[AR] Liverpoolstang en ongebroken trens, zelfde effect?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Liverpoolstang en ongebroken trens, zelfde effect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 15:38

Denk dat ik het het beste hier kan plaatsen want de (meeste) menners gebruiken een liverpoolstang.

Maakt het veel voor een paard als je met een liverpoolstang rijd of met een ongebroken trens. Behalve de hefboomwerking, want kan me voorstellen dat dat natuurlijk wel meer effect heeft dan bij een ongebroken trens.

SuSEQ

Re: Liverpoolstang en ongebroken trens, zelfde effect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:43

Bustrens of watertrens? Verder heb je bij een liverpool of eigenlijk gelijk welke andere stang ook nog eens een kinketting, wat je bij zo'n ongebroken trens niet hebt.

Of het veel uitmaakt, lijkt mij vooral af te hangen van hoe je ermee omgaat.

Groeten, SuSEQ

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 15:49

Ja dat bedoel ik dus, de hefboomwerking. Maakt niet uit of het bus- of watertrens is, allebei Haha!. En ook als je er met beide "normaal" of dus hetzelfde er mee om gaat.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:44

Hefboomwerking gebeurt niet uitsluitend via de kinketting, maar ook voor een belangrijk deel via het kopstuk. Daarom dat het wel degelijk uitmaakt of je het over een water- of over een bustrens hebt. Die laatste heeft een grotere inwerking op het kopstuk dan de watertrens. Dat is trouwens ook zo bij een ongebroken trens.

Groeten, SuSEQ

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:34

Ik denk dat als je een liverpool in de bril (ring) rijdt met een vrij losse ketting dat dat niet heel veel verschil maakt met een ongebroken trens, omdat je dan nauwelijks tot geen hefboonwerking hebt.
Ga je de leidsels/teugels lagen doen bij een liverpool is de inwerking scherper dan bij een ongebroken trens...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:30

Wat mij wel heel erg is opgevallen is dat een liverpool een kaarsrechte stang heeft (meestal incl. ribbels aan een zijde) en dan een trens een wat rondere vorm heeft, die is licht gebogen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:58

Dat hangt ervan af of je er een hebt met tongvrijheid of niet... Ook naar voor gebogen kan, maar bij een liverpool is dat meestal recht om je de keuze te laten tussen ribbels op de lagen of net niet.

Groeten, SuSEQ

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 15:39

Nouvel schreef:
Ik denk dat als je een liverpool in de bril (ring) rijdt met een vrij losse ketting dat dat niet heel veel verschil maakt met een ongebroken trens, omdat je dan nauwelijks tot geen hefboonwerking hebt.
Ga je de leidsels/teugels lagen doen bij een liverpool is de inwerking scherper dan bij een ongebroken trens...

ja dat snap ik, als hij dus in het eerste gat zit (dus niet in de bril). Maar over het algemeen zijn de liverpoolstangen ook dikker dan een ongebroken trens of niet?
@ Sjonniej; inderdaad. Maar er zijn toch ook wel ongebroken trensjes die gewoon recht zijn?! En maakt dat ook nog veel verschil of het iets gebogen is of echt recht? (Ja vast wel, maar wat dan Tong uitsteken).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:44

Ik heb geen idee of het een wezenlijk verschil is. Maar het is gewoon iets wat me opviel toen ik met een ongebroken trens in de hand stond. Deze zijn namelijk allemaal licht gebogen, terwijl een liverpool kaarsrecht is.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 15:54

Inderdaad, raar eigenlijk.
Maar niemand weet of je die liverpoolstangen ook in gewone trensjes hebt? Zelfde dikte.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:19

Er zijn ook lichtgebogen Liverpool stangen en kaarsrechte ongebroken trensjes (zelfs met ribbels aan 1 kant)...
Keus genoeg dus! Haha!

Ook in diktes kun je aan een hoop variaties komen zowel voor een trens als een Liverpool stang, het is soms alleen even zoeken...
Ik heb zelf liever niet al te dikke bitjes, omdat mijn paarden kleine mondjes hebben...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:23

Wij hebben zelfs een dunne Liverpool zonder ribbels met boogje..
Zijn legio mogelijkheden te koop, de meeste kun je bij Letty kopen
Ben zelf geen voorstander van ribbels het schuurt of op de lagen of op de tong

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:57

maar een losse ketting verhoogt toch juist de druk die achter de oren ontstaat doordat het bit verder "door kan slaan"

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:26

stef schreef:
maar een losse ketting verhoogt toch juist de druk die achter de oren ontstaat doordat het bit verder "door kan slaan"

als je met je leidsel in de bril rijdt heb je bijna hetzelfde effect als wanneer je met een ongebroken trens rijdt, het hefboomeffect is dan minimaal, dus de kans op doorslaan lijkt me heel klein...
(je zou de ketting erg zelfs af kunnen laten)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:42

ben ik toch niet helemaal met je eens, aangezien het bakstuk aan het oog boven de bril hebt, heb je wel degelijk hefboomwerking, zeker in verhouding tot een trens waar bakstuk en teugel aan dezelfde ring zitten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:45

als je je leidsels in de ring heb en je 'trekt' trek je vrij recht het bit naar achteren, dan kantelt het nauwelijks...