[AR] Wedstrijden mennen --> Nageeflijk/"aan de teugel"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gjilke

Wedstrijden mennen --> Nageeflijk/"aan de teugel"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 22:19

Sinds kort heeft mijn moeder een startkaart in het mennen, en de eerste menwedstrijd is achter de rug.
Tot nu toe heb ik alleen dressuur onder het zadel gereden, en de betreffende pony is Z2 bij de paarden geweest. Aan hem zal het niet liggen.

Afgelopen weekend waren de jaarlijkse clubkampioenschappen, en hier kreeg elke deelnemer persoonlijk commentaar van de jury. Deze jury vond dat de pony te diep liep, en dat hij meer omhoog moest. Ondertussen stond pony wat voor zich uit te koekeloeren naar de andere paarden, en de jury gaf aan dat hij zo moest lopen. Nu heb ik altijd geleerd dat een paard nageeflijk moet zijn, en wanneer hij goed van achteruit gereden wordt, de hand zal opzoeken en zal gaan zakken.
Uiteindelijk won een tweespan, welke geen enkel moment enige nageeflijkheid toonden, en waarbij de stelling en buiging ver te zoeken waren.

Mijn vragen:
1: is het bij het mennen niet de bedoeling dat het paard, zoals bij de dressuur, nageeflijk en rond loopt?
2: is de beoordeling hierin bij een tweespan anders dan bij een enkelspan?
3: hoe belangrijk is juiste stelling en buiging, en is deze beoordeling bij een tweespan anders dan bij een enkelspan?

Ps: Moeders heeft les van een gediplomeerde instructrice, die zelf ook actief wedstrijden ment. We hebben haar na deze wedstrijd nog niet weer gezien, dus ook nog niet kunnen vragen.

Dennis

Re: Wedstrijden mennen --> Nageeflijk/"aan de teugel"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 07:24

Ook voor de wagen horen ze fijn nagevelijk te lopen. Niet te diepn, maar gewoon op of net voor de loodlijn.

Verschillen in beoordeling tussen enkel en 2span weet ik niet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:26

De houding voor de wagen moet hetzelfde zijn als de houding bij gewone dressuur. Het zou echter wel kunnen dat jullie pony te diep liep, achter de loodlijn en dat de jury daarop doelde? Dit wordt namelijk vrij snel afgestraft. Zeker in de B worden er (net als ohz trouwens) liever paarden gezien met het neusje wat voor de loodlijn, dan erachter. Ook de stelling en buiging is van net zulk groot belang als dat het ohz is.

Tweespannen worden in principe op dezelfde manier beoordeeld. Paarden moeten ook netjes aan het bit lopen en met stelling en buiging. Dat laatste is vaak wat minder dan bij een enkelspan doordat de paarden elkaar hierin vaak wat tegenwerken.

Dus gewoon 'aan de teugel' en met stelling en buiging:
http://derondeoudemans.com/photo/photos ... en3339.jpg

Maar zoals overal zijn er weinig juryleden die het altijd met elkaar eens zijn. DUs het zou kunnen dat deze jury liever wat anders zag dan het beeld waarnaar gestreeft wordt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:06

Mijn paard loopt ook nog niet heel hoog opgericht voor de wagen, omdat ze zich dan snel weg drukt.
Ik rijd haar dus gewoon rond nageeflijk, niet te diep, maar zeker niet met de kop erop (zie mijn menfototopics voor een beeld hierbij).
Ze loopt ook wel als ze ontspannen is netjes haar stelling en buiging in de wendingen.

Ik heb inmiddels 2x onderling gestart en 1 officieel.
Alle proeven waren op deze manier (in de B) winstwaardig.
Dus ik zou er zeker niet voor gaan om jullie pony 'met de kop erop' te gaan rijden, maar lekker dressuurmatig verder trainen!

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 11:04

Bedankt voor de reacties!

Nouvel: in je topic op CH Bennekom, de 13e foto (3e van onderen, waarop hij verruimt/strekt) zo loopt Zeno constant, dit lijkt me toch redelijk goed?

Als je kijkt naar dit [HAW] Stoere Hengst Hette @ S&T topic, zie je hoe de paarden getraind worden (wel onder het zadel hier), eerst laag, lang, over de rug, daarna oppakken en wat meer in de oprichting. Deze fries loopt in de oprichting veel meer beropwaarts en opgericht dan de pony voor de kar doet, maar even voor het idee.

Ik hoop dat mem binnenkort weer gaat trainen als ik er ook ben, dan kan ik even fotos maken.