[AR] Sturen via Achenbach, waarom wel of waarom niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Sturen via Achenbach, waarom wel of waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 12:55

Ik kan er zo gauw geen topic over vinden, maar was er wel nieuwschierig naar. Als ik zo de foto's eens doorkijk valt me op dat er heel veel mensen gewoon op zijn (zoals we dat bij de cursus noemen) jan-boeren-fluitjes sturen, of bijvoorbeeld zoals ze gewend zijn tijdens het rijden.

Ik heb tijdens de cursus dus het achenbach systeem geleerd (Wat ook tegenwoordig verplicht is voor het koetsiersbewijs heb ik begrepen) en moet zeggen dat ik het een erg fijn systeem vind. Ookal is het best ingewikkeld en duurt het even eer je het door hebt. Het geeft je wel de mogelijkheid met 1 hand te sturen wat me in het verkeerd best belangrijk lijkt, met name op het gebied van verkeerstekens geven en zo.

Ik was daarom wel nieuwschierig of mensen hier wel of niet via achenbach mennen, en waarom dan? Nooit geleerd? niet fijn? etc...

Dennis

Re: Sturen via Achenbach, waarom wel of waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:19

Nee, nooit geleerd. Wel een poging gedaan het uit een boekje te leren, maar ben gestrand.
Ben zonder nu wel Z geworden, dus volgens mij gaat het nog niet zo heel verkeerd Lachen.

M'n zusje heeft haar KB gehaald maar haar pony ging slingerend en zijwaards over de hoefslag als ze achenbach reed, en als ik er zoals ohz mee ging sturen liep tie keurig recht. Die rijd nu dus ook weer met 2 handen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:25

Ik men vaak wel via het achenbach en vind het een fijn systeem, inderdaad vooral in het verkeer. Je hebt een handje extra Lachen.

Als ik echt dressuurmatig aan de slag ga dan vind ik met twee handen veel prettiger, je kunt fijner inwerken. Nou ja, ik dan Haha!, misschien geldt dat niet voor iedereen...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:27

Ben bezig met mijn koetsiersbewijs dus leer ook het achenbach systeem
Zit nog erg met mijn leidsels in de knoop. Op zijn Boerenbach (zoals wij het hier noemen) vind ik ook fijn mennen, maar moet het nu op zijn achenbachs leren dus dat doen we maar.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:37

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 15:17

Achenbach is niet alleen met 1 hand rijden, je kunt ook dressuurhouding aannemen en dan rijdt je in principe wel met twee handen, alleen je houdt de leidsels anders vast en je stuurt nog steeds via achenbach principe. Zo rijd ik toch nog vrij veel met twee handen, maar vooral in het verkeer, of als ik met de zweep een aanwijzing wil geven is het wel handig als je je leidsels vlot in 1 hand gestoken hebt maar nog steeds kunt sturen...

@JoyCiej, over elk onderwerp is in de afgelopen jaren wel gesproken, als je een onderwerp niet opnieuw zou mogen aanhalen kunnen we bokt net zo goed plat leggen... Als ik bedoel, zo gauw geen topic vinden, dan bedoel ik dat er recent niet over gesproken is en een oud topic omhoog halen mag niet...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:18

ik krijg trouwens wel elke keer verschrikkelijke kramp in mijn linkerhand, ben niet de enige trouwens.
Dan neem ik de leidels over met mijn rechterhand (anders laat ik ze toch vallen van de kramp)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 15:23

daar heb ik ook wel last van evelli. Ik heb behoorlijk kleine handen en korte vingers, dus heb moeite met de leidsels juist vast houden en je polsen correct draaien en zo. Wat ik dan gewoon vaak doe is naar gebruikshouding gaan en dan met mijn rechterhand beide leidsels vast houden zodat ik mijn linkerhand beetje kan ontspannen. Zo kan ik wel gelijk weer overpakken als het nodig is, dat gaat natuurlijk wel alleen op rechte stukken Tong uitsteken

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:25

yup, idd zo doe ik het ook vaak. en op lange rechte stukken mag ik soms de zweep even neerzetten.
Hebben al andere leidsels geprobeert maar wordt niet veel minder. Vooral als je goed contact probeert te houden

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:03

Er zijn idd al een aantal topics over dit onderwerp geweest echter, het meest recente topic is van Januari. Aangezien men het ook niet waardeerd waneer er in zo'n oud topic gereageert wordt mag dit topic gewoon open blijven Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:04

Maar moeten jullie constant met één hand rijden dan? Wij mochten bij het koetsiersbewijs (pffft, jaren geleden dus ver weggezakt) de leidsels in één hand nemen in de bocht, en daarna weer gewoon uitnemen en in twee handen pakken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:06

Ik heb het wel geleerd, voor met mijn men-examen heb ik het aangeleerd.
Nu ik zelf bezig ben met beleren van pony's voor de wagen vind ik het makkelijker om het met 2 handen te doen, omdat ik dan net iets meer gevoel heb naar mijn idee Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:08

Ik kon het wel, heb er eventjes mee gereden, maar toen al altijd in de dressuur houding. En nu dus op zijn janboerenfluitjes

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:12

Ik doe beide. Als het goed gaat en er geen moeilijke dingen gedaan moeten worden rijd ik zoveel mogelijk Achenbach. Als ik snel moet reageren op de weg, bij marathonachtige oefeningen of bij rijtechnische problemen dan echt wel boerenfluitjes.

Ik vind Achenbach een fijn systeem en het is heel paardvriendelijk omdat je het paard geeft ipv leisdels neemt. Ik heb geoefend met een mentoestel zodat ik het redelijk onder de knie had voor ik een paard ging lastigvallen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:17

Maar goed, dat vriendelijke kan op zijn boerenbachs ook natuurlijk.
Denk dat ik straks in de praktijk de twee ga combineren. Vooral omdat ik met een jonge net beleerde pony ga rijden, dan is de dressuurhouding toch wel erg makkelijk.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:22

Elk systeem is zo vriendelijk als de menner zacht is in de handen maar Achenbach is echt het meest vriendelijke systeem door de manier van inzetten van de wendingen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:40

Evelli schreef:
ik krijg trouwens wel elke keer verschrikkelijke kramp in mijn linkerhand, ben niet de enige trouwens.
Dan neem ik de leidels over met mijn rechterhand (anders laat ik ze toch vallen van de kramp)

Als je niet zo hard knijpt, krijgt je ook geen kramp... Net zoals ohz, moet je wel je leidsels vasthouden, maar is het niet nodig die tot moes te knijpen. Lachen

Ik heb achenbach geleerd en probeer het zo goed mogelijk te gebruiken. Bij het beleren en te voet is het meestal wel met het tweehandensysteem om doen.

Groeten, SuSEQ

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:42

hmmmmn klopt, moet niet knijpen, maar als ik contact wil houden en knijp niet, zijn om de 5 meter mijn leidsels te lang Clown
moet waarschijnlijk de middenweg hierin nog gaan vinden.
Toen ik me ging ontspannen ging het wel beter

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:44

Dan verpak je toch weer gewoon om de 5 meter

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:46

Shiloh schreef:
Achenbach is niet alleen met 1 hand rijden, je kunt ook dressuurhouding aannemen en dan rijdt je in principe wel met twee handen, alleen je houdt de leidsels anders vast en je stuurt nog steeds via achenbach principe. Zo rijd ik toch nog vrij veel met twee handen, maar vooral in het verkeer, of als ik met de zweep een aanwijzing wil geven is het wel handig als je je leidsels vlot in 1 hand gestoken hebt maar nog steeds kunt sturen...

@JoyCiej, over elk onderwerp is in de afgelopen jaren wel gesproken, als je een onderwerp niet opnieuw zou mogen aanhalen kunnen we bokt net zo goed plat leggen... Als ik bedoel, zo gauw geen topic vinden, dan bedoel ik dat er recent niet over gesproken is en een oud topic omhoog halen mag niet...

Zo bedoelde ik 't niet, anders had ik er wel bij gezet 'gut dat is nou al zó vaak geweest', bedoel, ik heb zelf ook een topic geopend.
Vandaar ook de smiley ' Knipoog ' er bij, omdat daar, naast de informatie die hier gegeven wordt, óok nog handige informatie kan staan. Lachen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:49

tuurlijk, je kan altijd weer verkorten, maar is fijner als ze gewoon netjes in je handen blijven. MAar goed verschilt per paard ook, men nu met friezen, straks met een shetje

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:53

Ik heb eigenlijk nooit dat ze uit mmijn hand schieten, niet met de tuigers en ook niet met de shetjes. Heb je de leidsels wel goed tegen je hand aan, dan zitten ze al een beetje vast tussen je vingers.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:53

denk het wel, anders had de "juf" het wel gezegd. Zal er morgenaaf eens opletten.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:21

daniella74 schreef:
Elk systeem is zo vriendelijk als de menner zacht is in de handen maar Achenbach is echt het meest vriendelijke systeem door de manier van inzetten van de wendingen.

Met het achenbach is het de bedoeling dat je de buitenleidsel geeft dus dat een paard in principe door een bocht heen valt want je begeid hem niet maar laat hem in principe vallen.

Heb je nu druk op beide leidsels en je vraagt wat op de binnenleidsel komen ze mooi in stelling door een bocht heen zonder te vallen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:23

Verward
Is mij bekend hoe het Achenbach systeem in theorie werkt. Ik begrijp niet waar je naar toe wilt.