Het jaar dat zo mooi begon...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Het jaar dat zo mooi begon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 19:23

maar halverwege een hele vervelende wending kreeg. Na [RIJ-ITP] Het derde bewogen jaar op rij... Het jaar 2011 van Zhuf. had ik zo gehoopt dat 2012 wel ons jaar zou worden, dat we eindelijk eens een jaar door zouden komen zonder zorgen en verdriet, dat we eindelijk eens op wedstrijd konden zoals we zo graag wilden en dat ik eindelijk eens van Zhuf kon genieten, maar helaas...

Januari
Ons jaar begon zo ontzettend mooi! We konden eindelijk weer op wedstrijd en wat was ik trots op Zhuf. Na drie jaar vol ellende en verdriet konden we eindelijk doen wat we zo graag wilden.

Februari
Was een periode met vreselijke kou, gelukkig kon Zhuf mee verhuizen naar mijn nieuwe werk waar we een binnenbak hadden en konden we onze training voort zetten.

Maart/April
In maart zette de steigende lijn zich voort en stiekem, heel stiekem begon ik te geloven dat ons jaar dan echt aangebroken was! We reden regelmatig wat wedstrijden en die waren zeker niet onverdienstelijk.
Afbeelding
Afbeelding

Mei
In mei reden wij een van onze eerste buitenwedstrijden, iets wat meestal een lastige opgave was met Zhuf. Zoveel enge dingen te zien... Maar nu ging dit allemaal alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Wat was ik trots op haar en wat liep ze fijn. Nu wist ik het zeker, ons jaar kon niet meer stuk, wat kon er nu nog mis gaan?
Afbeelding
Afbeelding

Juni
Een maand met mooi weer en naast de training mocht Zhuf lekker hele dagen paard zijn op de wei. :)
Afbeelding
Afbeelding

Juli
In juli kregen we weer wat problemen met rijden. Zhuf werdt lastiger, begon soms wat te staken en ik zag dat ze strakker en moeizamer ging bewegen. Als ik haar vergeleek met een aantal maanden daarvoor was er weinig van mijn bewegingswonder overgebleven... Maar niet in paniek raken dacht ik, misschien was het allemaal wat snel gegaan en ik besloot haar twee weken rust te geven en na te laten kijken door een osteopaat. Die bevestigde dat ze behoorlijk strak en stijf was. Na deze behandeling werdt ze eigenlijk alleen maar slechter en eind juli besloot ik dat het tijd werd om toch maar weer eens richting kliniek te gaan.

Augustus/september
En toen kwam die dag, die dag die onvermijdelijk was, de dag waar we al jaren bang voor waren, de dag dat al onze dromen in duigen vielen, de dag waarop we een flinke klap kregen, de dag die ik nooit meer zal vergeten, de dag dat Zhuf afgekeurd werdt. 15 augustus was de datum, ik weet het nog heel goed. Ik werd smorgens wakker en weet nog heel goed dat ik dacht dat ik niet moest zeuren, dat er misschien een kleine blessure in het spel was, dat we zouden moeten revalideren, dat het ons een aantal maanden zou kosten, maar het zou goed komen, we zouden hier ook weer door komen net als bij alle andere tegenslagen die we gehad hadden. Maar nu was het ineens een heel ander verhaal, na onderzoek bleek dat Zhuf kissing spines en spondylose heeft, iets wat niet meer te genezen is. Conclusie, einde sportpaard, einde rijpaard. En dan... Wat doe je dan, met het paard waar je zo gek mee bent, het paard waar je al zo verschrikkelijk veel mee meegemaakt hebt, het paard dat het samen met mij had moeten maken... Ik heb besloten om haar mee naar huis te nemen en haar te laten genieten van een welverdiend pensioen. Wie weet op zijn tijd nog een veulentje, maar voor nu krijgt ze eerste lekker een tijd rust. En vooral heel veel foto's maken. :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oktober/November
Zhuf knapte flink op na de rust periode, maar ik merkte wel dat ze het stilstaan niet zo leuk vond. Dus besloot ik om haar zo nu en dan maar eens te zadelen en een staprondje te maken. Iets waar ze ontzettend van kan genieten. :)
Afbeelding

En nu gaan we gewoon keihard hopen dat Zhuf nog minimaal 20 jaar van haar pensioen mag genieten!

KM_Ris

Re: Het jaar dat zo mooi begon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:26

Pff, heel banketstaaf dat het zo gelopen is. :(:)
maar wat vind ik het fijn om te lezen dat ze bij je mag blijven en van haar pensioen mag genieten.
top! +:)+
heel veel geluk nog samen

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:39

wauw wat een mooi paard!
en je bent zeker een top baasje, bij veel andere was ze nu al weg geweest!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:44

Super goed dat je haar zo nu en dan toch rijd. Als je merk dat een paard dat niet leuk vind.

Mooi dier ook!

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:52

Wat een mooi dier :) Wel rot voor jullie dat het zo gelopen is, maar wat fijn dat ze bij jou mag blijven. Mijn pony heeft vorig jaar dezelfde diagnose gekregen en zij is met veel rust ook erg opgeknapt. Hopelijk kunnen jullie nog jaren van elkaar genieten!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:56

Super van je! *\o/*

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:26

Kippenvel en tranen in mijn ogen bij het verhaal over het afkeuren..... Wat heb je voor haar gevochten en wat blijft dit gruwelijk zuur en oneerlijk!

Laten we hopen dat jullie iig op deze manier nog heel veel jaar van elkaar kunnen genieten :*

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:31

Echt jammer dat ze niet meer voor de sport kan gebruikt worden. wel super dat je haar aanhoud en zo en nu een ritje maakt dat vinden ze toch wel leuk he!

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:20

Wat enorm naar voor jullie :-( wel blij dat ze zon fijn baasje heeft die haar de mogelijkheid tot een rustig pensioen kan geven met toch wat ritjes waar ze van houdt. Succes !
Er is bij ons een paard op stal met Kissing spines en die doet het verder geweldig, gewoon basis dressuur en buiten en longeren etc. Dus wie weet is er nog hoop!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:35

Je knappe merrie... Gelukkig kan ze zo nog rustig bij je verder leven. Op naar die 20 jaar, MINIMAAL!

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:40

Prachtig paard zeg!
Mooi dat ze nu nog van een welverdiend pension kan genieten bij je, alleen jammer genoeg te vroeg.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 10:22

Dank jullie wel voor alle lieve berichtjes :D

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:36

Ik kan me zo goed voorstellen hoe moeilijk dit voor je is.........vorig jaar heb ik een topic geopend met bijna dezelfde titel, en een beetje hetzelfde verhaal. Moedige beslissing, hopelijk kan ze nog heel lang bij je genieten!

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:53

Jeetje heftig verhaal en top dat je haar niet weg doet! Hopelijk kunnen jullie nog heel erg lang van elkaar genieten