[AR] 1e zelfstandige rit was best spannend....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukie

1e zelfstandige rit was best spannend....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 09:56

Rafiq staat bij Onder de Kastanje in training en gisteren ben ik voor het eerst zelf op pad gegaan (met groom)
Eerst in de bak een paar rondjes gereden en daarna de weg op gegaan.
Ik kreeg de tip om ook nog een paar rondjes op een bepaald veldje te rijden.
De weg naar het veldje ging super. Er kwam veel vrachtverkeer langs en trekkers maar hij reageerde nergens op.
Toen gingen we op een gegeven moment dat veldje op in draf en de kar (een andere dan met de training is gebruikt) begon behoorlijk de rammelen... Rafiq werd onrustig en ging steeds harder lopen en ineens schoot hij er als een gek vandoor.
We kwamen in een geul en de kar ging bijna om... Gelukkig kon ik hem vrij snel weer terug nemen en heb het veldje maar gauw verlaten.
Daarna was Rafiq weer gewoon rustig en zijn we terug gereden. Er kwam nog een groot landbouwwerktuig langs met een hoop kabaal en uitsteeksels en hij bleef gelukkig rustig doorstappen. Daar ben ik wel erg blij om dat hij zichzelf niet liep op te fokken na dat incident op het veldje.
De schrik zit er bij mij alleen wel behoorlijk in en ben momenteel wat angstig om weer de weg op te gaan. Maar goed, dat zal wel weer slijten.
Vanavond gaan we weer rijden met hem. Ik doe vanaf nu wel altijd een cap op.
Ik heb nog een vraagje: Mijn reactie was om hem op een volte te sturen toen hij ging rennen, maar is dat wel verstandig? De kar kan dan wel sneller omgaan of niet?

JoyCiej007

Re: 1e zelfstandige rit was best spannend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:20

Kan me wel voorstellen dat je nu beetje geschrokken bent... 't is natuurlijk wel eng op zo'n moment, je verliest toch eventjes de 'controle' over je paardje. Jammer achteraf gezien dat hij het gerammel van een kar dus niet kende Knipoog Maargoed, je kan niet altijd alles voorzien.
Misschien, om jezelf en je paard wat meer vertrouwen te geven, kun je aankomende dagen wat gaan oefenen thuis, met het rammelen van de wagen? Dat hij leert dat het echt zo eng niet is, dat gerammel?

Op de volte sturen als ze 'aan de kletter' gaan was ook altijd mijn eerste reactie, maar dan ook echt voor paarden die ik ohz. reed Knipoog
Op zich moet het wel kunnen, op een volte sturen, maareh voorwaarde daarvoor is dat je wel een groom meehebt, én die op dat moment toevallig dan achterop moet staan en moet kunnen meehangen in de bocht.

Heb je niemand om mee te hangen en je 'rukt' hem in volle vaart op een volte, bijv. omdat je groom op dat moment ergens anders mee bezig was, dan eh, is de kans inderdaad heel groot dat je omslaat.

Dat is nu het 'jammere' van het mennen; het is al zoveel risico-voller dan het rijden ohz. en je hebt zo veel minder hulpen tot je beschikking. Ik heb er eigenlijk nooit op deze manier over nagedacht, om op een volte te sturen.
Goed opzich kun je dat dus best doen, maar dan moet je zekerweten dat je groom echt achterop staat én naar de goede kant meehangt (met de bocht mee naar binnen) anders kieper je alsnog om Clown

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:51

Of de kar omgaat, hangt grotendeels van je groom af. Als die goed tegenwerkt, gebeurt dat nog zo snel niet... Ook de diameter van je volte speelt een rol; als je de plaats hebt, kan een one-rein-stop in principe wel.

Het is altijd spannend als ze de eerste keer weglopen. Gerammel behoort bij mij tot de standaard training; bij ODK waarschijnlijk ook, maar je paard zal er gevoeliger aan zijn... Ik denk dat het zaak is om gecontroleerd aan rammeltraining te doen. Lachen

Groeten, SuSEQ

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:07

Nooit en te nimmer op de volte trekken altijd rechtuit blijven rijden en daarbij ophoudingen maken
en pompend remmen door te sturen breng je de kar altijd in onbalans en als het hard gaat kan geen groom daarbij helpen.
Vind het wel vreemd dat ze je zo zonder enkele ervaring alleen op pad hebben gestuurd, zeker met een rammelwagen.
Hadden ze geen marathonwagen meer over?

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 11:13

Bedankt voor de tips!

Dit was absoluut niet de schuld van ODK!
Die wagen hebben we zelf meegebracht en het is een 2 jaar oude Clever en het was nog niet bekend dat die zo kon rammelen op een ongelijke ondergrond.
Ik ben hiervoor al meerdere keren met iemand van ODK meegereden voordat ik zelf op pad ging. Ook al 1 keer met onze (leen)wagen om te kijken of hij geschikt is.
Inderdaad moet Rafiq er ook gewoon aan wennen. Ik zal vragen of er de volgende keer iemand van ODK mee kan het veldje op om het te oefenen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:58

Wat ze mij geleerd hebben en ik altijd gedaan heb als het kon en de ruimte er was is wel op de volte te zetten. Een paard komt op de rechte lijn veel moeilijker terug dan op de volte. Om het recht te houden gebruik je beide leidsels waardoor het paard eerder het bit vast pakt.
Ik vind dus dat je het goed hebt opgelost.

Een ander rammeltje kan inderdaad vreemd over komen bij een pas beleerd paard. Gewoon zorgen dat je het tempo erg laag en ontspannen houdt in de draf, dan komt het van zelf. Wel zorgen dat je haar nu niet te veel gaat vasthouden. Hulp van ODK hierbij zal zeker goed zijn. Het vertrouwen van jullie beiden staat voorop en durf gewoon toe te geven als je twijfelt.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 09:09

Dinsdag zijn we weer op pad gegaan. Eerst hebben we een paar rondjes in de bak gereden en de bak was best onregelmatig waardoor de kar weer rammelde. In het begin had Rafiq de neiging er weer vandoor te schieten, maar na een aantal rondjes ging het stukken beter en zijn we de weg opgegaan wat super ging! We hebben het veldje wel gemeden. Achteraf werd ons verteld dat we gewoon weer het veldje op hadden moeten gaan. Eigenlijk meteen al na die bewuste keer dat hij er daar vandoor ging.
We zitten ook met een probleempje met de lamoenen. Het zijn twee losse delen en het zijn niet de originele. Er is speling waar
ze bevestigd zijn en ze kunnen heen en weer schuiven. Daardoor gaat de kar ook slingeren en krijgt Rafiq steeds links en rechts de lamoenen aan de voorkant tegen zich aan als hij draaft. Dat is natuurlijk niet prettig voor hem. Gelukkig reageert hij er niet erg op, maar we moeten even iets bedenken om ze op één plek te houden. Misschien een brede ring ernaast om de stang zodat de speling weg is.

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:35

Mijn pony (3 jr)is ook pas beleerd voor de wagen. Natuurlijk voor ik hem mee terug mocht nemen ook eerst onder begeleiding gement. Thuis in de rijbak ging hij ook de eerste 2 weken in draf er vandoor. Het is toch een andere wagen, met andere geluidjes. Maar nu rent hij niet meer weg. Het zal met jouw paardje ook wel zo gaan. Nu je eigen wagen in orde hebt, zal hij ook nog wel een paar keer willen weg rennen, maar blijf rustig en ontspannen mennen. Dan komt het allemaal wel goed. Veel succes.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 11:21

Ja, het zal vast wel overgaan.
We hebben nu de goede lamoenstokken en het zit stukken beter!
Hij is er nog een paar keer er even vandoor gegaan in de bak. Op de weg is hij weer ontspannen. Het heeft er vast ook mee te maken dat hij de bak zwaar vindt.