[AR] Aantal vragen over beginnen met eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Aantal vragen over beginnen met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 16:05

als ik dit hier verkeerd heb gezet hiervoor mijn excuses.
We hebben sinds een week een zeer grote maat draverruin die zo ontzettend braaf is voor de kar dat ik hem wil blijven rijden(ken het dier al uit z'n trainingperiode helaas kan hij door een mankement niet hard lopen).
Ik wil het alleen wel makkelijker maken en ben dus rustig aan op zoek naar een enkelpaard tuig en simpel maar degelijk recreatie wagentje.
Ik heb zelf m'n menbewijs en heb er wel kaas van gegeten maar nu het serieus wordt vind ik het wel echt lastig hierbij dus wat simpele vragen.

Sowieso vraag ik me af of kunststof tuig net zo goed en degelijk is als ledertuig?
Wat zijn kritieke punten waar je op moet letten aangezien een goed passend tuig net zo belangrijk en moeilijk is als een passend zadel.
Wat voor kar is geschikt voor een maat full paard en hoe kan ik dat beoordelen?
Wat zijn ongeveer de totaal kosten voor een goed tuig en goede kar zowel nieuw als tweede hands?
en tot slot: als iemand nog een full maat tuig en kar heeft waar hij/zij weinig meer mee doet en wil verkopen hoor ik het heel erg graag.

Aukie

Re: Aantal vragen over beginnen met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:44

Hoi,

Ben zelf een beginnende menner maar ik kan wel wat van je vragen beantwoorden.
Goed kunststof tuig is net zo sterk of zelfs nog sterker dan een lederen tuig heb ik begrepen. Het heeft vooral met voorkeur te maken waar je voor kiest. Lederen tuig heeft natuurlijk veel meer onderhoud nodig. Zelf heb ik voor leer gekozen en dat omdat dat voor mijn gevoel 'hoort'...En ik hou van de geur van leer Haha! Ik zou als ik jou was je eens goed laten informeren bij een handelaar in tuigen.
Qua goed passen is het moeilijk tips te geven. Je hebt dus in ieder geval een full tuig nodig. Belangrijk is dat het hoofdstel goed past en de rest kun je afstellen naar de maat van je paard.
Welke kar geschikt is hangt ook weer helemaal af van je voorkeur. Een degelijke marathonwagen met goede remmen heeft mijn persoonlijke voorkeur. Neem als je naar een 2e hands wagen gaat kijken iemand mee die er veel verstand van heeft of ga kijken naar occasions bij een wagenbouwer.
Voor een goede 2e hands wagen moet je denk ik wel op een bedrag tussen de 1500 en 2500 euro rekenen. En voor een goed 2e hands tuig denk ik zo rond de 200 euro.
Een goede nieuwe wagen kost tussen de 3000 en 4000 euro. En nieuw tuig (Ideal) zo'n 600 euro.
Nou, hopelijk kun je hier iets mee. Succes met de aanschaf en het mennen!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 15:43

ik kan daar heel erg veel mee, sowieso gaat hij weer gewoon met een open hoofdstelletje met een trensje voor de kar(heeft hij altijd mee gelopen, met beleren als hengst immers ook).
Leer of kunststof maakt me niet zo heel veel uit, maar of er qua qualiteit en sterkte verschil zat wist ik niet.
Is het wijzer om een tuig te kopen bij een duurdere tuigenmaker dan bijvoorbeeld een tuig van de divoza te kopen?
Mijn voorkeur gaat wel uit van een bandenwagen omdat we met de gozer gewoon lekker een ritje willen maken over straat en dergelijke.
Het voor ons niet hyper deluxe super merken te zijn, gewoon een goed sterk tuig en een goede passende kar.

Is er ook zoiets van een aan-huis-passervice voor tuigen zoals een zadelpasser?
Waar zit omgeving zuid-holland een goede redelijk geprijsde tuigenmaker?

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:10

Als je tuig van een tuigenmaker zoal bijvoorbeeld Van der Wiel koopt ben je echt ontzettend veel geld kwijt (zo'n €3000,- dacht ik) En 2e hands is er niet zo goed aan te komen (wij hebben dat geluk wel gehad Bloos ) Het is wel superkwaliteit hoor en zo'n tuig gaat gemakkelijk 20 jaar mee. Maar als je Ideal tuig aanschaft heb je ook een degelijk en veilig tuig hoor! Scheelt je een hoop centjes... Knipoog
Tuig van Divoza zou ik persoonlijk niet zo snel kopen. Heb er ook niet zulke goede dingen over gehoord en veiligheid gaat voor alles. Een goed tuig is een belangrijke investering en dat hebben we zelf aan den lijve ondervonden....
Wat een wagen betreft, de meeste recreatiewagens hebben luchtbanden.
Let niet teveel op het uiterlijk van de wagen. Veel gangbare modellen worden in een bepaalde fabriek in Polen gemaakt voor verschillende handelaars hier in Nederland. Een bepaald model wagen kan van erg degelijke materialen gemaakt worden en €4000,- kosten maar ook van materialen van veel mindere kwaliteit en die kost dan bijv. € 2000,- en ziet er wel precies hetzelfde uit. Uiteindelijk ga je het in gebruik zeker wel merken. (Deze wijsheid heb ik natuurlijk verkregen tijdens onze zoektocht naar een wagen Haha!)
Maar goed, sommige mensen hebben mazzel en doen jaren met zo'n wagen. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe intensief je ermee gaat rijden.

Tjee, wat een verhaal weer...haha...
Ik ben natuurlijk geen kenner want ik weet dit gewoon uit ervaring en door onze eigen zoektocht (we zijn er nu eindelijk uit wat de wagen betreft), maar mocht je nog vragen hebben....

O ja, een goede tuigenmaker komt wel aan huis passen als het goed is.
Tuigenmakers in Zuid-Holland zou ik zo snel niet weten... Even Googlen??