[AR] Wanneer beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Wanneer beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 16:06

Hoi,
ik heb een welsh A hengstje van 2 jaar oud.
Ik heb eens horen waaien dat je een paardje vanaf 2 jaar al voor een koets kan beleren(mits aangepast werk natuurlijk).
Wat vinden jullie hiervan?

Als ik bijvoorbeeld mijn pony ga beleren, en ik zet hem voor een licht tweewielertje. Als ik dan enkel op de weg ga rijden, geen bochten dus, enkel oefenen op het 'voor de koets lopen', is dit te belastend voor een tweejarige?

Vanaf welke leeftijd is het het beste om een paardje voor een koets te beleren?

Graag wat informatie gehad Bloos

ps: voor het beleren vraag ik iemand die er ervaring mee heeft, ik doe het dus niet alleen.

Femke16

Re: Wanneer beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:08

Het kan wel op ze 2e. Dat doenbest wel veel. Sommigen vinden dat slecht en sommigen niet. Ik niet, je paard ontwikkeld zo wel heel erg de trek spieren en het is aan jou of je dat wilt. Dus erg ruim van voor in de schouders en minder bebouwd van achter

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 16:11

Mijn pony is te klein om er zelf ooit op te rijden, dus ik zou er met een koets mee willen rijden.
Ik zou het dus niet erg vinden als hij die spieren het meest ontwikkelt.

Ik wou gewoon eens even op Bokt vragen wat jullie hiervan vinden...

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:37

iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening maar mijn mening is begin met een 2 jarige lekker met voorwerk dubbel longe longeren goede stemhulpen aanleren. Ga lekker buiten wandelen met hem zodat hij veel in het verkeer ziet. ga met zijn 2,5 /3 beginnen met een sleepje erachter en pas als hij echt 3 is geworden een lichte kar erachter.

Zo heb ik het met mijn pony ook gedaan is nu 4 en doet het supper. Ben momenteel met een 3 jarige bezig om voor de sleep te zetten.

Ik vind dat je een pony eerst lekker 'veulen' moet laten en zeker tot zijn 2e jaar niet met werk moet belasten. Wij mogen officeel toch ook pas werken als we 14 zijn waren een pony dan al op zijn 10 jaar ?? (in mensen jaren gerekend he Knipoog )

Laat hem lekker even uit spelen en begin eerst lekker met longeren en stemhulpen dit zijn toch de belangrijkste dingen die je nodig hebt als je met de kar gaat rijden.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:05

Wacht gewoon nog een jaartje en begin dan langzaam aan te beleren.
Ik vind dus dat je een 2-jarige teveel belast door op deze jonge leeftijd al te gaan beleren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:12

Er zijn hier al meerdere topics over geweest.
Ik persoonlijk vind 2 jaar véels te jong, idd wacht nog lekker en jaartje en ga dan langzaam aan de gang.

Met 2 zijn ze behalve lichamelijk, zeker ook geestelijk nog niet zó volwassen dat ze het echte werk aan kunnen. Nu kun jij best denken dat een paar rondjes longeren, optuigen inspannen en rijden maar niet inspannend is, maar zo'n jong paardje moet zich wel constant blijven concentreren en zijn aandacht op jou en zijn werk blijven vestigen.

Wat Sammykuh als tip geeft vind ik persoonlijk echt not-done: er is uit diverse onderzoeken gebleken, staat dus vast als een feit, dat pony's en paarden onder de 3 lichamelijk echt schade kunnen ondervinden van (veel) longeren. Longeren is constant rondjes lopen, en dat rondjes lopen belast de spieren en pezen in de benen echt ontzettend.

Valt me steeds meer op; blijkbaar hebben meer en meer mensen haast om hun pony te beleren, ofwel ohz. (sommigen rijden met 3 jaar al hun eerste wedstrijd :S ) ofwel voor de wagen.

Er zijn er wel die met 2 voor de wagen zetten. Maar óók voor de wagen is 'zwaar' werk voor zo'n jonkie; ohz. moet hij het gewicht dragen, voor de wagen moet hij trekken en net als ohz. leren om op eigen benen te lopen.

Echt; wacht nog een jaartje, dan heb je een heel paardenleven lang plezier van je pony. Wat is dat éne jaartje eerder nu op een heel paardenleven??

Ga lekker stukjes wandelen, leer wat zeer belangrijke basisbeginselen als halthouden op commando e.d. aan de hand, werk niet te veel, neem hem lekker mee het dorp in, langs de weg etc. om zo alvast een redelijk verkeersmak paardje te maken.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:13

JoyCiej007 schreef:
Er zijn hier al meerdere topics over geweest.
Ik persoonlijk vind 2 jaar véels te jong, idd wacht nog lekker en jaartje en ga dan langzaam aan de gang.

Met 2 zijn ze behalve lichamelijk, zeker ook geestelijk nog niet zó volwassen dat ze het echte werk aan kunnen. Nu kun jij best denken dat een paar rondjes longeren, optuigen inspannen en rijden maar niet inspannend is, maar zo'n jong paardje moet zich wel constant blijven concentreren en zijn aandacht op jou en zijn werk blijven vestigen.

Wat Sammykuh als tip geeft vind ik persoonlijk echt not-done: er is uit diverse onderzoeken gebleken, staat dus vast als een feit, dat pony's en paarden onder de 3 lichamelijk echt schade kunnen ondervinden van (veel) longeren. Longeren is constant rondjes lopen, en dat rondjes lopen belast de spieren en pezen in de benen echt ontzettend.

Valt me steeds meer op; blijkbaar hebben meer en meer mensen haast om hun pony te beleren, ofwel ohz. (sommigen rijden met 3 jaar al hun eerste wedstrijd :S ) ofwel voor de wagen.

Er zijn er wel die met 2 voor de wagen zetten. Maar óók voor de wagen is 'zwaar' werk voor zo'n jonkie; ohz. moet hij het gewicht dragen, voor de wagen moet hij trekken en net als ohz. leren om op eigen benen te lopen.

Echt; wacht nog een jaartje, dan heb je een heel paardenleven lang plezier van je pony. Wat is dat éne jaartje eerder nu op een heel paardenleven??

Ga lekker stukjes wandelen, leer wat zeer belangrijke basisbeginselen als halthouden op commando e.d. aan de hand, werk niet te veel, neem hem lekker mee het dorp in, langs de weg etc. om zo alvast een redelijk verkeersmak paardje te maken.

ik zeg er niet bij dat ik heeel de week longeer 1 a 2 keer een kwartiertje Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:08

Nee, dat is waar, dat had ik ook niet verwacht. Maar er zijn er zat die dat wel doen of denken dat dat prima kan.

Vraag me gewoon af wat hier de meerwaarde van is? Commando's kun je ook aan de hand leren, in feite is longeren (en al helemaal met een enkele lijn) gewoon domweg rondjes lopen en misschien conditie opbouwen. Het in rondjes lopen is erg belastend voor spieren en pezen, net als het springen trouwens, op jonge leeftijd. Knipoog

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:11

JoyCiej007 schreef:
Nee, dat is waar, dat had ik ook niet verwacht. Maar er zijn er zat die dat wel doen of denken dat dat prima kan.

Vraag me gewoon af wat hier de meerwaarde van is? Commando's kun je ook aan de hand leren, in feite is longeren (en al helemaal met een enkele lijn) gewoon domweg rondjes lopen en misschien conditie opbouwen. Het in rondjes lopen is erg belastend voor spieren en pezen, net als het springen trouwens, op jonge leeftijd. Knipoog

wij hebben een ronde paddock waarin ik mijn pony (zonder lijnen en/of hoofdstel) gewoon los als soort van freestyle mijn commandos heb geleerd. Dus niet enkel rondjes lopen maar gewoon leren luisteren als ik zeg kom komen als ik zeg draf draven als ik zeg stap stappen enz. dit dus niet altijd in de rondjes omdat hij ook achter me aan moet lopen en ik dan zigzag ga lopen.

Daarnaarst heb ik veel heeeel veel met hem gewandeld zodat hij al verkeersmak is zegmaar. Nou dit blijkt wel want meneer kijkt nergens van op. Al rijd er keihard een vrachtwagen op de andere rijbaan voorbij hij kijkt niet eens Nagelbijten / Gniffelen

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 12:13

Bedankt voor jullie reacties.
Ik merk dat er toch wel een groot verschil is tussen een pony beleren op 2jarige leeftijd onder zadel of voor een koetsje.
Ik weet dat je een pony niet moet beleren op 2jarige leeftijd onder zadel, maar ik twijfelde dus over de koets. Bij het beleren voor een koetsje zijn de meningen meer verdeeld heb ik gemerkt.
Mij lijkt het beleren voor de koets ook minder belastend dan onder het zadel. Onder het zadel heeft de pony directe belasting op de rug, onmiddellijk een zwaar gewicht erop. Je kan wel rechte stukjes wandelen, maar de belasting blijft.
Voor een koetsje lijkt mij die belasting toch véél minder, zeker als je op vlakke ondergrond gaat rijden. De pony heeft niet zoveel belasting, want het ding dat hij moet trekken staat immers op wielen. Dan lijkt het me dat het niet zo veel kwaad kan als dit op 2.5 jarige leeftijd ongeveer gebeurt?

Ik kan verkeerd zijn natuurlijk hé, ik ben maar een beetje 'luidop' aan het denken. Corrigeer maar als ik verkeerd zit Knipoog

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:18

uhm toch een correctie.

Ga maar eens een rijpaard vergelijken met een menpaard. Een menpaard heeft meestal een veel sterkere en gespierde achterhand. ook moet hij alles trekken met zijn borst en worden zijn schouders dus erg belast.

ik weet dan niet wat beter is een rus belasten of de voor en achterkant

naar mijn mening allebei net zo belastend en zwaar. Een kar kan dan wel wielen hebben maar hij moet toch heel het gewicht trekken vlakke bodem of niet.

Ik zou er nog even mee wachten en eerst lekker gaan wandelen /spelen freestylen. je hebt hem immers zo verpest.

*dan kun je hem net zo goed als jaarling inspannen dat ene jaartje maakt dan ook geen verschil meer toch Vork Clown *

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 12:25

Daar heb je ook wel gelijk in ja...
Mij leek het minder belastend als ik het rustig aan zou doen en op vlakke ondergrond zou blijven. Het is niet zo dat ik al van plan ben om dat te gaan doen hé, ik wil gewoon even meningen wisselen hierover.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:04

ALs het om het mooie schimmeltje gaat in je profiel?? Wees er aub erg zuining op!

Je kunt hem natuurlijk wel lekker poetsen of een stukje gaan wandelen maar verder zou ik hem gewoon lekker zoveel mogelijk in het land laten lopen.
Lekker uit laten groeien zodat hij straks sterk genoeg is om voor je aan het werk te gaan.

En erop rijden is niet zwaarder dan voor de kar..Ze hebben dan wel geen gewicht op rug maar ze moeten natuurlijk wel gewicht trekken...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 14:25

Het gaat inderdaad over het schimmeltje in mijn profiel.
Qua verzorging doe ik al het mogelijke voor mijn pony. Ik heb al verschillende reacties gehad dat hij er erg goed uitziet, en erg gezond. Hierbij voegen ze meestal toe dat ik hem bijzonder goed verzorg.
Bij deze verzorging komt ook nog het positieve punt bij voor later: hij kan langzaam aan gewend raken aan zulke zaken. Denk hierbij aan hoeven uitkrabben, staart- en manenspray, stil blijven staan als ik met hem bezig ben, opzij gaan als ik het vraag,... Bij het voederen heeft hij al geleerd dat hij pas mag beginnen met eten totdat ik buiten ben, als hij aandringt zal het alleen maar langer duren voordat hij eten krijgt.

Sommigen zeggen dat je jonge paardjes met rust moet laten tot ze 3 jaar zijn, maar ik denk hier anders over. Ik heb mijn pony die dingetjes al geleerd zodat hij alles op zijn beurt kan verwerken. De dingen die ik net heb opgenoemd zijn ondertussen al 'normaal' voor hem, dit heeft alleen maar voordeel voor later. Ik ben niet constant met hem bezig natuurlijk, hij kan uiteraard lekker 'veulen' zijn.

Ik denk wel dat het beter is om nog een jaartje te wachten om met hem te gaan beginnen. Zoals meerdere bokkers zeggen: "wat is dat ene jaartje in een paardenleven?" Als ik nu nog een jaartje wacht, zal ik alleen nog maar langer plezier met hem hebben...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:00

Ook ik ben, net als Sammykuh, van mening dat het mennen niet persé minder zwaar is dan het rijden ohz. bedoel; kijk maar naar mijn shetmerrie; haar billen zijn net van steen; één en al spier. Als ze voor de wagen loopt, uitgestrekte draf en die achterhand er onder gooit, zie je gewoon de kuilen in haar billen staan. Ook heeft ze een erg gespierde borst en nek.

Je belast je pony ánders, op andere manieren, andere spieren wellicht. Maar zeker niet minder belasting.

Verder; heb ook even in je profiel gespiekt en vind het een prachtig diertje, idd zuinig op zijn Knipoog
Wil wel even een klein misverstand uit de weg ruimen; je zegt dat velen van mening zijn dat je ze met rust moet laten tot ze 3 zijn.

Denk dat het er ook mee te maken heeft hoe je dat interpreteert: ik zeg ook altijd 'met rust laten tot ze 3 zijn'. Wil niet zeggen dat ik niets met ze doe. Sterker nog; mijn jaarling merrie (nu 1,5) gaat regelmatig mee op korte wandeling door het dorp, bos en verkeer.
Hoeven uitkrabben, redelijk verkeersmak zijn, borstelen, geen voedernijd e.d. dat zijn basisdingen. Dat noem ik niet 'werken' met je pony. Denk dat 't gros van de mensen bedoelen met 'met rust laten' niet echt laten werken als longeren, vrijspringen, beleren e.d. maar gewoon lekker aandacht geven, jong laten zijn, lekker op de wei maar wél basisdingen natuurlijk. Knipoog

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 17:17

@ JoyCiej007: Bedankt voor je complimentje over mijn pony. Knipoog
Ik begrijp wat je bedoelt met de verschillende belasting onder zadel en voor de koets.

Ik denk dat ik het altijd verkeerd begrepen heb, die 'met rust laten tot ze 3 zijn'. Ik heb eens een reactie gelezen van iemand dat zei dat je je paard tot 2,5-3 jaar op het land moet laten staan en je hem lekker jong moet laten zijn. Op 3-jarige leeftijd is het dan tijd om met hem te gaan wandelen, wennen aan hoefjes geven,...
Daardoor dacht ik dat dit de betekenis is van 'met rust laten tot ze 3 zijn'.

Zoals ik daarstraks al had gezegd, ben ik ook vroeg begonnen met het wennen aan zulke basisdingen. Ik ken genoeg paarden die helemaal doordraaien als ze een spray zien, laat staan dat je op hen gaat spuiten. Dit wou ik voorkomen met mijn pony, dus heb ik hem al vroeg duidelijk gemaakt dat die spray hem niets doet. Ik wil mijn pony zo lang mogelijk hengst laten, dus moest ik hem op tijd duidelijk maken wat kan en wat niet kan. Hij weet nu ook dat steigeren(als iets hem niet aanstaat) echt 'not done' is. Ik heb hem ook geleerd hoe hij netjes moet meelopen aan de hand, en dat hij ook op het land geraakt zonder trekken, springen en heel die toestanden.

Ik merk dat hij geniet van de aandacht, dus die laat ik uiteraard niet vallen. Hij mag jong zijn, maar hij mag ook genieten van de wereld buiten de weide.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:50

Ik zou mijn pony nooit eerder beleren als 3,5 jaar. En dan bedoel ik 'de pony voor de kar zetten'. Ik zou lekker beginnen
aan de lange lijnen en er een beetje mee 'spelen'. Een pony is maar 1x jong en zit met 2,5 jaar nog volop in de groei. Laat
hem eerst nog even groot worden, mentaal en fysiek. Heb je later veel meer gemak van!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:12

Als ik kijk dat paarden en pony's pas rond hun 6e-7e levensjaar volgroeid zijn, zou ik zelf ook pas met 3,5-4 jaar beginnen (net als Joyce schrijft zou dit voor mij niet inhouden "helemaal niks" doen alleen niet beleren of "aan het werk" zetten). Ik snap de haast nooit helemaal en geloof dat je door even een jaar (of 2) te wachten daar later alleen maar profijt van hebt...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 12:37

@ Nathalie2302: ik denk dat iedereen ongeveer weet dat paarden en pony's rond hun 6e-7e levensjaar volgroeid zijn, en tóch ken ik iemand die met haar twee 2-jarigen ongeveer 1m springt. Ik keur dit natuurlijk niet goed, maar met 4 jaar pas vanaf 0 beginnen vind ik misschien een beetje laat. Ik denk dat als je met 2,5-3 jaar begint met een zadel op te leggen en je rustig rechte stukken stapt, dat je niets mis doet. Net zo voor de koets: als je rustig aan doet, gewoon wat stappen, zo weinig mogelijk belasting...

Ik weet niet wat écht het beste is, maar volgens mij is hier niet veel mis mee.

Ik heb ook eens een ruin zadelmak gemaakt op 6-jarige leeftijd, en heb hier enorm slechte ervaringen mee. Het paard was zó dominant geworden door in een kudde koeien te staan, zodat wij mensen er bijna niets meer mee konden doen. Ik was de enige die op hem kon rijden, dat heeft 2 jaar geduurd. Toen is er een tijd geweest dat ze met een stok de wei in moesten, omdat het paard alles en iedereen aanviel. Nu staat ie helemaal alleen op een weide omdat niemand erbij durft, en niemand riskeert het om zijn paard erbij te zetten.

Ik heb dan ook eens een tweejarige hengst zadelmak gemaakt, dat ging perfect. Op tweejarige leeftijd(hij ging al richting de 3 jaar) rustig rechte stukjes stappen, wandelingetjes in het bos met andere paarden, echt heel rustig aan. Toen heeft hij een half jaartje stil gestaan om alles wat te verwerken en daarna is de draad terug opgenomen. De eigenaar vond dit het beste wat we ooit hebben kunnen doen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:08

maar ik meen uit je verhaal op te maken dat deze ruin tot zijn 6de jaar in een kudde koeien gestaan heeft zonder er iets mee te doen? Ik schreef ook nadrukkelijk dat ik NIET bedoelde om er tot die tijd NIETS mee te doen (weet niet precies wat jij bedoelt met "vanaf 0 beginnen"?)...alleen niet rijden/beleren... Ik veroordeel ook niemand die het met 3 doet (al kan ik alleen meer afkeurend kijken naar mensen die idd met een 2 jarige over 1 m springt) maar geef alleen aan wat ik ZELF zou doen Knipoog

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 16:12

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat beleren voor de kar op 2 à 2.5 jarige leeftijd kan, mits het paard aangeeft het psychisch aan te kunnen. Je merkt het snel genoeg of het dier totaal over de rooie gaat als je hem alleen vooruit stuurt. Beleren kan, maar aan het werk zetten, niet. Dus af en toe rijden met een lichte sulky, lange rechte stukken en niet te lang (qua duur) ineens. Wat niet kan, is koetsentochten met een bende volk op de wagen door heuvelachtig land; dat is vragen naar overbelasting.

Uiteraard heeft een paard een opvoeding nodig, daarom ben ik niet zo'n voorstander van een veulen "gewoon in de opfok te gooien".

Groeten, SuSEQ

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 09:43

Nathalie2302 het was ook niet echt op jou gericht. Ik wou gewoon even wat voorbeeldjes geven.

Ik denk dat het meer is zoals SuSEQ zegt dat het beleren op 2 à 2.5 leeftijd kan, maar niet gaan werken. Dit vroeg ik me dus ook af... Het is ook niet mijn bedoeling om onmiddellijk koetsentochten te gaan rijden. Dit ben ik volgend jaar zelfs niet van plan... Dat is pure marteling voor zo een beestje. Mijn bedoeling is om hem te beleren, d.w.z. rustig lange rechte stukken lopen met een licht koetsje, en als hij al wat ouder is beginnen met dit op te bouwen. Maar eerst het beleren op zich.

Ik ben ook niet echt voorstander om een veulen in een opfok te zetten. Mensen kunnen paarden inderdaad niet de opvoeding geven die de merrie geeft. Maar de meeste paarden zijn niet meer wild, maar in de handen van de mens. Wij mensen zijn er nu om een paard op te voeden met het leven tussen de mensen, dat zullen ze namelijk de rest van hun leven doen(de meesten toch). Als je een veulen in de opfok zet, en er enkel een veearts of hoefsmid bijkomt, leert het veulen nog niet hoe met mensen op te gaan. Dit vind ik toch wel de basis...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:58

Allereerst over je laatste opmerking, de opfok;
Een veulen krijgt in de eerste vier maanden als het bij de merrie loopt al de basisopvoeding van zewel de merrie als de eigenaar die het leert vast te staan en aan een halstertje lopen, voetje geven etc. etc.. Dit zal het de rest van zijn leven niet meer vergeten en de keren dat het in handen komt om naar een andere wei te gaan of voor de hoefsmid volstaat dan ook gewoon. Ook de geen die het in opfok heeft staan zal er wel eens tussen door lopen dus verwilderen hoeft er niet in te zitten. Daarbij komt dat jaarlingen en tweejarigen waar veel mee getut en gedaan word erg vervelend kunnen wordne, neem je eigen pony als voorbeeld. Zo'n ding wil spelen en zijn rangorde bepalen. Daarvoor kan het nergens beter terecht dan in een koppel, het liefst gemengd van leeftijd zodat het gewoon onder aan de ladder moet beginnen.
Een jong dier moet snel wat leren en dan weer wat anders doen. Lange einden stappen voor de wagen zal het echt niet beter van worden.
Mijn advies; laat hem zo een keer castreren, als je het echt nodig vind kun je hem voor de kar zetten maar zodra hij het kent weer lekker de wei in en niet eerder verder gaan dan volgend najaar voorzichtig!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 10:10

BlackDevils schreef:
Een veulen krijgt in de eerste vier maanden als het bij de merrie loopt al de basisopvoeding van zewel de merrie als de eigenaar die het leert vast te staan en aan een halstertje lopen, voetje geven etc. etc..
...
Daarbij komt dat jaarlingen en tweejarigen waar veel mee getut en gedaan word erg vervelend kunnen wordne, neem je eigen pony als voorbeeld. Zo'n ding wil spelen en zijn rangorde bepalen. Daarvoor kan het nergens beter terecht dan in een koppel, het liefst gemengd van leeftijd zodat het gewoon onder aan de ladder moet beginnen.

Mijn pony heeft als veulen de basisopvoeding gehad van de merrie, maar hij heeft alles behalve iets geleerd bij zijn toenmalige eigenaar. Mijn pony was enorm mensenschuw, ALS je hem al te pakken kreeg, moesten ze met 3 op hem gaan liggen omdat hij er anders weer vandoor ging. Dus hem in de opfok gooien toen ik hem pas had, zou het slechtste geweest zijn wat ik gedaan zou kunnen hebben. Ondertussen is hij het nieuwsgierigste beestje dat je je kan voorstellen.

Waarom moet ik mijn eigen pony als voorbeeld nemen als 'vervelende tweejarige'? Mijn pony is alles behalve vervelend...
Ik heb niet veel met hem 'getut en gedaan' hoor. Hij is de braafste hengst dat ik me kan voorstellen. Ik zou hem zo wandelen kunnen sturen met mijn neefje van 1 jaar.

BlackDevils schreef:
Mijn advies; laat hem zo een keer castreren, als je het echt nodig vind kun je hem voor de kar zetten maar zodra hij het kent weer lekker de wei in en niet eerder verder gaan dan volgend najaar voorzichtig!

Waarom zou ik hem laten castreren? Ik zou niet weten waarom ik een doodsbraaf hengstje zou laten castreren...
Laatst bijgewerkt door sander_lotte op 14-09-08 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:15

ik zou met 2 jaar rustig gaan beginnen met longeren en leren reageren op de stemhulpen en misschien voor de kar rustig aan beginnen maar niet te zwaar maar met onder het zadel zou ik echt wachten tot ze minimaal 3 jaar zijn