[AR] Zelf bak slepen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Madilly

Zelf bak slepen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 00:38

Heey Lachen
Ik had een vraagje. Ik wil zelf de bak gaan slepen, want ik heb geen tractor ofzo.
Dat wil ik gaan doen met mijn shetlander. Nu vraag ik me af, wat moet ik gebruiken?
Verder wil ik niet verder mennen ofzo, dus wil ik een makkelijk tuigje. Wie heeft een idee?

Groetjes. Lachen

jesito

Re: Zelf bak slepen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:03

Je hebt dan alleen een borsttuig nodig en twee autobanden.
Ik pak dan een dik touw haal dat door de lussen van de strengen en door de banden, leg de banden netjes naast mekaar en gaan.
Lekker simpel, kost geen drol en het werkt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:33

@ jestito; je vergeet alleen strengophouders....... da's toch wel belangrijk, helemaal bij een shet want dan hangen die strengen al zo laag, daar kunnen ze makkelijk over heen stappen.

@ TS: er waren hier eerder wel foto's op bokt te vinden van mensen die een goede, veilige sleep hadden gemaakt. Misschien dat iemand nog weet waar het staat?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:43

JoyCiej007 schreef:
@ jestito; je vergeet alleen strengophouders....... da's toch wel belangrijk, helemaal bij een shet want dan hangen die strengen al zo laag, daar kunnen ze makkelijk over heen stappen.

@ TS: er waren hier eerder wel foto's op bokt te vinden van mensen die een goede, veilige sleep hadden gemaakt. Misschien dat iemand nog weet waar het staat?

Nee hoor dit gaat prima zonder.
Althans ik doe het op deze manier en heb nog geen problemen daarmee gehad, ik heb mijn pony op deze manier zelfs leren trekken.

Madilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 16:08

Bedankt voor jullie reactie. Weet iemand waar ik een goedkoop borsttuig kan kopen of heeft iemand eentje die hij/zij kwijt wil?

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:11

Ik lees even mee. Wat moet ik me voorstellen bij strengophouders? Kun je die zelf maken? Wij hebben ook een shet alleen als hij de strengen langs zijn benen voelt begint hij als een idioot te bokken en rennen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:25

jesito schreef:
JoyCiej007 schreef:

Nee hoor dit gaat prima zonder.
Althans ik doe het op deze manier en heb nog geen problemen daarmee gehad, ik heb mijn pony op deze manier zelfs leren trekken.

Veiligheid voor alles dacht ik zo........ daar kun jij misschien anders over denken, maar het is niet meer dan gebruikelijk vaak dat er strengophouders worden gebruikt. Kun je heel simpel zelfmaken met wat sto-trouwtjes.

Slepen geeft meer risico dan mensen vaak in de gaten hebben!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:27

ik deed ook altijd 2 autobanden aan elkaar tuig om en huppa

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:29

Dan hebben jullie 't blijkbaar nog nooit zo gruwelijk mis zien gaan als dat ik wel eens heb gezien......... Knipoog
p.s. aan te raden is ook een soort 'veiligheids/panieksysteem', dat áls er iets gebeurd of je pony gaat aan de kletter, dat je dan direct de banden los kan koppelen of zelfs de hele zweng...

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:44

JoyCiej007 schreef:
Dan hebben jullie 't blijkbaar nog nooit zo gruwelijk mis zien gaan als dat ik wel eens heb gezien......... Knipoog
p.s. aan te raden is ook een soort 'veiligheids/panieksysteem', dat áls er iets gebeurd of je pony gaat aan de kletter, dat je dan direct de banden los kan koppelen of zelfs de hele zweng...

dat zou ideaal zijn alleen hoe zie je dat? Als hij namelijk aan de kletter gaat kan ik nooit zo snel aan twee kanten loskoppelen Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:47

Ik sleep zelf nagenoeg nooit (gebruik het eigenlijk ook niet bij het beleren) maar weet wel dat je heel simpel zo'n systeem in elkaar kan flansen.

Je kunt bokker merrieveulen eens pb'en, die heeft toen een hele veilige sleep gemaakt Lachen

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:01

Ik heb zelf ook zo'n sleep.. Voor jouw shet wel te zwaar.. Maar wij hebben een vrachtwagenband(jij zou ook n kleinere bang kunnen nemen) door midden gezagen, die met kettingen aan elkaar gemaakt.. en die aan een ijzeren balk vastgemaakt.. Die ijzerenbalk dan weer met kettingen en snelsluitingen aan de strengen..

Het slepen zelf doe ik altijd met een borsttuigje, en mijn longeersingeltje.. Aan het longeersingeltje had ik sporenriempjes aan de ringen vastgemaakt die meteen als strengophouders konden dienen..

Werkt prima Ja Foto's heb ik jammer genoeg niet..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:20

Ik meen hier wel eens foto's te hebben gezien van een veilige sleep...... weet alleen totaal niet meer van wie en waar het te vinden is.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:49

Zie hier en hier... Er zijn nog meer topics over slepen, waaronder eentje met foto's, maar ik kan die niet meteen vinden.

Strengophouders zijn zeker nuttig, al moet een slepend paard ook overstreng kunnen staan, imo.

Groeten, SuSEQ