[AR] liverpool vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

liverpool vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 16:39

Ik heb een liverpool bit van iemand te leen gekregen om evt. over te kopen voor onze pony's (shetlanders)
bitje is 10,5 nu zitten we te twijfelen of een 11,5 mischien niet beter is.

de stang zit verder goed, de bril (zo heten die grote ringen toch) zitten ook wel oke.
Er zitten wel rubber bitringen aan maar die zouden er ook nog af kunnen.
Allen de ogen waar het hoofdstel aan vast moet zitten helemaal klem tegen het hoofd (is bij allebij de pony's zo) je kan er niet eens 1 vingertopje tussen doen.
Ik neem aan dat het niet zooooo strak moet zitten.

Wij dachten er dus aan om er een van 11,5 te kopen maar de man in de winkel vertelde dat de stang dan misschien weer wat te lang zou worden.
Heeft iemand mischien ervaring met het verbuigen van die ogen? zal dit veel helpen of is dat echt onmogelijk (aangezien het wel heel stevig is natuurlijk Haha! )

Ik dacht er zelf al aan om dat bit van 10,5 even mee naar de winkel te nemen en die naast een van 11,5 te leggen kijken hoeveel verschil dat is.

JoyCiej007

Re: liverpool vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:02

Ikzelf heb het nooit gedaan (is nooit nodig geweest) maar een hoop andere bokkers hebben dit wel eens gedaan, ben het hier wel eens tegengekomen op AR, volgens mij was dat prima mogelijk en werkte het goed.

Deze mensen zullen het waarschijnlijk zelf nog wel laten weten hier.

Edit; 't is natuurlijk zonde om een bit te kopen dat éigenlijk net weer ietsje te groot is, terwijl dit bitje maat 10,5 cm. wel gewoon prima past.
Houdt er trouwens ook rekening mee dat meestal een vuistregel wordt aangehouden, dat een stang meestal 1 maatje groter (dus 1 cm.) hoort te zijn dan een goedpassend trensje.
Dit vanwege de scharende werking van een stangbit (met vaste scharen kan dat iets anders liggen).

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:22

Ja hoor, het oog gewoon in de bankschroef zetten (eventueel met iets er tussen voor krassen) en dan rustig uitbuigen. Het mooiste is het in een paar stapjes te doen (eerst ver in de bankschroef zetten en dan geleidelijk iets minder) zodat het mooi gelijdelijk buigt in plaats van op 1 plaats knikt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:26

je kunt ze inderdaad goed uitbuigen hoor, bij veel bitten zijn ze al iets naar buiten gebogen, dat zit ook fijner voor de paarden...

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:28

Ik zou gewoon een 11,5 halen.. De ringen zullen namelijk ook te strak zitten en niet alleen de ogen..

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:32

SuuZzel schreef:
Ik zou gewoon een 11,5 halen.. De ringen zullen namelijk ook te strak zitten en niet alleen de ogen..

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 16:48

bedankt voor de tips, ik heb het bitje gister bij allebij de pony's nog eens gepast, als we de rubberbitringen er afhalen dan zitten de ogen niet strak het zijn echt alleen de bovenste ringen.
Ik heb al gevraagt aan de eigenaar of hij die ringen kon verbuigen, hij keek er even naar en zij dat het idd wel kon in de bankschroef.
Dus van de week als ik er weer heen ga maar even testen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:51

BlackDevils schreef:
SuuZzel schreef:

Verward Dat dacht ik ook ja..... beter dat de stang zélf goed past, en de ogen iets uitbuigen, dan een veels te grote, brede stang (die waarsch. ook ietsje dikker zal zijn) en dat de ogen dan wél passen.

Als de stangmaat zélf goed is, dan zullen de ringen níet te strak zitten. Zitten de ringen wel te strak, dan is de stangmaat zelf ook te klein. TS geeft echter aan dat het bit zelf goed past, maar dat het probleem hem enkel in de ogen zit...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:14

Dank je Joyce voor de uitleg Haha! Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:55

BlackDevils schreef:
Dank je Joyce voor de uitleg Haha! Haha!

Bloos Sorry kon 't niet laten.......

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 17:55

Nou ik had toestemming gekregen van de persoon van wie ik het bit had geleend om de ogen te verbuigen.
Vandaag hebben we dat gedaan en toen gepast, nu zit het bit gewoon goed het knelt niet meer gelukkig, ik heb de rubberringen er wel af gehaalt en nu zit die prima.
Nu die past kunnen we hem overkopen Haha!

Bedankt voor alle tips!