[AR] zadelmak maken oudere tuiger.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

zadelmak maken oudere tuiger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 21:46

Even maar hier ervaringsdeskundigen vragen (hoop ik).
Ik ben naar wat paardjes aan't kijken omdat ik paardloos zijn diep deprimerend vind. Ik zoek een lekker ongecompliceerd paard waar ik lekker op naar buiten kan en TREC mee kan gaan starten. Hij moet dus lekker verkeersmak zijn, meewerkend en niet te snel uit z'n panty gaan van nieuwe/enge dingen.
Nu ben ik bij een paardje wezen kijken wat ik wel heel leuk vind en aan die eisen voldoet, maar eigenlijk héél wat ouder is dan ik als max. leeftijd in m'n kop had (hij is 15), dus wil nog even wat andere paardjes kijken ook.
Nu heb ik dus een tip gekregen van een paardje van het zelfde ras (doet er even niet toe wat, wil dat even in het midden laten, laten we zeggen 'type haflinger') wat ook binnen mijn budget valt, en 8 jaar is.. een leeftijd die me éigenlijk beter past.
Maar nu blijkt dus ook waarom hij binnen mijn budget valt (wat voor dit ras eigenlijk te laag ligt, normaal zijn ze wat duurder), hij is nl. niet zadelmak.
Paard is alleen in het tuig gebruikt, tweespan en vierspan, in de 4 stond hij achterin omdat hij groot verkeer niet zo leuk vond. Zijn ze nu aan de hand wel mee bezig geweest en moet nu beter zijn.
Mijn vraag dus... denk ik juist dat een paard wat altijd in tuig gelopen heeft makkelijker zadelmak te maken is dan een volledig groen paard, omdat er toch als het goed is al wel een stuur en rem op zit, of denk ik verkeerd en is het juist lastiger (tuigers hebben toch de naam 'zwaar op de hand' te zijn?). Dus met andere woorden, heeft het zin om te gaan kijken, of haal ik me een boel werk (en gedoe?) op m'n hals als ik dat zou doen..

mirgino

Re: zadelmak maken oudere tuiger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:51

ik zou het niet doen,en waarom?
omdat ik denk dat een paard wat niet goed verkeersmak is en achterin het span gestaan heeft misschien erg onzeker is als jij er alleen mee op pad wilt.

het zadelmak maken hoeft geen probleem te geven ,maar of deze lekker rustig alleen op pad gaat .......

ik kan het helemaal fout hebben Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 22:04

Nee, zit zeker wat in wat je zegt, dat argument haalde een vriendin van mij die ervaring heeft met aangespannen tinkers ook aan, twee en vierspanners zouden alleen wel es niks willen doen. Ik weet niet of dit paard ook enkelspan heeft gelopen.
Ik heb zelf geen ervaring hiermee dus kom maar op met je mening hoor.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:28

Zwaar in de hand is maar net hoe hij gereden is.

Ik zelf vind het makkelijker. Stuur en de rem zitten er al op. En het 'gas' ook dmv stemcomando's en zweep. Kwestie van been koppelen aan stem en dan stem weg laten. Hebben ze vaak snel door hoor.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:49

Je bent op zoek naar een ongecompliceerd paard die bovenal verkeersmak is! Blijf bij die eisen die je zelf stelt.

Vaak is een tuiger idd makkelijker zadelmak te maken maar er zitten er ook tussen die het evengoed niets vinden. Stel dat dat deze is? En niet geheel verkeersmak, een volger ipv een leider.

Kijk nog even lekker verder of ga voor de 15-jarige die wel aan jouw eisen voldoet.

Heb voor ongeveer hetzelfde dilemma gestaan, lang gezocht maar toch thuisgekomen met een bomproof buitenpaard waar wij als gezin heel veel plezier aan beleven ondanks dat hij "al" 16 is! Zie foto profiel!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:58

Ben je zelf ervaren met mennen of ken je iemand die er ervaren mee is? Zoja vraag dan of je dit paard in het enkelspan mag proefrijden. Dan kom je er snel genoeg achter of deze dan alsnog aan je eisen voldoet. Het is niet zo dat standaard de achterpaarden in een span niet alleen op pad willen of dat ze dan minder zeker zijn van hun zaak.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:07

Ik denk dat het zadelmak maken zeker gemakkelijker is omdat hij al voor de kar gereden is. Rem en sturen zit er hierdoor in principe al op.
Wel is het misschien lastig omdat hij dubbel en 4-span loopt nu. Wat al meerdere zeggen, hij is gewend met meerdere paarden weg te gaan, niet alleen. Dit zou voor problemen kunnen zorgen.

Ik rijd zelf een tuiger die enkelspan voor de kar staat. Dit was met zadelmak maken echt een voordeel. Maar ik merk dat hij voor de kar wel verkeersmak is, maar onder het zadel ziet hij ineens wel de dingen (auro's, fietsers, etc.) van achteren aankomen, hier schrikt hij wel van.
Dus verkeersmak met oogklappen wil nog niet direct zeggen dat hij dit zonder ook is!
Houdt ook hier rekening mee. Ik zou toch even doorkijken tot je een paard tegen komt die wel helemaal aan je eisen voldoet.
Succes in ieder geval!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 10:06

Deze moet juist schrikkerig zijn in het tuig en mijn veronderstelling was juist dat dat door die oogkappen komt. Ik heb nagenoeg geen ervaring met aangespannen rijden (op wat gehobby in het bos met m'n eerste shet na), maar ik heb die oogkleppen nooit goed begrepen. Een paard heeft van zichzelf al een enórme 'dode hoek' en die vergroot je natuurlijk nog véél meer door die kleppen. Als je weet wat het natuurlijke gezichtsveld van een paard is en je kijkt wat die kleppen daarmee doen... ik vind het nog een godswonder dat de meesten zo braaf zijn! Maar goed, zoals ik al zei, ik heb er geen ervaring mee...

Tip van een keer enkelspan rijden is een goeie, kan ik idd wel iemand voor vragen, maar ik heb idd zoals pri-lady al aangaf bedacht dat ik beter gewoon aan m'n eisen vast kan houden. Ik vond het buitenrijden op zo'n relaxed bombproof paard wel heel prettig (mijn vorige merrie was een heethoofd buiten dus van relaxed buiten rijden kwam nooit zo veel) en die 8 jarige is waarschijnlijk toch weer een aardig 'project'.... Voorlopig nog maar even op tweede plan zetten, mocht die andere toch niks worden kan ik altijd nog es kijken...

In ieder geval alvast bedankt voor de meningen/ervaringen...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:13

hoi hoi.
ja hier de ervaring!
nee dit paard is niks voor jou!
het zadelmak maken stelt niks voor,het probleem is,dat het paard gewend is om steun te zoeken bij een span genoot,en wat veel mensen vergeten,is dat ze voor de kar(koets)wagen
ALTIJD met oogkleppen oplopen,dus ze zien een stuk minder,dus wat als je alleen op straat bent zonder oog kleppen en zonder de steun van zijn spanmaatje!!!dat word toch niks,kijk om je heen er zijn zat leuke paarden die aan jou eisen voldoen,je zegt zelf al dat je een braaf paard wil om buitenritjes mee te maken.
snap niet dat je je dan verdiept in dit paard,je weet zelf al dat het niks word,je kunt ook gewoon even verder sparen!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:24

Ik heb de ervaring dat veel paarden die in het tuig gelopen hebben, juist niet makkelijk aan het been te krijgen zijn. Dus ik zou lekker verder kijken naar een jong paardje dat al wel ingereden s maar dat je nog wel zelf door kunt rijden. Verkeersmak komt vanzelf met de kilometers.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:03

R0X schreef:
Ik heb de ervaring dat veel paarden die in het tuig gelopen hebben, juist niet makkelijk aan het been te krijgen zijn. Dus ik zou lekker verder kijken naar een jong paardje dat al wel ingereden s maar dat je nog wel zelf door kunt rijden. Verkeersmak komt vanzelf met de kilometers.

paard is 15 denk dat ie de km wel gemaakt heeft in het tuig.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:40

Looody, dan heb je niet goed gelezen. Rijpaard waar ik geweest ben is 15, tuiger is 8. En die heeft ook de nodige km. wel gemaakt, paard heeft met grote regelmaat wedstrijden gelopen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:30

Ik zou me er geen zorgen om maken.
Veel paarden kunnen van meerspan ook makkelijk enkelspan gaan lopen en kunnen vrij makkelijk zadelmak gemaakt worden.
Ook de oogkleppen mag geen probleem zijn vergeet niet erop zitten geeft veel meer contact met je paard en voel je hem makkelijker
aan.
Meeste paarden worden enkelspan beleerd en gereden terwijl ze ook in meerspan staan...

Loopt het dier ook samengestelde menwedstrijden? en zo ja ken ik het span miss en kan ik je betere info geven.

Daarbij is 8 jaar nog jong en staan ze open voor verandering...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:50

Francis schreef:
Looody, dan heb je niet goed gelezen. Rijpaard waar ik geweest ben is 15, tuiger is 8. En die heeft ook de nodige km. wel gemaakt, paard heeft met grote regelmaat wedstrijden gelopen.

zelf weten wat je doet!
succes
geen looody maar knooopje

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:14

Je wil een braaf en mak paard om lol mee te maken. Als ik je beschrijving boven lees passen beide daar niet in?.

15 vind je te oud en niet zo gek dus valt af, 8 jaar en niet zadelmak wil je daaraan beginnen?. Heb je de ervaring wil je niet gewoon een paard waar je weg mee kan rijden??.
Ik hoor je aardig wat nadelen opnoemen en dan denk ik er zijn nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer paarden te koop in nl.

Mensen willen tegenwoordig liefst bij de 1ste al het paard hebben wat pas. Ik heb er toen 35 gezien en de 36ste gekocht.
Haast is zelden goed.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 14:24

Prisca, dank je voor overwegingen.. ik ben al een half jaar bezig, heb al heel wat paarden de revue laten passeren, een paar keer bijna iets gekocht maar wat dan net weer aan m'n neus voorbij ging.. ik heb zelf gefokt, zelf zadelmak gemaakt, zelf getrained en geshowed, ik weet wel waar ik mee bezig ben. 't Enige waar ik geen ervaring mee heb is met tuigers vandaar dat ik hier even informeerde of ik met specifieke zaken rekening moet houden als het gaat om het zadelmak maken van een paard wat al jaren alleen in het tuig gelopen heeft. Meer niet.
Wat mijn overwegingen zijn om het ene paard wel te nemen en het andere niet doet er dan niet zo veel toe... Ik kan besluiten toch van mijn wensenlijstje af te wijken, om de simpele rede dat een paard mij gewoon enorm aan spreekt en ik de 'uitdaging' of het 'project' voor dat ene paardje wel aan wil gaan.
Om dat te kunnen beslissen moet ik dus wel weten waar ik aan begin. Vandaar mijn vraag.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:35

Ik heb geen ervaring met paarden die al jaren in t tuig lopen. Maar wel met friezen die eerst voor de kar beleerd worden, enkel en dubbel span. En dan een half jaar tot jaar later komt het zadel erop. Ik vind het voordeel zeer groot, wat iedereen hier ook zegt. Je hebt een stuur en een rem.
Oogkleppen kan even wennen zijn, maar goed het beest loopt echt niet 24/7 met oogkleppen rond dus dat zal wel meevallen.

Ik vind het persoonlijk wel een goede tip om even enkelspan te rijden, mocht dit mogelijk zijn. Neem dan wel iemand mee die ervaren is met mennen, aangezien je zelf aangeeft dit niet te zijn. Als het niet mogelijk is enkelspan te rijden, vraag dan wel even waarom.. het kan bijvoorbeeld zijn dat er alleen maar dubbelspantuigen ter beschikking zijn.
En daarnaast zou ik goed naar jezelf luisteren. Je geeft aan veel ervaring te hebben met paarden, dan denk ik dat wij een verstandige keuze wel aan jou over kunnen laten Haha!

Succes ermee, en ik hoop dat je met je uiteindelijke paardje veel plezier mag beleven!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:04

Francis schreef:
Prisca, dank je voor overwegingen.. ik ben al een half jaar bezig, heb al heel wat paarden de revue laten passeren, een paar keer bijna iets gekocht maar wat dan net weer aan m'n neus voorbij ging.. ik heb zelf gefokt, zelf zadelmak gemaakt, zelf getrained en geshowed, ik weet wel waar ik mee bezig ben. 't Enige waar ik geen ervaring mee heb is met tuigers vandaar dat ik hier even informeerde of ik met specifieke zaken rekening moet houden als het gaat om het zadelmak maken van een paard wat al jaren alleen in het tuig gelopen heeft. Meer niet.
Wat mijn overwegingen zijn om het ene paard wel te nemen en het andere niet doet er dan niet zo veel toe... Ik kan besluiten toch van mijn wensenlijstje af te wijken, om de simpele rede dat een paard mij gewoon enorm aan spreekt en ik de 'uitdaging' of het 'project' voor dat ene paardje wel aan wil gaan.
Om dat te kunnen beslissen moet ik dus wel weten waar ik aan begin. Vandaar mijn vraag.

Vind het persoonlijk heel goed dat je weet wat je wilt maar toch ook de deur op een kier hebt staan voor meerdere mogelijkheden! Informeren kan nooit kwaat. Ik hoop dat je dat paard vind wat bij jou past en waar je een goede klik mee hebt.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:27

knooopje schreef:
R0X schreef:

paard is 15 denk dat ie de km wel gemaakt heeft in het tuig.

ik bedoelde meer dat een paard die alleen voor de kar gestaan heeft en dus geen beenhulpen kent, het moelijk zal vinden om gevoelig te worden aan het been.
En daarnaast zei ik dat ze dan misschien beter kon zoeken naar een jong paardje dat misschien net beleerd is maar dat ze zelf kan doorrijden. En dat verkeersmakheid dan vanzelf met de km's komt
Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:09

Onhoud heel goed; Geen enkel paard is hetzelfde.

Maar een 8-jarig paard is gemakkelijk onder het zadel te beleren als hij al voor de wagen loopt. Het is namelijk geen groen, 8-jarig paard wat nog niets heeft meegemaakt. Dit paardje heeft, zo te lezen, al het een en ander meegemaakt en loopt al ruime tijd voor de wagen. Dat betekend dat hij ook al ruime tijd gewend is om naar een mens te luisteren. Hij snapt alle gangen, weliswaar op stem, maar dat is geen probleem. Hij snapt wat Ho betekend, hij kan gerustgesteld worden via stem, etc. Dat snapt hij allemaal al.
Enige is dat hij het zadel moet accepteren. Daar moet je serieus de tijd voor nemen en niet overhaasten, maar er zijn maar weinig paarden die geen zadel accepteren, dus waarom zou deze hem niet accepteren?
Hetzelfde met beenhulpen, alle paarden snappen na verloop van tijd de beenhulpen. Waarom zou dit paard dat niet gaan doen? Onzin dat menpaarden niet gevoelig op je been reageren. Zolang je maar consequent met je paard rijdt, zal hij net zo gemakkelijk leren ohz te lopen als ieder ander paard. Met het grote voordeel dat hij al een stuk wijzer is dan een écht groen paard.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:24

Ik zou het denk ik niet doen, het zadelmak maken zie ik geen problemen in, maar denk dat hij altijd schrikkerig en gespannen buiten met rijden zal blijven, vooral als je er alleen mee naar buiten wil.
Heb zelf een tuiger gehad, heb meteen zadel erop gedaan niets geen problemen, maar naar buiten schrok ze echt overal van ook omdat ze altijd in meerspan heeft gelopen, met meerdere buiten ging het beter.
Zou het uit eigen ervaring gesproken dus niet doen.
Succes ermee.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:36

Volgens mij was het geen tuiger maar een haflinger type..
Nogmaals, geen probleem, vaak beleren wij ze ook eerst in het tuig en dan ohz
Of net andersom..
Veel menpaarden lopen ohz zelfs Z-dressuur en in het tuig internationaal(IJsbrand Chardon zijn paarden)