Orenda Primus (Rubiquil X Whinny Jackson) in 2011!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Orenda Primus (Rubiquil X Whinny Jackson) in 2011!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 13:07

Ik heb in 2011 weer ontzettend veel genoten van Orenda. Het is zo bijzonder om een zelf een paardje te fokken en van de eerste minuut met haar bezig te zijn en haar te zien opgroeien. Orenda is inmmidels al een hele dame aan het worden. Ze is geboren op 2 mei 2009, nu dus ruim 2,5 jaar. Ik heb haar gefokt uit mijn geweldige merrie Ordeal en haar vader is Rubiquil. Orenda is een fantastisch paard! Zo onwijs lief, het is altijd genieten met haar <3

Helaas hebben we ook moeilijker tijd achter de rug. Orenda is heel zwaar geblesseerd geraakt in april en er zijn veel momenten geweest waarop ik erg bang was voor de toekomst. Gelukkig gaat het inmiddels super goed met Orenda en is het een prachtig jong paard geworden. Tijd voor foto's...

Eerst nog even een foto van december 2011. Orenda stond toen 24/7 buiten en had een enorme wintervacht :D

Afbeelding

In januari 2011 is Orenda verhuisd naar een hele fijne pensionstal in Nieuwerbrug.
Afbeelding

Onder die dikke wintervacht kwam een mooi glad vachtje te voorschijn. In april mocht ze weer op het land.
Afbeelding

Helaas heeft dit jaar ook een hele moeilijke periode gekend. Het begon tijdens Pasen. Mijn kleine kanjer, op dat moment bijna 2 jaar, trof ik 's ochtends liggend aan en ze wilde/kon niet op staan. Angst, want ik zag gelijk dat er iets heel erg mis was. Dierenarts gebeld en staleigenaren er bij geroepen, net voor de dierenarts arriveerde deed ze een poging op te staan en konden we haar met veel moeite overeind helpen. Een periode van veel dierenartsbezoekjes volgde. Wat er precies aan de hand was, is nooit duidelijk geworden, ondanks diverse onderzoeken en foto's van haar rug, bekken en heup. Ze is gevallen en daarbij waarschijnlijk totaal verkeerd terecht gekomen. Uiteindelijk was het advies van de dierenarts haar op het land te zetten en een paar maanden aankijken. Ze liep heel erg slecht. Erg scheef en kreupel, als ze eens een stukje draafde of galopeerde ging ze op 3 benen. Een week na het ongeluk, ze zag er verder super uit.
Afbeelding

In mei is Orenda (zoals iedere zomer) weer verhuisd naar het weiland waar mijn andere paarden Ordeal en Shadira ook staan. Ze lag de eerste periode heel erg veel en kwam vaak ook moeilijk overeind.
Héél langzaam ging ze toch wat vooruit.
Afbeelding

Juni:
Afbeelding

Ongeveer 6 weken na het ongeval is een osteopaat geweest om te kijken of zij iets voor haar kon betekenen. Haar rug zat heel erg vast waaraan ze dus is behandeld, daarnaast adviseerde zij om Myoplast te geven.
Zo'n 2 weken na de behandeling begon ik wat duidelijker verbetering te zien. Langzaam kwam ook de bespiering op haar rug en achterhand weer wat terug. Ze ging steeds rechter lopen en ik zag haar ook regelmatig stukjes draven of galoperen waarbij ze ook haar achterbeen weer ging belasten. Heerlijk was het om haar eindelijk weer eens in galop door het weiland te zien gaan! Uiteindelijk was ze na ruim 3 maanden niet meer kreupel.

September, Orenda zag er weer geweldig uit en het ging ook goed met haar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Halverwege oktober is Orenda weer terug verhuisd naar Nieuwerbrug waar ze de winterperiode weer zal verblijven.
Afbeelding

Afbeelding

December, wat een verschil met vorig jaar december!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb erg veel zorgen om haar gehad en ben regelmatig bang geweest dat ik haar kwijt zou raken. Ze ziet er nu weer geweldig uit en ik ben erg blij en dankbaar dat het weer zo goed met haar gaat. Ik hoop dan ook op een gezond 2012!

Doei! :evaw:
Afbeelding

MaritB

Re: Orenda Primus (Rubiquil X Whinny Jackson) in 2011!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:20

Mooi Daan.
Een bewogen jaar, dat wel.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:44

Wat wordt je kleine meisje toch mooi hè? Ik heb erg van haar genoten deze zomer. Ook voor mij is ze speciaal. (Ik heb geprobeerd tijdens haar herstel na de val wat bij te dragen door Orenda regelmatig te behandelen met Quantum Touch). Voor het eerst een paard liggend behandeld... ze had gewoon geen zin om op te staan en vond het wel gezellig. Orenda is zo'n lief en zacht paardje! Jullie hebben nog een heel mooi toekomst in het vooruitzicht!

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:14

Daan, je heb echt een prachtpaard gefokt!! Hopelijk wordt 2012 een jaar zonder blessures!!

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:56

Jeetje het valt me ineens op, wat is ze al grooot!

Gelukkig is ze helemaal hersteld van de blessure.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 13:26

Bedankt! :)

[***], leuk dat jij haar ook zo speciaal vindt. Ik vind haar echt zooo bijzonder. Inderdaad ontzettend lief en zacht :j

Linda, ja groot wordt ze al he? Ze is Ordeal al voorbij!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:28

Wat een fijn oog heeft ze. Je kunt goed zien dat ze in september zich weer een stuk lekkerder voelde. :)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:36

Jeetje!! Wat is die volwassen geworden!!! gaaf om te zien hoe ze is uitgegroeid!! Echt een plaatje.
Maar wat een tegenslagen zeg. Ik kan me voorstellen dat je vaak bang bent geweest. zo'n eigen fok heb je zo'n band mee. Fijn dat het weer beter met haar gaat. Ik wens je heel veel geluk samen en op een blessure-vrij 2012!!! Je mag wel vaker zulke topics maken!!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:16

Die is echt prachtig opgedroogd zeg!! Echt top dat het weer beter met haar gaat!
Hopen op een mooi 2012 voor jullie!

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:22

Wat een leuk paardje <3

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:37

Wat een Pracht paard zeg!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 16:52

Bedankt allemaal! :D

Suus94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:33

Prachtig paard!
Wat een spannend jaar hebben jullie achter de rug zeg.. Gelukkig is het weer helemaal goed!