Sinds kort heeft mijn moeder een startkaart in het mennen, en de eerste menwedstrijd is achter de rug.
Tot nu toe heb ik alleen dressuur onder het zadel gereden, en de betreffende pony is Z2 bij de paarden geweest. Aan hem zal het niet liggen.
Afgelopen weekend waren de jaarlijkse clubkampioenschappen, en hier kreeg elke deelnemer persoonlijk commentaar van de jury. Deze jury vond dat de pony te diep liep, en dat hij meer omhoog moest. Ondertussen stond pony wat voor zich uit te koekeloeren naar de andere paarden, en de jury gaf aan dat hij zo moest lopen. Nu heb ik altijd geleerd dat een paard nageeflijk moet zijn, en wanneer hij goed van achteruit gereden wordt, de hand zal opzoeken en zal gaan zakken.
Uiteindelijk won een tweespan, welke geen enkel moment enige nageeflijkheid toonden, en waarbij de stelling en buiging ver te zoeken waren.
Mijn vragen:
1: is het bij het mennen niet de bedoeling dat het paard, zoals bij de dressuur, nageeflijk en rond loopt?
2: is de beoordeling hierin bij een tweespan anders dan bij een enkelspan?
3: hoe belangrijk is juiste stelling en buiging, en is deze beoordeling bij een tweespan anders dan bij een enkelspan?
Ps: Moeders heeft les van een gediplomeerde instructrice, die zelf ook actief wedstrijden ment. We hebben haar na deze wedstrijd nog niet weer gezien, dus ook nog niet kunnen vragen.