[AR] Mennen met simpel trensje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnneloesF

Mennen met simpel trensje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 15:53

Ik ben geen fanatieke menner, zit er vaker op.
Maar sinds een tijdje (mei '08) heb ik weer een pony voor de kar. Door een ander laten beleren door tijdgebrek, ik zou em daarna oppakken.

Maar hij is zo ontzettend fel op het bit (liverpoolstang), ik mag er nauwelijks aankomen. Ook met longeren en dubbele lijnen werk gaat het niet lekker... Hij komt tegen de hand met overgangen en loopt veel met zn mond open. En nee, ik heb geen harde hand want ook aan een lang teugeltje doet hij het. Het bitje past ook, hij heeft geen last van zn mond en wisselen heeft hij net gedaan. Met of zonder zeemleer maakt niet uit.

Nou heb ik het onlangs eens geprobeerd met een simpel trensje. Nu 4x aan de lange lijnen en dit gaat perfect. Al 10x beter, hij geeft na, begint te lopen en komt al lang niet meer zo fel tegen de hand.

Nou was mijn vraag of je ook gewoon met een trensje mag starten. Er staat niks in het regelement, of iig ik kon het niet vinden. Lijkt mij dus dat het wel mag of niet?

Iemand ervaring? Alles is welkom!

Dennis

Re: Mennen met simpel trensje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:03

Je mag er gewoon mee starten.

Ik heb ook een pony die zo fel is op een ongebroken liverpool.
Op een 4rings trens en op een gebroken utrechtse stang gaat het wel prima.
De stap naar een simpele trens zou k niet zo snel doen. Je hebt alleen je leidsel om in te werken als er wat gebeurd.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 16:05

Nou, ik geloof ook niet dat ie zou stoppen op de stang, dan wordt ie alleen nog maar banger en wil nog harder weg.

Maar bedankt, ik mag er dus iig mee starten Ja

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:17

ik rijd zelf ook na veel proberen (onyx was eerst ook alleen bereden) met een simpel trensje. Wat jij omschrijft idd. voor een stang gaat hij alleen nog maar harder lopen en hij ging niet meer links of rechts. (deed zelfs zijn mond niet meer open, echt bewust kaken op elkaar houden als ik met het hoofdstel aan kwam!) Dus maar weer terug naar het trensje, géén probleem...Word overigens wel door jan en alleman als "niet goed wijs" en weet ik het allemaal niet meer, uitgemaakt, maar goed, Onyx loopt weer lekker Haha! gewoon doen dus, jij weet zelf veel beter wat goed is voor je pony!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:46

Die van mij was op een ongebroken liverpool onstuurbaar, volledig in paniek als ik m'n leidsels er nog niet eens aan had zitten. Op een gebroken bitje gaat het wel goed. Fijn te sturen, en je hebt iets meer voor het geval dat.
Men bitten zijn er niet voor niets is mijn mening. En er zijn 100en verschillende soorten menbitten. Dus waarom meteen naar een onder het zadel bit gaan als het op 1 type niet fijn wil?

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:03

dat heb ik ook niet gezegd/ gedaan Knipoog UITEINDELIJK teruggegaan naar een ohz bitje. Heb er drie geprobeerd, kan natuurlijk alles gaan proberen, maar waarom, als dit werkt?