[AR] Gecombineerde neusriem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Gecombineerde neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 14:20

Uit nieuwsgierigheid zat ik gisteren even bij de AR foto's te kijken van de achterhoekse paardendagen. Wat me meteen opviel is dat er veel aanspanningen bij zaten die een gecombineerde neusriem gebruiken (dus met zo'n sperriem als het ware).
Dat verbaast me toch een beetje eigenlijk, waar is dat goed voor?
Op de een of andere manier was ik ook altijd in de veronderstelling dat dat helemaal niet mocht bij het mennen?

Wie kan het me uitleggen?

Nouvel

Re: Gecombineerde neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:27

Werking is hetzelfde als bij een gekombineerde neusriem aan een trenshoofdstel, tegen het opensperren van de mond...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 15:35

Dat vermoeden had ik al Haha!
Maar sinds wanneer wordt dit in het mennen gebruikt? En sinds wanneer op wedstrijden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:11

Volgens mij wordt het al best lang in het mennen gebruikt, maar niet zo vaak (en misschien de laatste tijd wel vaker, dat weet ik eigenlijk niet...).

Ik neem aan dat je er gewoon mee mag starten als er rijders mee op wedstrijden rijden.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:28

Wij rijden (ook tijdens officiële wedstrijden) ook met een gecombineerde neusriem. Heb via een soort klitteband systeem de sperriem aan de neusriem bevestigd omdat aan onze neusriemen geen lusje zat. Heb er nog geen commentaar op gehad.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:36

Hindo2 schreef:
Wij rijden (ook tijdens officiële wedstrijden) ook met een gecombineerde neusriem. Heb via een soort klitteband systeem de sperriem aan de neusriem bevestigd omdat aan onze neusriemen geen lusje zat. Heb er nog geen commentaar op gehad.

Ik rijdt sinds een tijdje ook met sperriem, echter niet altijd. Ik ben me er van bewust dat het niet de oorzaak van het soms opensperren v/d mond wegneemt, maar alleen de symptomen.

Aan de neusriem van mijn menhoofdstel zat ook geen lusje, maar die heb ik er heel eenvoudig aan laten maken door de tuigenmaker.... kostte me geloof ik nog geen 5 euro Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:27

Omdat wij een speciaal gemaakt bit hebben rijden wij er ook mee, zodat het bit niet te ver kan doorslaan..
Om het tegen het openen van de mond te gebruiken gebruik je het als symptoom bestrijding ipv het
probleem aan te pakken....

Verder zou ik zeggen waarom dus niet????

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:32

Echwel schreef:
Omdat wij een speciaal gemaakt bit hebben rijden wij er ook mee, zodat het bit niet te ver kan doorslaan..
Om het tegen het openen van de mond te gebruiken gebruik je het als symptoom bestrijding ipv het

As i say... 't is eigenlijk ook tegen mijn principe's, maar ik moet zeggen dat het bij mijn pony vooral voortkomt uit wat inmiddels een soort gewoonte/verzet is geworden. Ze weet hoe ze onder het bit en het 'sturen' uit kan komen door haar hoofd omhoog te werpen, te gapen, het bit vast te pakken en daarbij haar mond open te sperren.
Doordat ik een sperriem gebruik soms (die ik trouwens niet héel strak vast heb, maar best losjes, meer 'voor het idee') heb ik het idee dat ze minder snel in verzet komt door haar hoofd omhoog te gooien en te gapen, omdat ze voelt dat het sperriempje er zit.
Achja, 't blijft toch een beetje prutsen en uitproberen voordat je het echt allemaal goed hebt lopen...
Edit: 't is dat ik de afgelopen maanden niet echt de tijd heb gekregen om echt door te gaan met trainen, maar voor mij is het ook een tijdelijk middel voor de training.... je merkt wel dat het steeds iets beter gaat. Gaat het stukken beter is mijn doel ook gelijk om meer en uiteindelijk helemaal zonder sperriem te rijden.

Staat me nog wel iets van bij dat je een speciaal bit had... maar wat voor 'n bit was dat ook al weer? Wel apart dat dat dan zo is gemaakt dat het wel te ver kan doorslaan/doorscharen... of is het dan ook echt de bedoeling standaard, om met sperriem te rijden als je een dergelijk bit gebruikt?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:37

Echwel schreef:

Ik ben ook wel nieuwsgierig wat anders is aan dit bit, zodat je een sperriempje nodig hebt tegen doorslaan...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:42

Nouvel
Pony heeft een gedraaide tong precies op de plek waar bitten liggen, met als gevolg
dat ze de achterkant van haar tong tegen het bit aan gooit, zeker met een stang, dit beperkt
natuurlijk in de beweging enz omdat je de basishechting van de tong op het borstbeen hebt liggen..
Dit bit is een uit elkaar gezaagde Myler, waar tussen een langere stang is gelast dus met
hele brede tongpoort en vrij dun bit,,
Om het niet scherp te maken, 45graden doorslaan gebruiken we dus een sperriempje.
Dit puur uit paardvriendelijkheid..

Moet zeggen ze loopt er geweldig op, dankzij vriendje de paardentandarts die de moeite
genomen heeft dit bit uit te tekenen en zoonlief die het heeft gelast

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:44

Duidelijk! Knipoog
Super dat jullie dit hebben kunnen uitdenken en dat het werkt!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:46

Als we dit niet hadden gedaan had ze niet kunnen meedoen in het sgmw circuit.
Je moet ook zachte hand hebben om te rijden hiermee en dat heeft dochterlief gelukkig..
Verder staat ze dus onder 2 maandelijkse controle van de tandarts om te kijken of alles netjes heel blijft..