[AR] Meer uithoudingsvermogen in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Meer uithoudingsvermogen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 14:51

Graag zou ik over een tijdje wat meer willen gaan werken aan het uithoudingsvermogen van mijn pony in de galop. Ze heeft al een hele goede conditie, ons arbeidstempo ligt meestal ook vrij hoog in de draf op ritten.
Toch merk ik dat ze in de galop nog wat 'mist' aan conditie, in mijn ogen.
Dit zou ik dus graag willen verbeteren.
Edit; ik heb het idee dat ze best wat energie verspilt in de galop door in het begin 'lekker hard' te willen, op het moment dat ik haar dan wat meer doorvraag in de galop heb ik het idee dat dat wat minder lekker gaat.
Ik wil er uiteindelijk naar toe werken dat ze toch een tijdje een rustig, verzameld/arbeidsgalopje kan volhouden, zonder zich eerst op te fokken 'jeej galop' en vervolgens haar energie al te vroeg kwijt te zijn.

Wat is hiervoor de beste trainingsmethode? Intervaltraining met galop/draf, (en wat zou dan een mooie opbouw zijn qua minuten) veel gallopperen aan de dubbele longe e.d.?
Ik heb eerder zelf ook wel eens wat uitgeprobeerd hoor, maar wegens eerst een blessure, later gestolen tuig en nu een veulen dat ieder moment geboren kan worden, heb ik nog niet veel kans gehad om echt aan de slag te gaan.
Vrij snel na de geboorte wordt de training vaak weer rustig opgepakt, en hoop ik dus ook hier wat meer aan de slag mee te kunnen gaan. Je probeert toch altijd zo veel mogelijk te verbeteren.

Verder nog een vraagje; zou staptraining voor ons ook nog van nut zijn? Omdat de conditie opzich best heel goed is, doe ik dit niet meer zo héel vaak, merendeel (wil zeggen wel zo'n 3/4 van een rit buiten) draven we toch in een best flink tempo wat ze lang kan volhouden.

Sjonniej

Re: Meer uithoudingsvermogen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:19

Ik geloof dat eerder de controle dan de conditie het probleem is als ik het zo bekijk. Dit is zowel aan de longe als voor de wagen te trainen en een kwestie van dressuur trainen.
De galop heeft verschillende tempo's (denk aan verzameld, arbeid, midden), en ook in de galop ben jij dus degene die je pony verteld welk tempo zij moet aanhouden. Als zij in het begin alleen maar heel hard wil, moet je haar dus terug zetten. Begin desnoods met 5-6 sprongen en weer terug. Daardoor valt vaak eerder het kwartje dat het geen zin heeft om keihard te gaan racen.
Het is namelijk logisch dat je pony snel moe is in de galop als zij de eerste paar minuten alleen maar keihard wil rennen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 15:39

Daar heb je wel een goed punt. Ben ik ook wel iets mee aan het sleutelen gegaan toen, dat galop niet altijd maar betekent; 'rechtuit crossen en zo hard mogelijk'. Het gaat wel een stukje beter sindsdien, ik heb haar ook wel eens in een heerlijk galopje gehad op de grote volte, waarbij ik tussendoor ook kon werken aan stelling en buiging.
Jammere is alleen wel dat ze het op zich wel snapt als ik op een veldje train, dat galop geen crossen betekent. Op rit wil ze zich echter nog weleens sterk maken op het moment dat ze door heeft dat er een leuk zandpad komt en dat ik alvast 'voorbereidingen' tref voor een lekker galopje.
Misschien dat ik op rit dan ook maar eens wat van die overgangen moet rijden, hoop dat het helpt, want met veel gewicht in mijn handen hangen in de galop is ook niet echt fijn Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:49

Wat zijn jouw voorbereidingen dan voor een galopje?
En wat zijn jouw voorbereidingen voor andere overgangen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 16:07

Sjonniej schreef:
Wat zijn jouw voorbereidingen dan voor een galopje?
En wat zijn jouw voorbereidingen voor andere overgangen?

Voorbereidingen voor galop zijn:
- Zelf iets steviger gaan zitten (als 't een ietwat hobbelig zandpad is)
- Leidsels iets korter nemen (= pony beter terugkrijgen wanneer ze dus te heet wordt)
- Geen 'rennerig' gedrag tolereren, maar eerst rustig houden, geldt niet alleen voor overgang draf-galop maar ook voor overgangen stap-galop of halt-galop (dat doen we ook wel eens Lachen )
- Dan op de stem proberen overgang te maken naar de galop. 'JAAA!' gebruik ik voor echt wegspurten, wil ik een fijn en rustig galopje rijden is mijn stemhulp meer een geklik met de tong of het commando 'gáaaaallop!'.

Voorbereidingen voor andere overgangen komt een beetje op hetzelfde neer. Op het moment dat ik rustig heb gestapt aan een ietwat lange leidsel eerst leidsel verkorten en dan overgang maken door middel van een vriendelijke stemhulp. Reageert ze hier niet op, dan roep ik het wat harder/geirriteerder en dan evt. bij nog geen reactie een tikje met de zweep.
Ze denkt nogal graag zelf mee, dus ben haar ook een beetje aan het afleren dat wanneer ik de leidsels weer op maat maak na een 'sukkelstapje' dat niet automatisch betekent dat ze maar direct in draf moet overgaan. Gaat ze dan wel uit zichzelf in draf, neem ik haar terug, laat haar rustig maar actief stappen en maak dan een overgang naar draf op de stem.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:17

JoyCiej007 schreef:
- Leidsels iets korter nemen (= pony beter terugkrijgen wanneer ze dus te heet wordt)

En daar gaat het al mis. Je zet je zelf schrap en houd de pony vast. hoe kun je dan van hem verlangen in een mooi galopje aan te gaan.
Zoals Sanne ook al zei is de basis van de galop gewoon dressuur. Hij moet eerst leren zijn achterhand er netjes onder te zetten en netjes aan de hulpen blijven staan. Pas dan kun je een mooie overgang naar galop rijden. Het makkelijkste is overigens gewoon oefenen op de longe (dubbel).

Overigens is een buitenrit van een paar uur met een lekker drafje nog geen aanslag op de conditie van je pony. Het zal veel meer moeite hebben met intensief werk. Op een redelijk laag nivo houden ze het lang vol maar echt werken doen maar weinig mensen met hun paarden. Drie kwartier dressuur vraagt meer conditie dan een rit van een paar uur.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 17:26

BlackDevils schreef:
JoyCiej007 schreef:

En daar gaat het al mis. Je zet je zelf schrap en houd de pony vast. hoe kun je dan van hem verlangen in een mooi galopje aan te gaan.
Zoals Sanne ook al zei is de basis van de galop gewoon dressuur. Hij moet eerst leren zijn achterhand er netjes onder te zetten en netjes aan de hulpen blijven staan. Pas dan kun je een mooie overgang naar galop rijden. Het makkelijkste is overigens gewoon oefenen op de longe (dubbel).

Overigens is een buitenrit van een paar uur met een lekker drafje nog geen aanslag op de conditie van je pony. Het zal veel meer moeite hebben met intensief werk. Op een redelijk laag nivo houden ze het lang vol maar echt werken doen maar weinig mensen met hun paarden. Drie kwartier dressuur vraagt meer conditie dan een rit van een paar uur.

Dank voor de tips, daar kan ik dan zeker wat mee.

Wat betreft die laatste opmerking; daar ben ik me ook vol van bewust hoor. Ik maak toch wel regelmatig een ritje van een uurtje of 4/5, maar met een echte training op het veldje krijg ik haar na een uurtje, anderhalf uurtje echt wel moeier dan met zo'n rit.
We zijn dan nu ook al zo'n jaar bezig met meer trainen ipv. alleen maar recreatief rijden, ik probeer ritten en training met elkaar af te wisselen, net als trainen aan dubbele longe en even een stukje lekker wandelen.

Een buitenrit is vaak puur ter ontspanning, maar ook dan pak ik wel eens een veldje mee om tussendoor even wat dingetjes te oefenen.
Zelfde geldt als ze al aan het begin v/d rit loopt te klieren; dan ga ik vaak eerst even naar het trainingsveldje, en als ze lekker ontspannen loopt gaan we pas een ritje maken.
Pakt ze op rit wel eens het bit vast (gaat nu al echt een stúk beter) dan volgen ook daar direct oefeningen op, ik wil namelijk wel lékker buiten kunnen rijden, zonder al dat geklier.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:20

als ik het zo hoor (lees), gallopeerd ze niet op het comando "galop" aan zoals ze dat bij de draf doet(met de daarbij behoreende voorbereidingen zoals eerder aangegeven).
volgens mij kun je het beste in een ruime wei/bak gaan rijden (dus geen crosspaden in het vooruitzicht en geen krappe wendingen) en haar daar op het comando "galop" aan laten springen. als ze dan ongecontroleerd begint te crossen (en niet makkelijk terug te nemen is naar een arbeidsgalop), neem je haar terug naar draf en probeert het opnieuw. en zo ga je door. als ze ik een goed arbeidsgalopje aanspringt, laat je haar even doorgalopperen. dit kun je dan steeds meer verlengen. uiteindelijk kun je de zelfde oefeningen van haar proberen te vragen als in draf .