[AR] Eindelijk een shettie met wagentje! en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Eindelijk een shettie met wagentje! en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 19:36

Volgende week zaterdag komt hij ! Haha!
Jip de shetlander, hij is een pony voor mijn neefje. En een vriendje voor mijn pony.
Maaar, ik krijg er een koetsje bij! Lachen
Een hele leuke verassing voor mij Haha!
het is een soort sulky, voor 2 volwassenen.
Erg klein dingetje. Maar lijkt me toch erg leuk!
De pony kan het al wel goed, en toen we gingen kijken deed jip het perfect.
Alleen is die man een menner, en ik kan gewoon ab-so-luut NIET mennen.
En in de advertentie stond, "gaat ook voor het karretje onder begeleiding".
Maar we weten nou nog steeds niet echt wat dat inhield.
Maar mijn vraag is nu dus eigenlijk.

Hoe moet ik beginnen met mennen? We hebben veel wei tot onze beschikking, en het is opzich een hele brave shetlander. Ik rij zelf 9 jaar ofzo, dus ik kan wel gewoon met paarden omgaan Vork
Hoe kan ik nou het beste beginnen, en wanneer kan ik de weg op met de pony?

ik hoop dat iemand wat weet!

groetjes eileen

Pluttersput

Re: Eindelijk een shettie met wagentje! en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:38

Misschien ishet een idee om een mencursus met je knollie te gaan volgen? Dan leer jij meteen alles, komt toch goed uit?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 19:46

ja, dat is wel een leuk idee! Haha! maar echt super veel tijd heb ik er niet voor. Ik moet al HEEEL goed plannen om mijn eigen paardje te rijden i.v.m school hw enz enz. Ik hoef niet heel goed te zijn, ik wil gewoon dat ik veilig met die pony een rondje naar buiten kan Haha!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:53

leeneliefje schreef:
ja, dat is wel een leuk idee! Haha! maar echt super veel tijd heb ik er niet voor. Ik moet al HEEEL goed plannen om mijn eigen paardje te rijden i.v.m school hw enz enz. Ik hoef niet heel goed te zijn, ik wil gewoon dat ik veilig met die pony een rondje naar buiten kan Haha!

En jij kon ook al meteen super rijden de eerste keer dat je veilig de weg over kon. Verward

Mennen is echt niet zo simpel als je denk.
En al helemaal niet in een dagje geleerd.

Dus ga eerst een cursus volgen en ga dan pas de weg op.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 20:06

nee ik kon niet super rijden toen ik de weg opging nee, daarom. Tong uitsteken Ik hoef ook niet super goed te kunnen mennen, maar wil gewoon veilig en verantwoord een rondje kunnen rijden. Ga er niet vanuit dat ik dat binnen een paar maandjes kan. Huilen van het lachen Zeker niet, maar hebben mensen nog tips om zelf in de wei te rijden?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:09

en als je nou eens rustig in de wei begint met het opzoeken van het stuur enz. in stap?
als dit lukt een drafje en zo voorzichtig uitbouwen in de wei?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:12

het enige wat je zou kunnen gaan don is lessen volgen. sommige instructeurs komen gewoon bij je thuis dus kwa tijd moet dat niet zo'n probleem zijn. er gebeuren heel veel ongelukken aangespannen dusse ga niet zomaar aan de slag!!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 01:52

Gewoon les nemen en evt. een cursus volgen. Heeft niets met tijd te kort te maken, want je zal (uit je post blijkende) ook tijd gaan maken/nemen om met de pony aangespannen ritjes te gaan maken.

Dan is het wel net zo verstandig om die tijd éerst in het leren van het mennen te steken.
Van een cursus leer je absoluut niet 'super goed mennen', dat leer je door jaren ervaring en veel kilometers maken.
Je leert in iedergeval wel de do's en don'ts.
en dan heb ik het nog niet eens over het mennen/sturen e.d. op zich, maar alles wat daarbij komt kijken. Weet jij bijv. hoe je een pony correct optuigt, het tuig passend maakt, en veilig inspant? Dat kun je jezelf niet zomaar aanleren, daar heb je iemand met ervaring voor nodig die je dat kan leren.

Zelf in de wei gaan aanklooien vind ik al helemaal een dom idee; dat zou je iemand die ohz. wil leren rijden ook niet adviseren, dus waarom wel bij het mennen?
Mennen houdt zoveel meer in dan leidsels vasthouden en hupsa rijden maar, links is links 'rukken', en naar rechts trek je naar rechts. Zo zit het echt niet in elkaar, net zoals het rijden ohz. zo niet in elkaar steekt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:58

In de FAQ en Wiki staat erg veel informatie die je zelf heel makkelijk kan opzoeken.
Neem les en heb je daarna een gerichte vraag over een bepaald probleem kun je hier een topic openen.
Hier nu een slotje.