Een bont jaar van loslaten, opnieuw beginnen en hervinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Een bont jaar van loslaten, opnieuw beginnen en hervinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 04:16

Poeh, prop 2012 maar eens in een topic, in 15 foto's. Als er zoveel gebeurd in een jaar is dat nogal een uitdaging.
Dit was overigens mijn topic van vorig jaar: [RIJ-ITP] 2011: Hija de la Luna

Januari
Inmiddels was ik sinds bijna een jaar in het bezit van Tinkermerrie Luna, welke aankomende lente 3 jaar zou worden. We hielden ons vooral bezig met grondwerk, wandelen, en Luna's favo bezigheid; vrij springen. Luna woonde op een stal bij mensen die zelf ook Tinkers houden. En sinds januari mocht ik mij, behalve van hun merrie Melody, ook de trotse verzorgster noemen van Diablo. Diablo is even oud als Luna, maar van karakter een stukje complexer, een erg leuke uitdaging!

Februari
Het leven ging zijn gangetje, wandelen met Luna, grondwerk met Diablo, vrij springen met beiden. Af en toe een ritje met Melody. Voor Luna was grondwerk niet echt een uitdaging meer. We gingen op zoek naar iets nieuws; het wennen aan gewicht op de rug. Eigenlijk geen kunst aan. Gewoon op stal tijdens haar diner eens op haar rug springen, ze gaf er niks om, ook de keer daarna op de poetsplaats was geen probleem, been geven had ze gelijk door (erg makkelijk als ze goed getraind is op stem), halthouden was ook niks nieuws gezien lange teugelen haar ook niet vreemd meer was inmiddels. Half februari had het gesneeuwd en kwamen Jayney en Milou op bezoek, Milou schoot een paar geweldige plaatjes van Luna!

1.
Afbeelding

En ik kon het niet laten; dit was mijn kans om met mijn dametje door de sneeuw te stappen, dus hoppa, daar zat ik. Een van de momenten om nooit te vergeten, zo gaaf!!

2.
Afbeelding

Klein Toppertje!

3.
Afbeelding

Voor de rest van de foto's: [ITP] Twee helderblauwe ogen: Hoe mogelijk; nu nog helderder!

Maart
Het voorjaar begon te komen... Langzaam aan werd Luna wat bekender met het rijden. Of nou ja, eigenlijk was het meer bos hobbelen. Gewoon halstertje, twee halstertouwen, klaar om te gaan!

4.
Afbeelding

April
Begin april ging ik met Jayney en Milou naar de hengstenkeuring in Brabant... Want wie weet zou ik Luna wel laten dekken? Of toch niet?

Stiekem had ik al heel lang twijfels of Luna en ik wel voor elkaar gemaakt worden. We begrepen elkaar, ze was duidelijk erg gericht op mij, we hadden samen bergen overwonnen (toen ze bij me kwam was ze volledig groen en deed niet veel meer dan staken en steigeren, van het erf af zonder gevaar voor eigen leven kon ik zeker niet). Maar toch... Net die x-factor, dat ene waardoor je zegt, voor eens en altijd, dat gevoel miste ik. Daarom besloot ik in april Luna te koop te zetten. Zij zou haar draai wel weer vinden en ik kon rustig uitkijken naar een paardje wat wel die ene snaar bij me raakte, hoefde niet snel, ik had ook Melody en Diablo nog om me mee bezig te houden.

Toch ben ik die maand bij meerdere paardjes wezen kijken. Ik ben zelfs vanuit Groningen helemaal naar Belgie gereisd (met het OV op een dag op en neer) voor een Tinkermerrie. Helaas net niet helemaal wat ik zocht, maar ach, we hadden de tijd..

Tot die avond, zoals elke dag keek ik op marktplaats de nieuwste advertentie's. Mijn hartje miste een slag. Daar, op die foto stond het paardje zoals dat paardje waar ik altijd over droomde. https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 6062_n.jpg

Uiteraard gelijk gemaild (gezien het voorbij middernacht was maar niet bellen). 1,5 dag later ging ik kijken, uiteraard helemaal verliefd. Geen twijfel mogelijk, dit was het paardje waar ik naar zocht. Caily, een 12-jarige Tinkermerrie. (De Tinker die erachter staat is haar dochter). Voor de zekerheid toch nog een keer gaan kijken, maar ik wist het zeker, deze merrie moest de mijne worden!

5.
Afbeelding

Mei
Helaas was Luna nog niet verkocht, dus kon ik Caily nog niet kopen, dacht ik. Situatie aan de eigenaren van Caily uitgelegd, en die vonden het geen probleem om Caily voor mij vast te houden totdat er iemand voor Luna zou komen. Dat niet alleen! Ik mocht Caily ook al hier op stal hebben. Wat was ik blij! Niet alleen met het paardje, maar ook met de blijk van vertrouwen die de eigenaren me gaven, wauw! Begin mei stond mijn droompaardje bij mij in de wei!

Luna en Caily stonden niet in dezelfde kudde, maar vanaf het begin hadden die twee iets met elkaar, ruzie hebben ze in ieder geval nooit gehad. Caily was de baas, Luna accepteerde dat, en voor de rest gewoon dikke vriendinnen. Heerlijk om die twee samen in het voorstuk van de weide's te laten grazen terwijl ik zelf van het zonnetje geniet (en van mijn uitzicht)

6.
Afbeelding

Juni
Ik genoot enorm van Caily. Na een jaar lang voornamelijk vanaf de grond bezig geweest te zijn kon ik nu onbezorgd met een paardje op pad. Geweldig, Caily vond alles prima, was overal voor in, volop genieten dus!

Eind juni kwam er ook eindelijk een lief baasje voor Luna. Gelukkig, dat verdiende ze. Ondanks dat ik niet de ultieme klik had met haar gaf ik wel onwijs veel om haar, en het deed keer op keer zeer om te zien dat ze stond te kijken wanneer ik Caily meenam voor een ritje. Er kwam niet een baasje voor Luna, het waren er zelfs twee! Goed gevoel van mijn kant, maar vooral een goed gevoel naar het zien van hoe Luna op hun reageerde.

Juli
Na een proefperiode was het zeker dat Luna van Jessica en Johan zou worden. En hoe bijzonder, Luna zou niet eens weg gaan, haar nieuwe baasjes kwamen uit de buurt en Luna zou op haar huidige plekje kunnen blijven! Maf hoor, een paardje verkopen en dan geen afscheid hoeven nemen. Maar wel onwijs fijn om te zien hoe ze dagelijks vertroeteld wordt door haar nieuwe baasjes! Volgens mij heb ik drie wezens heel gelukkig kunnen maken, en mezelf niet te vergeten, samen met Caily was ook ik de gelukkigste persoon op aarde! Hoe het Luna de rest van het jaar verging kunnen jullie lezen in het topic van haar huidige eigenaresse; [EJL-ITP] Tinker Luna: She gleams in the sun

Caily en ik ging verder gewoon verder met van elkaar genieten, héérlijk!

Augustus
Poeh, een maand waarin veel gebeurde. Om te beginnen ontdekten Caily en ik een nieuwe hobby; zwemmen! We (of vooral ik) kon er geen genoeg van krijgen. Caily moest even wennen, maar naar twee keer ging ook zij snurkend het water door!

7.
Afbeelding

Daarnaast maakte Diablo grote sprongen voorwaarts, er was genoeg vertrouwen om te beginnen met "rijden"! Kriebels in mijn buik, maar gewoon opgezadeld en gaan zitten, braaf dat ie was! Duidelijk dat hij veel te overdenken had, maar een pas verkeerd zetten? Zeker niet, topper!

8.
Afbeelding

Eind augustus besloten de eigenaren van Luna en ik samen dat we Caily en Luna zouden verhuizen naar een stalling een paar honderd meter verderop. Daar konden ze het hele jaar dag en nacht buiten blijven, wat naar ons idee toch wel het beste is. Enerzijds jammer, aan de andere kant ruimte voor nieuwe kansen. Tot nu toe bevalt het prima! Luna en Caily zijn beste maatjes.

September
Omdat Caily en Diablo nu niet meer op dezelfde stal stonden schoot het verzorgen van Diablo er een beetje bij in, tot mijn grote spijt. Want een paard waar veel in zit, valt ook veel uit te halen, en dat Diablo veel in zich heeft was mij allang duidelijk!

Ik kwam weer in contact met de eigenaar van Kyra. Kyra ben ik gaan verzorgen toen ze vier maanden oud was. Behalve Kyra had de eigenaar ook haar moeder Lady en een jaar oudere broer Henk in zijn bezit, welke ik ook onder mijn hoede nam. Samen met Lady bracht ik uren door op de heide. Zij stierf helaas in mei 2010. Daarna ben ik me gaan focussen op Kyra, waar ik wegens verhuizing en meningsverschillen september 2011 mee gestopt ben. Sindsdien miste ik Kyra enorm, dochter van Lady, een paardje wat erg speciaal voor mij is geweest, en daarnaast had ik haar van jongs af aan alles geleerd. Maar ik hield vol dat ik beter af zonder gedoe van heen en weer reizen voor een paardje wat niet van mij was.

Maar ik kon er niet langer omheen; ik wou weten hoe het met haar ging, en was reuze benieuwd hoe ze er inmiddels uitzag. Ik heb een afspraak gemaakt met de eigenaar en ben samen met een vriendin bij haar gaan kijken. Een dag om nooit te vergeten. Als ik nog niet wist wat het was om een band met een paardje te hebben, dan wist ik het nu. Mijn kleine Kyra, inmiddels al aardig op weg om een prachtige dame te worden. En het gekke is, vanaf dat ik haar in de ogen keek leek het alsof we nooit uit elkaar waren geweest. Ze wist alle truucjes nog die ik haar had geleerd, wandelde nog steeds als een hondje achter me aan de wei door. Onder toeziend oog van eigenaar en vriendin en eigenaar ben ik op haar geklommen, zo vol vertrouwen, los in de wei. (er had nog nooit iemand op gezeten)

9.
Afbeelding

Gelijk werd al duidelijk. Nog geen duizend kilometer zou dit paardje bij me weg houden. Ze was jong toen ik begon met voor haar te zorgen, en hopelijk kan ik er bij zijn als ze stokoud is en er een keer een einde aan moet komen. Na kort overleg met de eigenaar was ik weer de verzorgster van Kyra! Volgens mij ben ik in tijden niet zo blij geweest (behalve dan toen ik Caily kocht).

Helaas kan je niet alles houden. Ik mocht dan misschien dan maar een eigen paard hebben, daarnaast verzorgde ik dus inmiddels Diablo, Kyra, Kyra's broer Henk vergat ik ook niet, en hielp ik de nieuwe eigenaren met Luna. Naast een fulltime baan was dat wel wat veel. Gezien ik liever een ding goed doe dan twee dingen half heb ik besloten te stoppen met het verzorgen van Diablo. Pijn in mijn hart, het is geen makkelijk paardje, maar we waren met elkaar bezig te leren lezen en schrijven, en dat ging zo lekker, vind het nog steeds erg rot dat op te hebben moeten geven. Maar anderzijds, als ik bedenk wat voor wereldpaard ik ervoor in de plaats heb gekregen weet ik dat dit de enige juiste keuze was.

Oktober
Een maand dat alles eigenlijk zijn gangetje ging. Ik organiseerde een fotomeeting in de Zeegserduinen, een groot succes! En er zijn veel mooie plaatjes uit gekomen! Mijn dank aan alle fotografen is groot!

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 3930_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 6827_n.jpg
http://www2.picturepush.com/photo/a/114 ... fie/22.jpg
http://www2.picturepush.com/photo/a/114 ... fie/11.jpg

November
Deze maand was het de beurt aan Kyra voor een fotoshoot. De eigenaren van Luna gingen met mij mee, voor het eerst met Kyra de hei op. Nog steeds met hetzelfde vertrouwen als de eerste keer op zitten, de keren dat ik erop had op gezeten waren dan ook op een hand te tellen.

En toch heb ik die dag weer een droom waar kunnen maken, daar waar ik met mamma Lady ons geluk vereeuwigde galoppeerde ik nu met Kyra! Lady: [RIJ-ITP] Tinker in volle galop over de heide!

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

En voor de rest: [ITP] In volle galop over de heide; wat mamma kan, kan Kyra ook!

De vorige eigenaren van Caily hebben mij gevraagd hun overgebleven Tinker, Crystal, door te rijden. Gezien zij en Kyra niet ver bij elkaar staan heb ik dit aanbod natuurlijk aangenomen. Crystal is erg bijzonder, haar moeder is namelijk mijn eigen Caily, en haar vader is tevens ook de vader van Kyra. Ze verbind als het ware de twee paardjes die voor mij enorm waardevol zijn met elkaar. Kan niet anders dan een geweldig dier zijn dus!

14.
Afbeelding

December
En toen waren we bij december, eigenlijk is een jaar ook zo voorbij.

Kyra en ik zijn langzaam steeds meer vertrouwd aan het worden met de grote-paarden bezigheden. Momenteel enkel om de week een buitenritje, volop genieten!

Ook met Caily ga ik voornamelijk naar buiten. De ultieme ritten maken we wanneer het sneeuwt, winterwonderland, prachtig!
Buiten dat vermaken Caily en Luna zich prima samen in de wei. Beste maatjes, erg bijzonder hoe oud en nieuw zo hecht met elkaar verbonden kunnen zijn.

15.
Afbeelding

En daarmee is 2012 alweer bijna voorbij. Een jaar waarin ik afscheid dacht te moeten nemen van mijn eerste echt-eigen paardje, maar toch ook weer niet? Mijn ultieme droompaard ontmoette, en daarnaast ook nog eens mijn beste maatje terug vond. Ik zeg, een topjaar! Doe mij er nog maar zo een. Voor 2013 zitten we natuurlijk ook weer vol plannen, echter maar een wens, en dat is aan het einde van het jaar wederom af te kunnen sluiten met twee geweldige paardjes; Caily en Kyra!

Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling en een happy 2013!

Magica

Re: Een bont jaar van loslaten, opnieuw beginnen en hervinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:08

Wouw Lotte, wat heb je er een gaaf topic van gemaakt! Ben echt super blij met ook jouw vertrouwen in ons en met al je hulp en raad! Denk dat je vantevoren niet had kunnen dromen dat 2012 toch wel een top jaar zou worden voor jou; en ik wens je voor 2013 en de komende jaren natuurlijk hetzelfde.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:36

een heel gaaf topic! echt genieten! voor jullie beiden trouwens! (jess) toppers! met een stel knappe paarden!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:37

Mooi overzicht zo! Jullie zijn een leuk koppel zo!

BruineWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:50

Wauw! Super mooie tinkerbel is dat! <3

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:00

Hey lotte, wat leuk om jouw verhaal te lezen!!! Wat gaaf dat je je eigen paardje hebt, en er inmiddels al wat hebt gehad haha, je reist echt heel drenthe rond of niet?? :P leuk paardje heb je nu en kyra blijft ook leuk!!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:56

mooi overzicht ist geworden!

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:35

Leuk overzicht Lotte! Op naar weer een bont 2013!

taggart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 08:15

wat geweldig, mooi topic

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:58

Kan ook niet anders dat deze knappe dame op de voorpagina staat :+:

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:12

Wauw super leuk Lotte!
En wat een eer om 3 van mn fotos terug te zien :))

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:23

Wat een mooi overzicht zeg! Heb dit met plezier gelezen :) Ik wens jullie veel goeds toe voor het volgende jaar!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:52

Wat een leuk topic verhaal. Heb je al je verzorg tinks bij elkaar op 1 plekje of vlieg je van hot naar Her?

Heel goed 2013 alvast!

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 08:41

Wat een verhaal zeg, erg leuk. Mooie foto's ook.
En wat fijn dat Luna gewoon in de buurt blijft, lijkt me echt ideaal. Hoef je eigenlijk geen afscheid te nemen haha! Vind het erg knap dat je die beslissing hebt kunnen nemen om haar te verkopen.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:34

Leuk topic Lotte, en supervet dat je op de voorpagina staat haha! :))

carmen03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:36

Mooi overzicht! Veel succes nog met je paardjes! :)

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:37

Wauuw.. aan de ene kant moest het een geweldig leuk jaar voor je zijn, maar ook erg moeilijk..

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:19

Wat een leuk paardje zeg ;) !

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:29

Lotte, super gaaf topic zeg! En dat vinden de mods ook! Weeral op de voorpagina :D
Echt een héél mooi overzicht met stuk voor stuk prachtige paarden waar jij allemaal mee mocht werken! Top!

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:17

Wauw.. wat ontzettend fijn dat je niet afscheid heb hoeven nemen van Luna zeg!
En foto 9! Prachtig.

Love1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:42

Prachtige foto's !!
Foto 10 is mijn favoriet : <3

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 17:27

Dankjulliewel allemaal :D
Ik ben zelf ook erg blij hoe het afgelopen jaar verlopen is. Heb enorm zin in komend jaar, lekker met Caily op pad en veel kilometers met Kyra gaan maken! Ik kan niet wachten! Het allermooiste zou zijn als ik met Caily en Kyra samen naar de keuring kan aankomende zomer, als Luna dan ook mee mag maken we er gewoon een kleine vakantie van; de eigenaar van Kyra vind het vast niet erg om een paar bontjes extra in de wei te hebben :D

Wil alle fotografen die een gedeelte van dit alles zo prachtig hebben weten vast te leggen ook erg bedanken :)

Zonet nog even met mijn oude, en inmiddels niet meer zo nieuwe, paard in de wei zitten kroelen. Die twee zijn echt jut en jul.

mareesje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:14

Wouw, wat een prachtig paardje is dat!! Ben helemaal gek van tinkers :D

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:22

Wat heb je het mooi geschreven zat er helemaal in!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:21

Zat er helemaal in, leuke rtinks!