[AR] Mennen met mini pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Mennen met mini pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 21:55

Ik heb een grote maat shetlander waar ik aangespannen mee rijd.
Nu willen de mensen waar zij aan huis staat, graag een mini pony erbij. Gewoon voor de gezelligheid.
Leuk voor mijn pony, maar heb ik er 'mentechnisch' iets aan, dacht ik toen.

Dus vandaar mijn vraag hier; wie ment er met een mini?, wat voor karretje heb je daarbij? Foto's?
Of verwijzing topic? Van alles is welkom.

Lange lijnenwerk en vrijheidsdressuur is vast ook leuk met een mini Haha!

Napie

Re: Mennen met mini pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:32

Met een mini kan je best wel mennen hoor alleen heb je er wel een dito kar en tuig bij nodig. Ik heb vorig jaar een mini beleerd die het erg leuk doet voor de wagen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 09:34

Punt is dat ik alleen maar "grote maats" spullen heb (aan tuig en wagen). Misschien dat de rode tweewieler nog enigszins door een mini getrokken kan worden, maar de marathonwagen zeker niet. Hoe leuk een mini ook is, ik denk dat ik zelf toch een tweespan zwarte grote maats shetten leuker ga vinden Haha!

(zondag mijn eerste buitenles met een tweespan welsh/hackney pony's ... kijken hoe het gaat bevallen voor eventueel de toekomst ... ?!)

zutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:40

met een sulky kun je makkelijk met een minipony mennen. Een kennis van mij heeft heel veel miniponys en ment er ook mee (voor de show) er kan ook een kleine (volgens mij marathon) wagen achter..tenminste zo ziet da karretje eruit op de foto..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 09:47

Kleine marathonwagen misschien wel, maar de mijne ziet er zo uit:
Afbeelding

Mijn tweewieler zou misschien wel kunnen, hoewel die veel groter en zwaarder is dan de bekende zwarte shetland (kinder) sulky. Mijn sulky is voor shetten vanaf 90 cm. Hij zou dus wat naar beneden hellen bij een mini ben ik bang.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:11

Misschien kan je die mensen toch wel over halen voor een pony van jouw maat, qua kosten maakt het weinig uit.
Als je er verder geen goed passend tuig bij wil/kan aanschaffen dan zou ik er niet mee gaan mennen.
(PS ik rij vaak met het enkelspan en knoop de andere pony achter de wagen aan. Zo kan je de mini ook beweging geven als je zelf op pad gaat)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 13:30

Het is geen kwestie van niet willen of kunnen in de vorm van geld. Ik zou er ook nooit mee gaan mennen als ik geen passend tuig of kar voor zou hebben. Dat is een feit.

Maar ik vroeg me gewoon af hoe het is om met een mini te mennen. Wij hebben lange benen en ik zie me niet op zo'n minikar zitten. Ook het tempo ligt volgens mij erg laag (ik men nu wel eens samen met iemand met een middenmaat en die kan de lange passen van onze grote maat al niet eens bijhouden; dus wat doet een mini?)
Dat soort vragen heb ik nu.

Als ik toch besluit een mini erbij te nemen, dan verkoop ik wel mijn marathonwagen (of ruil hem in voor een kleine goede tweewieler).

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:36

Wat is mini? Ik heb ook een mini maar dies 90 cm dus zo klein is dat nou ook weer niet. Tuigjes heb je ook in maatje mini tegenwoordig dus dat moet evt met wat aanpassingen wel gaan passen. Ik heb maandag een sulky besteld bij HCA Klarenbeek, die weegt ongeveer 30 kilo dus met mij erbij zit ik nog geen eens op 1x gewicht van de pony.
Mennen met échte mini's kan dus best. Er komt steeds meer klein spul op de markt.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:15

ik heb ook een mini en een grote shet voor de kar.
en het meeste verschil vind ik dat de mini veel langzamer loopt Knipoog
ik heb ook een lichte sulky Tong uitsteken

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 16:47

Sappos schreef:
Er komt steeds meer klein spul op de markt.

haha, ja zeg dat wel. Op paard en koets zag ik een karretje dat door een beetje grote hond al getrokken zou kunnen worden qua formaat.
Maar daar zie ik mij met mijn 1.78 en mijn man met zijn 1.90 nou niet echt direct confortabel op zitten Haha!

Onze tweewieler is denk ik 50 kg. Dus zo zwaar is deze niet. En opgemeten ... een pony van 90 cm kan er goed voor.
En met de marathonwagen zou misschien een tandem nog wel wat zijn ... de kleine voorop dan uiteraard Tong uitsteken

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:03

met mijn 1.73 pas ik nog màkkelijk op de HCA sulky's

G. strokappe uit ment 4-span met mini's van rond de 60-70cm. met indoor marathons is hij niet te verslaan, zo snel en wendbaar.

ik kan zo even geen foto vinden

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:10

Ik houdt dit even inde gaten Lachen

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:17

Ik volg dit ook even, omdat ik al een tijdje op zoek ben naar een kar voor mijn mini (+/- 90 cm)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:20

Ik heb er zelf 2 van 83 cm voor de kar lopen en ik moet zeggen dat het tempo zeker in draf mij juist meevalt, tegenover mijn vertrouwde haffen voor de kar. Ik durf te zeggen dat mijn mini's harder draven dan de 2 haffen op de wei.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:53

Ik heb er 1 van rond de 0.80 a 0.85 cm. Daar rij ik aangespannen mee met een sulky.
Dat gaat prima! Rij met hem in het bos en de sulky kan dat prima aan en hij ook. We hebben de grootste lol en hij is niet te stoppen!
Niet al te beste foto, maar goed, het geeft een idee:

Afbeelding

Sulky is 35 kg. Ik ben 60 kg. en mijn mini zal rond de 100 a 125 kg. zijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 07:44

Mijn kennis heeft bovenstaande sulky, maar hij is 1,95 en past er niet goed op. Daarom heeft hij er onlangs een 25 cm tussen gelast Haha!

Ikzelf heb onderstaande tweewieler, waar nu dus Isa voor staat met haar 1 meter. Volgens mij past er ook wel een kleinere pony voor (de wagen helt nu iets achterover). Alleen is deze wagen al 60 kg (de marathonwagen is 160 kg). Maar Isa trekt dit ding met gemak door het bos; strengen staan nauwelijks strak.

Afbeelding

Overigens was ik naar een pony aan het kijken hier op bokt. Zij verkopen ook zo'n zwarte geremde sulky als hierboven, met tuig voor een minipony (apart van de pony te koop). Dus voor degene die aan het zoeken zijn, misschien is dit een tip:
sbdw @ [EA-TK-PP] Lieve shetland ruin betuigd en bereden. (4/5e bericht).

Juf_Sanne
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:11

Mijn shet is 89 cm een kleine maat shetlander dus.

De officiële stokmaatindeling van een Shetland Pony is als volgt:

De minimaat Pony's met een stokmaat t/m 86 cm
De kleine maat Pony's met een stokmaat van 87 t/m 92 cm
De middenmaat Pony's met een stokmaat van 93 t/m 98 cm
De grote maat Pony's met een stokmaat van 99 t/m 107 cm

Ik rij zelf met een 2 persoons sulky van horseshop horsepower. Echt een heel prettig ding en zeer goed te trekken door Catootje.
http://sanne-jasperse.hyves.nl/album/25 ... 02/0/Gn3Z/
http://sanne-jasperse.hyves.nl/album/25 ... _state__=1

Er bestaat ook een marathonwagen voor deze maat, de Clever mini duo.
Nog even doorsparen en dan mag ik deze ook aan mijn lijstje toevoegen....
Ik moet er wel bij zeggen dat ik de marathonwedstrijdjes wel met een tweespan ga rijden, het is een beetje te zwaar voor een kleine shet alleen.
Nummer 2 is bijna in de maak, eind augustus mag ze als het goed is naar een pyjama-party bij de hengst.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:15

Isapaardje die sulky die aangeboden wordt is van HSHP en ik ben persoonlijk niet echt fan van die dingen. Ik schuif heen en weer op het bankje, krijg klappen in mn rug door de rugleuning en val om Huilen van het lachen
Ik krijg zeer binnenkort mn HCA sulky en ik heb nu 2x op zo'n ding gereden en wil niks anders meer Nagelbijten / Gniffelen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 10:38

Nee ik ben zelf ook niet zo'n fan van die HSHP sulky's. Ken hem dus van mijn kennis en hij is er zelf ook niet zo'n fan van. Wil er net zo eentje als ik heb (een vd Mee), maar kan er geen aankomen (tweede hands dan). Ik zou zelf ook nooit voor zo'n kleine sulky kiezen, omdat hij, zelfs met een mini ervoor, niet stevig genoeg is om mee door het bos te crossen.

Maar voor niet te zware personen, op een vrij vlakke normale ondergrond is het een prima beginners wagentje voor weinig geld (want dat is natuurlijk het grootste verschil; de prijs tussen een stevige of minder stevige wagen Haha!).

Maar stevige wagen, weegt ook weer meer. Pas nog een mooie vierwieler gezien, maar die weegt ook 145 kg. Wordt toch voor mini's vanaf 80 cm aangeboden. Gewicht maakt ook eigenlijk niet zoveel uit; als hij maar makkelijk trekt. Een wagen van 100 kg kan zwaarder trekken dan eentje van 160 kg. Onderstel is minstens zo belangrijk als degelijkheid.

Ik hou het maar bij een vd Mee wagen om die reden.

Nu nog een geschikte tweede pony zien te vinden.

Ga dit weekend eens kijken bij de mini-shetland keuringen hier in de buurt. Niet zo zeer om er eentje te kopen, maar gewoon eens kijken naar die kleine "smurfkes".

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:42

Bij mij op stal loopt ook een tweespan rond van 85 cm en die gaan hárd! Maargoed daar moet je geen wagen van 200 kilo achterknopen.

Ik zou persoonlijk als ik voor een vierwieler zou kijken voor enkelspan hooguit 80 a 90 kilo willen en bij tweespan 100 - 120 kg.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:47

Inderdaad Sap, hoewel het lichte lopen ook van belang is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 10:47

Ja ik ook.
Vandaar dus mijn "dilemma" nu waar ik dit topic om startte.
Ik heb een wagen van ca. 160-180 kg staan (exact gewicht onbekend). Deze is te zwaar voor enkele minipony. Mijn grote maat trekt hem wel met gemak voort, zolang ik maar op de harde weg blijf. Maar voor in het bos zou een tweespan beter zijn, en dan wel een tweespan grote shetlanders.

Als ik toch voor een mini ga, kan deze prima voor mijn tweewieler. Maar ik zou dan de marathonwagen moeten inruilen voor een andere tweewieler of lichtere vierwieler (omdat een tweespan met pony's van ca. 15 cm schofthoogte verschil niet best gaat werken denk ik zo Clown)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:51

Als ik er al een zou hebben zou ik er altijd voor kiezen om een bijpassende maat te zoeken. Ik heb het andersom ik had al een mini en heb zitten twijfelen een tweede mini of een grotere erbij. Maar ik merk dat je niet iedere dag met 2 pony's enkelspan kunt gaan rijden en dan is tweespan wel makkelijker, 2 paardjes tegelijk beweging geven.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:51

misschien een rare vraag, maar waaron schaffen jullie dan niet een iets grotere pony aan (zo rond de 95cm). dan heb je net iets meer mogelijkheden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:16

Je hebt het niet tegen mij of wel??
Mijn keuze is mede bepaalt doordat ik jimmy al had, anders was ik denk ik wel voor een grotere maat shet gegaan.