Heb er zelf ook vertrouwen in, jij bent zijn steun, als hij merkt dat jij twijfelt of onzeker wordt, zal hij dat snel oppikken. Misschien is het een mogelijkheid om hem in een tweespan te zetten met een meer ervaren paardje, daar zal hij ook van leren (maar daarnaast ook enkelspan blijven rijden, zodat hij beiden vast blijft houden en weet dat er gewerkt moet worden, niet teveel op die ander laten "leunen")
Toch blijft het een kwestie van (positieve) herhaling! hoe vaker het "goed" gaat, hoe zelfverzekerder jullie zullen worden.
Ik ga btw liever nooit alleen, maar da's mijn ervaring (en "trauma")
Conditie opbouwen is het leukste en makkelijkste met de kar (je wordt er zelf niet zo moe van
) maar af en toe longeren/ lange teugel werk of fietsen is voor de afwisseling ook leuk, je bent dan ook op en andere manier met je paardje bezig,
Mijn Shet staat sinds een week of zes regelmatig voor de kar, (daarvoor werd hij bereden, gelongeerd, gingen we fietsen/ wandelen, lange teugelen of lekker door de bak raggen) Ik dacht dat hij wel een aardige conditie had, maar merk nu toch echt wel duidelijk verschil qua conditie! Als het weer het toelaat span ik nu zeker 3x per week in en rijden we afwisselend van een rustig halfuurtje stappen tot een intensieve boscross/ dressuur training (dat is max. 45 min dressuur, de rest naar het terrein en terug) van ongeveer 2,5 uur. Afwisselen in tempo, hem wakker en bezig houden.
Ik hoop dat je er iets mee kan! succes!
(en vooral veel pret met je shet
)