[AR] mennen wel geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

mennen wel geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 16:03

Hallo bokkers,
Ik ben al een tijdje met mijn haf aan het oefenene met lange lijnen om te kijken of ik en mijn haf het iets vinden.
Op het terrein reageert hij super en lijkt het ook leuk te vinden net als ik. Buiten het terrein hebben we nog niet geoefend.
Maar nu is mijn probleem. Mijn haf kan verschikkelijk onrustig zijn op de weg als hij dan verder weg loopt dan de bak. Hij heeft ook last van verlatingsangst. Ook wil hij nog wel eens uitzwenken op de weg omdat hij heel kijkerig is.
Wat zeggen jullie ervan? Is hij wel of niet geschikt om mee aangespannen te gaan rijden? Zou hij met oogkleppen voor anders reageren?
Alvast Bedankt.
Groetjes Ashley

Pluttersput

Re: mennen wel geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:07

Ik zou het gewoon eens proberen met iemand met een touwtje voor dichtbij, en dan iemand erachter. Misschien proberen de voorste persoon steeds iets verder naar achter te laten gaan. Dan kan je altijd nog oogkleppen proberen Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:09

Verlatingsangst??
DAt jij weg gaat is toch niet nodig je zit erachter en hij hoort je stem, dat is wat je moet opbouwen
stemhulpen.
Voor de rest gewoon doozetten als hij niet reageert de zweep erbij bij de 3de of 4de keer aanropen gewoon een slag met de zweep geven'Jij bent de baas hij moet doen wat jij wil, eigen initiatief wordt niet gewaardeerd met mennen

welsh_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:11

Hoi Ashley !
Heel mooi dat jullie het beiden zo leuk vinden aan de lange lijnen.We hebben het hier pas nog over gehad in het rijtuigje (huiskamer topic van de menners) Ik en nog een paar andere menners hebben ook een pony die aan de hand een grote zeikerd is. Die van mij kijkt overal naar springt overal voor weg en schrikt overal van. Het heeft ook heel lang geduurd voor we hem eindelijk voor de kar durfden te zetten. Eenmaal in het tuig voor de kar is het een totaal andere pony, hij kijkt bijna nergens meer naar om.

Je zou het al eens met oogkleppen kunnen proberen. Bouw het in ieder geval rustig op en zorg dat je niet alleen met je pony op stap gaat.

Ik heb dus geleerd dat het erg moeilijk is om te zeggen of een pony geschikt is voor de kar. Het ene paard zal erg veranderen in het tuig terwijl de andere een grote angsthaas blijft.

In ieder geval veel succes!!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:11

Ik zou niet meteen met de zweep aan de haal gaan als hij uitwijkt en toch al nerveus is. Daar heb ik ervaring mee met iemand die dat deed, en toen schoot die pony helemaal in de paniek...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:13

Ik zou je pony door een ervaren menner laten beleren. Als je zelf niet ervaren genoeg bent, kan je je pony niet voldoende zelfvertrouwen geven op die momenten. Dus niet zelf lopen rotzooien, maar laat het professioneel gebeuren. Daar heb je in de toekomst heel veel plezier van.

Er is niets mooiers dan een haf voor de koets Haha!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:14

Pluttersput schreef:
Ik zou niet meteen met de zweep aan de haal gaan als hij uitwijkt en toch al nerveus is. Daar heb ik ervaring mee met iemand die dat deed, en toen schoot die pony helemaal in de paniek...

Je kunt niet als ohz je benen gebruiken dus zul je dat met de zweep moeten doen
Paard wat bang is voor de zweep kun je niet mee mennen
Zweep gebruik je ook als beloning

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 16:16

Ben indd ook van plan hem te laten beleren door een ervaren iemand maar dan moet ik eerst weten wat jullie vinden Tong uitsteken
Ik denk dat ik die man gewoon een keer laat komen en ook zijn advies ga vragen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:23

pffffftttt...
geen idee..
Zo te horen heb je zelf ook niet echt ervaring..
Vraag gewoon hulp van iemand die goed
kan mennen...

(En vergeet je HULPKOETSIER ehh wandelaar.... niet... zeker als je zegt dat
die van jou uitzwenkt...)

Het voor je uitlaten lopen en verlaten.. is een kwestie van vertrouwen en wennen..
Je kan contact houden met je paard door je stem...

Heb je gelangeleidseld met oogkleppen???
(uit je verhaal begrijp ik dat je die nog niet hebt opgehad...)
De rest zal je dan ook nog wel niet gedaan hebben....
hele tuig al erop gehad??
(en dat alles al eens buiten het terrein geprobeert???)
Al laten wennen aan strengen tegen de benen etc??
Al gesleept??
Aangespannen gereden in een bak??

Nog huiswerk zat te verzinnen voordat je ooit met kar de weg op kan...

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:24

Echwel schreef:
Pluttersput schreef:

Je kunt niet als ohz je benen gebruiken dus zul je dat met de zweep moeten doen
Paard wat bang is voor de zweep kun je niet mee mennen
Zweep gebruik je ook als beloning

Beloning? Hoe werkt dat dan?

En ook zonder benen hoef je niet alles met de zweep te doen! wat dacht je van de stem?
Lijkt mij dat je die als eerst communicatiemiddel gebruikt en niet meteen de zweep!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:27

Je kunt als beloning je paard met de zweep aaien je handen komen echt daar niet bij als je op de bok zit hoor
En stem is niet voeldoende doet hij het bij stemhulp niet moet je je zweep gebruiken
Zoals ik zei 3 of 4 keer aanroepen nog niet dan de zweep.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 16:28

Sjolvir schreef:
pffffftttt...
geen idee..
Zo te horen heb je zelf ook niet echt ervaring..
Vraag gewoon hulp van iemand die goed
kan mennen...

(En vergeet je HULPKOETSIER ehh wandelaar.... niet... zeker als je zegt dat
die van jou uitzwenkt...)

Het voor je uitlaten lopen en verlaten.. is een kwestie van vertrouwen en wennen..
Je kan contact houden met je paard door je stem...

Heb je gelangeleidseld met oogkleppen???
(uit je verhaal begrijp ik dat je die nog niet hebt opgehad...)
De rest zal je dan ook nog wel niet gedaan hebben....
hele tuig al erop gehad??
(en dat alles al eens buiten het terrein geprobeert???)
Al laten wennen aan strengen tegen de benen etc??
Al gesleept??
Aangespannen gereden in een bak??

Nog huiswerk zat te verzinnen voordat je ooit met kar de weg op kan...

Zoals al gezegt ga ik er over een tijdje iemand bij houden. Ik heb dat alles alleen nog maar geprobeerd op terrein en in de bak.
Maar het gaat me er hier meer om of hij geschikt zou zijn. En niet wat ik nog moet doen Knipoog Heb me er al volledig in verdiept. Weet wat me nog te doen staat.

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:33

Echwel schreef:
Je kunt als beloning je paard met de zweep aaien je handen komen echt daar niet bij als je op de bok zit hoor
En stem is niet voeldoende doet hij het bij stemhulp niet moet je je zweep gebruiken
Zoals ik zei 3 of 4 keer aanroepen nog niet dan de zweep.

Waar zit dan het verschil tussen aaien en een hulp? Wat als je aaien een beetje te hard gaat, of je je hulp te zacht geeft? Lijkt mij erg onduidelijk voor een paard.

Wij gebruiken de zweep nooit (alleen voor richting aangeven. Clown ) Paard reageert op stem en krijgt ook beloning via stem.

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:35

@ TS, Lijkt mij dat je al weet wat de oplossing is. Haal er iemand bij met ervaring en kijk dan verder. Leer je paard vooral via grondwerk aan op de stem te reageren en als je de zweep wilt gebruiken leer hem dan niet bang te zijn voor de zweep (ook via grondwerk en veel geduld Knipoog )

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 16:37

Grondwerk en dergelijke zit er al helemaal in en oefenen dit regerlmatig.
Bedankt voor alle tips

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:46

[quote="OohafoO
Zoals al gezegt ga ik er over een tijdje iemand bij houden. Ik heb dat alles alleen nog maar geprobeerd op terrein en in de bak.
Maar het gaat me er hier meer om of hij geschikt zou zijn. En niet wat ik nog moet doen Knipoog Heb me er al volledig in verdiept. Weet wat me nog te doen staat.[/quote]

Wat ik bedoel..
Is dat je nog zat kunt doen,
om te oefenen,
het volledige vertrouwen te krijgen..
en dan kunt beslissen wat je gaat doen...
Een paard veranderd..

Voordat je moet bedenken of je hem echt voor de wagen zet...
kan je dus nog zat dingen oefenen... En zijn vertrouwen verbeteren..

(met de jaren.. en met wat hij aan ervaringen opdoet... op alle vlakken, dus
onder het zadel, aan de hand, met de lange leidsels... met.. nou noem maar op..
Dus ook jouw paard kan in allerlei opzichten veranderen..
zowel positief als negatief.. terwijl je ermee werkt.. )

Niet lachen...
Ik heb mijn paard 5 jaar..
En heb haar altijd voor de wagen willen hebben..
Is een blij typje... w
el volledig verkeersmak..
en kunt er alles mee..
Maar vanwege dat blije... (denk wel dat het altijd al een zeer leuke
wedstrijd men pony zou zijn geweest, maar ik woon in de stad! paard ook!!!)
Heb ik 5 jaar lang!!! Alleen regelmatig gelangeleidseld..
Wel in volledig tuig... met oogkleppen.. Ook de straat op .. woonerf in etc..

Vorig jaar!!! pas beleerd voor voor de wagen!!! Gewoon omdat ze
nu vanwege haar leeftijd en ervaring in mijn ogen veilig in de stad de
weg op zou kunnen... (in bos of zo had ik het veel eerder gedaan..
of als wedstrijd men pony.. )

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:06

Stein schreef:
[

Waar zit dan het verschil tussen aaien en een hulp? Wat als je aaien een beetje te hard gaat, of je je hulp te zacht geeft? Lijkt mij erg onduidelijk voor een paard.

Wij gebruiken de zweep nooit (alleen voor richting aangeven. Clown ) Paard reageert op stem en krijgt ook beloning via stem.

En dan vragen wij ons af waarom zoveel aanspanningen er tegenwoordig vandoor gaan.

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:12

Echwel schreef:
Stein schreef:
[

En dan vragen wij ons af waarom zoveel aanspanningen er tegenwoordig vandoor gaan.

Waarom zeg je dit?
(Hetgene wat is zeg is geen aanval maar gewoon intresse! heb namelijk nog nooit gehoord van een beloning met een zweep geven)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:23

Omdat ik te vaak zie dat mensen dus geen zweep gebruiken
Als je paard uitwijkt moet je de zweep aanleggen om hem weer recht te krijgen..
Belonen doe je door zacht met de top van de zweep over zijn kont te wrijven.
Zweer aanleggen in de dressuur op de plaats waar normaal je been ligt, door zachte aanraking, hoeft echt geen slaan te zijn
Echter luistert je paard niet hetzij op de weg of ergens anders moet je er niet mee aaien maar
hem ermee straffen, je kunt niet je benen in zijn buik porren zeg maar
Ook recreatief heb je je zweep nodig als je wordt ingehaald door een auto en hij heeft neiging om daar naartoe te vallen, gebruik je dus
je zweep om hem recht te houden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:28

Stein schreef:
Waarom zeg je dit?
(Hetgene wat is zeg is geen aanval maar gewoon intresse! heb namelijk nog nooit gehoord van een beloning met een zweep geven)

Ben het volledig met Echwel eens........ als menner zijnde héb je al zo weinig hulpen... een ruiter heeft been, teugels, stem, zit, zweepje.
Menner heeft leidsels, stem en zweep. Verder niets... Waarom dan ook nog eens de zweep wegnemen als hulp?

Er zijn hier al zoveel topics over geweest... Een zweep is niet enkel als 'bestraffend' middel. Wat ik wel niet doe met mijn zweep zeg.... behalve richtingaanwijzer is het een bestraffende, belonende, ter-attentie-roepende hulp en ook vervangt mijn zweep de benen die de ruiter normaal gesproken zal gebruiken.

Als je paard schrikt of wat opzij loopt/springt, en je hebt geen zweep, wat doe je dan?! Ga je dan maar aan één leidsel staan sjorren? Zal niet werken, of zelfs averechts werken vrees ik.
Nee, wat je dan doet, is je zweep aanleggen precies zoals ruiters dat met hun been doen.

Een paard kan niet op enkel stemhulpen op de volte stelling en buiging aannemen... met de zweep op de plek waar normaal het ruiterbeen zou liggen kan het paard dat wél.

Echt, zonder zweep mennen of je zweep niet goed gebruiken is gewoon gevaarlijk.

Edit; zie net dat heleen zelf ook al had gereageerd. Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:35

Goed afgestemd zweepgebruik is het halve werk bij mennen. Een goede menner kan ook de zweep goed gebruiken...dus als beloning, als aanmoediging, als hulp en als "straf" indien nodig.
Ook in de dressuur bij het mennen zie je in de lagere klasses weinig mensen de zweep echt goed gebruiken. Moeten ze bijv. een volte met één hand sturen en dan hebben ze de zweep pontificaal en demonstratief omhoog, terwijl het paard naar binnen valt....daar heb je nu juist je zweep voor...om hem dan aan de binnenkant aan te leggen om het paard in stelling en buiging van de volte te drijven!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:37

polly2 schreef:
Ook in de dressuur bij het mennen zie je in de lagere klasses weinig mensen de zweep echt goed gebruiken. Moeten ze bijv. een volte met één hand sturen en dan hebben ze de zweep pontificaal en demonstratief omhoog, !

"Ja Maar"'' in de klasse 4 doen ze dat ook, dus kunnen wij dat ook Haha! Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:42

Echwel schreef:
polly2 schreef:
Ook in de dressuur bij het mennen zie je in de lagere klasses weinig mensen de zweep echt goed gebruiken. Moeten ze bijv. een volte met één hand sturen en dan hebben ze de zweep pontificaal en demonstratief omhoog, !

"Ja Maar"'' in de klasse 4 doen ze dat ook, dus kunnen wij dat ook Haha! Haha!

Zo is mij dat inderdaad aangeleerd door iemand (die later toch niet zo verstandig bleek te zijn als ik had gedacht), met het oefenen voor een dressuurproef. Ik had ook zo mijn twijfels, want eh... allemaal leuk en aardig dat je je zweep recht omhoog moet houden met als reden 'zodat de jury goed kan zien dat je écht met één hand rijdt', maar hoe krijg ik dan ook nog een mooie volte er uit?!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:46

Wij lessen niet bij de eerste de beste, maar die zegt nou nooit laat je zweep maar in de koker staan Haha!
En ook bij het hindernisrijden heb je de zweep nodig af en toe om te zorgen dat ze niet naar
buiten of binnen vallen

Wat dacht je van die akelige pionnen die niet opzij gaan als je paard dat wel doet

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:50

Echwel schreef:
Wij lessen niet bij de eerste de beste, maar die zegt nou nooit laat je zweep maar in de koker staan Haha!
En ook bij het hindernisrijden heb je de zweep nodig af en toe om te zorgen dat ze niet naar
buiten of binnen vallen

Wat dacht je van die akelige pionnen die niet opzij gaan als je paard dat wel doet

In de koker laten staan is idd wel het hele andere uiterste. Maar wat dat betreft (volte één hand) mag ik dan nog best wat oefenen om een volte met 1 hand te sturen, en dan in één hand zowel de leidsels als zweep te hebben én nog te sturen dus.
Leidsels en zweep in 1 hand op zich is niet zo'n punt, maarja ook nog een beetje een mooie ronde volte rijden.... Bloos Sigaar