[AR] bit te groot? sulky kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amazingstar

bit te groot? sulky kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 16:34

Ik heb sinds een weekje een 8 jarige shetlandermerrie die altijd voor de fok gebruikt is.
Ik heb haar van mijn instructrise overgenomen als maatje voor mijn paard en aangezien ze erg dik is wil ik d'r aangespannen hebben zo vor de lol een beetje.
nu heb ik een paar keer het tuig op gehad en ze doet het super goed!
Alleen heeft ze zolang ze leeft nog nooit een bit ingehad!
Kom ik aan met mijn liverpoolstang die bij het tuig zat.
in prencipe dacht ik dat het bit te groot was en te laag in d'r mond lag maar toen ik vandaag beter keek (aangezien de 1ste x met passen van het tuig het begon te onweren enz heb ik niet goed gekeken) sloot de stang goed aan in d'r mondhoeken en toch heb ik het idee dat er iets niet lekker zit.
Ze kent het sturen ook niet heel goed dus ik heb nu gewoon een watertrens aangeschaft om daarmee een zachtere inwerking te hebben op de mond en zo het sturen te oefenen.
Op die liverpoolstang reageert ze redelijk maar soms staakt ze ineens en dan heb ik alleen een ophouding gemaakt in mijn leidsel.
zou er iets niet goed zijn of zou het bit te scherp zijn wat denken jullie?

hier even een foto van dichtbij misschien is de stang toch te groot? (11 cm is hij en zat voorheen ook bij een shet in alleen die was iets groter)

Afbeelding

verder vraag ik me af hoe jullie denken over een geremde sulky aangezien ik alleen voor de lol en eens wil ringsteken of een puzzelrit wil doen.

JoyCiej007

Re: bit te groot? sulky kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:42

Heb je geen ervaren hulp/begeleiding bij het mennen? Zelf zomaar een pony gaan beleren is nl. verre van verstandig.

Liverpool mag zowiezo paar gaatjes hoger; je mag bij de mondhoeken zeker wel 1 of zelfs 2 rimpeltjes zien. De maat v/d stang wordt meestal bepaald door een goedpassend trensje te nemen, en dan moet de stang als regel 1 cm. groter zijn (dus breder mondstuk) vooral als je losse scharen hebt, als stang te krap is dan komt haar mondhoekvelletje er tussen en da's niet fijn.

Rem is altijd fijn om te hebben, maar sulky's zijn vaak zo licht dat een rem niet echt een meerwaarde heeft. Wat voor een sulky heb je precies? Zo'n 'standaard shet-sulky' die je ook bij www.horseshophorsepower.nl kan kopen als half bouwpakket?

Die sulky's zijn redelijk instabiel en niet zo heeel erg sterk, maargoed voor enkel recreatie worden ze vaak gebruikt. Alleen oppassen met kuiltjes; als je met het ene wiel onverwachts door een kuiltje heen gaat, verschuift door het bankje automatisch het gewicht en veel van die sulky's slaan dan ook al snel om...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:46

JoyCiej007 schreef:
Heb je geen ervaren hulp/begeleiding bij het mennen? Zelf zomaar een pony gaan beleren is nl. verre van verstandig.

Liverpool mag zowiezo paar gaatjes hoger; je mag bij de mondhoeken zeker wel 1 of zelfs 2 rimpeltjes zien.

Hoogte van het bit heeft niets te maken met rimpels in de mondhoek. Het ene paard heeft nou eenmaal een grote mondspleet en dus minder rimpels en een ander paard heeft weer een smalle mondspleet en dus meer rimpels. Het gaat erom dat het bit op de goede plek op de lagen ligt en niet tegen tanden aan zit.

Maar zo te lezen heeft TS niet veel ervaring met mennen. Dan is het zeker niet verstandig om zelk maar wat "aan te gaan klooien". Ik zou iemand met ervaring met mennen uit de buurt vragen om je te helpen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:48

eileen; daar kan ik me helemaal in vinden hoor, maar 't is wel een standaard regeltje...
in iedergeval lijkt het mij vanaf de foto wel dat het bit nog wat hoger mag. Meeste paarden hebben toch echt wel een rimpeltje daar zitten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:51

amazingstar schreef:
Op die liverpoolstang reageert ze redelijk maar soms staakt ze ineens en dan heb ik alleen een ophouding gemaakt in mijn leidsel.

Ik kan op de foto ook niet zo goed zien hoe de kinketting bijvoorbeeld zit. Kan die niet gedraaid hebben gezeten? Dan krijg je namelijk erg nare druk bij een ophouding en dat zou ook kunnen verklaren waarom ze daar zo heftig op reageerde...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:33

Staken kan idd vanalles zijn. misschien zit het tuig niet helemaal goed, prikt het lamoen haar oid of is het 'gewoon' uit verzet. Hoe dan ook, staken is érg gevaarlijk en moet dan ook nooit getollereerd worden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:38

Er is een verschil tussen staken en iets niet snappen of pijn hebben. Dit paardje staat nog niet zo lang in het tuig, dus ik denk dat het eerder komt door het niet begrijpen.

Verder vind ik staken juist een teken dat er iets mis zit. Dit kan aan het tuig liggen maar ook aan de relatie tussen paard en menner/ ruiter. Als mijn paard staakt is dat juist een teken dat het tuig niet lekker zit of dat ze iets niet vertrouwd. Gevaarlijk zou ik het niet willen noemen, het is een manier van mijn paard om mij te vertellen dat er wat is.
Om te weten wat je aan het staken moet doen, moet je eerst de oorzaak weten. Het kan zo zijn dat het paard je uitprobeerd. Als dat het geval is zou ik eerst de verstandhouding tussen menner en paard op orde wilen voordat ik mijn paard überhaupt inspande. Zonder basis kan je ook niet verder bouwen...
Maar als je paardje het niet snapt is het natuurlijk een heel ander verhaal...

Ik wil TS nogmaals aanraden om hulp te zoeken van iemand uit de buurt met ervaring met mennen. Ter plaatse de situatie beoordelen is altijd makkelijker dan via internet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:48

@ eileen; oorzaak weten is idd belangrijk. Echter, en daar doelde ik met mijn post deels ook op, zijn er pony's die uit verzet staken. En niet omdat het tuig niet goed zit, uit pijn of dat ze het niet snappen.

Staken voor de wagen vind ik wel gevaarlijk. Denk niet dat je helemaal door hebt waarom dat gevaarlijk zou kunnen zijn. Als ik ergens tussen de auto's of fietsers rijd, dan wil ik niet ineens een pony hebben die geen stap meer wil verzetten of zelfs (nóg gevaarlijker) alleen maar achteruit wil gaan.

Dan kan het op dat moment pijn, niet begrijpen of weet ik veel wat zijn, dat zal best, dan werken we daar thuis maar lekker aan, maar op dat moment zal hij gewoon moeten lopen en wil ik het paard zo snel mogelijk uit die situatie halen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:52

Ik begrijp heel goed waarom dat gevaarlijk zou kunnen zijn. Natuurlijk zit je in het verkeer niet te wachten op een paard dat niet meer wil lopen, daarom moet de voorbereiding ook dusdanig zijn dat die kans zo klein mogelijk gemaakt wordt. Als je paard je niet begrijpt ga je de weg niet op, idem voor een niet passend tuig dat pijn veroorzaakt.
Ook verzet is een oorzaak die moet worden aangepakt voordat je de weg opgaat. Ook voor verzet is een reden.

Het kan altijd gebeuren, maar vaak zijn stakende paarden paarden die niet begrepen worden.

Maar goed, we gaan hier een tikkie off-topic, dus hier nog wat on-topic:

Zelf zou ik nooit kiezen voor de goedkope sulky's die tegenwoordig op internet worden aangeboden, ookal zijn ze geremd. De sulky's zijn erg licht, waardoor de rem eigenlijk toch geen functie heeft. Ik zou zelf altijd kiezen voor een 4 wielige geremde wagen (marathon wagen vind ik dan zelf nog het veiligst). Het kost wel wat meer, maar het is gewoon veiliger. En dat staat toch altijd voorop.
Thuis hebben wij zo'n goedkope sulky gehad en dat was echt troep. Je kon het lamoen zo met de blote hand verbuigen. De marathowagen die we op het moment hebben staan is van veel betere kwaliteit.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 19:10

ik heb al eerder gement maar ik had een normaal bit en ik heb geen verstand van zo'n liverpoolstang.

het staken is niet zozeer STAKEN maar inderdaad niet begrijpen.
Ik heb al meerder pony's voor de handel ook beleerd voor de kar en ik heb wel iemand bij de hand die koetsiersbewijs etc heeft gehaald! alleen aangezien die een maand op vakantie is (mijn pony gaat ook pas voor de kar als ze terug is) ben ik zelf een beetje bezig met het tuig op doen enzo.
voorheen op menles enz gezeten tot mijn pony verkocht werd omdat er ineens geen ruimte meer was op de manege waar hij stond een aangezien wij minder betaalde dan een PAARD hadden ze mijn stal in de winter verhuurd aan een ander.
We hebben toen alles moeten verkopen omdat andere stallingen te duur waren.
Ik ga dus wel door met lessen enz weer maar de vraag was gewoon een extra bevestiging van wat ik al dacht van mijn bit dat hij te groot is.
en kleiner kan het niet meer dat hoofdstel!(die trouwens wel goed past!)

Ik heb NOG geen sulky voor diegene die dat dacht! mijn vraag is of het verstandig is te kopen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:12

Als ik jou was zou ik dus niet voor een sulky gaan. Ik vind ze onveilig (tenminste, die goedkope die dus ook van lage kwaliteit zijn) en ik vind het mennen met een 4 wieler zelf ook fijner. Zeker om lekker langs de weg te rijden. Als je dan een keer een bermpje pakt voelt het veel minder 'gevaarlijk'.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:14

Ik snap eerlijk gezegt de kritiek op die sulky's niet.
Ik heb 1 van de eerdere modellen, dus zonder rem en met de wielen nog buitenom zeg maar. Ben er prima tevreden over hoor, ik train er dressuurmatig mee, maar cross er net zo makkelijk mee het veld over of door de bak... En nee, ik ben geen penny die met een paardjuh wil mennuh

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 19:14

eilleen333 schreef:
Als ik jou was zou ik dus niet voor een sulky gaan. Ik vind ze onveilig (tenminste, die goedkope die dus ook van lage kwaliteit zijn) en ik vind het mennen met een 4 wieler zelf ook fijner. Zeker om lekker langs de weg te rijden. Als je dan een keer een bermpje pakt voelt het veel minder 'gevaarlijk'.

tsja ik kan een goede marathonkar kopen geremd maar die is 1000 euro (wel bijna nieuw nog) misschien niet duur maar niet het budget wat ik in mijn hoofd had voor de lol mennen.
ik heb ook nog gewoon een rijpaard erbij en deze merrie was meer als maatje en nu ik voor de lol wil mennen en 1a 2x per jaar wil meedoen aan een evenement vind ik dat wel ff veel geld.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:16

Als je wél een sulky wil (oftewel een 2wieler) kijk eens in het profiel van bokker xElienx, die sulky is gemaakt door HCA in Klarenbeek, kost iets meer maar is zéker wel veilig, degelijk en sterk te noemen Lachen.

Zo'n 'goedkoop' ding waar je heel veel shetten mee ziet lopen, zou ik igg niet kopen nee Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:20

stef schreef:
Ik snap eerlijk gezegt de kritiek op die sulky's niet.
Ik heb 1 van de eerdere modellen, dus zonder rem en met de wielen nog buitenom zeg maar. Ben er prima tevreden over hoor, ik train er dressuurmatig mee, maar cross er net zo makkelijk mee het veld over of door de bak... En nee, ik ben geen penny die met een paardjuh wil mennuh

Ik heb jullie sulky gezien op de dag van de Minipaardjes en dat was een goede sulky. Wij hadden er alleen eentje van veredelde paperclips die dus compleet verboog toen het paardje aan de kletter ging waarbij één wiel door een kuil ging. Het complete lamoen verbogen waardoor de sulky over de kop sloeg.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 19:21

JoyCiej007 schreef:
Als je wél een sulky wil (oftewel een 2wieler) kijk eens in het profiel van bokker xElienx, die sulky is gemaakt door HCA in Klarenbeek, kost iets meer maar is zéker wel veilig, degelijk en sterk te noemen Lachen.

Zo'n 'goedkoop' ding waar je heel veel shetten mee ziet lopen, zou ik igg niet kopen nee Knipoog

ja die sulky had ik al gezien maar dat zoek ik niet Knipoog

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:23

De hca sulky is mooier dan die op de show van de minipaarden stond. Ik heb er eentje besteld voor mn pony omdat ik wel wil gaan mennen en iets wil wat kwalitatief gewoon goed is maar niet in een keer 2000 euro op kan hoesten.

De hshp sulky, tja hij valt om om niks, ik schuif als een gek heen en weer (ben niet breed genoeg om het bankje te vullen, stef ligt er horizontaal op dus dan kan het wel Huilen van het lachen ) en kreeg van de rugleuning giga klappen in mn rug.

TS zoek dus vooral een goede sulky. Imo kan je beter doorsparen voor een kwalitatief betere sulky dan nu een chinees prul te kopen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:24

Sappos schreef:
De hca sulky is mooier dan die op de show van de minipaarden stond. Ik heb er eentje besteld voor mn pony omdat ik wel wil gaan mennen en iets wil wat kwalitatief gewoon goed is maar niet in een keer 2000 euro op kan hoesten.

De hshp sulky, tja hij valt om om niks, ik schuif als een gek heen en weer (ben niet breed genoeg om het bankje te vullen, stef ligt er horizontaal op dus dan kan het wel Huilen van het lachen ) en kreeg van de rugleuning giga klappen in mn rug.

TS zoek dus vooral een goede sulky. Imo kan je beter doorsparen voor een kwalitatief betere sulky dan nu een chinees prul te kopen.

Volledig mee eens Lachen

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 19:24

Sappos schreef:

ja misschien wel maar als ik dan spaar spaar ik liever voor een recreatie/marathon wagen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:27

Kan je ook doen natuurlijk. Kan niet opmaken uit je tekst hoe groot je pony is maar je hebt tegenwoordig steeds leukere kleine marathonwagens te koop. Helaas zijn ze wel gauw 5 of 6x duurder dan een hshp sulky.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 19:33

Sappos schreef:
Kan je ook doen natuurlijk. Kan niet opmaken uit je tekst hoe groot je pony is maar je hebt tegenwoordig steeds leukere kleine marathonwagens te koop. Helaas zijn ze wel gauw 5 of 6x duurder dan een hshp sulky.

ze is 1m een shet staat foto bij Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:51

euhm.... mijn sulky ís zo'n "goedkoop" (toen 325 euro) bouwpakketje Verward

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:29

Nee 325 is niet weinig maar de HCA is bijna 2x zo duur

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:06

daarom snap ik niet dat die goedkope sulky's (die ik dus heb) hier als onstabiel, breekbaar en onveilig afgeschemert worden

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:07

Ze zijn vaak omgeslagen, en er is een groot deel al stuk, maar ik moet zeggen dat er ook nog heel veel zijn die er nog steeds met alle plezier mee rond scheuren. Mijn probleem was dus de pijn in mn rug en het heen en weer schuiven vandaar dat ik niet voor een hshp ben gegaan. Nadat ik 1x een HCA uitgetest had was ik om