[AR] Max. gewicht marathonwagen shetlander (95 cm)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Max. gewicht marathonwagen shetlander (95 cm)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 20:58

Hoi!
Ik krijg binnenkort een marathonwagen, nu loop ik tegen een klein 'probleempje' aan: het gewicht van de wagen.
Mijn pony is 95 cm, 6 jaar. Hij loopt nu voor de sulky. Mickey is mijn vaste menpony en het is ook de bedoeling dat de marathonwagen 'van' hem word. Ik wil nu dus de overstap maken van sulky naar marathonwagentje.
Mijn andere pony is 86 cm (4 jaar), loopt nu voor de sulky. Deze pony wil ik ook afentoe eens voor de marathonwagen hebben.
Het is niet de bedoeling dat de marathonwagen echt voor hem word, maar hij moet er wel afentoe voor kunnen lopen.
Verder word er voor het grootste gedeelte mee over de weg gereden, en afentoe op het trainingsveldje. Recreatie.
Het moet leuk blijven voor mijn pony, dus ik wil geen absurt zware wagen erachter hangen. Ik zat zelf te denken aan max. 100 kg. Maar wat is nu het ideale gewicht.
Wat vinden jullie het maximale gewicht voor de wagen, als jullie de informatie van hierboven doorgelezen hebben?

Misschien handig voor meer duidelijkheid, hier een aantal foto's van de pony;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes, Susanne.

BlackDevils

Re: Max. gewicht marathonwagen shetlander (95 cm)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:15

Waarom moet het een marathonwagen zijn als je alleen recreatief wilt rijden? Deze zijn juist vaak steviger en zwaarder gebouwd.
En een goede marathonwagen van 100 kg bestaat volgens mij niet.
Maar zoals je zelf al aan geeft is 100 kg een mooi gewicht voor je pony (die leuk draven kan trouwens, alleen wat onderhals heeft).

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:35

Ik heb achter mijn pony's van ook 95 cm een marathon/recreatie wagen van ongeveer 120-130 kg hangen. Waar ik zoveel enkel als dubbelspan mee rijd.

Ga inderdaad met BlackDevils mee.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:37

Waarom wil je idd een marathon?
Je hebt hele leuke sulky's die veeel lichter zijn Haha!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 19:08

Tja, waarom? Ik vind bv. een houten 4 wieler, niet mooi.
Ik heb nu een marathonwagentje van 75 kg op het oog.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 21:01

En trouwens ook eentje van ong. 100 kg.
Ik heb zelf max. 100 kg in gedachte, ik vraag alleen jullie mening Ja

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:07

Ik heb een marathon wagen voor mijn pony van 80cm en 85cm van 80 kilo OMDAT ik comfrontabel wil zitten ivm mijn lichamelijk klachten, het een stuk steviger zit.

En die houte karretjes op 4 wielen zijn afschuwelijk net als die poolse wagens, Qua onderhoud duurkoop Bloos

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:29

Jelleee schreef:
Ik heb nu een marathonwagentje van 75 kg op het oog.
Ik weet niet wat jij een marathonwagen noemt maar met vier wielen en de draaikrans kom ik al aan dat gewicht...

Jelleee schreef:
ik vraag alleen jullie mening Ja

Die geven wij toch ook... Verward

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:09

Buckje schreef:
En die houte karretjes op 4 wielen zijn afschuwelijk net als die poolse wagens, Qua onderhoud duurkoop Bloos

Ik denk dat je je commentaar op Poolse wagens wel kan terugnemen.
90% van alle marathonwagens is Pools. (Ja ook Kelders, Lemerij, etc)

fashiondoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:09

Ik heb een sulky, ze zijn licht gewicht en je kan ze makelijk overal naar toenemen dan een marathon wagen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 18:28

Ik heb ook een sulky, ben er ook heel blij mee, maar ik wil ook graag een marathonwagentje.
Misschien afentoe eens een wedstrijd meedoen, en verder gewoon lekker rijden ermee.

Ze bestaan wel degelijk van 75 kg, ik weet alleen niet of dit stevige wagentjes zijn, en die stabiel zijn. Daarom opende ik dit topic ook. Niet om een discussie over wel of niet een marathonwagentje. Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:37

Dressuur/vaardigheids wedstrijden zou je mogen rijden.
Samengesteld of marathons met enkelspan kleiner dan 1m16 echter neit
En vanaf volgend jaar wordt de 1m16 waarschijnlijk ook voor meerspannen ingevoerd (iig internationaal en klasse 4 voorlopig)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 18:38

Bijvoorbeeld de wagen van onder staande foto, deze kar komt weg bij Van den Dorpel. Naar zoiets ben ik opzoek (wel met bokkussen).
Ik ben natuurlijk niet opzoek naar een supersonische marathonwagen, maar meer zoiets als dit. Deze staan ook onder marathonwagens. Deze weegt ong. 100 kg staat er.

Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 18:40

@ echwel, ik zou voornamelijk vaardigheid willen rijden ja. Dat was wel de bedoeling iig, geen marathons. Met enkelspan shetlander van 95 cm zal marathon niet zo makkelijk gaan.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:58

Ik heb deze wagen voor mijn shetlander van 97 cm. Zou volgens de leverancier 130 kilo wegen (heb ik niet nagewogen) en bevalt me prima. Een wagentje lichter als 100 kilo kan ik me niet voorstellen dat je dan nog echt een goed wagentje heb, wat dus echt veel beter is dan je sulky.
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:35

Ik heb ook bovenstaande wagen, heb er pony's van 90 tot 110 voor gehad en dat gaat allemaal prima. Een aantal van mijn pony's loopt hier fijner voor dan voor m'n bekende shetland sulky.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 21:11

Ja, zoiets zoek ik ook! Clown
Ik geef meer de voorkeur aan een 4 wieler dan een sulky... en juist om recreatief mee te gaan rijden. Ik acht deze wat veiliger.. Cool Het lastige is dat men vaak niet weet wat hun wagen weegt (2e hands).

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:12

Jelleee schreef:
Bijvoorbeeld de wagen van onder staande foto, deze kar komt weg bij Van den Dorpel. Naar zoiets ben ik opzoek (wel met bokkussen).
Ik ben natuurlijk niet opzoek naar een supersonische marathonwagen, maar meer zoiets als dit. Deze staan ook onder marathonwagens. Deze weegt ong. 100 kg staat er.

Afbeelding

na mijn mening is dit gewoon een recreatiewagen.
niet alleen die houten wagentjes zijn recreatiewagens

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:36

xElienx schreef:
Jelleee schreef:

http://www.marathonwagen.com/files/products/winner%20jim%201.jpg

na mijn mening is dit gewoon een recreatiewagen.
niet alleen die houten wagentjes zijn recreatiewagens

Bij de meeste dealers vallen dit soort wagentjes inderdaad onder de categorie recreatiewagen.
Verder ken ik deze wagens wel, heb ze ook wel in het echt zien staan; een marathonwagen is het zeker niet, ze zijn licht ja, maar je moest eens weten hoe kléin die zijn! Dan heb je nog meer (been)ruimte bij een sulky. Dit soort wagentjes zijn vaak meer bedoeld voor de kinderen.

Een 'marathonwagen' zoals Buckje die heeft, kan ik geen marathonwagen noemen eigenlijk, ookal heeft het wel het uiterlijk. Die wagentjes zijn zó licht en eigenlijk best klein en smal...

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:39

met dit soort wagentjes moet je dan ook niet een marathon of iets in die richting gaan rijden, als je hem tenminste heel wilt houden.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:41

die van ons is net zo groot als die van jou en die kan makkelijk 120 kilo hebbe op de kar.
maar als het echt om snelheid etc gaat zou ik het indd ook op 90 a 100 kl houden.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:43

snelheid heeft er niet zo zeer mee te maken. het bodemtype is van groter belang

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:00

heb niet zoveel verstadf van de karretjes zelf. (is namelijk van mijn vriendin doe het meer voor de lol) maar als je sneller gaat en je wilt bijvoorbeeld bochten maken weet ik wel dat het beter is dat er max 90 kl inzit dan 110 bijvoorbeeld.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:05

als je op snelheid met een te lichte wagen (die niet erg stabiel is. en dat is vaak het geval bij die kleien wagentjes) door de bocht gaat, ga je juist eerder om. den wordt het een ongeleid projectiel. gevaarlijk dus!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:28

Britt19 schreef:
heb niet zoveel verstadf van de karretjes zelf. (is namelijk van mijn vriendin doe het meer voor de lol) maar als je sneller gaat en je wilt bijvoorbeeld bochten maken weet ik wel dat het beter is dat er max 90 kl inzit dan 110 bijvoorbeeld.

Nou..... hmm weet niet waar jij die wijsheid vandaan hebt maar ik ga toch 10x liever met téveel gewicht (kar/personen e.d.) hard door de bocht dan met weinig gewicht........

Waarom denk je dat er tijdens de marathon een groom achterop de wagen staat mee te hangen? Die gooit al zijn/haar gewicht mee in de bocht om te zorgen dat de kar niet omslaat. heb je een marathonwagen die voldoende sterk is, voldoende in balans en goed op gewicht (dus zeker niet te licht) dan kun je soms zelfs redelijk scherpe bochten maken op snelheid zonder dat je kar om slaat.

probeer dat maar eens met een heel licht 4 wielig karretje... Sigaar Koe