[AR] Het zoveelste bit vraagje..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Het zoveelste bit vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 18:00

Ik heb wat rondgeneusd hier maar kom er niet helemaal uit,

Mijn pony staat sinds kort voor de kar. Ik heb twee bitten, beide liverpoolstangen met argentaan.
Het ene bitje is een 11.5 en het andere bitje een 12.5.

Probleem is, de 11.5 is te klein, en de 12.5 is te groot. Nu heb ik al bitringen om het grote bitje gehangen, maar nog pakt hij m niet lekker aan. Hij gooit zijn tong erover, en doet niets anders dan schudden met zijn hoofd.

Het kleine bitje pakt hij wel wat beter aan, maar dat zit naar mijn idee gewoon te strak, en daar gaan zijn mondhoeken van "kapot".

Het liefst zou ik een ander bitje hebben, maargoed er zijn zooooveel bitten, en dan krijgen we weer hetzelfde probleem 11.5 of 12.5.

Ik heb geen idee, of ik nu voor de 11.5 of toch voor de 12.5 moet gaan :S
Onder het zadel is hij zo zacht in de hand, en dat wil ik eigenlijk niet verpesten ..

Susanne

Re: Het zoveelste bit vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:33

En die kleinere iets uitbuigen? Weet alleen niet of het veel zal helpen, als hij echt te klein is.
Wel een lastig probleem trouwens.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 23:16

de meeste bitten zijn bij een ander merk ook wel in maatje 12 te verkrijgen...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 06:41

idd...een maatje ertussenin?
Ik zou liever met een wat ruimer bit rijden dan eentje die knelt.
(bitringen helpen idd ook al wat met het verkleinen van het bit.)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 07:06

Er zijn ook bitloze menhoofdstellen te verkrijgen. Heel veel paarden die met het hoofd schudden voelen zich niet prettig met een bit en stoppen met hoofdschudden als ze bitloos gereden worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 07:52

Heb je het grotere bit misschien iets te laag hangen?
In principe heeft tong over het bit gooien volgens mij niks te maken met de breedte van het bit...

Als je geen tussenmaat kunt vinden zou ik voorlopig de grote proberen met bitringen...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 08:12

ik heb gevraagd naar een maatje 12 maar ze zeggen mij dat die er niet is.

Het grotere bit met bitringen accepteerd hij totaal niet.

Bitloos ga ik voorlopig niet proberen, ik rijd onder het zadel ook met bit, en het is en blijft toch een frisse pony.

Ik heb wel een gewoon stangbitje van mijn showhoodstel dat past wel, misschien kan ik dat proberen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:13

Heb je al eens geinformeerd bij Letty's.

Die hebben zoveel bitten misschien hebben die wat. Verder zou je je 2 bitten mee kunnen nemen naar de winkel. Ik heb de ervaring dat de maten niet altijd willen kloppen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:24

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:12

Tong over het bit komt meestal doordat deze te laag hangt..
Probeer anders eens wat dunner bit met tongboogje..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:12

als de ringen irriteren (ze kunnen schuren die rubber schijven) kan dat ook reden tot verzet zijn. letty's heeft inderdaad héél veel mogelijkheden. ik vind het raar dat de verkoper die je hebt gesproken zegt dat er geen maat 12 bestaat in liverpools, die is er nl wel gewoon, alleen moet je dan ook even bij andere merken kijken. verder zijn de mondstukken van beide bitten gelijk?

en wat cowgirl zegt zou inderdaad ook nog kunnen, meet voor de zekerheid je bitten even na, zo had ik ooit een bit in maatje 10 besteld en bij nameten bleek het bijna 11 cm te zijn. een andere zou 10,5 zijn en was een paar mm kleiner. even goed controleren dus!

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:16

je kan tog ook met het bit gaan mennen waar je normaal mee rijd?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 12:37

dat lijkt me niet slim, ik rijd met een hele dikke watertrens, en denk dat het voor de kar toch wel belangrijk is, dat wanneer het nodig is, je de pony ook echt kunt stoppen.

Ik ga eens kijken of ik het voor elkaar krijg om langs die zaak te gaan, die iemand hierboven heeft aanbevolen.

Bedankt daarvoor Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:53

geen enkel bit is een noodrem, hou daar rekening mee. een paard in paniek is op geen enkel bit te stoppen.

een dikker bit is zowiezo lang niet altijd prettiger, de meeste dikke bitten (voor een pony dikker dan 16 mm) zijn te dik voor de mond en daarmee dus erg onprettig voor het paard.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:05

Ik had ook dat mijn bitje te strak zat maar dat was alleen aan de bovenkant, na het ombuigen paste het wel gewoon.
Toen ik dus kon oefenen deet mijn vz-pony ook de tong er over en schudden met het hoofd, ik had het bit hoger gedaan maar ze deet het nogsteeds.
Ik heb nu het rijbitje er gewoon weer aan en daar loopt ze gewoon perfect op, ik had namelijk het idee met die liverpool dat ik minder controle had doordat ze vrijwel onstuurbaar werd, met het gewone bitje gaat alles 10x meer ontspannen.

Ik denk dat je misschien gewoon even wat moet uitproberen en kijken wat het fijnste is, je kan later altijd nog wat anders proberen kwa bitten.