Hij doet het toch maar weer. De stoere schimmel en de TREC.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Hij doet het toch maar weer. De stoere schimmel en de TREC.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 17:14

Dan toch maar alvast een verslagje van afgelopen zaterdag want ik kan mezelf niet inhouden :Y)

Een tijd geleden had ik mezelf en mijn schimmel (net zoals vele andere bokkers) aangemeld voor een van de clinics op Horse Event die werden georganiseerd vanuit bokt.
Mijn keus was al snel gemaakt: TREC!
Iets wat al een tijdje loopt te kriebelen. Mijn schimmel en ik doen eigenlijk qua wedstrijden alleen maar aan dressuur. Inmiddels word hij langzaam wat ouder (16 jaar inmiddels) en word het niveau ook steeds hoger (M2) en ik ben mezelf gelukkig goed bewust dat het gewoon ooit ophoud. Ik ben namelijk geen ruiter en ik heb ook geen paard wat ooit Lichte Tour gaat lopen. Ik roep altijd: Ergens in het Z1 tegen het Z2 aan 'ja dan houd het op'.
Maar laat mij nou net een paard hebben die enorm graag bezig is en laat mij nou net zo zijn dat ik ook een doel moet hebben, iets leuks om naar toe te werken. We staan beide open voor nieuwe dingen voor als de tijd er is dat we vast gaan lopen in de dressuur. Aangezien ik zelf een angsthaast 1e klas ben voor hoogtes zit springen er al niet aan aangezien een B-parcoursje al 1meter is :')
Vrijheidsdressuur? Ja doen we al maar dat is niet iets waar ik elke dag mee bezig zou zijn.
cross? nee dat word ook snel te eng en hoog ookal is het heel erg leuk..
Zodoende koos ik voor de TREC en ja hoor we werden nog uitgekozen ook voor de clinic op Horse Event superleuk! *\o/*
Een grote variatie van deelnemers was aanwezig op de zaterdag: een haflinger die geloof ik ook al rond de 20 zat zij reden normaal gesproken thuis boomloos, een vosje die nog niet zo heel veel ervaring had, een volgensmij western gereden dravertje en een ook al 20 jarig bruintje die alles met twee vingers in zijn neus deed.
En toen kwamen wij... dressuurmutsen 1e klas haha
Afbeelding

Afbeelding

Voorbereid op het ergste van het ergste met heel die entourage. Muziek, luidsprekers, tenten, wapperende vlaggen, veel mensen en het aller ergste: Mijn spanning daarom :+
Gelukkig weet ik dat ik een paard heb met nogal een tsjah.. apart karakter (na ruim 3 jaar begrijp ik hem soms nogsteeds niet..) en wist ik dus ook wel dat ik allerlei verassingen kon krijgen van hem.
Voorbereid op het ergste dus gingen we opzadelen en met de haflinger richting de piste waar we nog even verder los hadden gereden. Onderweg gaf hij geen kick door al die drukte, wat een held zeg!
Eenmaal aangekomen bij de piste ging de staart even op de rug toen er een menkar voorbij kwam. Alsof we dat nog nooit hadden gezien... en bleef de spanning tijdens het losrijden daar even hangen. Eenmaal in de piste begonnen we te draven en daar ging het hoor *proest proest* overal trots langs marcheren alsof die er altijd loopt. De mafkees! Het ijs was dus gebroken, spanning weg en lekker genieten van de clinic!

We kregen van Karin een uitleg over alle hindernisjes die er stonden even uit mijn hoofd zag het parcoursje er als volgt uit:

1: een laag hindernisje opgebouwd uit strobalen. Deze was bij het eerste sprongetje eng gevolgd op een weigering. Maar na een aanmoediging sprong hij er zo overheen!
Afbeelding

2: vlak na de sprong achterwaarts onder de man. Hier lagen balken evenwijdig aan elkaar en moest je hier in stap in lopen om vervolgens tussen de balken achterwaarts te gaan.

3: Het boomstammetje op een heuveltje
Afbeelding

4: Onbeweeglijk stilstaan onder de man. Hier was een vierkantje gemaakt van balkjes waar het paard dus onbeweeglijk in stil moest blijven staan. Ik had er ook voor gekozen af te stappen en vervolgens weer op te stappen. Met een poging dat hij dus stil bleef staan (wat niet helemaal lukte :') ). Karin vertelde ook dat als je rechts opstapt je extra punten krijgt. Hier had ik mezelf alleen niet aan gewaagd haha!

5: Vervolgens kreeg je een slalom van pionnen. Deze mocht je in zowel stap, draf als galop doen. Waarbij dan de galop meer punten zijn dan draf en draf meer punten dan stap (mits goed uitgevoerd). Ik koos om deze in draf te doen.

6: Dit was de brug onder de man. Zelf was ik hier al een keer overheen gestapt tijdens het verkennen maar besloten deze tijdens de parcours over te slaan omdat er gleuven in zaten en de schimmel stiften in had. (liever voorkomen dan genezen en ik wist na die ene keer al dat die het kon haha)

7: De waterbak onder de brug door. Deze oefening is verplicht in stap af te leggen. Dit omdat TREC is gebaseerd op het buitenrijden. Karin legde dit uit. Als je buiten gaat rijden weet je niet hoe de bodem is vandaar dat deze in stap word gedaan puur voor eigen veiligheid!
Afbeelding

8: De laaghangende takken. Ook deze deed de schimmel tot mijn verbazing in 1x. Deze had ik tijdens het parcoursje in draf genomen.
Afbeelding

9: Als laatste hadden we de labyrinth. Hoe ik dat dan weer uit moet leggen. Je moet in ieder geval door een kronkel gangetje van balken beheerst aan de andere kant zien te komen. Ja iets wat niet zo goed lukte met een paard zoals de mijne haha!

Nu kom ik er dus achter dat ik geloof ik een hindernis mis. Maar ik kom er echt even niet meer op!

Al met al was het echt een hele leuke ervaring. Ik ben trots op mijn dressuurbok die alles toch maar zomaar even deed en de plezier die hij er in had was gewoon puur genieten. Wat een heerlijk ding is het toch!
Achteraf uiteraard nog gespeeld en een tig keer door de waterbak heen gedenderd en over het boomstammetje gesprongen. Lol was er zeker en na aanleiding van deze clinic ben ik vanplan om het echt zeker niet bij deze ene keer te laten!

Bedankt bokt voor de organisatie, bedankt Karin voor de leuke leerzame clinic en het rondje theorie van te voren, bedankt groepje voor de gezelligheid en de grootste dank naar mijn supergroom papa die er elke keer weer trouw bij is. Zonder hem was dit allemaal nooit mogelijk en natuurlijk dank naar mijn schimmel voor het lef wat hij heeft getoond en wat was het fijn om te merken dat hij al het vertrouwen in zijn baasje had om alle oefeningetjes te doen!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Queelens op 19-09-13 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hij doet het toch maar weer. De stoere schimmel en de TREC.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:15

Leuk verslag Marieke! Je zag echt dat jullie het allebei leuk vonden om te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:17

Hij was echt supergaaf!!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:19

Het ziet er uit als een leuke en geslaagde dag! Leuke paard ook :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:21

Wat zijn jullie leuk samen en wat schrijf je enthousiast over je paard. Super topic! Ik heb laatst ook gesnuffeld aan TREC en ik vind het ook wel wat.

hartjeulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:22

Leuk dat je er een topic van gemaakt hebt Marieke! Jij en Peer hebben er duidelijk lol in haha :D

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:23

Wat gaaf Marieke! :D Ziet er super leuk uiten zo te zien hadden jullie er allebei ontzettend veel plezier in!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:30

Wow gave foto°s en leuk verslag zeg, was leuk om deze clinic te doen maar ook best lastig, met 5 onbekende combinaties in een half uurtje wat van TREC laten zien. Maar iedereen deed het super! Wat een heerlijk veelzijdig paard heb je zeg, hij deed alles toch maar braaf. En knap dat je het opstijgen toch even probeerde!

p.s. 6 was heuvel op er zat toevallig een brug achter. En bij het opstijgen is bij een TREC wedstrijd van te voren bepaald of je rechts of links moet opstijgen, je hebt dus geen keus voor extra punten.

Alle hindernissen en reglementen staan trouwens uitgebreid omschreven op de website van www.trec-club.nl

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:33

Dat ziet eruit als een hele leuke dag!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:35

O wat is dit cool, dit wil ik ook doen! Ik ga gelijk op Bokt kijken voor verdere info.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 17:36

Bedankt voor de nadere uitleg Karin!
Haha ja dat opstijgen.. ik was er thuis al mee aan het oefenen daar lukt het. Maar dan met al die entourage erom.. toch net niet helemaal vlekkeloos haha!

Urielle, jij zit toch bij mij in de buurt (iig ik herinner me jou nog van de W.aspikse ruiterweek, toch?)
In Eersel zit een TREC vereniging (of hoe noemen ze dat) die had ik al gemaild, maar nog niks terug.
Karin zit net over de grens bij Nijmegen als ik het goed heb die heeft ook 1x per maand trainingen in het weekend.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:40

Ik ken jou idd van Waspik, maar ik kom uit regio West-Brabant :P

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:40

Wat ik mij even af vraag, heeft de schimmel ook een naam of lees ik daar overheen :'). Kon het namelijk niet in je topic vinden, maar ook niet in je profiel.

Stoer hoor!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 17:46

Oh ja de schimmel heeft een naam hoor haha!
Hij heet (volledig) Peri H.h. maar we noemen hem dus schimmel (aangezien het altijd en overal is: He daar is 'die schimmel' of 'ja jij met die schimmel' of 'dat meisje met die schimmel' :')

Marij120462

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:54

Geweldig he die Trec. Ik heb zelf in april een keer proef meegedaan en ik vond het ook super om te doen. Echt lol met je knol. Ik merkte ook dat mijn paard het heel leuk vond om te doen

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:20

Leuk topic Marieke. Kan goed begrijpen dat je het naar je zin hebt gehad!

Marij120462

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:29

Trouwens ook inderdaad een heel leuk topic met een leuke uiteenzetting van een trec. ik vind die waterbakfoto erg leuk

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:18

Ziet er gaaf uit Marieke! Je ziet dat jullie genoten hebben!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:33

Leuk verslag Marieke!
Ik ben degene van dat onervaren vosje.

Nog bedankt dat jij en je schimmel ons de drempel over hebt geholpen het water in.
Dat was precies wat mijn paard nodig had, daarna was de watervrees voorbij.

Volgens mij telde die brug op als één hindernis, heuvel af als eentje en het water ook als één.
Dan kom je weer uit met je hindernistelling.

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:06

Stoere Peri!
Ziet er gaaf uit Marieke :D

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:21

Mooi zeg! Lijkt me erg gaaf om te doen! :o

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:25

super leuk verslag! Mooie foto's ook! TREC is echt leuk, gaaf dat je er zo kennis mee hebt kunnen maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:29

Wat gaaf Marieke!
Ziet eruit alsof jullie samen heel veel lol gehad hebben :D

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:02

leuk verslag zeg! en die laatste foto is zo leuk. *-:)

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:20

Ziet er leuk uit Marieke!