[AR] galopperen op bospaden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jowien

galopperen op bospaden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 20:04

Galopperen jullie ook op bospaden en andere onverharde wegen en paden? Of alleen in de bak/ vlak grasland?
Zonee, waarom niet (niet fijn/ goed voor paard of niet fijn voor jezelf of...)?

Ik wil een mendurance-wedstrijd gaan rijden; aangespannen endurance dus. Onder het zadel met endurance doe ik ook stukken galop. Dat schiet lekker op en het is lekker voor de spieren ter afwisseling van de lange drafperiodes. Maar is dat aangespannen ook een goed idee?
De wedstrijd gaat meest over harde zand-bospaden.

(Op het endurance-subforum zitten weinig menners, vandaar dat ik mijn vraag hier post.)

Ibalia

Re: galopperen op bospaden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:46

Dat kan heel goed over bospaden. Ik doe dat ook wel maar dan wel op bekende paden zodat ik wel goed weet waar de gaten en hobbels zitten. Dat is met een menendurance natuurlijk wat moeilijker..

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 00:05

Napie zal je wel een degelijk mendurance-gericht antwoord kunnen geven... Maar hier alvast mijn mening. Lachen

Galloperen op een onverhard pad is best mogelijk,maar houd er rekening mee dat je wagen minder goed loopt op zo'n ondergrond en dus moeilijker te trekken is. Waardoor in galop er opeens vrij grote kracht op het borsttuig kan komen te staan... Een bospad vind ik persoonlijk verraderlijker door de bomen en wortels, maar als het mooi breed is, kan het niet veel kwaad.

Misschien heb je iets aan den informatie in dit topic...

Groeten, SuSEQ

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 00:28

Erg fijn om eens in het bos te galopperen, maar zorg ervoor dat je (zoals al geadviseerd wordt) de route kent. Rem ook tijdig af bij bochten; je weet nooit of er een wandelaar met aangelijnde bos honden om de hoek staat (spreekt uit ervaring, maar dan zonder kar erachter..... Nagelbijten / Gniffelen . Kon nog op tijd stoppen hoor, maar heb voor de overige trainingen de route eerst in stap of draf even verkend. Kun je in galop mooi terug).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 06:30

Wij galopperen altijd over bospaden zeker intervaltraining kun je mooi doen, wel op zandpaden en de wat bredere
paden..
Je mag met je wagen toch niet over het ruiterpad dus ben je vanzelf al aan bredere paden gebonden..
Kan dus prima en ook in vreemd gebied wel zeker als je over paden gaat waar auto's ook over kunnen en met een beetje
goede marathonwagen heb je weinig last van kuilen, die zitten in een hindernis ook wel en daar ga je niet voor stappen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 07:08

Op een mooi pad is het geen enkel probleem. Je ben met de wagen alleen wat gevoeliger voor hobbels en kuilen, dus daar zal je even op moeten letten.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 07:08

Dank jullie wel voor de reacties.
SusEQ: dat topic had ik al even gelezen inderdaad, maar het daar gaat alleen over onder het zadel. En aangespannen is toch anders voor het paard, vooral door het borsttuig en de hobbelende kar erachter.
Ik heb niet de gelegenheid de route van te voren helemaal te verkennen, dus ik zal tijdens de rit moeten inschatten waar een galopje kan. Ik krijg wel een goede kaart mee, dus bochten en zijwegen zie ik wel op tijd denk ik.

Nog tips over koelen bij mendurance? De hals en borst, net als bij onder het zadel?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:01

Ik galoppeer regelmatig zowel in de training als tijdens de mendurance. Het heeft bij mij wel wat training gekost om ze in een mooie gelijkmatige galop te laten lopen. 1 die niet veel energie kost en waarbij de pony's niet als een idioot door het bos heen vlogen. Op het begin had ik namelijk geen controle voor mijn gevoel.
Tijdens de mendurance ga ik regelmatig stukjes in galop. Vaak ter compensatie van de stukjes stap en op de paden die ervoor "uitnodigen" (mooi lang recht stuk met vals plat bijvoorbeeld) Houd de pony's ook wakker. Over het algemeen draven we met een tempo rond de 14/15 km/u. Wanneer ik merk dat de pony's het nodig hebben gaan we even stappen om te koelen. Mijn groom koelt de pony's tijdens het stappen langs hals, borst en tussen de achterbenen (waar de vaten langs de huid lopen). Vaak geven de pony's zelf wel weer aan dat ze willen draven want dan worden ze huppelig. Om deze reden ga ik ook pas 1 km voor PA en finish stappen. Als ik eerder stap worden ze dribbelig en dan schiet de hartslag omhoog. Na de PA (indien mogelijk) vaak weer wat stukken galop.
War ga je meedoen? Appelscha genoeg mooie plekken galop echter je moet wel snel inschrijven (kan bij mij via PB al), Onstwedde weinig galopruimte. Renkum heeft ook voldoende plaats voor een galopje.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 09:07

Dank voor de tips!
Ik ga naar Renkum is het plan.

14-15km/h met Shetlanders is een vlot tempo zeg! Mijn fjord loopt nu in een lekker drafje 12km/h. Misschien wordt dat nog wat meer als ze helemaal in topconditie is. (Onder het zadel zaten we even boven de 10km/h met endurance.) Ik zal de GPS weer eens meenemen op de wagen, dan weet ik de snelheid weer wat preciezer.

Klopt het dat je de leidsels niet even over mag geven aan je groom (om even je benen te strekken naast de wagen)? Of is het niet zo streng?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:25

Ik zit meestal tussen de 11 en 13 km/u maar met een tweespan gaat dat vaak ook wat makkelijker (die verdelen het werk)
Je groom mag inderdaad niet rijden en de menner mag ook niet van de wagen af.
Bij het stappen loopt mijn groom naast de wagen, ik zou er het liefst dan ook even af willen. De organisatie zal niet in de bosjes liggen te controleren maar toch...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:00

ik kan het niet aandoen om mijn groom er naast te laten lopen in de stap.Mijn pony stapt 7 a 8 km per uur.

Maar galoperen doe ik ook hoor.Meestal kan je wel aan het pad zien of het kan en goed vooruit kijken.
Napie ik doe mee in appelscha,heb er echt zin in.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:48

Ik weet niet zo veel van het aangespannen rijden..
Maar ik heb altijd gehoord dat je niet mag/ beter niet zou gallopperen
met kar..
Maar waarom weet ik niet??

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:50

Tuurlijk mag je wel galloperen met een wagen erachter,
Heel hard zelfs want je moet zo snel mogleijk door de hindernis heen Knipoog Knipoog

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:55

Oké, ik had altijd begrepen dat het niet mag...
Zal het vast verkeerd begrepen hebben..
Het lijkt me voor het paard ook wel zwaar in galop??

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:58

Waarom zou het zwaarden zijn dan stappen of draven het gewicht van de wagen blijft hetzelfde hoor
Vaak is stap zeker op zware bospaden veel zwaarder dan een galopje..

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:59

Tuurlijk blijft het gewicht het zelfde!
Het lijkt me zwaarder omdat ze sneller lopen!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:00

Dat is niet zo stap is vaak de moeilijkste gang en daardoor zwaarder.
Ook is het zo als de wagen goed rolt hij in galop makkelijker mee rolt dan in stap

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:04

Waarom is stap zwaarder???

Ja.. IK weet nog niet zo veel van het aangespannen rijden..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:39

horselove154 schreef:
Ja.. IK weet nog niet zo veel van het aangespannen rijden..

En daarom is het juist heel goed dat je van alles vraagt Ja

Met galop rolt de kar vaak uit zichzelf door het snelle tempo en blijft het ook goed doorrollen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:55

baudyh schreef:
ik kan het niet aandoen om mijn groom er naast te laten lopen in de stap.Mijn pony stapt 7 a 8 km per uur.

Maar galoperen doe ik ook hoor.Meestal kan je wel aan het pad zien of het kan en goed vooruit kijken.
Napie ik doe mee in appelscha,heb er echt zin in.

Ik heb het gezien. Ben benieuwd naar je oranje aanspanning.
Ik heb er ook zin in (hoewel het mij slapeloze nachten bezorgt)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:03

Vraag eens aan de juf/meester van fysica wat het begrip traagheid betekent. Lachen

Groeten, SuSEQ

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 07:04

@ horselove154: Dat galopperen met de kar niet mag of niet goed is geldt volgens mij alleen voor verharde wegen. Maar onder het zadel galoppeer je toch ook niet op asfalt?
Hier gaat het dus om galopperen op ONverharde wegen en paden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:09

Het niet mogen galloperen op harde wegen komt alleen omdat dat ooit (weet niet of het nog zo is) in de
wet heeft gestaan.
In de tijd dat de boren van hout en de kerels van staal waren, we dus ook nog geen auto's hadden, was het
te gevaarlijk om op verharde wegen te galloperen.
Deze liepen nl alleen in steden en dorpen, daarbuiten was alles zandpad.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:08

Echwel schreef:
Het niet mogen galloperen op harde wegen komt alleen omdat dat ooit (weet niet of het nog zo is) in de
wet heeft gestaan.

Het is in België nog steeds bij wet verboden om te galloperen in de bebouwde kom.

Groeten, SuSEQ

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:16

Maar ook op verharde wegen nog steeds, want buiten de bebouwde kom is tegenwoordig ook alles verhard