[AR] Mondprobleem, welk bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Mondprobleem, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 09:10

Hon loopt normaal perfect op een liverpool met lichte tongvrijheid (leidsels op de bril).
Nu heeft ze momenteel een hangend rooster, en ik moet echt super voorzichtig met mijn leidsels zijn, aangezien het anders gewoon pijn doen (en dat is duidelijk te merken).
Ik heb haar gereden op een bokkebitje (gewoon recht mondstuk) en daarop reageert ze niet gevoelig, maar ze loopt er ook niet fijn op.
Zit nu dus een beetje wat handig is.
Bitloos is geen optie, en dergelijke reacties zit ik dus ook niet op te wachten.
Wil morgen even haar dubbel gebroken trensje erin gooien om te zien wat ze daarop doet, maar misschien hebben jullie nog andere ideeen?

Sjonniej

Re: Mondprobleem, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:17

Een hangend rooster is vaak tijdelijk tijdens het wisselen toch?
Het lijkt me dan het verstandigste om rustig af te wachten tot de mond weer wat tot rust is gekomen en haar daarna weer oppakken. Kan me goed voorstellen dat ze niet lekker loopt als haar mond zeer doet.

Flamepiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:19

Ik heb bij mijn pony nu zoon plastic bitje in en daar reageerd
ze veel fijner op dan een ijzerbit
Bij ons op stal zijn heel veel mensen overgegaan op dat bit
en ik geloof dat je ze zelfs met een smaakje heb
misschien kan je dat eens proberen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:42

Zoek een goede paardentandarts en overleg het daar eens mee, die weten wat anatomisch wel of niet kan

Zonderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:59

Plastic bitjes zijn volgens mij ook comfortabeler ja, al is ijzer wel sterker.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 13:31

plastic bitjes ken ik niet bij het aangespannen rijden, wel rubber, en rubber is niet fijn. Het gaat ook niet om het materiaal, maar om de vorm.

Sjonniej: Hon krijgt het zodra ze even wat minder weerstand heeft, ze is 14 en dus uitgewisseld Knipoog
Ze heeft het ook niet continu, maar nu speelt het 2x kort achter elkaar op

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:30

Stef, ik rijd met een liverpool met nathe mondstuk.

Nou is het met een hangend rooster denk ik het meeste de vorm van het bit waar je last van zou kunnen hebben en niet zozeer het materiaal.
Chris heeft een heel gevoelig bekkie en durft met dat nathe mondstuk ook zelf een beetje druk te nemen, ipv te kruipen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 16:34

en wat is het voordeel van dat nathe precies? Want idd het gaat om de ruimte in de mond, niet zo zeer het materiaal (nu gewoon rvs met een zeempje)

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:59

Dan zal het voor Hon niets uitmaken. In principe heeft het zo ongeveer de functie van rvs met een zeempje. Niet helemaal, maar daar komt het wel op neer.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:53

hmm ik denk niet dat een dubbel gebroken bitje gaat werken, aangezien de natuurlijk wel beweegd in de mond, en dat niet fijn voelt.. Hmm moeilijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 14:33

maar dubbelgebroken prikt niet in het gehemelte

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:53

Wat mijn tandarts me vandaag weer vertelde is dat jonge paarden vaak een hangend rooster krijgen wegens vitaminegebrek en dat je het weer kan oplossen door een vitamine D spuit er in te stoppen. Misschien is dat ook iets voor jou pony? Ook al is die dan niet meer zo jong, wie weet helpt het toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 14:56

vitamine spuit heeft ze idd gehad een paar weken terug, en toen ging het met een paar dagen ook weg. Nu is het echter weer terug, en er gaat weer een spuit in, maar ik wil tussendoor gewoon kunnen blijven trainen

demenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:59

Ik weet niet hoe hoog de lichte tongvrijheid is die je noemt, maar je zou ook eens een naar voren gebogen pompstang kunnen proberen, eventueel met rubber. Geeft toch iets tongvrijheid zonder in het gehemelte te prikken.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 31-08-08 05:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam verwijderd

StalPalousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:12

stef schreef:
Hon loopt normaal perfect op een liverpool met lichte tongvrijheid (leidsels op de bril).
Nu heeft ze momenteel een hangend rooster, en ik moet echt super voorzichtig met mijn leidsels zijn, aangezien het anders gewoon pijn doen (en dat is duidelijk te merken).
Ik heb haar gereden op een bokkebitje (gewoon recht mondstuk) en daarop reageert ze niet gevoelig, maar ze loopt er ook niet fijn op.
Zit nu dus een beetje wat handig is.
Bitloos is geen optie, en dergelijke reacties zit ik dus ook niet op te wachten.
Wil morgen even haar dubbel gebroken trensje erin gooien om te zien wat ze daarop doet, maar misschien hebben jullie nog andere ideeen?

Een dubbel gebroken trensje lijkt mij een goede oplossing.