Hengst Equador: Karakter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armani88

Hengst Equador: Karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 15:37

Iemand die meer weet over de hengst Equador!
Hoe zijn karakter is, en hoe zijn nakomelingen zijn ?

Quir

Re: Hengst Equador: Karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:50

Meeste Equador nakomelingen staan er bekend om een fijn karakter te hebben en doorgaans allrounde paarden te zijn. Ik ken persoonlijk 1 merrie en dat is t grootste kreng dat ik ken, letterlijk een pismerrie, niemand op de eigenaar na kan er aan komen, als het dier ziek is, DA kan niet in de buurt komen.

Met rijden ook een pismerrie, om maar niet over haar hengstige periode te hebben.
Haar nakomelingen daar in tegen zijn wat makkelijker en braver. :)

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 16:08

Oke, maar hoe is hij met rijden verder!
Ben benieuwd hoe hij zich gedroeg in een parcour

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:13

Equador was een allround hengst met een super karakter, die bij merries met weinig bloed wel eens wat een zware nakomeling gaf. Hij stond in Niebert, bel de eigenaar eens?

vanya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:17

ik heb een Equador merrie.
ze is nu vier jaar oud en een super lief dier en super meewerkend.
ze vind alles leuk of het nu dressuur is of springen,springen vind ze erg leuk.
ze is wel een beetje eenkennig,ze vind iedereen wel aardig maar ze kiest heel bewust haar mensen uit.

vanya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:32

ben wel benieuwd of er nog meer nakomelingen zon beetje hetzelfde zijn als mijn paardje dus blijf dit even volgen

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 17:21

Mijn ruin is ook heeft ook een super karakter, alleen met springen kan hij super fanatiek zijn.
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig of hij dat ook is

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 17:24

Ik google en zie dat Equador ook nog niet eens zo'n groot paard is!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:31

Equador geeft idd doorgaans brave allrounders.

Leuk detail is dat velen van zijn nakomelingen grijze haren in de staart hebben.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 19:00

@CM_ haha, dat wist ik niet! Maar inderdaad die van mij heeft ook grijze haren in zijn staart maar ook in zijn manen!

vanya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:55

heb ik ook al wel eens gehoord van die grijze haren mijn merrie heeft dit niet

meentster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:58

Hoi, Equador stond bij Henk van Dam in Nietap, een man van in de 70 die zich alleen redde met deze brave hengst. Hij reed een aantal malen per week met Equador naar het dekstation van Wim Cazemier te Niebert, alwaar hij hem liet springen.
Toen ik in 2009 besloot een veulen te vakken bij mijn paard ben ik lang bezig geweest met het zoeken naar een braaf contra karakter (mijn merrie is niet altijd even lief) van mijn merrie, en kwam na veel vraagwerk bij Equador uit. Omdat mijn merrie toen 15 was en ik voor het eerst een veulen fokte vond ik het qua dekgeld een prima bedrag. Ben meerdere malen bij Henk van Dam geweest en heb zo Equador's karakter mogen aanschouwen, wat een braaf dier! Mijn keuze was gemaakt.

In april 2009 werd mijn merrie geinsimeerd, dit pakte niet goed uit. De tweede insiminatie wat een groot succes! Het enige wat nadelig was was dat mijn merrie twee vruchtjes droeg en 1 'weggeknepen' moest worden, dat dit niet altijd goed gaat was ik door ervaringen vanuit huis goed gewaar.
Het wonderlijke gebeurde in april 2010 kwam er een mooi merrie veulen ter wereld.

Een super mooi veulen met het uiterlijk van moeder en karakter van vader, nu is ze inmiddels een jaarling en loopt in de eenjarigen groep. Een keer per maand gaan we kijken en als we haar roepen komt ze gelijk naar ons toegelopen, ontvangt onze knuffels en snoepjes en wandelt dan weer rustig terug naar haar groepje.
Je leest dat ik erg blij ben met mijn eerste fokproduct!

Zoals je leest schrijf ik de inleiding in de verleden tijd, Equador is vorig jaar gestorven. Nadat Equador vorig jaar kruislam was geworden moest Henk van Dam de beslissing nemen hem in te laten slapen, voor hem een moeilijke maar niet onvoorkombare keuze

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 09:44

Ik wist niet dat hij was overleden!
Zoals jij jou jaarling beschrijft zie ik daar wel wat van terug in die van mij!

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:47

Ik heb ook een Equador(XFerro). Het is wel een echte grapjas. Kan heel nuchter zijn, maar om sommige dingen ook totaal over de zeik raken.
Hij heeft wel echt persoonlijkheid, houdt heel erg van onverdeelde aandacht. Zo doet ie altijd net wat meer zijn best op wedstrijd. Springen is aan hem niet zo besteed. Hij kan het wel, maar is zo bang voor het hout dat ie wanneer hij n balk aantikt aan de kletter gaat. Opzich goede eigenschap voor een springpaard, maar ben zelf niet zo'n springruiter, dus dat doen we niet al te vaak. Met dressuur zet ie zich wel altijd voor 100% in.
Mijn knapperd:
Afbeelding

Afbeelding

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:47

Ik heb ook een Equador gehad. Een ruin. Hij is nu 11 jaar en is nu van een vriendin van mij. Is echt een super fijn, lief paard. Ben met hem Z1 dressuur geweest en L springen. En echte alrounder dus. Wel een erg eenkennig paard. Moet niks van vreemde op zijn rug hebben. Dan raakt hij in paniek en gaat er vandoor en begint te bokken als en 3 jarige. Maar als je hem kent en met hem om kan gaan kun je er alles mee. en inderdaad heeft hij ook grijze haren in zijn staart en manen.

Afbeelding

NaomiTausch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:00

Mijn merrie was in 't begin nogal n pismerrie, maar zodra je haar voor je hebt, is het een enorme knuffelkont. Ze doet erg haar best maar als ze geen zin heeft om te werken kun je het vergeten. SOms loopt ze weken super en dan ineens 2 weken ongelofelijk slecht. Mijn equador heeft grijze haren in de vacht haha. klein beetje maar hoor, zie je nauwelijks.
Ze is wel ERG voorwaarts en kan soms drammen met terugvragen.

vanya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:25

mijn merrie is ook erg eenkennig vooral in de omgang met rijden is ze best wel lui?? herkenbaar of juist niet?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:29

De Equadors die ik ken hebben allemaal grote hoofden (en dat zie ik hier ook weer)! Ze zijn vaak vrij koel in het hoofd, maar inderdaad soms wat éénkennig. Als ze iets niet willen kunnen ze hierin wel erg doordrammen. Dat is mijn ervaring.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:33

Mijn Equador merrie is enorm! Ze is 1.85 en best fors gebouwd. Het is een heel fijn paard in de omgang en op stal. Ze is inderdaad ook wel een drammen met rijden. Echt een trucjesdoos. Met buitenritten etc is ze heel braaf. Ze is wel erg speels maar wel op een betrouwbare manier. Ook naar andere dieren erg vriendelijk. Heb er een super fijn paard aan!

Edit: ze heeft geen witte staart, wel een groot maar vriendelijk hoofd!
Laatst bijgewerkt door Caesar op 19-10-12 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:33

Het witte in de staart zal hoogstwaarschijnlijk zijn oorsprong vinden bij de oermoeder van de Niki-stam: (Bonte) Fritsje. Sabino komt heel veel voor in deze stam, alsook witte haren in staart/manen. Wij fokken met deze stam en hebben er meerdere sabino's van en zelfs brindle!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:45

Foto! Brindle heb ik nog nooit in het echt gezien! :D Heel apart!

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:48

Heb sinds een maand weer een equador. Een merrie nu. Na mijn fijne ruin (zie iets hierboven) ga ik toch weer voor equador. Een super lieve merrie. Heel nuchter, rustig en betrouwbaar. Niet zo'n knappert als mijn ruin moet ik toegeven. Wel weer een fijn alround paard. Een bruine met witte achter voetjes, geen witte haren in de staart. Ook niet zo eenkennig gelukkig. Eens zien hoever we met haar komen.