[AR] na een ongeluk,hoe snel weer met de sulky?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

skaay

na een ongeluk,hoe snel weer met de sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 23:13

na een ongeluk , hoe snel weer aan de slag?
en hou zouden jullie dit aan pakken?

want ik heb namelijk een ongeluk gehad met de sulky....

ik was gisteren met 1 van mijn ponys voor de sulky aan het rijden..
samen met een vriendin.
we waren de hele polder al door geweest en alles ging zoals gewoon goed.
maar toen we bijna thuis waren, schrok riky ergens van en begon te hard te rennen later ook in galop,(ik geloof ook dat hij even bokte , maar dat weet ik niet meer, alles ging zo ontzetend snel)
maar iniedergeval zijn achter been raakte een keer de wagen , en daar was hij zo van geschrokken dat hij niet meer te sturen was, en dus de sloot inrende.....
vlak daarvoor sprong ik er af en wou ik nog de teugel dichterbij grijpen, maar het was al te laat hij zat al in de sloot....
gelukig was het absoluut geen diepe sloot,eerst probeerde hij er nog uit te komen met de kar, dus toen had ik hem snel gepakt bij zijn leidsels en toen werd hij rustig, toen heb ik gelukig alle riempjes voorzichtig los gemaakt (ja ik weet het , het is heel dom om geen mes mee te hebben....)

toen hebben we hem eruit getrokken en daarna de kar
gelukig had riky zelf niks, hij was alleen heel erg geschrokken...
van de kar waren de bomen krom maarja ach die zijn vervangbaar Knipoog
zelf ben ik er ook erg van geschrokken, hij is echt goed beleerd voor de kar en we rijden regelmatig buiten.
dus ik snap zelf ook nog niet goed hoe dit nu heeft kunnen gebeuren Scheve mond
ik heb echt geen idee waar hij van geschrokken is , want normaal schrikt hij nooit ergend van en is goed verkeersmak....

het is niet dat ik zelf niet meer durf te mennen , want ik heb nog een pony die voor de kar kan ,daar zou ik het zo weer mee durfen, maar ik weet niet zo goed hoe ik het nou met riky aan moet pakken...
en of hij ooit nog voor de kar durft door dit ongeluk... en of ik dat nog wel met hem durf....

Anke

Re: na een ongeluk,hoe snel weer met de sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:41

zo snel mogelijk weer oppakken, lange lijnen werk, hoe langer je wacht hoe erger het wordt! Sleep erachter, steeds een stap opbouwen zolang hij relaxed blijft en zelf vooral doen alsof er niets bijzonders aan de hand is!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:44

ik zou hem gelijk weer voor de kar knuppen Lachen en dan even aan huis blijven, in het land oid ......

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:12

Is je lamoen nog bruikbaar ? Of is hij nu echt zo krom dat je hem niet kan gebruiken ?

Anders zou ik hem er vandaag nog voor zetten, Desnoods op t land/bak zodat hij nergens zomaar heen kan. Als je het zsm weer oppakt is dat beter voor jullie beide.. Zowel voor jou angst als die van Riky. Even vriendin er naast laten lopen, En stoppen als hij braaf is.

Suc 6!

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:27

Heel goed bedoeld allemaal, meteen er weer voor zetten, maar ik vind toch dat je eerst naar de pony moet kijken! Ik heb 2,5 jr geleden een ongeluk (in de binnenbak notabene, ook voor een tweewieler, ongeremd, hij sloeg er overheen) gehad, toen werd mij dat ook geadviseerd, maar ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Ik kon hem nog niet eens aankijken of hij vloog al tegen het plafond (zo overspannen was hij er door) ik heb hem de tijd gegeven om er boven op te komen en vertrouwen terug te winnen (hij sloeg nooit, sindsdien wel, kon geen tuig meer op, echt je kon er niets mee) Sinds vorige maand zijn we zover dat hij weer voor de kar staat, maar dat gaat nogsteeds niet zonder slag of stoot! het zal altijd opletten blijven! (en een slag-/ bokriempje...) Sommige ponies moet je in zo'n situatie inderdaad overbluffen, maar anderen ook juist niet...Kijk dus naar je pony, jij weet zelf wat het beste voor hem is!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:42

Ik ben het met hebrino eens, kijk naar je pony....een angstig dier is gevaarlijk.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:36

Ik heb ook een ongeluk gehad met mijn sulky, hij is achterover geslagen. (ook omdat ik op dit moment geen goede hulp hiervoor kan krijgen), ben ik ook het vertrouwen weer op gaan bouwen, eerst met de leidsels alleen en dan met de band aan de slag. Zo win je meer vertrouwen! Succes ermee ik begrijp dat je geschrokken bent. Ook kan je hem voor de kar zetten en er eerst naast gaan lopen. Dit helpt allemaal!

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 22:00

bedankt voor het advies allemaal!

ik ga morgen ochtend eerst weer alleen met het tuig proberen, en kijken hoe hij daar weer op reageerd.

mijn bomen van me sulky zijn erg verbogen , dus daar moet ik eerst even een nieuwe voor kopen eerdaags.
maar ik ga dus eerst even kijken hoe hij dus weer reageerd op het tuig morgen , dus ik ben benieuwd!!
ik laat het jullie weten Tong uitsteken

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:49

Succes!

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 21:56

op zich ging het wel redelijk goed!
maar tog schrok hij soms nog , als er iets zijn kont raakte.... (dat had hij dus voorheen echt nooit)
dus ik ga nog even verder oefenen met alleen tuig , en dan zien we binekort wel weer! Haha!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:57

Ik heb hetzelfde (reactie was bij mijn pony zo fel dat hij pas stopte met galopperen en trappen toen hij over het lamoen kwam) gehad met mijn shet, dit had mede te maken voor mijn gevoel met mijn andere pony die hem aanviel op de wei en tot bloedens toe openbeet. Ik ben nu bijna 3 maanden bezig met alleen maar lange lijnen en ik heb de fysio en de tandarts nog maals laten komen. Voor het eerste belern zijn ze ook geweest toen was alles goed, nu bleek hij een blokkade in zijn rug en nek te hebben en wolfstandjes. Na de behandelingen en het verkopen van mijn andere pony is hij nu echt weer de rustige en brave pony van weleer en vrijdag gaat hij voor het eerst weer voor de kar.

Na een dergelijke actie altijd opletten of hij lekker in zijn lijf zit en of er niet iets kan dwarszitten lichamelijk dat verklaard dan meteen de plotselinge schrik.