Manchester is een 7 jarige ruin en echt mijn maatje, steun en toeverlaat. Af en toe is hij eigenwijs maar altijd vrolijk en opgewekt en heeft en gouden karakter. Het is een echte binnenvetter maar laat me ondanks dat hij last heeft van stress op wedstrijd nooit in de steek.
2012
Juni
Op 23 juni was het dan zover onze eerste (onderlinge) wedstrijd op stal. We reden 2x een L1 proef en een parcourtje springen. We werden 3x eerste met mooie prijzen.
Ook gingen we deze maand naar Maarsbergen voor een fotoshoot. Wat een leuke ervaring en gelukkig zat het weer ons mee en kwam in de middag het zonnetje ook nog tevoorschijn. Manchester vond het hoge gras veel interessanter dan met de oortjes naar voren te poseren voor de camera en werd het geduld van de fotografen toch wel op de proef werd gesteld. Ondanks dat Manchester soms een beetje ongeduldig was zijn de foto’s erg mooi geworden.

Juli
In deze maand kregen we te horen dat we reserve Kringkampioen waren geworden wat ons een ticket opleverde voor de Gelderse Kampioenschappen te Wezep. Ook hadden we ons geselecteerd voor de Nationale Kampioenschappen in Den Bosch.

Augustus
Stamboek opname: Manchester werd gemeten op 1.50m en met 74,5 punten opgenomen in het stamboek met als jurycommentaar. Mooie rastypische ruin met iets wat grof hoofd met voldoende lange rug en mooi achterbeen. Mooie ruin voor de sport en beweegt als een tierelier! Vrijdag 10 augustus was het dan zover de Gelderse Kampioenschappen. Het was toch wel spannend onze eerste echte grote wedstrijd maar Manchester deed super zijn best en met 65,67% (4e plaats) mochten we zaterdag terugkomen voor de finale. Manchester liep zaterdag ietsje minder als de dag ervoor maar super tevreden met 62,83% (11e plaats) en natuurlijk een ervaring rijker.

Op 17 en 18 augustus waren de Nationale Kampioenschappen in de Brabanthallen te Den Bosch. Vrijdagochtend moest Manchester ten tonele verschijnen bij de exterieurkeuring en behaalde een 1C premie. Geweldig een oranje rozet wat een goed begin van de dag. In de middag stond als eerste de voorselectie van het bestgaande op het programma. Manchester was een beetje opgefokt waardoor hij een paar keer in de verkeerde galop aansprong en soms wat sterk was. We mochten ons als 3e opstellen en helaas mochten alleen de beste 2 door naar de finale op zaterdagochtend. Aan het einde van de dag mochten we de ring in voor een L1 proef. Nadat ik klaar was met de proef werd bekend gemaakt wie zich Nederlands Kampioen 2012 mocht noemen. Bij het bekendmaken van de beste 3 steeg de adrenaline en toen werd omgeroepen dat we Nationaal Kampioen 2012 (L1 dressuur) waren kon ik mijn geluk niet op. Wauw, wat heb ik toch een topper!

Zaterdag 25 augustus gingen we op pad naar Ermelo. We moesten als eerste 2 proeven rijden en dat ging erg goed en Manchester liet zich goed zien. Daarna voorselectie van het bestgaande waar we ons als 2e mochten opstellen en dus door waren naar de finale aan het einde van de middag. Tijdens de finale maakte Manchester zich mooi groot door het hele circus eromheen wat voor zijn middendraf erg ten goede kwam en ik vloog werkelijk door de baan. Wat een gaaf gevoel was dat. Ik kon zijn 3 gangen goed laten zien wat resulteerde in een 3e plaats van de in totaal 40 combinaties. Ook werden we kampioen L1 dressuur met 2x een 1e prijs en maar liefst 4 winstpunten. Oh oh oh wat was ik weer ongelofelijk trots. De maand augustus was een erg drukke maar topmaand met alleen maar overwinningen.

September
Na de drukke augustus maand vol inspanningen even lekker genieten van buitenritjes en ritjes op de heide. Manchester vindt het eerlijk om lekker hard voluit te gaan door het mulle zand.

Oktober
Deze maand maakten we de overstap van het L1 naar het L2 dressuur.
December
De Clubkampioenschappen van de vereniging werden deze maand verreden en dus een mooie gelegenheid om te oefenen voor het L2 dressuur. Wat een gezellige wedstrijd voor de pensionklanten en wat ging het goed. Na 3 wedstrijden te hebben gereden mochten wij ons Clubkampioen (B-Z paarden) 2012 noemen. Terugkijkend was 2012 een TOPJAAR.

2013
Januari / Februari / Maart
Lekker thuis doorgetraind.
April
Zondag 21 april was de finale van de wintercompetitie van de DAHoost (haflinger vereniging) te Zevenaar. Van de 4 verreden wedstrijden telde de beste 3. Het was onze eerste buitenwedstrijd dit jaar en het zonnetje scheen. Manchester had het zwaar in het mulle zand maar we reden toch 2 winstpunten in het L2 bij elkaar wat ons een 1e en 2e plaats opleverde. Helaas kwamen we net een puntje tekort om kampioen te worden en werden dus verdienstelijk Reserve Kampioen B-L Wintercompetitie 2012.
Mei
Fotoshoot op de Loonse- en Drunense duinen.

Juni
Zondag 2 juni hadden we ons M1 debuut te Uden en deden ook mee aan een parcourtje springen. We gingen met 2x een 1e prijs en twee winstpunten en ook nog een 2e prijs voor het springen naar huis.
Eind juni hadden we de laatste outdoor selectiewedstrijd wat ons twee winstpunten opleverde en een 5e en 3e prijs. Door deze behaalde punten stonden we 1e reserve voor de Gelderse Kampioenschappen.
Juli
Begin juli hadden we NHPS wedstrijd te Uden. We deden naast de dressuur ook mee aan het bestgaande. Nadat we 2 goede dressuurproeven met winst hadden gereden moesten we ’s middags bestgaande rijden. Manchester liep lekker los door zijn lijf en liet zich goed zien wat ons een eerste plaats opleverde en als klap op de vuurpijl ook nog beste combinatie van dag. Wat een TOPDAG.

Augustus was de maand van Ermelo. Losrijden ging heerlijk en beide proeven gingen zonder grote fouten ook erg lekker. Ik was tevreden en had een lovend jurycommentaar. Finale bestgaande ging niet zo goed en mochten ons desondanks als 6e opstellen. Het was een lange maar gezellige dag en met 2 winstpunten en een 1e en 2e prijs op zak gingen we natuurlijk heel tevreden naar huis.
September / Oktober / November
Thuis getraind en leuke afwisselende dingen gedaan.
December
Op zondag 8 december reisde we af naar Bathmen om mee te doen aan 2x een M1 proef en een parcourtje springen. Het springen ging echt heerlijk en hadden de snelste tijd en hoogst aantal stijlpunten maar op de laatste hindernis hadden we helaas een balk. We gingen toch met 2 winstpunten en een 3e prijs voor het dressuur naar huis.
De Clubkampioenschappen kwamen er ook weer aan en we gingen als oefening het M2 proberen. Gelukkig hoefden we maar 1 proef te rijden want het was toch wel even wennen die keertwending en travers. Manchester liep al de drie wedstdrijden erg lekker en voorwaarts en ik was super tevreden ondanks dat de oefeningen niet helemaal na behoren gingen. Ook zaten er wat slordigheidsfoutjes van mijn kant in. Totaal niet verwacht en natuurlijk heel erg blij mocht ik net als vorig jaar de prijs in ontvangst nemen van Clubkampioen paarden 2013 (B-Z). Wat een leuke afsluiter van 2013. Op naar 2014!
Ik ben super blij en trots wat we samen al bereikt hebben en hoop nog vele jaren van Manchester te kunnen genieten en successen te kunnen behalen. Manchester is voor mij een “Once in a lifetime” horse. Hij doet alles voor me en bewijst dat hard werken écht loont
Op alle foto's berust copyright.