[AR] De officiele volgorde optuigen, inspannen, aftuigen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

De officiele volgorde optuigen, inspannen, aftuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 10:11

Zou iemand mij precies en uitgebreid de officiele volgorde kunnen vertellen van het optuigen, inspannen, uitspannen en aftuigen (enkelspan)? En het liefst ook waar je op moet letten?

Hier heb ik het geprobeerd, iemand moet maar aanvullen of verbeteren als dat nodig is:

Paard optuigen:
- Iemand anders paard aan halster vasthouden
- Borsttuig om hals heen doen (ondersteboven, dan draaien met de richting van de manen mee)
- Schoftje neerleggen (opening opzethaak naar achteren)
- Binnensingel vastmaken
- Broek opleggen en rugriem vastmaken (let op passantjes!)
- Culeron vastmaken (let op kleine haartjes staart)
- Rugriem vaster maken
- Strengen afrollen en over de rug leggen
- Hoofdstel omdoen (opletten dat manen goed zitten, oogkleppen goed zetten, keelriem vastmaken, neusriem vastmaken, kinketting uitdraaien)
- Leidsels bevestigen aan bit
- Leidsels opsteken

Paard inspannen:
- Bomen omhoog
- Paard ertussen
- Bomen met zijn tweeen naar beneden en in lichtogen schuiven
- Linkerstreng vastmaken
- Rechterstreng vastmaken
- Rechter broekriem vast (van binnen naar buiten)
- Rechterbuitensingel vastmaken
- Linker broekriem vast
- Linker buitensingel vastmaken

Paard uitspannen:
- Teugels opsteken
- Linker buitensingel los
- Linker broekriem los (terugsteken in passantjes)
- Rechter buitensingel los
- Rechter broekriem los (terugsteken in passantjes)
- Rechter streng los en hier een knoop in leggen
- Linker streng los en hier een knoop in leggen
- Linkerbroekriem los
- Bomen omhoog
- Paard wat naar voren

Paard aftuigen:
- Leidsels losmaken
- Hoofdstel afdoen en halster omdoen
- Culeron losmaken (weer vastmaken zodat tuig in vorm blijft)
- Rugriem losmaken en terugsteken in passantjes
- Broek afnemen
- Binnensingel losmaken en schoftje afnemen
- Borsttuig afnemen (eerst opbeuren, draaien en dan afnemen)

Hierna nog met het paard gaan stappen, mocht dit nodig zijn.

Echwel

Re: De officiele volgorde optuigen, inspannen, aftuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:20

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:55

ik laat de staartriem aan het schoftje zitten.
scheelt weer dingen los en vast maken.
( of krijg ik nu heel mennend bokt over me heen? :/ )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:34

Ik ook. En ik laat ze altijd tot het eind met hun hoofdstel op staan met het aftuigen, zolang ze die om hebben moeten ze stil staan. Dit vind ik handig, vooral op wedstrijd als ik ze niet altijd even makkelijk vast kan zetten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:57

Dennis schreef:
Ik ook. En ik laat ze altijd tot het eind met hun hoofdstel op staan met het aftuigen, zolang ze die om hebben moeten ze stil staan. Dit vind ik handig, vooral op wedstrijd als ik ze niet altijd even makkelijk vast kan zetten.

Dat doe ik ook, als ik uit heb gespannen blijft het hoofdstel tot het laatst om. Ik kan haar dan vaak gewoon 'los' op het erf/in de tuin/ op de wei laten staan, zolang ze het hoofdstel om heeft blijft ze netjes stilstaan en gaat ze ook geen gras eten. Hoofstel afnemen en evt. weer halster om doen is een teken dat ze dan weer 'vrij' is om te gaan en te staan wat ze wil.
Meestal is dat na het rijden rollen, plassen en water drinken Knipoog

@ TS: pfoe zeg wat een lijst......... 't is best simpel hoor, maareh als je die lijst van jou zo bekijkt lijkt het een stuk ingewikkelder.

Iedereen heeft toch zo zijn eigen manier van optuigen, inspannen en aftuigen. De manen van mijn pony zijn zó lang, dat ik het borsttuig niet ondersteboven er op hoef te leggen en dan te draaien. Bomen omhoog doe ik ook nooit, simpelweg omdat de bomen niet vergenoeg omhoog kunnen.
En ja ook heel fout, maar inspannen doe ik toch méestal in m'n uppie. Soms staat pony vast, en anders staat ze gewoon netjes stil met halstertouw in m'n hand of over haar nek. Ik parkeer haar vlak voor het lamoen, en trek de wagen dan aan het lamoen naar de pony, en schuif het direct in de lichtogen/brancardbeugels.

Ook maak ik de leidsels er vaak pas later aan, als het paard helemaal ingespannen is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 16:34

Tja, had idd beter eerst in de wiki kunnen kijken. Gestoord
Het lijkt inderdaad een hele lijst, maar het is wel handig als je de volgorde moet weten. Lachen

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:49

Wij steken eerste de leidsels op (op de rug) en doen dan pas het hoofdstel om, maar dat is net wat je zelf gewend bent.
Allen de ene manier is wat veiliger dan de andere manier...

JoyCiej007 schreef:
Ook maak ik de leidsels er vaak pas later aan, als het paard helemaal ingespannen is.

Jij maakt de leidsels pas vast aan je paard op het moment dat het paard al voor de wagen staat? Dat vind ik niet echt een heel veilig gevoel.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:22

mriekie schreef:
Wij steken eerste de leidsels op (op de rug) en doen dan pas het hoofdstel om, maar dat is net wat je zelf gewend bent.
Allen de ene manier is wat veiliger dan de andere manier...

JoyCiej007 schreef:

Jij maakt de leidsels pas vast aan je paard op het moment dat het paard al voor de wagen staat? Dat vind ik niet echt een heel veilig gevoel.

Vaak, niet altijd. Ligt aan de situatie. Als er iemand is om de pony vast te houden, maak ik de leidsels soms pas later vast, ook als de pony vaststaat gaan ze er vaak pas later aan. áltijd is er een lang halstertouw vastgemaakt aan het bit die ik in mijn hand heb of binnen handbereik heb...
Dat halstertouw komt dan eigenlijk een beetje op het zelfde neer als leidsels op de rug opsteken alvast. Ook niet met iedere pony zou ik dat doen. natuurlijk kan een makkelijk beestje als de mijne ook schrikken oid, maar daarom staat ze nooit ook hélemaal los zonder 'iets' Knipoog

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:51

Ik laat ook altijd de staartriem aan het schofttuig zitten. En aan de staartriem laat ik de broek altijd zitten.
Ben een beetje lui Tong uitsteken

Met het koetsiersbewijs leer je allemaal heel nauwkeurig in welke volgorde je alles moet doen. Maar ik ben daar nu niet zo heel erg precies meer in. Zeker met op- en aftuigen niet.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:53

mijn opteuigen gaat alsvolgd

Schoftje waar de broek aan vastzit vastmaken
borsttuig om / strengen uitrollen en over de rug leggen
leidsels door de ogen en vastmaken aan de staartriem (simpel lusje)
hoofdstel en en leidsels aan het bit vastmaken

intuigen gaat alsvolgd:

Burrys staan omhoog tegen de kar aan.
paard evoor burrys naar benenden
strengen vast
lichtogenvast
broekriemvast
buitensingel aansingelen

uitspannen:
broekriem los
strengen los en oprollen
lichtogen los

uittuigen:
leidsels los en hoofdstel af
leidsels eraf
borsttuig eraf
schoftje met broekriem eraf

en klaar is kees Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:06

mriekie schreef:
JoyCiej007 schreef:

Ik heb ook altijd het leidsel er al op liggen en maak die direct vast aan het hoofdstel zodra ik die in doe. Dan heb je meteen een degelijk 'handvat'.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:49

JoyCiej007 schreef:

Ik vind dit net als Mriekie ook echt niet veilig!

Verder doe ik het eigenlijk hetzelfde als in wiki, alleen doe ik net als Mriek de leidsels eerst vastmaken, zodat ik als het hoofdstel om is zo snel mgl de leidsels ook vast kan maken.

Bij mij gaat het hoofdstel als eerste af en tóch blijft pony stilstaan, da's ook handig Haha!
Zolang ik met ze bezig ben, moeten ze gewoon stilstaan, daar ben ik heel consequent in.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 13:43

En hoe steken jullie de leidsels op?

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:54

Gewoon opsteken Clown tja hoe leg ik dat uit... De leidsels maak ik vast onder de rugriem, door middel van een soort lus en dan zorg ik dat de pinkriem boven op ligt zodat ik in een beweging de leidsels los kan trekken.

overigens is er ook een manier om de leidsel terug te steken door de leidselogen. Deze manier heb ik geleerd bij het koetsiersbewijs 2span, maar er zijn ook mensen die hem gebruiken bij het enkelspan.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:08

Ja idd, hoe leg je dat uit Mriek, haha Haha!
Denk dat je dat eigenlijk moet zien...
Ik doe ze de ene keer door de leidselsleutels en andere keer om de rugriem. Iig is de manier van opsteken hetzelfde.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:40

Ik tuig op volgens de klassieke manier, alleen gaat er eerst het schoftje met staartriem en dan pas het borsttuig op. Ook rol ik de strengen nooit op; volgens mij is dat pure onzin. Er wordt gesteld dat je je tuig opbergt zoals je het gebruikt, maar voor de strengen geldt dat om de één of de andere reden blijkbaar niet. Het hoofdstel gaat erin voor de leidsels, die daarna gewoon opgestoken worden onder/rond de rugriem.

Bij het uitspannen gaat eerst de kar los, daarna de leidsels en dan pas het hoofdstel. Hoewel er veel mensen eerst het hoofdstel afnemen, zodat het paard alles kan zien, vind ik het heel onveilig om een paard zonder stuur met een kar achter zijn kont te laten staan. bij het aftuigen blijft het borsttuig overigens wel tot het laatst hangen.

Groeten, SuSEQ

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:56

SuSEQ schreef:
Hoewel er veel mensen eerst het hoofdstel afnemen, zodat het paard alles kan zien, vind ik het heel onveilig om een paard zonder stuur met een kar achter zijn kont te laten staan.

Dit vindt ik zelf ook heel onveilig. Onze vereniging organiseert elk jaar een koetsentocht en ik geloof inmiddels 10 jaar geleden is er een heel ernstig ongeluk gebeurt (trauma-heli, ambulance's zijn er geweest en is er nog steeds iemand die in een rolstoel zit) doordat mensen in de rust het hoofdstel af doen, om het paard te laten drinken. En elk jaar zijn er mensen die opnieuw het hoofdstel af doen bij het paard.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:58

Ehhm was dat niet 2 jaar geleden Tilburg klasse 4 menner die dat deed
Paard op hol en ravage van jewelste

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:05

Ik heb ooit gehoord van een elegantiewedstrijd waarbij op een stop in het Vondelpark in Amsterdam een enkelspan aan de kletter ging bij zo'n manoeuvre. Vele andere aanspanningen zijn erachter aan gehold, met als resultaat heel wat antieke rijtuigen aan brandhout.

Maar ik had het eerder over uitspannen, waarbij de paarden dan vaststaan. Onder het motto "maar ze staan toch vast", wordt dan eerst het hoofdstel verwijderd. Maar wat als het dier zich dan losrukt...

Groeten, SuSEQ

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:09

wil je hoe het officieel voor het koetsiersbewijs moet of hoe men het zelf bij thuisgebruik doet?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:12

Ik ben bezig met mijn KB en ik moet het doen zoals dorientjuh zegt.

Alleen bij het aftuigen moeten wij eerst de rugriem losser maken voor de de Culleron losmaken.

Er is ons ook verteld dat als één van ons tijdens het examen bij het uitspannen (dus als het paard nog voor de kar staat) als eerste het hoofdstel af zou doen en de rest er niets van zou zeggen, de gehele groep in 1 keer gezakt zou zijn, omdat de veiligheid dan in het gedrang zou komen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 15:27

Cheveyo schreef:
wil je hoe het officieel voor het koetsiersbewijs moet of hoe men het zelf bij thuisgebruik doet?

Haha, beide zou leuk zijn. Ja Zit er zoveel verschil tussen dan?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:29

nou ja, ik doe het zelf thuis met een iets kortere versie dan met het koetsierbewijs. Heel veel mensen denk ik, heel stiekum.

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:16

Ja inderdaad Knipoog