[AR] Tuig dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jen

Tuig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 13:02

Ik heb pas geleden voor mijn welsh mountain pony die nou 2 jaar en 3 maanden is alvast en tuig gekocht aangezien ik met hem wil gaan mennen. Heb een pony maat gekocht en aangezien ik het niet meteen kon passen omdat hij nog niks kende heb ik het een tijd op mn kamer laten liggen. Heb nou een aantal keer het hoofdstel omgehad, en het schoftje en borsttuig een keer opgelegt. Hier heb ik overal gaten bij laten maken aangezien het erg groot was. Nou vandaag heb ik het nog eens opgelegt met de meerdere gaten erin, het schoftje is op zn strakst aangesingelt en nog ligt het super los, het borsttuig lijkt veelste lang. Heb wat foto's gemaakt zodat jullie een beetje kunnen zien hoe en wat. Ik zat te denken of het niet slimmer is om een shetland tuig te kopen, ik weet dat hij nog wat zal groeien in de breedte enzo maar toch lijkt het tuig dan nog erg groot en ben ik bang dat het over een jaar nog niet super goed ligt. Wat denken jullie?

Afbeelding

Afbeelding

http://i16.photobucket.com/albums/b27/s ... oto072.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b27/s ... oto074.jpg

Grobegni

Re: Tuig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:18

Waarom zou je nu al een andere maat gaan kopen? Je gaat ws pas volgend jaar beginnen?
Borst vind ik een mooie maat, hij hangt nu wat te hoog, dus extra gaten zijn niet nodig. Hoe strak heb je je schoft zitten? Het is geen zadel he! Hoeft niet zo strak aangesingeld te zitten, het mag ook iets verder naar achteren liggen. Hoofdstel kan ik niet goed zien, maar een los nieuw hoofdstelletje is zo gekocht.
Gewoon nog even wachten, ik gok dat hij er nog wel in groeit Knipoog Het verschil tussen een tweejarige en een vierjarige is heel groot!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:22

Dit beesie is no lang niet uitgegroeid, dus wacht gewoon nog even.
over een jaartje zal het vast beter passen.
en laten wennen kan maar je gaat niet nu toch al beginnen met mennen?

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 13:28

Het hoofdstel zit aardig, het schoftje mag naar achterenja Knipoog Er passen nog 3 handen tussen het schoftje. Het borsttuig lijkt op de foto wel aardig maar als je het in het echt ziet dan lijkt het voorste stuk echt te groot. Zal hem straks nog eens meenemen en een gaatje lager hangen en wat foto's maken. IIg bedankt voor je reactie.

Twistermahoi: Ik ga nog niet met hem mennen, alleen wat laten wennen en alvast wat langs de weg wandelen met hem met het tuig op. Heb nog geen eens een karretje die wil ik volgend jaar pas aan gaan schaffen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:31

Ik zou dit tuig ook gewoon nog even laten hangen en als je straks echt gaat beginnen opnieuw passen.
Je pony zal nog groter en breder worden, en groeit er dan vast beter in.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:16

Je tuig is idd aan de grote kant. Hoofdstel vind ik ook 'nog' niet ideaal zitten. Vindt je kleppen wat aan de lage kant en je heb nergens meer een gaatje over. Toch zou ik nog even wachten met wat nieuws aanschaffen. Je hebt nu een mooi tuig en je pony is nog zo lekker jeugdig Knipoog Die groeit nog wel een eindje in de breedte... nieuw tuig aanschaffen kan altijd nog, als je echt bezig gaat en dan ontdekt dat het dan nog echt te groot is.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:22

je pony groeit nu nog in de hoogte. straks zal hij ineeens in de breedte gaan groeien. waarsch past je tuig over een jaartje wel!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 21:59

Dan zal ik gewoon nog even gedult moeten hebben. En hopen dat hij nog wat breder wordt Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:04

Mooi kleur tuig, wat is het voor merk?

Ik vind het niet eens zo heel gek zitten, ik zou even een jaartje afwachten. Is het gewoon een maat pony?

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 22:17

Het is merkloos en een maat pony ja.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:04

ik zou het tuig ook nog een jaartje laten hangen. je kan altijd nog wat nieuws aanschaffen en als je deze niet gebruikt, kan je die vast nog goed verkopen. Voor mijn welshjes van 1.25 heb ik wel shetlandmaat van ideal. maar per tuig zit er veel verschil in de maten hoor. misschien is een maat kleiner van jouw soort tuig wel weer veel ste klein.