[AR] gareeltuig, wie maakt mij wijzer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

gareeltuig, wie maakt mij wijzer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 22:24

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een mooi zigeuner gareeltuig voor mijn merrie Ciara. Nu heb ik een hele mooie gevonden, bij een handelaar in Engeland.
Zo`n tuig dus:
Afbeelding

Maar nu lees ik overal dat een gareeltuig op maat gemaakt moet worden...
Ik heb de verkoper een maitje gestuurd met een foto van mijn merrie, en dat ik daar dus een tuig voor zoek.
Kan ik het tuig hier dan op precies de goede maat laten maken door een tuigmaker? Of weet iemand een tuigmaker hier die dit soort tuigen verkoop?

En verder ment het toch precies hetzelfde als een 'normaal' tuig?
Uberhaupt gareeltuigmenners hier? Haha!

Divine

Re: gareeltuig, wie maakt mij wijzer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 08:46

Naar mijn weten worden gareeltuigen op maat gemaakt. Echter, Ideal verkoopt tegenwoordig ook gareeltuigen, en daarvan staat de maat vast. De maten daarvan worden in cm's weergegeven (www.idealequestrian.com). Die worden dus niet op maat gemaakt.
Ik denk dat je heel nauwkeurig moet meten. (En vooral heel goed moet WETEN hoe je de maat die je Tinker nodig heeft moet opmeten).
Of een gareel kan worden vermaakt weet ik eigenlijk niet, bel eens een goeie zadelmaker op, zoals van Rijs of Paul Claessen. Die kunnen je dat zo vertellen.

Ik vind het tuig trouwens raar zitten op die foto, vooral de broek...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 09:30

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:00

Citaat:
En verder ment het toch precies hetzelfde als een 'normaal' tuig?
Uberhaupt gareeltuigmenners hier?

Het ment hetzelfde als een gewoon tuig. Een gareel moet goed passen anders heeft het paard er meer last van dan profijt. Ik rijd zelf met fransgareel en daar kun je alweer wat meer aan sleutelen als aan dit gareel. Als het mogelijk is zou ik gaan passen met paard en anders maten heel goed doorgeven. Hou de optie open dat je kunt ruilen... (neem iemand mee die er verstand van heeft, het is lastig om te kijken of het goed zit!)

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:27

Ik weet niet of je dit wilt omdat het een 'zigeuner' tuig is of omdat het een gareeltuig is. Als je het wilt omdat je een zigeunertuig wilt, dan moet je eens op www.horseshophorsepower.nl kijken. Daar hebben ze een borsttuig met mooie zigeuner afwerking. Ikzelf heb dit tuig ook en ben er super tevreden mee!!!

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:35

Een amerikaans gareeltuig die gebruikt wordt door de amish is beperkt instelbaar zodat je een gareel voor meerdere paarden met ongeveer dezelfde bouw kunt gebruiken. Bij ons in de buurt (Ringe bij Emlicheim) zit een zadelmaker waarvan ik wel overtuigd ben die het gareeltuig op maat zou kunnen maken.

Een gareeltuig ment hetzelfte als een borsttuig.
Verder misschien overbodig om te zeggen maar een gareeltuig niet vastmaken aan de zweng maar aan de vaste evenaar. Dit omdat er geen schouderbeweging meer hoeft te worden opgevangen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 11:39

Bedankt voor de reacties tot zo ver!!

Ik wil hem graag omdat ik hem zo mooi vind, mede door het gareeltuig... Ik zal ook eens even mijn menboeken induiken, misschien staat daar nog wat in over hoe en wat een gareel moet zitten bij een paard. De link die in mijn 2e bericht staat is van een Nederlandse site. Ik kan haar dan de maten doorgeven, zodat zij een goede maat kan kopen voor mij..

Maar geen menners met gareeltuigen hier?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:45

bij ons in de buurt zit ook een goede gareelmaker
deze man maakt tuigen voor paarden door heel nederland
zijn vakgebied is trekpaarden maar ook voor andere maten draait die zijn hand niet om

zelf men ik niet met een gareel tuig
maar ken wel iemand die dat wel doet
die heeft het ook op maat laten maken

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:57

Mariska_28 schreef:
Maar geen menners met gareeltuigen hier?

Vraag Neonlight hier eens.
Zij ment met hackney's en heeft daar ook wel garelen op liggen.

Ik zou best een mooi gareeltuig willen (wel een 'normale', deze op de foto is niet echt mijn smaak Bloos ),maar voorlopig heb ik daar de centjes niet voor over Knipoog