In 2011 was ik bijna zover dat ik afscheid wilde nemen, moest nemen eerder, van mijn Topper (met hoofdletter) Special.
Special was een papierloze ruin die ik voor een appel en een ei had gekocht in 2006, een paard waarmee ik op eigen kracht simpel naar het Z2 reed.
Een paard waar ik vervolgens 4 jaar lang mee ben blijven dokteren, met als genade klap spat in 1 achterbeen, dit was begin 2011.
Special ging hard achteruit, werd dof en boos en voor mij was het, tegen wil en dank, het einde...Dacht ik.
Ik wilde voorlopig geen rijpaard, maar helemaal niets om handen hebben vond ik ook niets.
Al voor mijn geboorte had ik 2 pony's, het zit simpelweg in m'n bloed.
Ik zag een donkere jaarling op marktplaats staan, met papier en hengst.
Het papier zei me weinig, hij was NRPS geregistreerd, maar in de moederlijn zat Voltaire, een grandioze hengst waar ik graag een nakomeling van had.
De jaarling kostte niet veel, zijn maat zat tegen....
Hij bleef in m'n hoofd spoken, en zo gezegd zo gedaan zijn we gaan kijken.
Ik werd verliefd, hij was(en is) klein, het was een jaarling maar niet lelijk.
Hij was erg schuw, maar super eerlijk en bleef rustig, iets afwachtend, staan als je hem wilde pakken en dat gaf de doorslag.
Een week later heb ik hem opgehaald, hij stapte met z'n ogen dicht de trailer op, en eenmaal thuis was hij mak, zo mak dat ik bijna twijfelde of hij niet wat kalmerends had gekregen.
Wel was hij schuw, en zonder er een penny verhaal van te maken, ik was de enige voor wie Blacky niet achterin de stal dook.
Special knapte op, en ik gaf hem nog een zomer op de wei, mooi gecombineerd met de jonge Blacky, die kon hij opvoeden en dat heeft hij fantastisch gedaan.
Meer info over Special is op bokt te vinden.
Blacky werd wat ouder, iets meer mans maar nog altijd super braaf en eerlijk.
Blacky en Special hebben zelfs nog enkele weken samen in een grote box gestaan toen Black 2,5 jaar was.
De foto's zijn van mei 2012 t/m nu.
Ik ben Blacky klaar gaan maken voor de stamboekkeuring voor het NRPS in juni 2012

Op de keuringsdag(hij was doodop van de indrukken):

Helaas was Black te klein, hij meette 1.54 op de keuring en helaas groeit hij niet hard.
Wel kregen we veel complimentjes over zijn karakter, zijn conditie en zijn papieren.
Hij is nog steeds hengst, super braaf en ik denk nu maar aan de massa die hij kweekt, groot word hij sowieso nooit.
Na de keuring heeft Black vrij gekregen, hij mocht wat spelen en ik heb hem eens een sprongetje laten doen.
Springen vind hij leuk, ik hoef hem niet op te jagen, alleen het weinige en super lichte materiaal dat we hebben is niet echt lekker werken.

En nu ben ik rustig bezig om hem onder de man te beleren, en ik doe dat op z'n elfendertigst, hij is pas 3,5 jaar.
Singeltje met beugels:

Altijd komen als je hem roept:

En zonder zadel er op( ik vind het spannender dan hij, ik wist niet of hij zou reageren op de flits):

Mijn zadel moest opnieuw gevuld worden, maar als mijn beugels op mijn lengte zitten, komt het zooltje net onder z'n buik.
Een heel mooie combi zal het niet zijn, maar het is in ieder geval niet een hé-meid-waar-ga-je-met-die-pony-heen-gevalletje