[AR] Oogkleppen ook voor gewoon buiten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissVanna

Oogkleppen ook voor gewoon buiten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 20:52

Ik wil graag oogkleppen op doen omdat mijn merrie als ( toen ) ik buiten reed van honden schrikt die blaffen. En mijn merrie ging opeens omdraaien pakte het bit vast en ging er vandoor. Sinsdien ben ik niet meer buiten geweest alleen aan de had. En heel af en toe op een zand pad eerste stuk lopen zonder auto's daarna opstappen op een zandpad. Maar ik wil gewoon lekker kunnen genieten. En had mij af gevraagd of ik eventueel oogkleppen kan op doen. Iets waar bij ze minder schrikt.

( ik heb al veel gedaan voor een oplossing gewoon aan de hand of bij zo'n plek blijven staan en daar heen en weer lopen zodat ze er aan wend maar helaas zonder suc6 )

Mening maar blijf wel redelijk Knipoog.

( Het is alleen maar een idee en eventueel een oplossing )

Anke

Re: Oogkleppen ook voor gewoon buiten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:28

ãls ze bang is voor het geluid, zal dat waarschijnlijk niet opgelost zijn door oogkleppen op te doen.
Soms kan andersom wel werken, oogkleppen af voor kijkerige pony's...kan ze meer rust geven als ze hun omgeving kunnen bekijken.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:37

Anke dat dacht ik ook meteen, veel wandelen en proberen haar op veilige afstand kennis te laten maken met diverse blaffende en niet blaffende honden is wellicht een beter idee.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:32

Als ze de bron van het geluid niet kunnen zien, schrikken ze er vaak nog harder van. Oogkleppen zijn in dat opzicht volgens mij een minder goed idee...

Groetne, SuSEQ

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:38

mijn paard is onder zijn buik gezeten door een hond, ik hing zowat in de boom van zijn schrikken en gek doen.
Naderhand ben ik op naderende honden ingelopen met hem, hij werd daar erg zeker van en nu is het grotendeels over.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:24

Is er niet iemand in de buurt, die samen met jou kan gaan buitenrijden? Als je die mogelijkheid hebt om samen met iemand te gaan buitenrijden, waarvan het paard niet bang is van blaffende honden, dan wordt jouw paard wss ook rustiger en zo langzaamaan het vertrouwen weer terug laten nemen, want zowel het vertrouwen van het paard als van jezelf moet terugkomen.

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 20:58

confetti Ja kan ik ook proberen maar bij ons zijn er niet veel mensen die buiten rijden. En ook niet willen en dat is jammer.

Ik heb het al vaak geprobeert aan de hand om haar aan te laten wennen maar toch op een of andere manier gaat ze aan de haal en voeld zij een bedreiging. Terwijl wij 3waakhonden hebben en ook serieus blaffen op het erf. Maar daar is ze niet bang voor op een of andere manier.

En bij mijn merrie is het ook niet alleen de honden maar ook inderdaad het kijkerige.

Maar alvast bedankt voor de reacties.

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:25

Narco schrok nooit nergens van. Super bomproof. Maar sinds hij voor de koets staat, is het erger. Waarom??? geen idee. Maar op het moment dat de oogkleppen af zijn, zijn die ook figuurlijk af en is de wereld helemaal eng...

Ik zou er dus niet aan beginnen. Probeer het op te lossen met oefenen. Ook al duurt het lang. En bedenk, spanning niet oplossen met spanning, maar met rust!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:57

Flicka is ook zo goed als bomproof te noemen (desondanks niet saai, ze wil altijd alles bekijken etc.), maar oh wee als de oogkleppen erop gaan. dan is alles wat ze hoort eng, zelfs iets simpels als een brommer. ik men haar dus zonder oogkleppen, en dat gaat uitstekend.

als je paard normaal op het erf etc. niet bang is en met buitenrijden wel, dan kan grondwerken en aan je leiderschap/vertrouwensband werken een goede zijn. het paard kan leren om in alle (dus 99%, het kan immers ALTIJD misgaan, met ieder paard) gevallen op jou terug te vallen, ipv het hazenpad te kiezen. een paard verlaat zijn leider niet, zéker niet in angstige situaties. heb je die leiderschapsverhouding goed op orde, dan zal je merken dat je paard op jou gaat rekenen en eerst naar jou kijkt wat jij doet. wanneer jij dan ontspannen blijft en het enge negeert (of het paard laat zien dat het níét eng is) zal je paard je in jouw gedrag volgen.

dat neemt niet weg dat hij niet een keer kan schrikken, maar het wegrennen kan je hiermee erg goed voorkomen en zodoende laten verdwijnen. zit wel eea aan werk in maar dat is het zéker waard.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:27

mischien heel dom maar elke keer als een hond blafte heb ik gezegt hondje hondje of het is maar hondje en nu als er een hond blaft kijkt die wel maar ga ik praten met hem en nu gaat het goed hij kijkt wel maar spring niet meer weg

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:32

hihi als de mijne iets zien waarvan ik weet dat het meer schrik is dan écht angst, dan loop ik er domweg met ze heen terwijl ik vertel hoe mooi en leuk het wel niet is (met een enthousiast stemmetje, zoals ik ook laat horen als ze iets nieuws leren en het goed doen). bijv. bij een vrachtwagen, als Faram die ziet en het kopje spitst dan negeer ik het in mijn houding (geen teugels aannemen etc) en zeg iets in de zin van : oh WAUW moet je een ZIEN wat een mooi groot autootje!

dat werkt over het algemeen uitstekend, Faram was ooit als de dood voor vrachtwagens (compleet met wegsjezen) en dmv oefenen in het onvoorwaardelijk vertrouwen is dat erg verbeterd, en als hij nu nog wel wat spanning opbouwt doe ik dus die reactie. zo hoort hij van mij dat er niets eng aan is, maar dat het eerder leuk is. hij zal het niet echt begrijpen (want hoe kan je zo'n brullend ding nou leuk vinden?!!) maar gaat wel mee in wat ik doe.