[AR] Zonder borstriem en broek??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horselove154

Zonder borstriem en broek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 12:31

Hoi Allemaal!

Sinds kort zijn we bezig om mijn verzorgshetjes op te leren voor de kar.
We doen dit zonder borstriem en broek!
Als ze uiteindelijk voor de kar komt te staan, kan dat dan kwaad??
En wat is de functie van de borstriem en broek??

Groetjes Raänne

L0r3nZz0

Re: Zonder borstriem en broek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:02

???????????? borsttuig heb je zeker nodig zonder kan je niet rijden ....... hoe moet hij anders de wagen trekken ... met het schoftuig ???:S broek is voor het remmen dus lijkt me ook wel handig als je geen rem op je wagen hebt !

groetjes lorenzo

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:06

ik vraag me af of het wel zo verstandig is dat jij op stap gaat met paard en wagen....
zou me eerst eens goed laten voorlichten en een cursus gaan doen.

het borsttuig gebruik je zodat je paard met zijn borst de wagen trekt
de broek is er voor als je geen rem hebt, dat de kar op je paard zijn komt remt.
vaak worden ze ook nog gebruikt wanneer de wagen ook gewoon een rem heeft.
Laatst bijgewerkt door whoopylover op 12-07-08 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:10

het borsttuig is er voor om de wagen te trekken,
de broek is er om te zorgen dat de wagen niet tegen de pony aanrijdt, je hebt dus een compleet, deugdelijk tuig nodig om te gaan mennen!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:12

Zonder broek zou wel kunnen als je een rem op de wagen heb of een lichte wagen en goede stophaken op het lamoen. Zonder borst kan je dus niet mennen, dat is toch wel een hele rare gedachte. Hoe moet hij dan de kar trekken???

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 16:56

Oke dankje wel voor de informatie!
Ik zal eens aan de eigenaar vragen of hij nog een borsttuig heeft!
Je kunt de kar (sulky) toch gewoon vast maken aan het schofttuig??

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:40

De echte draverssulky's hebben een systeem waarbij het draverstuig vastgeklikt wordt aan het lamoen. Het gaat dan om een geheel ander systeem als een normaal mentuig en sulky

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 17:53

Napie schreef:
De echte draverssulky's hebben een systeem waarbij het draverstuig vastgeklikt wordt aan het lamoen. Het gaat dan om een geheel ander systeem als een normaal mentuig en sulky

Dus bij een sulky heb je geen borsttuig nodig??
Ik heb geoefend aan de lange lijnen met:
- Menhoofdstel
- Leidsels
- Schofttuig
- Staartriem
Dus bij een sulky heb je geen borsttuig nodig als ik het goed begrijp!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:55

uhmn een draverssulky is iets anders als een gewone 2wieler

een paard trekt de "wagen" met het borsttuig, niet met het schoffie

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:55

Oh mijn god...goed dat je het vraagt maar niet goed dat je al aan de gang bent...
Zo komen de ongelukken!

Doe dan liever aan de lange lijnen met je leidsels en je longeersingel. Geen boom aan je schoft vastknopen...

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 17:58

Oké, dank voor jullie tips!
Dit wist ik niet..
Ik zal met de eigenaar overleggen om een ander tuig aan te schaffen..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:54

Jammer dat je nu al bezig bent met aanmodderen. Met verstand van mennen hoort je toch te weten dat je a) niet eens kunt mennen zonder borsttuig en b) waarvoor een broek dient en het ook fijner is als je die hebt.
Mijn enige tip is, verdiep je eerst eens meer in het mennen en ga je pony dan beleren met iemand met verstand ervan. Anders gaan er geheid ongelukken gebeuren.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 18:57

Jelleee schreef:
Jammer dat je nu al bezig bent met aanmodderen. Met verstand van mennen hoort je toch te weten dat je a) niet eens kunt mennen zonder borsttuig en b) waarvoor een broek dient en het ook fijner is als je die hebt.
Mijn enige tip is, verdiep je eerst eens meer in het mennen en ga je pony dan beleren met iemand met verstand ervan. Anders gaan er geheid ongelukken gebeuren.

Ik doe het niet alleen hoor!!
De eigenaar helpt ook af en toe.
Alleen als ik aan de lange lijnen ''men'' dan ben ik ook wel eens alleen!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:02

Dat je het niet alleen doet, hoeft nog niet te zeggen dat je niet aan het aanmodderen bent.
Als de eigenaar er genoeg verstand van heeft zou hij je precies kunnen vertellen of je een borstje en broek nodig heb + de functie ervan. Nee dus.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 19:09

Oké dat is waar!
Bij zijn haflinger gebruikt hij wel altijd een borsttuig maar geen broek!
Misschien doen we het nog niet bij de pony's omdat ze (nog) niet voor een
karretje hebben gestaan..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:17

Een broek is idd niet persé nodig, al is het wel fijner als je hem eraan hebt ivm remmen. Is je wagen geremd kán je de broek eraf laten. Ja

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 20:18

Oké, Jelleee bedankt voor je tips!!
Ik zal er zeker aan denken als we de pony's voor de sulky zetten!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 00:26

uhm.............

Zou jij ook in een auto stappen zonder ooit rijles te hebben gehad en zonder te weten waar de koppeling, rem en gas zit??

Onbeleerde pony's + onervaren mensen en dan aan het beleren + mennen gaan is een hele domme, onverstandige combinatie met veel risico.

Voor jullie eigen best-wil en veiligheid (en die v/d pony's) zou ik de pony laten beleren bij een ervaren, professionele beleerder of anders iemand met écht verstand van zaken in de arm nemen om jullie te begeleiden.

Alleen al het feit dat jullie opperen om een pony in te spannen (correctie, zelfs te beleren) zonder borsttuig, getuigd nou niet echt van ook maar een klein beetje kennis van het mennen danwel het beleren.... Knipoog

Edit: en dan in de tussentijd zelf cursus volgen, koetsiersbewijs halen en je tuigkennis even flínk opkrikken.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 17:12

JoyCiej007:
De eigenaar heeft er wel verstand van hoor!!
Ik zelf heb nooit eerder gemend maar hij wel...
De pony van 3 hebben we in 4 dagen leren lopen in de lange lijnen..
Het kan altijd zijn dat er wel nog een borsttuig komt als de pony voor de sulky komt te staan...
Maar in ieder geval bedankt voor je tips en ik zal er aan denken...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:36

@ TS: ja oké..........
Niet direct op de eigenaar in deze situatie, maar meer in het algemeen, vaak hebben mensen het idee dat 'hij er wel verstand van heeft' maar het uiteindelijk toch echt aan de nodige kennis schort.

Edit:
Citaat:
Ik heb zelf nooit eerder gemend, maar hij wel

Besef je dat 'gemend hebben' nog steeds iets anders is dan ervaring hebben met het beleren van paarden, ook daar zit een groot verschil in. Iemand die wekelijks z'n rondjes hobbelt op een paard, kan nog niet zomaar een paard in rijden, dat vergt meer kennis en verstand van zaken.
En al helemaal bij het mennen is dat ook het geval Lachen

Ik zeg niet dat dat in dit geval zo is, maar ik heb er wel mijn twijfels bij. Waarom zou je anders hier vragen of je wel een borsttuig nodig hebt? Verder hoort imo bij het beleren van een pony óók het laten wennen aan het borsttuig en de strengen.

Juist het borsttuig met de strengen; ze moeten leren druk te accepteren op hun borst en dus met hun borst die druk te trekken, leren dat er stengen langs hun benen lopen en dat het ook niet eng is als ze wel een keertje onverhoopt met hun benen over de strengen komen.

Borsttuig hoort imo dan ook echt gewoon bij het beleren, en is niet enkel alleen maar 'een gedeelte v/h tuig dat je pas nodig hebt als je gaat inspannen'.

Dus zonder wennen aan het bosttuig zou ik zo'n pony dus niet zomaar in gaan spannen Knipoog

In iedergeval fijn dat je wat met de tips doet. Vraag anders (als die eigenaar dus wel weet waar hij mee bezig is) die eigenaar ook gewoon om uitleg, en verdiep je dus zelf ook wat meer in het mennen.

Bezoek de site http://www.mencursus.net eens, bekijk daar eens de tuigonderdelen en de functies door, ga evt. op mencursus en haal je KB. Lachen

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 20:28

JoyCiej007:

Oké, ik begrijp wat je bedoelt en ik zal zo veel mogelijk hulp vragen
aan een ervaren persoon..
En je kunt toch alleen maar ervaring op doen als je het doet??
Hoe wil je anders ervaring op doen??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 00:29

Ervaring opdoen door het dóen, dat klopt wel ja. Meestal dan wel door schade en schande, helemaal bij 't mennen wat toch al zo risicovol kan zijn.... En in dit geval een combinatie van een onbeleerde pony en een totaal onervaren persoon, dat is geen ideale combi...

Als je zelf eerst eens een mencursus doet, vóordat je met een groene pony op pad gaat, is dat niet alleen veel verstandiger, maar ook veiliger. En dat zeg ik niet om je te 'pesten', maar omdat dat gewoon zo is Lachen
Zou zonde zijn als we voor de zoveelste maal op de bokt nieuwspagina moeten lezen dat er weer een aanspanning een ongeluk heeft gehad.

Bij het mennen kan er, net als ohz. overigens, veel gebeuren, alleen zijn bij het mennen vaak de risico's zó groot, dat áls het mis gaat, het ook echt goed mis gaat, en dat wens je gewoon niemand toe natuurlijk Lachen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 01:13

Waar de stukken voor dienen, is al uitgelegd. Ik wil je nog eens extra op het hart drukken dat paardentuig niet voor niets is uitgevonden. Zeker met mentuig heb je elk onderdeel toch wel nodig als je voor jezelf, en voor je pony veilig wilt mennen.

Lees liever eerst even wat door over bijvoorbeeld het tuig en mennen op zich. Als je niet weet waar tuig onderdelen voor zijn, lijkt het me namelijk ook dat je niet al te veel van het mennen zelf weet, en je leert tijdens menlessen dat het heel wat anders is dan rijden!

Hoe 'jammer' het ook is, je kunt niet zomaar beginnen. Echt, neem op zijn minst lessen. Je leert er zoveel over hoe je moet sturen, hoe de werking paard-wagen is, op welk terrein het paard het beste hoe kan gaan, hoe door de bocht... En dat zijn nog de normale dingen Knipoog

Daarnaast is het voor jezelf en je pony een stuk veiliger als je er iemand bij haalt die al meer ervaring heeft met mennen. Die kan je op zijn minst in de goede richting helpen. Het heeft Bobby en mij heel erg geholpen! Er zijn vaak best mensen in de buurt te vinden die je wel willen helpen tegen een kleine vergoeding, of zelfs geen vergoeding, als je het maar goed weet te vragen.

En ik kan het weten, want, hoewel ik altijd veiligheid voorop heb gesteld, zagen sommige dingen er behoorlijk dom uit, en hoe goed je dingen ook bedoelt, soms is het echt, echt, echt onverantwoordelijk.

Probeer eerst wat meer te weten te komen over mennen, het zal de veiligheid voor jou en je pony echt ten goede vallen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:53

Ik krijg het idee dat ze de vraag eerst hier stelt en dan pas aan de eigenaar van het paard.
Ik heb in het verleden ook wel geholpen met beleren waarbij we het borsttuig bij het grondwerk ook achterwege lieten omdat het zo bungelde.

Pas als we dichterbij het aanspannen kwamen ging het om en konden we tegendruk geven door aan de strengen te gaan 'hangen'.

Citaat:
Dus bij een sulky heb je geen borsttuig nodig??

LET OP! Dit kan allen bij gebruik van een clicktuig met een daarvoor bestemd systeem op de sulky. Deze sulky's zijn over het algemeen koers sulky's. Bij die ouderwetse afrijkarren voor de training wordt nog vaak genoeg een borststuk gebruik met strengen.

Mijn advies: stel al je vragen aan de eigenaar en ga een mencursus doen bij iemand.
Of koop een goed boek.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 19:26

Cowgirl:

Dank voor je reactie!
Het is wel waar dat ik het eerst op bokt vroeg dan aan de eigenaar...