Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Napie schreef:Met natuurlijk. Altijd de zweep in je hand houden. Als je moet ingrijpen en je moet hem nog uit de houder pakken dan ben je te laat. Het is je aandrijving, begrenzing, beloning.
Billy schreef:Da's basis mennen horselove, belonen en begrenzen....
Dennis schreef:Begrenzen is net als je been ohz. Om te zorgen dat hij in de wending niet naar binnenvalt, of juist niet over de buitenschouder wegloopt.
Belonen, even een kriebeltje over de bil met een lief woordje er bij. Een klopje op z'n hals word een beetje lastig als je op de bok zit.
Ik men dus ook altijd met. Soms gebruik ik hem weinig (vooral als wel simpel recht uit langs de weg hobbelen), soms een stuk meer (als we serieus aan het dressuren zijn.
Peachy schreef:Ik vind dat je altijd je zweep bij je moet hebben, ook recreatief want dan neem je ook deel aan het verkeer. Als je bv wilt afslaan doe je dat ook met de zweep zodat de achterop komers weten dat je gaat afslaan.
Dennis schreef:Begrenzen is net als je been ohz. Om te zorgen dat hij in de wending niet naar binnenvalt, of juist niet over de buitenschouder wegloopt.
Belonen, even een kriebeltje over de bil met een lief woordje er bij. Een klopje op z'n hals word een beetje lastig als je op de bok zit.
Ik men dus ook altijd met. Soms gebruik ik hem weinig (vooral als wel simpel recht uit langs de weg hobbelen), soms een stuk meer (als we serieus aan het dressuren zijn.
maar ben er mee bezig.twistermahoi schreef:Dennis schreef:Begrenzen is net als je been ohz. Om te zorgen dat hij in de wending niet naar binnenvalt, of juist niet over de buitenschouder wegloopt.
Mijn shetlander raakt al in paniek als ik de zweep op zijn kont leg, dus of dat zo'n slim idee is.
Er zijn antuurlijk uitzonderingenmaar ben er mee bezig.
daarom neem ik soms de zweep niet mee.
Maar dan ben ik in de wei bezig en als ik denk dat de zweep wel handig is kan ik hem altijd nog pakken.
hoop ik.. 
horselove154 schreef:Peachy schreef:Ik vind dat je altijd je zweep bij je moet hebben, ook recreatief want dan neem je ook deel aan het verkeer. Als je bv wilt afslaan doe je dat ook met de zweep zodat de achterop komers weten dat je gaat afslaan.
Dus je bedoelt dat je met afslaan je zweep moet uitsteken net
zo als je je hand uit steekt op de fiets?
Afslaan naar rechts geef je aan met je rechter arm en afslaan naar links geef je aan met de zweep boven je hoofd naar links wijzend.
twistermahoi schreef:Hoe het komt geen idee, we zijn er iig wel veel mee aan het oefenen.
Maar het rare hij heeft het niet aan de hand maar alleen voor de kar.
kan ook wel kloppen hij ziet het natuurlijk niet, maar met stem begeleiden en gewoon veel doen komen we er welhoop ik..
Citaat:Ik mag toch hopen dat jij niet zelf op straat ment... Zou een gevaarlijke boel worden !!Afslaan naar rechts geef je aan met je rechter arm en afslaan naar links geef je aan met de zweep boven je hoofd naar links wijzend.
Peachy schreef:Idd zoals maxielover zegt, rechts - rechterarm links - zweep. Soms wil ik rechtsaf ook weleens met de zweep doen, omdat sommige mensen mijn arm dan niet zien omdat er een pony voor loopt.
Ook als je bv een weg over steekt oa en je pony staat ineens stil, tsja dan is de zweep ook handig. Of hij schrikt en springt opzij de weg op, dan kan je hem ook "begrenzen".
En waar ik nog eens last van heb is loslopende honden die grommend op mijn pony's afkomen. Dan kan je de zweep ook gebruiken maar dan niet voor de paarden.
Ik gebruik de zweep ook als ik op de weg rij en daar rijden ook auto's en fietsen dan hou ik de zweep iets naast mijn pony zodat ze niet zo dicht langs gaan.
horselove154 schreef:Dank voor jullie reacties!
dees_daan: Dat is eigenlijk wel beter als je pony/paard reageert op je stem!
keeyzie: Daar heb je gelijk in! Alleen is het mij nog steeds niet echt duidelijk hoe je moet begrenzen met een zweep...