Wat is gemakkelijker te trekken voor een kleine shet, een sulky of een marathonwagentje? Wat is lichter voor de pony en hangt zo'n sulky niet teveel op haar rug?
Moet geen verschil maken. Sulky moet in evenwicht hangen, dan heeft hij nauwelijks gewicht op zijn rug. Marathon wagen is wat zwaarder en hangt zeker niet op de rug.
Zelf rijd ik met mijn pony's met beide (en ook met een concourswagen).
Dan denk ik dat ik toch maar voor een sulky ga. Kun je mij nog een merk aanraden? Ik wil er wel eentje met een bankje en niet een met zo'n stoeltje zonder rugleuning.
Ik heb die van sulky.eu. Heb er lol van gehad, maar zal hem niet zomaar aanraden. Ik durf hem alleen te gebruiken bij mijn super brave merrie. Verder heb ik geen tips omdat ik er geen ervaring mee heb.
Omdat zo'n stoeltje zonder rugleuning mij niet zo prettig lijkt zitten als je een ritje maakt. Dennis, waarom zou jij die sulky niet aanraden? Ondertussen zag ik ook nog een hele leuke sulky, de buggy op de site van Van Aars (www.stadtwijck.nl), maar ik weet niet of dat een veilige tweewieler is.
Die zien er wel degelijk uit. En geloof me een stoeltje met rugleuning is vele malen onprettiger dan eentje zonder. De rugleuning klapt nl in je rug als je pony draaft.
Die sulky's met alleen zo'n stoeltje en waar je je voeten op een stang moet plaatsen, lijken mij alleen niet zo geschikt voor een ritje door het dorp. (en je kunt niemand meenemen) Zijn die sulky's of tweewielers dan zo veel oncomfortabeler dan een vierwielig wagentje?
Een vierwieler is over het algemeen een stuk comfortabeler maarr hier zit een prijskaartje aan. De sulky's met plaatstoeltjes kan je prima mee door het dorp maar je kan niemand meenemen en dat kan je als een nadeel zien..
Kun je dan met geen een tweewieler met twee personen rijden? Als dat zo is dan kan ik beter geen buggy kopen, maar een 4-wielig wagentje. Die buggy kost nieuw toch al 1000 euro, dus dat is ook niet echt voordelig.
Ik denk dat ik de aanschaf nog maar even uitstel tot het najaar. Eerst maar eens bij Paard en Koets kijken en wagentjes vergelijken, voordat ik iets aanschaf waar ik spijt van krijg.
ik stap voor geen goud op een tweewieler! mijn pony is eroverheen geslagen, kar om, met alle gevolgen van dien. Kan met een 4 wieler ook allemaal gebeuren, maar is allemaal net iets steviger vaak...
"gewoon" bokken...blijven bokken, was in een bak, dus moest op een gegeven moment de bocht om, omdat hij ook echt niet stopte (en was hij er al overheen), dus klapte ook nog om... was een tweewieler, geen sulky, maar wel zo'n standaard fabrieks ding (niet zelfgemaakt ofzo). Men inmiddels niet meer zonder slagriem
als ik jou was zou ik mooi een concourswagentje kopen. kun je met 2 mensen op en ze zijn licht en betaalbaar. sulky's zijn zo verschillend, sowieso zijn die 2 zitters die als 'sulky' verkocht worden geen echte sulky's maar simpele 2 wielige wagentjes. ook zou ik niet een kopen met rugleuning. stap zit lekker maar in draf doet het echt vreselijk veel pijn!
Een vierwieler is veel stabieler dan een sulky. Mijn pony is zo watervlug dat ze het steeds presteerde om mij met sulky en al ondersteboven te kieperen. Nu aan het sparen voor een 4 wieler!
Als een paard met een vierwieler achter zich opzij springt, dan zal, doordat het lamoen t.o.v. de wagen kan draaien, met het paard meegaan en de rest van de kar niet direct. Een sulky zal wel meebewegen en daardoor sneller omslaan.
Ik heb een tweewieler .. noem hem liever geen sulky, want dat zijn die dingen die je op de drafbaan ziet.
Mijn tweewieler is, door verstelbare as, goed in balans te zetten voor twee volwassenen. De pony heeft dan geen druk op de rug (of de buik). Hij trekt heel makkelijk en de strengen staan de helft van de tijd niet eens strak. Ikzelf heb geen "klappen" in de rug van het bankje in draf (zie filmpje onderaan). Het is trouwens niet zo'n goedkoop zelfbouw ding, maar eentje van oerdegelijk Hollandse makelij
Ik heb ook een vierwieler (door gezondheidsproblemen van de pony al een jaar niet meer gebruikt, maar dat even ter zijde). Ook een fijne wagen, zeker voor de bijrijder (makkelijker op en af stappen en niet het de hele tijd in balans houden van zo'n ding).
Ik heb ook een tweewieler, de goedkope versie die je overal aangeboden ziet... Heb geen last van een klapperende rugleuning. de vering is niet optimaal als je over hobbelig terrein rijdt (maar heb daarvoor geen vergelijk) Ik ben in iedergeval prima tevreden over mijn sulky
friesiszwart
ik heb een sulky voor mijn shet, echter al een jaar probleemloos gereden en vanmiddag bij het maken van een bocht linksom in stap op het asfalt sloeg de wagen om naar rechts. Reden???? Dit heb ik nog nooit gehad en ik heb toch behoorlijk door het bos heen gescheurd. Pony niets, wagen niets en ik krijg wellicht blauwe plekken op schouder, heup en onderarm.