[AR] vraag ? hoe paard te leren overstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chevano

vraag ? hoe paard te leren overstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 18:54

Mijn Tinker heb ik net voor de kar beleerd. En sleep trekken is geen probleem Tevens met dubbele lijnen mennen geen probleem. Zodra hij voor de wagen staat gaat hij het liefst rechtuit. Met de bochten staakt hij omdat hij moet gaan overstappen en dat snapt ie, nog, niet. Hij wil dus draaien tussen de bomen. Verder als ie staakt reargeerd hij niet op de teugels dat ie weer moet gaan lopen maar ook niet op de zweep. Uiteindelijk als iemand hem mee neemt, die loopt er dan al naast, gaat ie met moeite mee, gaan we weer echtuit geen probleem. Dit is alleen maar rechtsom linksom gaat voornamelijk goed. We gaan van de week maar weer in de bak oefenen , wie heeft er een goede oplossing? Paard word wel bereden (net beleerd onder het zadel) nu even niet meer opgepakt ivm beleren wagen. En dan snapt ie het pootje over, zeg maar wel!!Is het verstandig om met een lichtere wagen te werken?

Ik sta open voor elke suggestie!!

Milky_Way

Re: vraag ? hoe paard te leren overstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:41

ik ben zelf nog maar bij het lange lijnen gedeelte maar ik heb wel vaker gelezen dat het handig kan zijn als de pony net voor de wagen staat dat er iemand nog naast loopt met een longeerlijn/halstertouw, mischien kan die persoon de pony beter helpen om zo de bocht te maken.
Ik zou dat dan wel oefen waar niet veel of druk verkeer is anders is het erg vervelend en houd je de boel een beetje op dnek ik Tong uitsteken
succes er mee verder mischien kom ik dit probleme straks ook nog tegen hahah

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:48

Hoe oud is ie??
staat dat ie wel beleerd is onder het zadel.. ook pas..
en dan wel overstapt..

En is natuurlijk niet zo raar dat als ie tegen een boom aanloopt
hij het nog niet helemaal snapt als je hem net beleert hebt..
Ik zou met mijn jan boeren fluitjes verstand zeggen..
beginnen met hele grote bochten.. desnoods gewoon met iemand er
naast...
en als ie die goed doorstapt..
langzaam kleiner maken...
Zodat ie kan wennen aan de tegendruk..
Niet meteen proberen een te kleine wending in te zetten..

(maar ik ben ook slechts beginnend menner.. vorig jaar mijn bolle beleerd..)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:00

Waarom moet hij in een bocht overstappen, doe je ohz toch ook niet
Gewoon druk op je buitenleidsel houden en aan de binnenzijde bijtikken met de zweep
Niet voorwaarts, 1 of 2 keer aanroepen gaat hij nit even gewoon bij weer de naam noemen flink
de zweep erover.

Overstappen hoeft alleen bij een keertwending en dat doe je toch bij net beleerd niet

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:06

Tenzij je een te krap lamoen heb namelijk. Het lamoen moet het paard wel de ruimte bieden om te wenden. Anders moet je het lamoen aanpassen

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:58

Daar dacht ik ook meteen aan; Het kan zijn dat je lamoen te krap is, dan kan je paard zijn billen niet kwijt. Probeer dit als dat mogelijk is aan te passen en te verbreden. Waarschijnlijk is dan je probleem al opgelost. succes!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:27

Rustig en stelselmatig opbouwen. Als een paard staakt ben je te snel/ver gegaan.
Een zweep heeft bij een stakend paar geen enkele zin. Alleen als je het aan ziet komen. Aandrijven kun je bij een paard wat moeilijk door een wending komt beter aan de buitenkant doen.
En haal er iemand bij die er verstand van heeft en vertel het hele verhaal er bij.

Leuke anekdote;
Er was eens een boer die de wagen vol had geladen met hooi.
Het paard vond de vracht te zwaar en wil de kar niet trekken.
De boer denkt slim te zijn en maakt een vuurtje onder de buik van het paard.
Het paard is daar wel van onder de indruk en trekt de wagen een paar meter aan.
Helaas voor de boer ging het daar weer staan met als gevolg dat de vracht hooi in de fik vloog.
Hij heeft nog net het paard uit kunnen spannen, de vracht was verloren.
Haha!

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 10:13

bedankt voor de tips. Er loopt altijd iemand al naast zelfs 2 personen. Grote bochten geen probleem maar wat kleinere blijft hij dus staan. Ik heb het idee dat de lamoen hem steekt in zijn hals en daardoor niet verder gaat (logisch natuurlijk). Betekent dat ik het mijn een andere wagen met een iets bredere lamoen moet proberen? Dit is nl een leerwagen . Bij zijn billlen is er genoeg ruimte hij vind het ook niet eng maar maar snap gewoon niet hoe hij door een wat snallere bocht heen moet.En zweep werkt echt niet hij is er niet bang voor dus aan tikken werkt niet blijft gewoon staan , zelfs vaak op rust. In de bochten dan he.Dus daarom loopt er iemand mee.
Ook in de bak moet hij iets overstappen anders kan hij de bochten niet door. De bak is nl 20*60.

Ga zondag proberen met mijn marathonwagen is ook geremd en heeft meer ruimte met de lamoen bij zijn hals en schoft zeg maar.

Maar blijf open staan voor andere suggesties hier was ik al blij mee!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:34

Mijn fjord had daar im het begin ook wat moeite mee.
Ik heb toen veel op het land gereden ivm de ruimte die je dan hebt om te keren. Ik ging op een volte en probeerde die steeds een klein beetje kleiner te maken. Ook bij het afwenden kun je dit goed oefenen. Doet ie 1 stap goed dan gelijk weer rechtuit.
Verder veel aanmoedigen en belonen.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:19

Ook wel belangrijk in de gaten te houden is dat je het paard niet aan de binnenleidsel de bocht in trekt maar slechts stelling vraagt en dan voldoende buitenleidsel geeft. Hierdoor wordt ie niet overdreven in buiging getrokken en is de druk op het bit niet te groot. (bij veel druk willen ze ook wel eens draaien om onder de druk weg te komen.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 23:47

Tuihanti schreef:
Ook wel belangrijk in de gaten te houden is dat je het paard niet aan de binnenleidsel de bocht in trekt maar slechts stelling vraagt en dan voldoende buitenleidsel geeft. Hierdoor wordt ie niet overdreven in buiging getrokken en is de druk op het bit niet te groot. (bij veel druk willen ze ook wel eens draaien om onder de druk weg te komen.

ja dat was idd wel het geval ik zat helaas er niet zelf op vanwege een blessure aan mijn knie, Morgen ga ik er zelf maar weer op met pijn en moeite en ga dit idd uitproberen. Helaas op de wiede kan ik niet oefenen daar staan de paarden op ander land is te slecht vol met kuilen . Ben dus helaas aangewezen op de bak.