Ik had al een tijdje geen marathon meer gereden omdat we ons nu meer richten op de mendurance. Nu reed ik afgelopen weekend weer een marathon in Diever en het viel me op dat de vet-controle is veranderd. Was het eerst zo dat alleen de temperatuur en hartslag werd gemeten, nu de hartslag, turgor, slijmvliezen en lokomotie. Eigenlijk zoals bij de mendurance. Een goede zaak maar sinds wanneer is dit veranderd (is het eigenlijk wel veranderd?) Ik kan het niet terugvinden in het disciplinereglement mennen op de KNHS site welke keuringen worden gedaan en welke waarden afwijkend zijn. Wie weet waar ik dat kan vinden?
Dat klopt, maar meestal lijken de oefenmarathon toch wel op het echte werk. Nu kan ik in het reglement nog steeds niet vinden welke keuringen er worden gedaan en welke waarden er worden aangehouden. Is dit ter beoordeling van de dierenarts of je paard goed is? Ik meen dat de hartslag een maximum waarde had? En wordt de temperatuur normaal ook gemeten of niet?
Het is nu meer aan het oordeel van de DA. Voorheen waren er vaste waardes, dat is nu eigenlijk losgelaten. Zoals in het reglement staat is het, niet meer en niet minder.
Wat je nu ook ziet is dat de ene DA alles meet en bekijkt, terwijl andere DA's genoeg hebben aan het algemene beeld dat ze van het paard hebben. Het verschilt dus per DA.
Mijn ervaring: Hartslag wordt altijd gemeten, ook de turgor en ze willen je paard(en) vaak een stukje zien draven. Temperaturen wordt vaak alleen gedaan als de rest er niet goed uit ziet. Dit heb ik nagevraagd aan een dierenarts (omdat ons peerd een gigantische hekel heeft aan temperaturen en dan de boel in elkaar mept, dus uitgespannen moet worden ) dit hoeft natuurlijk niet zo bij iedere wedstrijd te zijn, maar dit zijn dus mijn praktijkervaringen