als je merrie aan de bloedvoeringseisen van het NRPS voldoet kan je haar over laten schrijven naar het NRPS, de mensen op het stamboekbureau kunnen je daar ruim voldoende informatie over geven. Mocht dit zo zijn moet je je merrie aanbieden op een stamboekkeuring, mocht ze dan opgenomen worden zullen ze vanuit het stamboekbureau je papier aanpassen en omzetten naar het NRPS.

Als je besluit met een ggk NRPS hengst te dekken komt het veulen automatisch na het terugsturen van het geboortebericht in het veulenboek van het NRPS terecht. Als je dat wilt kan je dan ook naar de keuring met je veulen. Met 3 als je hem aanbiedt voor stamboekopname komt hij ook vanzelf in het "gewone stamboek".

Als je besluit met een niet bij het NRPS ggk hengst te dekken komt je veulen in het Register A veulenboek terecht, mocht je veulen alsnog voldoende bloed voeren kan het met 3 alsnog in het gewone stamboek opgenomen worden. Heeft hij niet voldoende bloed blijft het een Register A diertje.

Als je besluit met gewoon een hengst te dekken die nergens ggk is komt je veulen in het register B, en wordt hij zeg maar alleen geregistreerd wat volgens de Nederlandse wetgeving verplicht is.

Ik meen daarnaast dat je alleen in het "gewone" stamboek predikaten kan halen, dacht dat het bij Register A dieren niet mogelijk was. Wel mogen ze deelnemen aan alle NRPS evenementen. En Register B dieren worden alleen geregistreerd en kunnen geen predikaten behalen en mogen dacht ik ook niet deelnemen aan wedstrijden en zadelrubrieken die door het NRPS worden georganiseerd.